BMW F800 GS - Voorvork Blijft Lekken

Gustaafdv27

MF'er
26 sep 2022
31
7
Beste Allemaal,

Sinds een jaar ben ik trots eigenaar van een BMW F800 GS uit 2008.
IK heb dit jaar al twee keer nieuwe voorvork keeringen geplaatst, maar de voorvork blijft lekken.

Voor zover ik kan zien en voelen zijn de poten helemaal gaaf. Er zitten progresseive hyperpro veren in, met olie SAE10

Deze keerringen gebruikt:
BMW F 800 GS SKF voorvork keerring low friction

Heeft iemand enig idee wat ik kan proberen ? Zou een dikkere olie helpen bijvoorveeld ?

Ik hoor het graag !

alvast bedankt,

Groeten Gutaaf
 
Beste Allemaal,

Sinds een jaar ben ik trots eigenaar van een BMW F800 GS uit 2008.
IK heb dit jaar al twee keer nieuwe voorvork keeringen geplaatst, maar de voorvork blijft lekken.

Voor zover ik kan zien en voelen zijn de poten helemaal gaaf. Er zitten progresseive hyperpro veren in, met olie SAE10

Deze keerringen gebruikt:
BMW F 800 GS SKF voorvork keerring low friction

Heeft iemand enig idee wat ik kan proberen ? Zou een dikkere olie helpen bijvoorveeld ?

Ik hoor het graag !

alvast bedankt,

Groeten Gutaaf
Dikkere olie gaat zeker niet werken. Het kan pech zijn, maak je de binnenpoten wel regelmatig schoon?

Het kan ook zo zijn dat de chroomlaag versleten raakt of de geleidebussen te veel speling hebben.

Is de vorkreparatie uitgevoerd door een monteur/motorzaak? Of bij een meer in vering/demping gespecialiseerd berdrijf? Mijn ervaring is dat bij aardig wat motorzaken er gewoon nieuwe keerringen worden gemonteerd zonder echt verder te kijken.
 
Dankjulliewel voor de reacties. De vork maak ik regelmatig schoon dus dat kunnen we denk ik utisluiten.

De eerste keer heb ik ze zelf vervangen en alles gronding bekeken. Voor zover ik kon ontdekken zag alles er goed uit. Tweede keer bij de motorzaak omdat ik toch begon te twijfelen, geen vering speciaalzaak was dit.

JMP Vorkgeleiderbus set bedoelen jullie deze bussen ? Dat is dan het proberen waard als het dan werkt, dan heb ik het euvel gevonden
 
Toen ik zelf de keering en en stof kappen had vervangen lekte daarna 1 poot weer.
Nu +/- 500km rijden na de motor zaak reparatie lekken beide poten. Ik ga ervan uit dat ze ze daar netjes in lijn hebben gezet.
Zal dit zelf controleren misschien is dat het wel i combinatie met nieuwe bussen erin
 
Toevallig had ik ook een lekke voorvorkpoot, de Honda dealer heeft dat hersteld. Er zijn naast de keerringen en stofkappen ook diverse glijbussen vervangen. Zie de werkplaatsfactuur in gelijknamig topic.
 
Toen ik zelf de keering en en stof kappen had vervangen lekte daarna 1 poot weer.
Nu +/- 500km rijden na de motor zaak reparatie lekken beide poten. Ik ga ervan uit dat ze ze daar netjes in lijn hebben gezet.
Zal dit zelf controleren misschien is dat het wel i combinatie met nieuwe bussen erin
Heb je ze toen ook helemaal uit elkaar gehaald en goed schoongemaakt?
Misschien zit er wat gruis in de olie wat tussen de keerringen komt.
Soms kan je het met een dun plasticstripje er tussenuit vegen.
 
Gustaaf,

Je moet de poten even uit de motor halen. Dan de veren eruithalen (olie ect dus ook) en als je dan de lege veerpoten hebt de buitenpoten in werkbank of workmate ect zetten. Binnenpoten ongeveer 30cm uit laten steken en dan heen en weer halen om te zien of er speling op je glijbussen zit. Vermoedelijk is dat zo en met rijden op de motor drukt de speling eigenlijk je keerringen ovaal waardoor er dan olie langs lekt.
Kijk je alleen naar de keerring zie je daar dan dus ook niets aan omdat het probleem dus je glijbussen zijn.
Vaak als je alles los haalt zie je drap/ rotzooi in je olie wat dan afkomstig is van de versleten glijbussen. Succes alvast.
 
Hier mooi voorbeeld van hoe glijlager er niet uit moet zien (links), rechts is hoe ze eruit horen te zien (links is wel echt slecht maar even voor het idee).
 

Bijlagen

  • glijlagers.jpg
    glijlagers.jpg
    271,5 KB · Weergaven: 9
Gister avond de eerste poot uit elkaar gehaald
De poot zelf is helemaal gaaf.
Hierbij een foto , denken jullie dat ik de bussen moet vervangen ?

Wat me wel opviel is dat de vorken meer lekken als die op de zijstandaard staan, dan wanner die op de bok staat
 

Bijlagen

  • 510CA1B7-A497-4677-A5AF-2760E26119B9.jpeg
    510CA1B7-A497-4677-A5AF-2760E26119B9.jpeg
    166,9 KB · Weergaven: 6
  • D8885663-C61A-4153-A01E-6676AF6BA740.jpeg
    D8885663-C61A-4153-A01E-6676AF6BA740.jpeg
    205 KB · Weergaven: 6
  • 22330443-932C-4802-B26A-3626ECC7DB77.jpeg
    22330443-932C-4802-B26A-3626ECC7DB77.jpeg
    230 KB · Weergaven: 5
die bussen zien er niet slecht uit, maar om alles uit te sluiten zou ik ze toch vervangen.....maar je had dus ook skf keerringen gemonteerd?
bij dat setje zaten ook plastic afstandringen, bij mijn motor kon ik ze niet kwijt, maar misschien moet je die bij jouw motor wel gebruiken?
 
Ha Kees, bedankt voor de reactie ! Vond het zelf moeilijk in te schatten of de bussen nog goed zijn of niet. Heb nieuwe besteld in ieder geval.
Klopt er zitten SKF keerringen in , maar daar zaten geen plastic bussen bij. Heb ook nog maar een nieuwe set keerringen besteld. Benieuwd of die stopt met lekken als ik dit monteer.
 
en als je de poten en het wiel weer gemonteerd hebt, eerst alleen de bovenste klembouten vastzetten/ een paar keer inveren/ dan pas de middelste klembouten (ik doe dan ook pas de wielas en/of onderste klembouten) echt vastzetten.
dit zorgt ervoor dat het geheel zich wat beter 'zet' (mocht er nog iets niet helemaal recht zitten).
 
Bekijk met name de bovenste glijbussen aan de binnenkant of die nog netjes zijn. Ook even goed de buitenpoten van binnen bekijken. Zo op foto's zie ik niets vreemds (behalve dat er geen originele veren meer in zitten).
 
Echt schoon vind ik ze niet.
Er zit best wat gruis op de poten en uit de binnenpoot komt zwarte (oude) olie terwijl er van de veer verse olie komt.

Zou ze sowieso eens goed schoonspoelen om alle rotzooi eruit te krijgen.
 
Bedankt weer voor alle reacties ! Ik moet er nu wel uit gaan komen !

De motor heeft nu 60.500 km gelopen. Klopt dat er geen orginele vering meer in zit, heb m zo gekocht met progressieve hyperpro vering erin die de vorige eigenaar geplaatst heeft.

Morgen ga ik weer sleutelen en de andere poot uit elkaar halen, ik zal de buitenpoten ook goed inspecteren en hier even fotos plaatsen.
Met wat kan ik de vorken het beste spoelen ?

@kees bedankt voor de info voor monteren.

Hopelijk komen de nieuwe bussen nog voor het weekend binnen, heb zowel de onderste als bovenste nieuw besteld. En nieuwe keerringen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan