BMW F800GS Projectje

Hier gaan we weer!
2F0657F1-63F8-4CD6-A3C9-FA00F0A5686F.jpeg
 
Veerpoten eruit, de linker heeft even veel demping als een fietspomp. Die ga ik dus ook moeten aanpakken.
905FDA76-31F0-4337-AAA5-1D119D0B5C3A.jpeg


Met alles gedemonteerd moest je echt drukken om de balhoofd lager uit het center te krijgen!
70F042A6-EB51-4373-99DA-06288DB96783.jpeg

8B303C9A-58C8-460F-805E-993E5E8FE512.jpeg


Er zijn gaten in de onderste triple clamp om de lagerschaal eraf te tikken, heb helaas geen slagpen van minder als 4mm dik. Kreng zit goed vast. Morgen toch maar even een slagpen halen. Wil de triple clamp niet begaaien door met men beitels te werken.
 
En als je het overdreven goed wil doen (en jij lijkt me wel zo iemand :}) kun je de bruine schildjes van de lagers wippen en daar ook ontvetten en nieuw vet in doen.
Heb gisteren de wiellagers van binnen eens bekeken. Behoorlijk wat roest erin. Was een goeie tip! Wist niet dat je die schildjes eraf kreeg. Ik ga nu alle wiellagers al maar vervangen.
Kost me slechts 40€ voor 5 lagers + dichtingen (All Balls Racing). Mn motorzaak is weer zo vriendelijk om ze op de post te doen. :t
 
Toch maar even een slagpen gaan kopen. Dat werkt pas vlot. Geniaal concept ook om die gaten te voorzien!
2E9244B2-E8CE-4012-B878-E41F4CA3EDA6.jpeg

1CF83AEE-5A23-435F-9C03-5F490548FADC.jpeg


Lagerschalen uit het frame geslagen. Echt diepe groeven en corrosie erin.

24430447-E6AF-4D93-8E47-40E9A5792EB1.jpeg

85A9983E-7602-46D5-AFDF-ACD4654414A6.jpeg

Nieuwe lagerschalen en stuurstang liggen in de diepvries, klaar voor morgen.
Vola, dat was het weer voor vandaag.
 
Toch maar even een slagpen gaan kopen. Dat werkt pas vlot. Geniaal concept ook om die gaten te voorzien!
Bekijk bijlage 1493361
Bekijk bijlage 1493362

Lagerschalen uit het frame geslagen. Echt diepe groeven en corrosie erin.

Bekijk bijlage 1493363
Bekijk bijlage 1493364
Nieuwe lagerschalen en stuurstang liggen in de diepvries, klaar voor morgen.
Vola, dat was het weer voor vandaag.
wordt mooi. Is het niet een idee om ipv een 21 inch voorwiel een 19 inch te plaatsen?
 
Dat kan kloppen, veel voorvorken hebben tegenwoordig maar aan een kant een demper.

Ik kan het niet echt eens zijn met je stelling. Wellicht op kleinere/goedkopere fietsen? Wat je wel meer en meer ziet is gescheiden demping, dus een poot ingaand en de andere poot uitgaand. De poot met alleen uitgaande demping kan je dan veel makkelijker induwen.
 
In een showa SFF (Separate Function Fork) zit de in en uitgaande demping links en de veer rechts zonder demping.
 
Ik heb ondertussen men eerste (essentiële) kilometers op de 800 gemaakt. Enkele opmerkingen:
-Hij is redelijk luid & I love it! Dikke ploffen in de uitlaat bij terug schakelen en gas lossen. Ook enkel bij vollast, dus als je wat rustig doet in de bebouwde kom, is het niet asociaal. Heb aan de politie gevraagd of het legaal is; blijkt dat de wetgeving in België heel subjectief is. Je mag gewoon geen overlast veroorzaken en er wordt niet gemeten. Voor Duitsland mss best de de uitlaat collectoe mét cat terug plaatsen.

-Vermogen volstaat voor openbare weg, geen raket maar voldoende koppel onderin!

-Zithouding is even wennen als je altijd sport motoren hebt gereden. Mn staartbeen zeurt wat na een uur rijden.

-Schakelt als boter! Opschakelen zonder koppelen gaat heel soepel.

-Heel zuinig! 300km op een tank, berekend verbruik 5l/100km, boordcomputer geeft 4,8. En heb echt behoorlijk de hooligan uitgehangen.

-Gaat moeilijk de bocht om: Balhoofdlager is een drama! Enorme hapering in het center & de banden zijn 9 jaar oud en vierkant gereden. Mijn motorzaak was zo vriendelijk om een nieuw balhoofd lager op te sturen per post! Mijn bandenboer ligt er helaas nog even uit. Volgens de revieuws denk ik dat Pirelli Scorion Rally STR’s perfect zijn voor mijn toepassing.

Desondanks de problemen met de besturing krijg ik er best nog wat hellingshoek uit:
Bekijk bijlage 1491140

Nu duik ik terug de garage in voor het balhoofd lager!:t

Mooi om te horen!
Vergeet niet dat ondanks verse banden en een balhoofdlager het insturen in een bocht niet te vergelijken is met SS motor.
De allroad motor is dan net een tank die alleen rechtdoor wil.
Dit komt door de balhoofdhoek.
Plaats een veel kleiner voorwiel en je merkt direct een groot verschil.
Des al niet te min veel plezier gewenst!
 
Mooi om te horen!
Vergeet niet dat ondanks verse banden en een balhoofdlager het insturen in een bocht niet te vergelijken is met SS motor.
De allroad motor is dan net een tank die alleen rechtdoor wil.
Dit komt door de balhoofdhoek.
Plaats een veel kleiner voorwiel en je merkt direct een groot verschil.
Des al niet te min veel plezier gewenst!
Bedankt! Ja kwa insturen zal een 600cc SS zoiezo sneller zijn.
Van de GS verwacht ik niet het zelfde; dat is net de charme aan 2 totaal verschillende motoren te hebben!

Heb ook eens gekeken naar de opties voor een kleiner voorwiel, maar er is niks plug & play in het OEM gamma.
Heb wel al enkele projecten gezien, maar dat is dan met aangepaste ABS ringen, of herspaakte wielen met BMW naaf en KTM velg etc.
Daarbij wil ik wat off road gaan rijden (de TET passeert hier dichtbij!) dus is zo een 21" wiel wel goed!
 
Dat kan kloppen, veel voorvorken hebben tegenwoordig maar aan een kant een demper.
Hm daar heb ik ook aan gedacht. Gezien de vorkolie 3 jaar geleden gewisseld is, vond ik het bijzonder dat 1 demper al geen demping meer had zonder sporen van olie lekkage.. De voorpoten zijn duidelijk al open geweest.

Even wat over opzoeken. De motor reed overigens niet als een pogo-stick.
 
Banden zijn in bestelling: Pirelli Scorion Rally STR’s zijn het geworden. Lijkt mij een goede keuze gezien de motor voor 90% van de tijd op het asfalt zal rijden. Zien er ook vet uit.

E279DE4A-BA7A-45E9-8D7C-616CA4DF9C46.jpeg
 
Bedankt! Ja kwa insturen zal een 600cc SS zoiezo sneller zijn.
Van de GS verwacht ik niet het zelfde; dat is net de charme aan 2 totaal verschillende motoren te hebben!

Heb ook eens gekeken naar de opties voor een kleiner voorwiel, maar er is niks plug & play in het OEM gamma.
Heb wel al enkele projecten gezien, maar dat is dan met aangepaste ABS ringen, of herspaakte wielen met BMW naaf en KTM velg etc.
Daarbij wil ik wat off road gaan rijden (de TET passeert hier dichtbij!) dus is zo een 21" wiel wel goed!

Gewoon een origineel wiel zoeken bij een sloperij, naaf er uit knippen en opsturen naar HAAN wheels en vragen of ze er een 19inch velg omheen spaken. druk je nog even verse lagers in het wiel en kan je lekker rijden.
 
Uiteindelijk mijn veerpoten naar de vering specialist gebracht, omdat de stangen ook wel eens gepolierd mochten worden. Helaas was er toch iets mis met dat ene veerbeen zonder demping: olie zat er nog op (die er trouwens als nieuw uit zag) maar de cartridge was los gekomen :o
Gezien deze oem delen in elkaar geperst worden, was het een behoorlijle klus om dit te herstellen. Is dus helaas iets duurder uitgekomen als verwacht: 295€. Ach ja, kan dat er ook weer voor een tijdje tegen!

Verder goede service en communicatie van MTM Mol (B). :t
 
Lagers met de lagertrekker en glijhamer uit de wielen gehaald. Piece of cake. Lagerzittingen mooi zuiver gemaakt met schuurpapier 3000grit en staanwol. Nieuwe lagers liggen in de diepvries.
2067DB1A-9969-4F16-BF51-548DA65DF0C7.jpeg
35FD94AD-ECD1-41D4-AB98-8C5D17AF758B.jpeg
E5563F64-8B2C-4A95-AD64-59ABEF63A25E.jpeg


Oude wiellagers redelijk gaar!
 
een verffohn werkt mooi voor het (de)monteren van de lagers van het wiel.
 
Wouw vanavond de lagers in de wielen slaan en de voorvork monteren. Dacht even de boel wa zuiver maken alvorens alles te monteren. Wielen en voorvork nog eens gewassen:
9F3D42DD-1426-471F-A7F7-1FC9E0C0EA91.jpeg

5730A5C9-6BD7-44AD-8C5D-CE79B6C64903.jpeg


En de remklauwen van binnen ook even aangepakt:
2F55DEFF-8338-40B3-9C23-B34124D701BF.jpeg


Glijpennen van nieuw vet voorzien, aan de linker kant geen probleem!

528CC0D0-DFFE-4A5D-946A-D09521D1B494.jpeg


Maar aan de rechter kant! GVD, die dingen zitten muur vast!! :?

Krijg er geen beweging in. Heel frustrerend. Begrijp niet goed waarom de motor hiermee nog goed remde? Flex van de schijf die dat opving? Heb in de rubberen kousjes wd40 gespoten. Even een nachtje laten rusten. Wil eigenlijk de remklauw er niet afhalen, lastig ontluchten altijd... B|
 
Laatst bewerkt:
bestel maar vast een nieuw setje rubbers; reparatie set rubberhuid, 34 21 2 330 312. Die glijpennen zitten met een druplje loctite vast in de klauw en drager, even warm fohnen en dan er uit draaien, schroefdraadkant in je boormachine en ff met een schuurpapiertje het roest er af halen. Glijpennen zijn niet los leverbaar bij de dealer.
 
Ok, die rubbers kunnen er in dat geval al af!
Helaas zit de vaste glijpen te diep op ze los te schroeven. De losse glijpen heb ik na stevig opwarmen wel los gekregen. Ik krijg ze er niet uit maar er komt toch al een beetje beweging in. Kan het een paar graden roteren.
3BB58DA4-25DB-4694-A26D-7DEE1E3CB391.jpeg

4C607168-C9B0-411C-9AE1-59ED16C2D7FD.jpeg


E732EF96-0D42-49D4-8BB1-FBE936B08231.jpeg


Axiaal zit er helaas geen beweging in. Zelfs met een bijtel ertussen geeft dat ding niet mee.. Ok even laten soaken en morgen verder. Anders maak ik iets kapot.|(
 
Dankzij jou topic even bij mijn 2016 800GS gecontroleerd, maar erg mager met het vet.

Heb ze opnieuw ingevet.

Tevens even de bouten van de valbeugels. Daarvan gingen er al 3 niet meer los zonder te verhitten. Hier maar even keramisch vet aan gedaan.


Je project vordert goed! Dadelijk is hij helemaal nieuw:}
 
Terug
Bovenaan Onderaan