BMW F750GS kettingspanning controleren

LoesS

MF'er
26 okt 2018
31
13
Ik heb sinds kort een BMW F750GS.

Ik wilde de kettingspanning controleren. In de handleiding staat een foto en beschrijving hoe ik dit moet controleren, maar als ik mijn ketting omhoog duw kan ik makkelijk de onderkant van mijn kettingkast aanraken (zie foto). Als de kettingkast er niet was, zou ik mijn ketting misschien een cm of meer verder naar boven kunnen duwen. Op de foto in de handleiding raakt de ketting deze onderkant van de kettingkast niet.

Ik vraag me af hoe ik het verschil tussen het laagste en het hoogste punt moet meten als ik mijn ketting niet naar het hoogste punt kan brengen (vanwege de kettingkast).

Bedankt voor een reactie!
 

Bijlagen

  • Chain.jpg
    Chain.jpg
    137,3 KB · Weergaven: 47
Spannen tot je het kettingglijstuk niet meer raakt, wel even controleren of er geen strak punt in je ketting zit zodat er niet een punt is waar de ketting te weinig speling heeft :)
 
lijkt me dat de ketting te slap staat en dus de onderkant van de achterbrug / kettingeleider raakt (dat rubber) .
Vlgs de instructies van hetzelfde boek de ketting iets strakker zetten en opnieuw meten en zoals gezegd, rekening houden met een strak punt id ketting dus op meerdere plekken meten.

let op goed gereedschap te gebruiken om de moer vh achterwiel los en vast te draaien.
 
En je ketting schoonmaken met diesel/lampenolie en opnieuw voorzien van kettingvet is ook geen luxe:]
Nee, ik twijfelde of ik erbij zou schrijven dat ik dat ook maar eens moest doen....😅 Overigens pas gedaan. Maar zit in Colombia waar het vaak regent nu (gebruik 's nachts motorhoes) en smeer wel heel regelmatig (met motorolie, want daar smeren ze hun kettingen mee hier; spuitbus hebben ze hier niet). Komt snel roest op de ketting. Gebruik er hier wd40 voor. Ik las op een motorforum dat dat ook goed kan als je lang onderweg bent. Denk dat ik veel vaker mijn ketting moet schoonmaken en smeren hier. En dus spannen...
 
Nee, ik twijfelde of ik erbij zou schrijven dat ik dat ook maar eens moest doen....😅 Overigens pas gedaan. Maar zit in Colombia waar het vaak regent nu (gebruik 's nachts motorhoes) en smeer wel heel regelmatig (met motorolie, want daar smeren ze hun kettingen mee hier; spuitbus hebben ze hier niet). Komt snel roest op de ketting. Gebruik er hier wd40 voor. Ik las op een motorforum dat dat ook goed kan als je lang onderweg bent. Denk dat ik veel vaker mijn ketting moet schoonmaken en smeren hier. En dus spannen...
je kan beter vet gebruiken dat ze voor kogellagers gebruiken of kettingzaag olie.
 
Loes, succes met kettingspannen en smeren. Schrijf je ook n reisverslag? Colombia is niet t meest voor de hand liggende vakantieland. Iig, geniet van je reis!
Dankjewel! Uhm nee, ik houd niet van schrijven en ook niet zo van foto's maken...🤭 Ga heel Zuid Amerika door rijden in een paar jaar *O*. Ik denk dat ik aan het einde van mijn reis wel wat handiger ben geworden in motoronderhoud...
 
Terug
Bovenaan Onderaan