BMW F800 S/ST/GS/R/GT topic deel II

Status
Niet open voor verdere reacties.
Aha, dan is het 'm dat.............mijn eerste twee motoren waren boxers en mijn vriend heeft nooit anders gereden, en van hem hoorde ik steeds dat zelf kleppen stellen makkelijk te doen is. Maar dat gold dan dus voor boxers. Inderdaad, daar hoef je alleen het dekseltje maar af te halen en verder steken ze gewoon naar buiten *D
 
Klopt. bij de boxers van voor 2008 kan je ze stellen zoals je er bij staat, borgmoertje los en stelschroef verdraaien en weer borgen. Bij de boxers na 2008 moet je wel met halve kogels aan de gang, maar das is alsnog prima te doen. Wel even opletten hoe je de speling bij de 08+ boxers meet, de nokkenstokken zijn een beetje apart gevormd :)
 
denk als ik een motor wil waar ik makkelijker veel onderhoud zelf kan doen, kan ik beter een boxer overwegen omdat je daar eenvoudig bij de koppen kan voor kleppen en bougies.
Even een voorbeeld gehaald uit RepRom K71

11 34 502 Klepspeling controleren (bij onderhoud)

Voorbereidende werkzaamheden
Middelste paneel uitbouwen
Beide spiegels uitbouwen
Beide richtingaanwijzers verwijderen
Linker kuipzijdeel uitbouwen
Kuipzijdeel, rechts uitbouwen
Accu uitbouwen
Inlaatgeluiddemper uitbouwen
Radiateur losmaken
Luchtgeleider uitbouwen
Bougies uitbouwen
Gaskabel op gasklephuis losmaken
Dropbox - Error
Hoofdwerkzaamheid
Kleppendeksel uitbouwen
Draai de bouten (1) los.
Kleppendeksel (2) met afdichting (4) verwijderen.
Afdichting secundaire-luchtsysteem (3) uitbouwen.
Afdichtring (5) voor carterontluchting uitbouwen.

Klepspeling controleren
Dropbox - Error
Controleren
Motor op de 1e cilinder (ontstekings-BDP) zetten
De motor in de draairichting draaien, tot de markeringen op de nokkenaspoelies tegenover elkaar en parellel aan het pakkingvlak staan.
De in- en uitlaatkleppen van de 1e cilinder zijn gesloten, die van de andere cilinder staan op tuimelen.
Klepspeling meten
Klepspeling met voelermaat tussen nok en sleeptuimelaar bepalen.
Motor 360° verder draaien tot de nokgrondcirkel op de sleeptuimelaars van de in- en uitlaatkleppen van de 2e cilinder ligt.
De in- en uitlaatkleppen van de 2e cilinder zijn gesloten, die van de andere cilinder staan op tuimelen.
Technische gegevens
Speling inlaatklep bij koude motor, max 35 °C 0,18...0,26 mm
Speling uitlaatklep bij koude motor, max 35 °C 0,27...0,35 mm

Resultaat: Klepspeling buiten de richtwaardes.
Maatregel:
=> 11 34 504, Klepspeling afstellen (kleppendeksel uitgebouwd)

Resterende afstand tot volgende controle klepspeling met het BMW Motorrad diagnosesysteem terugzetten.

Kleppendeksel inbouwen
Dropbox - Error

De nieuwe pakking bij de gemarkeerde plaatsen (pijlen) met afdichtmiddel insmeren.

Brandstoffen - Smeermiddelen
3 -‌ Bond 1209 Vloeibare pakking, 07 58 9 062 376

Dropbox - Error

Nieuwe afdichtring (1) voor carterontluchting inbouwen.
Nieuwe pakking (2) en pakkingvlakken reinigen en ontvetten.
Een nieuwe pakking (2) monteren.
Afdichtgroef in kleppendeksel (3) reinigen en ontvetten.
Nieuwe pakking (5) in kleppendeksel (3) aanbrengen.
Kleppendeksel met ingebouwde pakking aanbrengen, hierbij aanloopvlak (pijl) op afdichtring (1) van carterontluchting laten aanliggen.
Breng de bouten (4) aan.
Aanhaalmomenten
Kleppendeksel , M6 kruiselings: 10 Nm

Afsluitende werkzaamheden
Gaskabel aan het gasklephuis bevestigen
Bougies vervangen
Bougies inbouwen
Luchtgeleider inbouwen
Radiateur bevestigen
Inlaatgeluiddemper aanbrengen
Gaskabel controleren/afstellen
Accu inbouwen
Rechter kuipzijdeel inbouwen
Linker kuipzijdeel inbouwen
Beide richtingaanwijzers aanbrengen
Beide spiegels monteren
Middelste paneel inbouwen

Als je er nog brood in ziet, veel succes.
 
tot je een keer een koppeling moet doen :X

Maar dat is natuurlijk niet iets wat je regelmatig doet..

kleppen controleren/stellen is bij een fje lastig omdat je veel moet uitbouwen.

Als je opzich weet hoe je klepspeling moet meten, en hoe je de nokkenassen uitbouwd ben je al een eind op weg, dan rest het vervangen van de halve kogels voor de juiste en wat nieuwe pakkingen en goan! :)


heb 2 K75 gehad, is wel redelijk wat schroeven maar wel te doen, en niet zo vaak nodig.

het is best gepruts om bij een F 800 die nokkenassen eruit .

dat nieuwe systeem met halve bollen op de R 1200 is toch bij de DOHC modellen ?
ergens na 2010 ? maar ze verlopen niet zo veel heb ik me laten vertellen, dikke kans dat mijn F 800 niks bij gesteld hoeft te worden.

@Gray STer nee heb er niet zoveel trek in, en nu heb ik voor mijn doen een relatief jonge en nette motor, die is gewoon meer waard met dealer onderhoud als ik ga inruilen.
 
Laatst bewerkt:
heb 2 K75 gehad, is wel redelijk wat schroeven maar wel te doen, en niet zo vaak nodig.

het is best gepruts om bij een F 800 die nokkenassen eruit .

dat nieuwe systeem met halve bollen op de R 1200 is toch bij de DOHC modellen ?
ergens na 2010 ? maar ze verlopen niet zo veel heb ik me laten vertellen, dikke kans dat mijn F 800 niks bij gesteld hoeft te worden.

@Gray STer nee heb er niet zoveel trek in, en nu heb ik voor mijn doen een relatief jonge en nette motor, die is gewoon meer waard met dealer onderhoud als ik ga inruilen.

eh, ja, na 2010 dus :+

wat is de kmstand van je gsje?
 
kijk ik op de oude factuur hebben ze vorig jaar de remvloeistof vervangen, en nu zouden ze het weer willen doen,, 1 x per 2 jaar lijkt met prima.
 
even hier vragen: ik wil eventueel met de F800ST naar engeland.

moet ik iets doen aan de koplamp ?
afplakken of laten afstellen ?
ik weet dat UK traffic regulations en enforcement erg precies kunnen zijn, dus even verifieren...
 
kijk ik op de oude factuur hebben ze vorig jaar de remvloeistof vervangen, en nu zouden ze het weer willen doen,, 1 x per 2 jaar lijkt met prima.

Is de vloeistof in je potjes nog helder? (helder geel)

even hier vragen: ik wil eventueel met de F800ST naar engeland.

moet ik iets doen aan de koplamp ?
afplakken of laten afstellen ?
ik weet dat UK traffic regulations en enforcement erg precies kunnen zijn, dus even verifieren...

In het RSD staat dat je een speciale sticker over je koplamp kan plakken om zo t lichtbeeld te beinvloeden, althans, dat was zo bij een RT. Zou wel ff voor een ST kunnen kijken morgen.... :)
 
Is de vloeistof in je potjes nog helder? (helder geel)In het RSD staat dat je een speciale sticker over je koplamp kan plakken om zo t lichtbeeld te beinvloeden, althans, dat was zo bij een RT. Zou wel ff voor een ST kunnen kijken morgen.... :)


ja ,, gewoon helder, daarom ben ik vragen gaan stellen, en nu verversen ze het niet , volgend jaar weer of zo. ze doen wel de voorvork olie verversen.
 
naar mijn weten is de vloeistof in orde, ze hebben het vorig jaar wel in rekening gebracht.
morgen krijg ik hem terug, kan ie gelijk de stalling in.
 
toen ik de GS kocht heb ik er gelijk hyper pro veren voor en achter laten monteren daar zat ook olie bij,


als de olie oud is dan stuurt ie als een poolse bestelbus . maar na 2 jaar ?? heb het wel laten doen
 
Vandaag een paar remblokjes laten vervangen door de garage, ze zaten en al 3500 km op en waren ijzer op op ijzer,..

Wow, die worden gebruikt. :] :}
 
toen ik de GS kocht heb ik er gelijk hyper pro veren voor en achter laten monteren daar zat ook olie bij,


als de olie oud is dan stuurt ie als een poolse bestelbus . maar na 2 jaar ?? heb het wel laten doen

Na 2jaar ist weer vies hoor :)
 
Vandaag een paar remblokjes laten vervangen door de garage, ze zaten en al 3500 km op en waren ijzer op op ijzer,..

Wow, die worden gebruikt. :] :}


weet je zeker dat de klauw niet vast zat :+

Na 2jaar ist weer vies hoor :)

zo snel ,, dacht met een 5 jaar of zo,, heb bij oude motor het altijd zelf gedaan en smerige drap kwam er uit ,, frituurolie waar ze vis in gebakken hebben zag er beter uit., maar onbekend hoelang het erin gezeten zat


heb de GS inmiddels weer terug,, gelijk maar in de stalling gezet,, het weer is nu wel aardig , maar zodra het iets kouder word strooien ze weer flink
 
Laatst bewerkt:
Met circuit rijden raden eens per jaar aan, anders om de 2jaar. Ik heb 't eens een keertje binnen een jaar gedaan, was weer viesbah -O-
 
weet je zeker dat de klauw niet vast zat :+zo snel ,, dacht met een 5 jaar of zo,, heb bij oude motor het altijd zelf gedaan en smerige drap kwam er uit ,, frituurolie waar ze vis in gebakken hebben zag er beter uit., maar onbekend hoelang het erin gezeten zat


heb de GS inmiddels weer terug,, gelijk maar in de stalling gezet,, het weer is nu wel aardig , maar zodra het iets kouder word strooien ze weer flink





Alleen als je de rem bediende zat die vast.

Alle schijven vervangen voor de superieure Braking schijven Made in Italy :}
 
Alleen als je de rem bediende zat die vast.

Alle schijven vervangen voor de superieure Braking schijven Made in Italy :}

nou rij jij ook iets anders dan de meeste hier 8-)

vind het grappig dat ik originele Brembo spullen elders goedkoper kan kopen dan via de dealer, heb de achterschijf aan de dunne kant heb nu 57 K op de klok staan.
 
heb de factuur ook inmiddels binnen. :/

mijn remschijf achter moet vervangen worden, maar dat doe ik pas als de blokken op zijn.
ze hebben gemerkt dat het balshoofdlager minder word, na 57 K en 7 jaar. tja, wat kost eigenlijk zoiets ?

ze moesten ook 2 kleppen stellen, hopelijk kan ik er nu weer een tijd tegen.
 
topic-schop...

Rustig hier. winterslaap ?

hier ook weinig te melden..

ik heb net voor de 2e keer sinds de zomer de roestende delen met ACF50 ingesmeerd.
komt er op neer dat het bagagerek (Givi) ingevet moet...

Heeft Mezzin zn ruit nog gemonteerd ? en ?

Verder zit ik zelf te gluren naar de nieuwe R1200RS.. de "sport touring" uitvoering van de Boxer. Dat zou wel eens precies mijn motor kunnen zijn...
235kg, nog lekker licht.
Niet dat bezadigde "touring", en niet het MLC van de GS.
Gewoon een lekkere motor om mee door stad en over alle soorten wegen te rijden.
Hang er twee afneembare koffers naast, liefst ook een topcase voor twee helmen, en Gaaaaan.

plaatje... (ietwat off topic)
R1200RS-2015-081.jpg
 
topic-schop...

Rustig hier. winterslaap ?

hier ook weinig te melden..

ik heb net voor de 2e keer sinds de zomer de roestende delen met ACF50 ingesmeerd.
komt er op neer dat het bagagerek (Givi) ingevet moet...

Heeft Mezzin zn ruit nog gemonteerd ? en ?

Verder zit ik zelf te gluren naar de nieuwe R1200RS.. de "sport touring" uitvoering van de Boxer. Dat zou wel eens precies mijn motor kunnen zijn...
235kg, nog lekker licht.
Niet dat bezadigde "touring", en niet het MLC van de GS.
Gewoon een lekkere motor om mee door stad en over alle soorten wegen te rijden.
Hang er twee afneembare koffers naast, liefst ook een topcase voor twee helmen, en Gaaaaan.

plaatje... (ietwat off topic)
[afbeelding]


:} Een collega heeft deze motor, en ik sta er nog elke dag bij de kwijlen :9~ wat een gave motor! Vloeistof gekoeld, rijdt (net als de F800) zo enorm soepel. En geen 12 in dozijn motor (voorlopig iig)...

Maar voor mij, zonder tussenkomst van een mooi prijsje bij de staatsloterij, de komende 10 jaar niet binnen budget _O-
 
Laatst bewerkt:
heb de factuur ook inmiddels binnen. :/

mijn remschijf achter moet vervangen worden, maar dat doe ik pas als de blokken op zijn.
ze hebben gemerkt dat het balshoofdlager minder word, na 57 K en 7 jaar. tja, wat kost eigenlijk zoiets ?

ze moesten ook 2 kleppen stellen, hopelijk kan ik er nu weer een tijd tegen.

kan je dat niet beter vragen aan de dealer waar je heen gaat? Daar moetje afrekenen.

Wel stom dat ze niet meteen gebeld hebben voor dat lager, als de vorkpoten er toch al uit waren voor de vorkolie hadden die balhoofdlagers meteen meegekund, scheelt weer demontage...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan