Bmw F800gs defect.

F800gs0478

Rookie
16 sep 2019
9
8
Dus afgelopen avond reed ik op de snelweg 130km pu. Raak ik ineens vermogen kwijt. En nog erger, mn achterwiel voelde geblokkeerd, precies zoals je terug zou schakelen naar de 1 op te hoge snelheid. Ik kwam daarmee slippend tot stilstand. Weet iemand wat mijn motor mankeert? 39000km gelopen sinds 2008. Is dit een vastloper, mijn blok naar de tering? De motor wilt ook niet meer starten, geeft een soort van een klik geluid en de klokken resetten. Bijgevoegd t filmpje van de en t klik geluid bij t willen starten.
 
Als de accu, een onderdeel van het laadcircuit of een elektronisch component het begeeft, kan de motor wel uitvallen.

Als je de redenering van sommige hier moet volgen, krijg je de symptomen van zijn filmpje bij vastgelopen zuigers of versnellingsbak. Is dat dan logisch?
Ja, dat, of een defect cardan.. die een F800 niet heeft. Het filmpje laat in mijn ogen een startmotor zien die probeert een mechanisch geblokkeerd motorblok te verdraaien. Symptomen in het filmpje zijn wel vergelijkbaar met een accu die gaar is, maar dat sluit niet aan op het blokkerende achterwiel toen hij kapot ging gedeelte.
 
Waar ze onder druk van de klant inleveren op kwaliteit om een te lage prijs waar te maken? ;)
Of waar een bezuiniging gerealiseerd wordt om winst te maximaliseren. Niet onder druk van de klant maar onder druk van aandeelhouders bijvoorbeeld.
Waar niet meer geluisterd wordt naar engineering of een quality department en waar management geen tegengas geeft naar investeerders.
Heeft soms niets met klanten te maken.

@LinKing : Er zijn wel opvallend veel voorbeelden te vinden van stukgelopen F800's hoor. Meer dan gemiddeld voor BMW.
 
Of waar een bezuiniging gerealiseerd wordt om winst te maximaliseren. Niet onder druk van de klant maar onder druk van aandeelhouders bijvoorbeeld.
Waar niet meer geluisterd wordt naar engineering of een quality department en waar management geen tegengas geeft naar investeerders.
Heeft soms niets met klanten te maken.

@LinKing : Er zijn wel opvallend veel voorbeelden te vinden van stukgelopen F800's hoor. Meer dan gemiddeld voor BMW.
Dat was een stukje projectie uit mijn eigen branche, moet ik bekennen. Voor mijn ondernemers-bestaan was ik servicemanager.
 
Iemand toevallig de duur test gelezen van deze machine zoals verwacht komt BMW er fantastisch uit zoals je van dit merkt verwacht ( not ).
Zoals we gewend zijn bij de duur testen van dit merk is er weer behoorlijk veel aan de hand.
En dit is geen toeval dus helaas ten spijt.
Je kan er best schik mee hebben het is alleen wat vaker sleutelen of met twee linkerhanden je betaalpas gebruiken bij de dealer is ook makkelijk.
 
Wacht eerst eens gewoon af wat de motorzaak gaat vinden,ik ben ook bang dat de schade groot zal zijn ,maar wie weet
valt het nog mee,verder is een BMW bezitten zoiets als meedoen aan de loterij,je heb er die met gemak een paar ton op
de teller zetten en je heb er die niets dan ellende hebben en alles wat daar tussenin zit.Ik heb jarenlang aan die apparaten gesleuteld
en kan er een hele serie boeken over schrijven waarvan het grootste deel helaas weinig positief zal zijn.
 
Ongeveer de helft van de reacties heeft het over de accu... wat ik volg tot het punt dat TS bij hoog en laag beweert dat de boel geblokkeerd was. Dat doet een accu niet veroorzaken punt. Kan natuurlijk zijn dat de boel helemaal niet geblokkeerd was, of dat dit door een schrikreactie / achterremactie van TS zelf is gekomen. Terugschakelen naar de 1 (zoals TS het beschrijft) is heel wat dramatischer qua beleving dan "vermogen verliezen", waarbij je domweg uitrolt.

Of de kwaliteit van de F800 nou des BMW is of niet (wat je definitie daarvan ook is) boeit niet zo veel. Als het blok echt met 130 het achterwiel blokkeerde, is deze specifieke fiets wel degelijk vastgelopen.
 
Alleen de K-blokken van BMW zijn probleemloos. F800 hebben een zekere reputatie, dat is behoorlijk algemeen bekend, zie het bericht van Hellracer.
Kijk, bij een xrv750 staat www vol van slechte uitgaande assen.
Dus dat weet je. En ja, die van mij is helaas ook verrot.

Evengoed erg vervelend voor jou!
K blokken is een ruim begrip....


Ik ga je niet tegenspreken!
Een maat van mij heeft een 1200RT. Ja, daar gaat idd heel veel stuk. Daarbij is alles 3x zo duur als bij een andere motor👎
Als ie een weekend naar de Eiffel is geweest en heeft geen storing gehad staat ie te juichen. Tis triest!!:X

Wat had ie allemaal stuk dan?

Ik zie namelijk veel gevallen waarbij mensen gewoon een regelrecht hok kopen met vier jaar aan achterstallig onderhoud, als er dan vervolgens iets stuk gaat gerelateerd aan het vergeten onderhoud is het meteen slechte kwaliteit :Z
 
Motor gekocht bij BMW-dealer, volledig onderhouden.

Wat stuk....?
Van alles. Klap op de vuurpijl was wel dat de ESA na 30.000km naar z'n grootje was.

Maar ook................
Mss iemand als hij niet verstandig om motor te rijden. ZERO verstand van techniek. Ieder dingetje is direct een issue.
Een rammeltje of een foutcode of iets anders onbenullig betekent voor hem direct naar de werkplaats.
Wat hem ook heel veel geld kost(te) dat is dat als het tupperware eraf moet. (en erop) Voor het plastic ben je al snel 1 manuur kwijt..........
Nee, dat kan ie zelf niet. Althans daar begint ie niet aan. Ja, en dan is het (zoals gewoon bij BMW) weer flink KASSA!

In 2 jaar tijd met ca 15.000km gereden was ie al €2000 kwijt aan onderhoud. Ja, en toen kwam nog eens de ESA...............
Je hebt een BMW, maar je loopt financieel helemaal LEEG!

Edit: Schiet me nu ook te binnen................
Ook de sensor van de ABS was stuk. Net nadat de garantie was verlopen.
Moest ie zelf het onderdeel betalen, maar montage was toen gratis door de dealer.
Ook DAT nog................... :X

Ja, hij heeft al overwogen om BMW in te ruilen voor een JAP.
Maar dan moet er een giga bak met geld bij. Dat is ook geen optie. Nee, blij is ie zeker niet met deze bodemloze put!
 
Laatst bewerkt:
ik hoop voor ts dat het meevalt of dat ie iets met garantie kan....
ik dacht dat de f800 altijd rotax blokjes had maar lees nu via google dat ze het in 2008 naar china verplaatst hebben....
tsja...vaak is dat een centen kwestie en niet om de koper een lagere kostprijs aan te bieden....

ik zou het ding klaar proberen te krijgen (liefst voor garantie) en hem snel een rotschop geven.....
ik had hem niet eens gekocht vanwege het embleem op de tank...
bmw is nu eenmaal een merk waar je geluk mee moet hebben...
storingen, mechanische schades aan motor, bak en cardan en zelfs afbrekende wielophangingen.... werkelijk alles kun je verwachten....
ik heb er 1 gehad maar nooit meer en ook in mijn vrienden kring heb ik het nodige aan dramas mogen aanschouwen....
iedereen die iets met motoren heeft weet dat onderhand wel, enkel de hardcore adepten kiezen ervoor de kop in het zand te steken...

mijn advies, klaarmaken (of laten maken) en rap verkopen....
 
Kan er veel woorden aan spenderen maar dit lijkt mij toch echt een klassieke vastloper.
Gelukkig garantie dus zsm naar de verkoper ermee.
Maak of laat ff een foto maken van de zuiger en cilinder die 1 geworden zijn.
 
ik had hem niet eens gekocht vanwege het embleem op de tank...
bmw is nu eenmaal een merk waar je geluk mee moet hebben...
storingen, mechanische schades aan motor, bak en cardan en zelfs afbrekende wielophangingen.... werkelijk alles kun je verwachten....
ik heb er 1 gehad maar nooit meer en ook in mijn vrienden kring heb ik het nodige aan dramas mogen aanschouwen....
iedereen die iets met motoren heeft weet dat onderhand wel, enkel de hardcore adepten kiezen ervoor de kop in het zand te steken...

:Z:Z:Z

BMW is natuurlijk ook het enige merk met zulke issues. Als je de meeste motoren verkoopt, heb je ook meer gevalletjes natuurlijk. Alles is perceptie.

Ik heb 2 BMW's met meer dan 60k op de teller, nieuw gekocht. Nog nooit in de steek gelaten, geen extra onderhoud dan het normale nodig gehad. Ik had ooit een nieuwe Suzuki die ik na 20k heb weggedaan omdat ik hem al 3 keer moest laten afslepen. Is Suzuki nu een merk waarvan
iedereen die iets met motoren heeft van weet dat de kwaliteit ondermaats is, buiten enkele hardcore adepten die er voor kiezen ervoor de kop in het zand te steken?


Nee, natuurlijk niet.
Maar voor mij wel, in mijn perceptie.

Ik hou als maatstaf altijd aan: hoeveel motoren vind je op internet met meer dan 100k op de teller? Dan weet je het wel.

De F blokjes zijn wel betrouwbaar. Maar soms heb je gewoon dikke pech.
 
Dynamo defect, daardoor lege accu vermoed ik
Deed het display al vreemd voordat de motor stopte?

even een paar uur de accu laden en dan nog eens proberen 👍

oh, en Welkom op Motor-Forum :]
 
Lees eerst de openingspost eens goed....

Dat heeft iedereen die het over het laadsysteem heeft wel gedaan, feit blijft dat ik/we (1) het filmpje met een minder grote korrel zout neem dan de beschrijving van TS, (2) het laadsysteem vaker problemen geeft bij deze fietsen, (3) ik nog nooit een F650/F700/F800 met een vastloper heb gezien (en ik heb er best ‘wel wat’ gezien), en het (4) niets cq weinig moeite kost om de accu aan de lader te gooien danwel een andere accu met startkabels parralel eroverheen te gooien om het uit te sluiten.
 
Ik heb 5 suzuki's gehad race motoren waarvan de de toerenteller meestal over de 5 getallen ging bij overschakelen en nooit problemen mee gehad.
nieuw gekocht en elke motor over de 40.000 km gereden
Ik heb erbij 9 jaar lang een BMW gehad maar als je van sleutelen houd ik zou zeggen koop zon ding dussssssssssssss

En ja bij BMW word het pech genoemd euh pak eens motorplus duurtest er eens bij van de F800 valt zeker ook onder de noemer pech. 8)7
 
Terug
Bovenaan Onderaan