Bmw F800gs defect.

F800gs0478

Rookie
16 sep 2019
9
8
Dus afgelopen avond reed ik op de snelweg 130km pu. Raak ik ineens vermogen kwijt. En nog erger, mn achterwiel voelde geblokkeerd, precies zoals je terug zou schakelen naar de 1 op te hoge snelheid. Ik kwam daarmee slippend tot stilstand. Weet iemand wat mijn motor mankeert? 39000km gelopen sinds 2008. Is dit een vastloper, mijn blok naar de tering? De motor wilt ook niet meer starten, geeft een soort van een klik geluid en de klokken resetten. Bijgevoegd t filmpje van de en t klik geluid bij t willen starten.
 
Het wegvallen en reset van de display is een indicatie dat óf de accu te leeg is om vlot te kunnen starten. óf dat de startmotor te zwaar draait waardoor deze onevenredig veel stroom trekt uit de accu waardoor de accuspanning te laag zakt. Een simpele oorzaak zou kunnen zijn dat de accupolen los getrild zijn, maar dat heb je vast al bekeken. Zit er een alarm op de motorfiets?

Om te kijken of er in het blok/versnellingsbak iets vast zit zou je de bougies kunnen verwijderen, vervolgens motor op de bok (of in elk geval met het achterwiel van de grond, motor in de versnelling en kijken m.b.v. achterwiel checken of het het motorblok nog "los" is.
 
Ik ga zo een nachtdienst in. Ik kijk morgen verder t blok in. In elk geval al bedankt voor de vlugge reacties. Oliepeil is goed, starten met de koppeling in werkt ook niet.

Hardop terugdenkend naar wat er gebeurde: het vermogen verdween en daarop viel ie uit (dashboard lamp incl) en remde t achterwiel (aandrijving lijkt mij) dusdanig af dat ik in een slip raakte.

Ik kijk morgen verder. Groetjes
 
klinkt als een accu die dood is en dat kan ook het uitvallen veroorzaken. er wordt dus of niet geladen of de accu is zo rot dat dat hij geen lading meer vasthoud. probeer eens of hij wel wil starten met startkabels.
en die gel accu's van tegenwoordig kunnen echt van het ene moment op het andere veranderen van goed werkend in niks meer mee te beginnen.
 
Elektrische problemen veroorzaken geen blokkerend achterwiel. Ik vrees dat er binnenin iets naar z'n grootje is. Ben wel benieuwd, want ik heb er zelf ook een.
een achter wiel hoeft niet te blokkeren om zo te voelen. sterk afremmen op de motor kan het achterwiel ook al laten glijden. en een startmotor die tegen iets aandrukt dat geblokkeerd is met een gezonde accu geeft 1 harde tik niet vele zachte tikjes. vele zachte tikjes duid op zo'n zwakke accu dat zodra de bendix bekrachtigd wordt de spanning zover terug valt dat de bendix weer afschakelt. en dan is de accu behoorlijk dood.
 
Het slippen is naar mijn gevoel inderdaad voort gekomen door het flink afremmen op de motor. Exact dat.

De accu is goed. Misschien de spanninsregelaar? Bougies? Iets in die richting? Ik ga het meemaken.

De motor naar zn grootje lees ik iemand zeggen. Mag hopen van niet. Daarbij, ik hoorde totaal geen plof, kraak, knal of ratel. Gewoon ineens niks.

Ik houd jullie op de hoogte en alle suggesties blijven welkom.
 
een achter wiel hoeft niet te blokkeren om zo te voelen. sterk afremmen op de motor kan het achterwiel ook al laten glijden. en een startmotor die tegen iets aandrukt dat geblokkeerd is met een gezonde accu geeft 1 harde tik niet vele zachte tikjes. vele zachte tikjes duid op zo'n zwakke accu dat zodra de bendix bekrachtigd wordt de spanning zover terug valt dat de bendix weer afschakelt. en dan is de accu behoorlijk dood.


Ehhh.. als je 130 rijdt op de snelweg en de spanning valt weg, rolt je motor gewoon uit, afremmend op de motor, de motorrem is niet zo sterk in de hoogste versnelling, dat het achterwiel blokkeerd. Been there done that. Er zit iets vast in de bak of het blok.
 
Als ik het zo inschat zit er iets vreselijk vast IN het motorblok.
Je rijdt 130 en dan ineens is je achterwiel die slipt.................. :X
Dan kan bijna niet anders dat er ergens tussen de zuiger en je achterband iets VRESELIJK blokkeert.

Zoals gemeld heb je geluk dat je niet onderuit bent geschoven.

Dat je nu bij starten alleen klik hoort, kan wel kloppen want als het blok vast zit, dan gaat startmotor ook niet door de blokkade heen.
Klokken resetten dat kan omdat startmotor max amperes door blokkade trekt en daarom je accu-spanning ver terugvalt. (= bijna kortsluiting)
Pas op dat je nu niet ook je startmotor naar de gallemiezen helpt!
Je vraagt: Vastloper of blok naar de tering? Ik ben bang dat het een flinke sleutel-klus gaat worden.
Ik hoop voor je dat ik mis zit. Blok mss nog te redden omdat er niet bijv. een drijfstang naar buiten steekt.
SUCCES gewenst!

Ik blijf 't volgen. Hoop te vernemen wat werkelijk aan de hand is en hoe je 't gaat oplossen.
 
Laatst bewerkt:
T remspoor was absoluut niet recht. Als ik de koppeling in had gehouden was ik waarschijnlijk netjes uitgerold, maar t ging zo vlug en blij was dat ik überhaupt veilig tot stilstand kwam. Hoe ik thuis ben gekomen... In de vrij en met de koppeling in rolt ie gewoon. Ik heb de motor dan ook in een busje kunnen laden en thuis kunnen zetten. Ik zal er bij melden dat ik nog net in de 3 maanden garantie zit bij de koop en heb t bedrijf waar ik het heb gekocht dan ook vandaag gebeld. Ik hoop dat zij t voor me op gaan kunnen lossen. Ik ga jullie op de hoogte houden wat t defect is. Groetjes
 
Terug
Bovenaan Onderaan