BMW F800GS Projectje

Klopt, origineel filtert zeer goed. Maar zit bij offroad gebruik zeer snel vol en kan je dan gewoon weggooien.
Tja dat mag zo zijn maar dat kan je er met perslucht gewoon weer grotendeels uitblazen,schuimfilters worden bij cross en enduro motoren
toegepast en daarbij word heel vaak de olie ververst en regelmatig de zuiger vervangen omdat de slijtage vrij hoog is.
 
A0BAD125-2BCA-4AFC-915E-509429D448B7.jpeg

Nog een vrije gift ontvangen. Splinternieuw onderschild! :t
 
Je bent lekker bezig ;-) Ik wil mijn GS ook een beetje opknappen. Waar kun je de originele uitlaat mee netjes maken?
Optiglanz. Is specifiek voor RVS. Verkrijgbaar op verschillende webshops. Ik ga er mijn Remus uitlaatlijn mee aanpakken. Zal mn bevindingen hier posten.
 
Laatst bewerkt:
Tja dat mag zo zijn maar dat kan je er met perslucht gewoon weer grotendeels uitblazen,schuimfilters worden bij cross en enduro motoren
toegepast en daarbij word heel vaak de olie ververst en regelmatig de zuiger vervangen omdat de slijtage vrij hoog is.
Omdat er vooral gewoon amper olie in zit (compacter en lichter) en de olie dus veel sneller einde levensduur is. De moderne enduros zijn echt wel heel betrouwbare dingen.
Leegblazen met perslucht kan je een paar keer.
Maar goed, ga je amper offroad, origineel filter is gewoon rijden en niet naar omkijken, die schuimdingen heb je best wat onderhoud aan.
 
Hier komt echt geen einde aan..
973D5155-DDCF-4DB0-99B3-96310E9277AA.jpeg

05F80A63-C49C-4149-9C91-8B7F65765442.jpeg

AE731FAD-3EA0-4E12-9653-5271D2FA8C4D.jpeg

Bon, 80-20 principe. Als ik die laatste putjes eruit wil schuren, moet er nog erg veel materiaal weg. Ik waag het er zo op. Als het niet opgelost is, nieuwe oliekoeler.
1AEEF450-416F-4843-BB60-4535116F16D5.jpeg

8BD93A39-F851-4F99-83B4-F9221F4C2AD1.jpeg

9EFB0969-5FB0-49FA-A76D-61FC9AE70815.jpeg


Nog met perslucht en remreiniger droog gemaakt. En de haardroger er nog even laten doorwaaien. Vindt het resultaat best ok!
 
Laatst bewerkt:
Alles nog eens nagelopen, proper gemaakt en dichting erin.
46BCC204-8505-47DA-9E9E-4E0281726C74.jpeg

0328E4AB-4DD0-452A-BFB3-D7E6831E7F97.jpeg


Oliekoeler gemonteerd, gelijkmatig in ster aangetrokken. Ben benieuwd.
 
Lijkt me sterk als dat nog lekt. Maar kan. Proper resultaat in ieder geval.
 
Olie en koelvloeistof gevult. Koelcircuit ontluchten is een echte ‘pain in the ass’! Er is een speciale vacuum tool van BMW voor nodig. Op een ander forum een omslagtige methode gevonden om het zonder tool te doen:


Nadien stationair laten lopen tot na 30min de fan aan ging. De hele radiateur goed warm. Top.

Onder de kuipen en het zadel ook nog even alles gewassen. Je ziet het niet maar het idee telt!

88CB16FE-C412-4477-AFEE-1CE15A8A61A0.jpeg


Met de Optiglanz aan de slag gegaan. Prima product. Wel nog wat elbow grease nodig (nog nagelopen met zeer fijne staalwol)

5DEE050A-3FAE-495E-A889-ACBF5F172D3D.jpeg
 
Ketting even gesmeerd en testrit gedaan.
Alles tiptop! :t

Alle kuipen terug monteren en de moto inschijven en verzekeren!

Het motorblok moet ook nog gepolijst en gewaxt worden + nog het laatste detail werk.

De kuipen ga ik pas later aanpakken als er geen mechanische gremlins naar boven komen in de volgende weken.

D0B8425E-DA04-4822-993D-FF4E0D74A8E6.jpeg


Genoeg gesleuteld deze winter! Eerst: :]
 
Olie en koelvloeistof gevult. Koelcircuit ontluchten is een echte ‘pain in the ass’! Er is een speciale vacuum tool van BMW voor nodig. Op een ander forum een omslagtige methode gevonden om het zonder tool te doen:


Die tool is niet nodig, en het ontluchten is geen pain in the ass. Er zit een schroef in de waterpomp deksel op de cilinderkop met een koperen afdichtring eronder, die er uit draaien, Vloeistof vullen in de radiateur tot het uit dat ene gat er uit komt zonder luchtbellen, dicht schroeven (met nieuwe ring evt) en daarna verder het systeem afvullen, mag op zijstandaard, mag op de middenbok, en daarna gewoon starten en laten draaien tot de ventilator aan en uit gaat.
Laat dit een paar keer gebeuren en laat de motor dan weer afkoelen, eventueel overlooptank niveau corrigeren en klaar.

Als de ventilator aan, maar niet meer uit gaat zit er een bel in het systeem(de radiateur blijft dan ook koud/lauw). Gewoon ff laten afkoelen, dop van de radiateur af en verder vullen. Krijg je er geen vloeistof bij? Dop er weer ff op en de motor zo schuin mogelijk houden als je kan. links en rechtsom, en ff in de slangen knijpen. Misschien makkelijker met 2 personen.
 
Die tool is niet nodig, en het ontluchten is geen pain in the ass. Er zit een schroef in de waterpomp deksel op de cilinderkop met een koperen afdichtring eronder, die er uit draaien, Vloeistof vullen in de radiateur tot het uit dat ene gat er uit komt zonder luchtbellen, dicht schroeven (met nieuwe ring evt) en daarna verder het systeem afvullen, mag op zijstandaard, mag op de middenbok, en daarna gewoon starten en laten draaien tot de ventilator aan en uit gaat.
Laat dit een paar keer gebeuren en laat de motor dan weer afkoelen, eventueel overlooptank niveau corrigeren en klaar.

Als de ventilator aan, maar niet meer uit gaat zit er een bel in het systeem(de radiateur blijft dan ook koud/lauw). Gewoon ff laten afkoelen, dop van de radiateur af en verder vullen. Krijg je er geen vloeistof bij? Dop er weer ff op en de motor zo schuin mogelijk houden als je kan. links en rechtsom, en ff in de slangen knijpen. Misschien makkelijker met 2 personen.

Met de procedure die jij beschrijft lukte het bij mij niet. Ik zat idd met een bel in het system (half warme radiator). De motor wiegen met dotjes gas, slangen knijpen, ontluchtingsschroef in de waterpomp openen etc, hielp niet. Was alleen, dus kon de motor niet heel schuin houden.

Met volgende procedure was het van de eerste keer in orde:
_________________________________________________________
1: Point the bike on light downhill slope if available and PERFORM THE FOLLOWING PROCESS ON THE SIDE STAND (not the center stand)
SLOWLY fill the radiator until it is FULL TO THE TIPPY-FRIGG’N- TOP –
leave cap off Also, leave catch tank empty until near the end of this process.

2: Open the TWO bleed screws & bleed till air stops coming out, then retighten.
a) at water pump – screw with the copper sealing washer
b) T30 cap screw ~2” above starter motor on the left cylinder <-- most people MISS this one

3: Fill radiator back to the tippy top and replace radiator cap.

4: Start bike and idle for a few minutes, open bleed screw at the water pump for a few seconds and retighten.

5: Rev engine to 4,000 rpm or so and rock bike slowly from side to side with rpms high, then hold straight or center stand and open bleed screw for a few more seconds - coolant will be HOT – be careful!

6: Shut off bike and allow to cool down (at least 30 minutes, carefully open radiator cap and fill to tippy top, replace radiator cap.

7: Start bike and allow to idle till cooling fan comes on.

GOOD RESULT: If it took a long time for the fan to come on, and the entire radiator is too hot to touch for very long from behind, and the fan is blowing off a lot of heat, go ride, everything is working!

BAD RESULT: If the cooling fan comes on pretty quick, the back of the radiator is not too hot to touch continuously everywhere, and the fan is not blowing off a lot of hot air but rather just warm air from the hot motor and exhaust surfaces …
You failed, repeat steps above.

Once the system acts normally, fill the catch tank to the maximum line while the bike is hot and cooling fan is cycling on and off. Go for a few rides allowing the bike to cool completely between and check that coolant in the catch tank has remained above the minimum line.
_____________________________________________________________

De 2de ontluchtingschroef aan de voorkant van de motor deed het bij mij. Daar kwamen de luchtbellen uit!
Bijna 45min mee bezig geweest in total dus toch een beetje pain in the ass. :+
 
Kijk dat is een dik rally-kanon! Slank en compact zo + heel vet met die noppen banden! :}
Echter denk ik meer richting een 80/20 of zelfs 90/10 band ga gaan.
Gezien de motor vooral voor woon-werk, toertochten en slechts voor een sporadische grindweg gebruikt gaat worden.
Pirelli Scorpion STR of Trail 2 lijkt mij wel wat volgens de reviews.
 
Met de procedure die jij beschrijft lukte het bij mij niet. Ik zat idd met een bel in het system (half warme radiator). De motor wiegen met dotjes gas, slangen knijpen, ontluchtingsschroef in de waterpomp openen etc, hielp niet. Was alleen, dus kon de motor niet heel schuin houden.

Met volgende procedure was het van de eerste keer in orde:
_________________________________________________________
1: Point the bike on light downhill slope if available and PERFORM THE FOLLOWING PROCESS ON THE SIDE STAND (not the center stand)
SLOWLY fill the radiator until it is FULL TO THE TIPPY-FRIGG’N- TOP –
leave cap off Also, leave catch tank empty until near the end of this process.

2: Open the TWO bleed screws & bleed till air stops coming out, then retighten.
a) at water pump – screw with the copper sealing washer
b) T30 cap screw ~2” above starter motor on the left cylinder <-- most people MISS this one

3: Fill radiator back to the tippy top and replace radiator cap.

4: Start bike and idle for a few minutes, open bleed screw at the water pump for a few seconds and retighten.

5: Rev engine to 4,000 rpm or so and rock bike slowly from side to side with rpms high, then hold straight or center stand and open bleed screw for a few more seconds - coolant will be HOT – be careful!

6: Shut off bike and allow to cool down (at least 30 minutes, carefully open radiator cap and fill to tippy top, replace radiator cap.

7: Start bike and allow to idle till cooling fan comes on.

GOOD RESULT: If it took a long time for the fan to come on, and the entire radiator is too hot to touch for very long from behind, and the fan is blowing off a lot of heat, go ride, everything is working!

BAD RESULT: If the cooling fan comes on pretty quick, the back of the radiator is not too hot to touch continuously everywhere, and the fan is not blowing off a lot of hot air but rather just warm air from the hot motor and exhaust surfaces …
You failed, repeat steps above.

Once the system acts normally, fill the catch tank to the maximum line while the bike is hot and cooling fan is cycling on and off. Go for a few rides allowing the bike to cool completely between and check that coolant in the catch tank has remained above the minimum line.
_____________________________________________________________

De 2de ontluchtingschroef aan de voorkant van de motor deed het bij mij. Daar kwamen de luchtbellen uit!
Bijna 45min mee bezig geweest in total dus toch een beetje pain in the ass. :+
Schroef twee is geen ontluchtingsschroef maar een aftapplug, zit aan de onderzijde van het cilinderblok.
Wat royalclub zegt klopt als een bus.
Ding op de zijsteun, volgooien, handpalm op radiatoropening en een paar keer in de slangen knijpen. Herhaal een paar keer tot het vloeistofniveau niet meer zakt, dan draai je de ontluchtingsplug op de waterpomp open tot er vloeistof uitkomt, daarna weer bijvullen, dop erop en expansiereservoir op max en klaar.
Duurt echt 5 minuten en er zit geen luchtbel meer in. Er zitten ook geen rare holtes in het koelsysteem waar lucht kan blijven hangen. Hebben we het over een K1200/1300, die krijg je inderdaad niet ontlucht zonder vacuumtool.
 
laatste zaken gedaan:
8942D3D1-3C91-4EDD-887D-C2C323BB6EC9.jpeg

Linker kant van de motor: frame en motorblok in de polish & wax.

2D6D2008-2E85-4816-8CA8-4120F81C5563.jpeg

DB43CD54-94B8-45BD-8B04-ED7252DF097B.jpeg

658A3264-D7F0-4AD9-84AC-7C43BEB5ED6D.jpeg

9A54F44F-0D7A-44FC-B24A-C5B6A349CB67.jpeg

Originele uitlaatlijn gepoetst, klaar voor op de zolder te leggen.

640E3374-3E2E-4F60-A9AD-1762E545F104.jpeg

Iets wat mij erg stoorde waren de krassen op de tellerpartij.
BDA8B9E3-893B-4465-8986-698DC90393FD.jpeg

Aangepakt met Meg’s M105 polish en Meg’s PlastX. Veel werk om alles eruit te polijsten met je vinger maar het resultaat mag er zijn.
46803A8B-4DA8-440C-A8CC-0B2E40DE79E4.jpeg

Glas heldere glaasjes!
 
Laatst bewerkt:
Vroeger wel eens wc reiniger gebruikt (met zoutzuur) voor de roest weg te werken. Maar dit zou de stevigheid van de lasnaden aantasten & ervoor zorgen dat de uitlaat nadien sneller roest. Nu gebruik ik Dasty voor het ontvetten en dan Optiglanz.
A81CB6B5-2490-4EFF-8C87-74DDA86F8332.jpeg


Kost wel 15€ per 250ml. Ik gebruik de spray flacon nooit. Altijd met een borstel zuinig aanbrengen, inwerken en eventueel met heel fijne rvs wol polijsten. Werkt top.
 
Laatst bewerkt:
Heel netjes hoor! Ik had nooit verwacht dat je met polijsten nog zoveel zo goed resultaat kan krijgen.
Respect voor je geduld en doorzettingsvermogen. Want dat moet je wel hebben :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan