BMW F800R vs Triumph Street Triple?

F800R vs Street Triple?

  • BMW F800R

    Stemmen: 39 50,0%
  • Triumph Street Triple

    Stemmen: 39 50,0%

  • Totaal aantal stemmers
    78
F800R. Zonder enige twijfel. Heb zelf de Chr Pfeiffer editie (met AKRA). Zijn er maar 35 van in Ned dus blijft lekker exclusief.

Groet Jan
 
Street Triple is aardig voor wat gooi-en-smijt werk.

Maar door een prima ABS kan je met de F800R veel meer de grenzen opzoeken van een agile rijstijl.

Voor een uitlaat: SC-Project.

Luister en kijk:
 
Beide zijn het hele mooie machines maar IK zou kiezen voor een motor met ABS! Keuze is dan denk ik al snel gemaakt. BMW heeft daarnaast ook een goede restwaarde. Nieuwe kleur zwart - zilver vind ik persoonlijk ook erg mooi. Nadeel van de R (ook super mooi) is dat ABS niet leverbaar is. Succes met de keuze. (ik heb dezelfde keuze gehad maar toch gekozen voor een 3r optie: CB1000Ra)
 
Argumenten?

ABS is nieuw voor mij, na bijna 18 jaar intensief motorrijden op 8 fietsen, een gigantische verbetering, omdat je voor het betere bochtenwerk veel later in je remmen kan gaan hangen.

Het verlegt grenzen en ik zou nu al niet meer zonder willen.
Ik heb de Street Triple serieus overwogen, diverse proefritten, maar ik stuitte op een technisch uitgeklede fiets waar geen plek is voor de ABS elektronica.
Het komt er dus ook in de toekomst niet op.

Nu de Triple nieuw kopen lijkt me geen goede investering.

En LosBol.. n.a.v. je mooie latijnse spreuk zou ik zeggen: Malo accepto stultus sapit.
 
Argumenten?

ABS is nieuw voor mij, na bijna 18 jaar intensief motorrijden op 8 fietsen, een gigantische verbetering, omdat je voor het betere bochtenwerk veel later in je remmen kan gaan hangen.

Het verlegt grenzen en ik zou nu al niet meer zonder willen.
Ik heb de Street Triple serieus overwogen, diverse proefritten, maar ik stuitte op een technisch uitgeklede fiets waar geen plek is voor de ABS elektronica.
Het komt er dus ook in de toekomst niet op.

Nu de Triple nieuw kopen lijkt me geen goede investering.

En LosBol.. n.a.v. je mooie latijnse spreuk zou ik zeggen: Malo accepto stultus sapit.

[sarcamemodus]
18 jaar terug werd er blijkbaar niet zo verdomd veel aandacht besteedt aan voertuigbeheersing als men de laatste 10 jaar doet. Tegenwoordig wordt je namelijk wel geleerd dat je de durf moet hebben om je remmen te gebruiken, het is jammer dat je daar na 18 jaar aanvoeteren ABS voor nodig hebt om op de grens te leren remmen.
[sarcasmemodus uit]

Op je ABS vertrouwen zodat je op de grens kan rijden is een totaal verkeerd uitgangspunt, daar is ABS nooit voor bedoelt geweest en ook weinig nuttig voor.
Ik hoop dat je erg gewend bent om voor de bocht op de grens te remmen tegen je ABS aan, want als hij wel een keer de ABS in duikt moet er genoeg asfalt overblijven om de bocht nog te halen. :X

Om vertrouwen in je remmen te krijgen is ABS handig, maar zeker niet nodig, je kan namelijk net zo hard remmen zonder ABS, je zal alleen het vertrouwen moeten hebben om ze ook te gebruiken, en dit blijven oefenen.

Een Triple kopen is helemaal geen slechte investering. Net zoals BMW heeft Triumph al jaren een hoge rest/verkoopwaarde, zeker met de populariteit van de Triple in het achterhoofd.

Als je doelt op een slechte investering omdat er naderhand geen ABS gemonteerd kan worden, is elke fiets zonder ABS een slechte investering, bij 9 van de 10 fietsen kan dat al niet, en mocht het kunnen zal het een flinke aderlating zijn, heb je wel eens gekeken naar wat een volledig aftermarket ABS systeem kost?
 
Right yeah.
Geen sarcasme modus nodig om te stellen, dat er mensen zijn die denken dat ze beter de grenzen weten aan te geven dan de zeer exacte grens (meten =weten in milliseconden) van een ABS.
Daarbij komt nog, dat de remmen van de Triple bepaald bijterig zijn en de grenswaarde daarmee variabel. En ik kan je nog fysiek laten zien dat ik deze grens vaak heb getart en daarin de zaken weleens verkeerd heb ingeschat.

Natuurlijk heb ik de ABS van de F800R geprobeerd. De marge voor aangrijpen ligt veel verder weg dan verwacht. Het is plezierig om deze ruimte te benutten. Vooral omdat de remmen prima zijn, dat in tegenstelling tot de bezuinigingen hierop bij de Triple.

Van namonteren van een ABS op een niet voorbereid model heb ik nog nooit gehoord. Triumph geeft aan, dat ook in de toekomst op deze Triple geen ABS zal komen, doodeenvoudig omdat er geen plek voor is.

Ik garandeer je dat ABS op een 2e hands een belangrijk en prijsbepalend verkoopargument is/wordt. Over enkele jaren in de EU overigens verplicht op nieuwe fietsen.
 
Misschien al gelezen!?

MOTOR nr 26: test tussen de Street Triple en F800R!!
 
Right yeah.
Geen sarcasme modus nodig om te stellen, dat er mensen zijn die denken dat ze beter de grenzen weten aan te geven dan de zeer exacte grens (meten =weten in milliseconden) van een ABS.
Daarbij komt nog, dat de remmen van de Triple bepaald bijterig zijn en de grenswaarde daarmee variabel. En ik kan je nog fysiek laten zien dat ik deze grens vaak heb getart en daarin de zaken weleens verkeerd heb ingeschat.

Natuurlijk heb ik de ABS van de F800R geprobeerd. De marge voor aangrijpen ligt veel verder weg dan verwacht. Het is plezierig om deze ruimte te benutten. Vooral omdat de remmen prima zijn, dat in tegenstelling tot de bezuinigingen hierop bij de Triple.

Van namonteren van een ABS op een niet voorbereid model heb ik nog nooit gehoord. Triumph geeft aan, dat ook in de toekomst op deze Triple geen ABS zal komen, doodeenvoudig omdat er geen plek voor is.

Ik garandeer je dat ABS op een 2e hands een belangrijk en prijsbepalend verkoopargument is/wordt. Over enkele jaren in de EU overigens verplicht op nieuwe fietsen.

alsof je een motor koopt voor de rest waarde :')

gewoon rijden met dat ding en als je geen geld voor een ander hebt er niet aan beginnen.
 
alsof je een motor koopt voor de rest waarde :')

gewoon rijden met dat ding en als je geen geld voor een ander hebt er niet aan beginnen.
Daar kom jij bijna niet aan te pas. ;)

Ik zou de BMW kiezen, die Street Triples zie je op elke straat hoek staan. Onkruid vergaat niet zegmaar. Daarnaast is de BMW een twin dus die heeft bij voorbaat al gewonnen.
 
Laatst bewerkt:
Daar kom jij bijna niet aan te pas. ;)

Ik zou de BMW kiezen, die Street Triples zie je op elke straat hoek staan. Onkruid vergaat niet zegmaar. Daarnaast is de BMW een twin dus die heeft bij voorbaat al gewonnen.

Hoop toch echt dat je nu een grapje maakt? :')
 
Laatst bewerkt:
Right yeah.
Geen sarcasme modus nodig om te stellen, dat er mensen zijn die denken dat ze beter de grenzen weten aan te geven dan de zeer exacte grens (meten =weten in milliseconden) van een ABS.

Dat zal best, ik ben er niet 1 van. Alleen beweren dat je je circuitaspiraties beter waar kan maken met het behulp van ABS is niet alleen onzin, maar ook vragen om problemen.

Daarbij komt nog, dat de remmen van de Triple bepaald bijterig zijn en de grenswaarde daarmee variabel. En ik kan je nog fysiek laten zien dat ik deze grens vaak heb getart en daarin de zaken weleens verkeerd heb ingeschat.

Bite heeft ze zeker, er zijn echter maar weinig motoren waarmee je zo goed op gevoel op de grens kan remmen. Ze zijn progressief inderdaad, maar geven een sublieme feedback zonder overkill aan remkracht zoals sommige andere 'hogere specificatie' remsystemen. Als je enige opmerking over de remmen van de Triple 'bite' is, dan heb je het dus niet begrepen of nooit op de juiste manier geleerd te remmen. Net zoals de gashandel is de rem misschien nog wel belangrijker om met een fluwelen hand te leren bedienen om het maximale er uit te halen.

Natuurlijk heb ik de ABS van de F800R geprobeerd. De marge voor aangrijpen ligt veel verder weg dan verwacht. Het is plezierig om deze ruimte te benutten. Vooral omdat de remmen prima zijn, dat in tegenstelling tot de bezuinigingen hierop bij de Triple.

zie bovenstaand over de remmen van de Triple. Het remsysteem af doen als bezuiniging
simpelweg omdat er geen ABS op aanwezig is, is een veel te simpele gedachtegang.

Van namonteren van een ABS op een niet voorbereid model heb ik nog nooit gehoord. Triumph geeft aan, dat ook in de toekomst op deze Triple geen ABS zal komen, doodeenvoudig omdat er geen plek voor is.

De reden waarom er geen ABS op zit, zit hem in de marketing van de Street Triple. Het zit er niet op, omdat door Triumph dit niet als een eis voor de doelgroep gezien wordt. Uiteraard gaan ze hierdoor klanten mislopen, dat weten ze zelf ook wel. Maar goed, ondanks dat is Triumph de enige die een groei van bijna 20% weet te realiseren in deze crisistijden. Het zal ze dus worst wezen. :+
En wil je ABS op je Triumph? dan kies je toch voor 1 van de wat toergerichtere modellen? De markt vraagt (nog) niet om een sportieve fiets van de eerste rangorde, met ABS.


Ik garandeer je dat ABS op een 2e hands een belangrijk en prijsbepalend verkoopargument is/wordt. Over enkele jaren in de EU overigens verplicht op nieuwe fietsen.

Voorlopig niet voor deze doelgroep, die is veel gevoeliger voor termen als 'radiale rempompen' 'radiale remklauwen' 'monobloc' en 'Brembo' :P
ABS blijft voor hen voorlopig een vies woord, Honda is een van de eerste die ABS op zijn sportmotoren heeft uitgerust, de rest zullen ongetwijfeld volgen, maar voorlopig schieten de verkopen van de fireblades niet ineens boven de rest uit door het aanwezige ABS, dit zal nog wel even zo blijven ook.


Ik zeg absoluut niet dat ABS systemen niet de voorkeur zouden moeten hebben, ze kunnen je redding zijn in de meest uiteenlopende situaties, dit is een absoluut voordeel boven niet met ABS uitgeruste fietsen. Maar er sportiever mee rond kunnen gaan omdat je harder kan remmen? forget it.
Dat jij meer vertrouwen hebt in je remmen omdat ze uitgerust zijn met ABS, en daardoor harder durft te remmen omdat de ABS je redding wel zal zijn is fijn, maar is misschien wel iets te veel 'fortuna favet fatuis' en een slecht argument om voor een met ABS uitgeruste fiets te gaan.
Sportief rijden/remmen zit hem in souplesse, niet in grenzen opzoeken door er op te vertrouwen dat ABS je met raad en daad bij zal staan.
 
Laatst bewerkt:
Een motor is volgens mij grotendeels een gevoelskwestie.
Dus als het beter voelt om een motor met ABS te hebben, dan moet je daarvoor gaan. Echter vervolgens het ABS gaan gebruiken om boven je eigen grenzen te gaan rijden, is natuurlijk heel erg dom!
Tuurlijk kunnen zaken als restwaarde etc een rol spelen, maar het gaat er toch om wat je van een motor verwacht en welke fiets je dat het meeste bied.

Ik heb zelf op vanalles proefgereden en o.a. ook een middag op de F800R met ABS, boordcomputer en eigenlijk alle extra's. Heerlijke fiets alleen wilde ik meer vermogen en dus viel de BMW af.
Maar ik zou altijd voor een fiets met ABS gaan, geeft absoluut een veiliger gevoel dan zonder. En dus valt de triple dan af, en trouwens ik vind de BMW ook veel mooier. Maargoed dat dus het gevoel wat iedereen persoonlijk heeft en hopelijk ook aanhoud bij de aanschaf van een nieuwe motor.
 
Ik geloof niet dat ik tijdens ca. 250.000 km w.o. Nrd Afrika en Australie op enkele incidenten na onverantwoord/dom de grenzen heb gezocht. Goed kunnen remmen, met of zonder ABS is een levens zaak.
Wel ben ik gewend mijn rijstijl aan te passen aan de kwaliteit van het materiaal. Dat is zeker niet dom en wat ik stel, is dat ABS een kwalitatieve bijdrage is aan het materiaal en dus van invloed kan zijn op je rijstijl. Daarmee heb ik met een positief gevoel geexperimenteerd.

Overigens, het ging over de vergelijking Triple (R) en F800R.
Ik ben aandacht trekken (dB en lekker lang doorhalen) ontgroeid, maar ik gun de jeugd het plezier van de Triple. Een prima fiets, wellicht wat te veel geprezen.

Dat BMW een totaal ander publiek aantrekt en zich nu op de macho markt probeert te vestigen zal ongetwijfeld met kritiek worden ontvangen. Maar ondanks wat puntjes van kritiek zou ik, als ik opnieuw voor de aankoop beslissing stond, zonder enige twijfel, weer kiezen voor de F800R.
Een heerlijk rijdende fiets, ziet er goed uit (ter compensatie van mijzelf), licht, wendbaar enne ... heeft ABS ;) .
 
Iedereen gaat er maar vanuit dat ABS een wondermiddel is zodat je niet onderuit gaat, in een recente motorplus staat een ABS test waarin een aantal motoren zelfs met ABS nog een stoppie konden maken, op nat wegdek lig je dan al lang en breed op het asfalt.

Ik heb een Steet Triple R gehad en ik deze had de beste vering en remmen waar ik ooit mee had gereden. De remmen geven voldoende feedback en ik denk dat je met een Street R zonder abs sneller kan afremmen dan een BMW met ABS. Ik heb nu een motor met ABS maar dat is toeval, voor mij had het niet gehoeven, heb het ook nooit nodig gehad.
 
Iedereen gaat er maar vanuit dat ABS een wondermiddel is zodat je niet onderuit gaat, in een recente motorplus staat een ABS test waarin een aantal motoren zelfs met ABS nog een stoppie konden maken, op nat wegdek lig je dan al lang en breed op het asfalt.

Ik heb een Steet Triple R gehad en ik deze had de beste vering en remmen waar ik ooit mee had gereden. De remmen geven voldoende feedback en ik denk dat je met een Street R zonder abs sneller kan afremmen dan een BMW met ABS. Ik heb nu een motor met ABS maar dat is toeval, voor mij had het niet gehoeven, heb het ook nooit nodig gehad.

jij gelooft ook nog in sprookjes :z

kom nu, in de situaties dat je da abs echt nodig gaat hebben (en dat zijn er niet veel), heb je zonder veel meer kans om te vallen

ik geloof je best dat je veel beter kunt remmen zonder abs dan met abs, is ook logisch, maar niet in een noodsituatie (tenzij je rossi heet natuurlijk)

heb je nooit die test gezien van de honda fireblade met abs? ik weet niet wie het toen ertegenopnam maar ik denk een goede rijder in het bsb (british superbike) en die had twee pogingen nodig om nog maar evengoed te kunnen remmen als die fireblade met abs waarin men de hendel gewoon toekneep, en dit is in ideale omstandigheden!!!!
 
Laatst bewerkt:
ABS is geen wondermiddel waarop je blind kunt vertrouwen. Er zijn sporadische situaties waarin ABS zelfs niet werkt.
Dit kan gebeuren als het achterwiel geen wegcontact heeft op het moment, dat ABS zou moeten intreden. Met name schijnt het bij BMW sporadisch te kunnen voorkomen.

Ik heb geprobeerd deze situatie uit te testen, maar het is me niet gelukt er in te komen. En waar praten we over: een noodsituatie waarin je hard in de remmen moet terwijl je achterwiel geen wegcontact heeft. Zou je dan zonder ABS beter uit zijn?
 
ABS is geen wondermiddel waarop je blind kunt vertrouwen. Er zijn sporadische situaties waarin ABS zelfs niet werkt.
Dit kan gebeuren als het achterwiel geen wegcontact heeft op het moment, dat ABS zou moeten intreden. Met name schijnt het bij BMW sporadisch te kunnen voorkomen.

Ik heb geprobeerd deze situatie uit te testen, maar het is me niet gelukt er in te komen. En waar praten we over: een noodsituatie waarin je hard in de remmen moet terwijl je achterwiel geen wegcontact heeft. Zou je dan zonder ABS beter uit zijn?

in die situatie's komt het op jou aan zeker? ik denk dat het altijd onverstandig is met/zonder abs om zonder nadenken alles dicht te gooien
die abs is zeer leuk als het jou niet goed lukt om nog iets achter de hand te hebben, maar je kunt er inderdaad niet 100% vertrouwen

in een bocht bijvoorbeeld komt het puur op jou aan
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zowel BMW ervaring ( :+ ) als nu street ervaring.

De BMW heb ik met verstand gekocht, maar nooit aan kunnen wennen. Ik miste de beleving van het rijden M.a.w. geen greins op mijn gezicht.... De triple vanaf de eerste meters meteen een greins. Nog nooit een milliseconde spijt van gehad.

Kan nu van alles vinden van ABS of geen ABS, maar laat dat lekker in het midden. Ervaar het zeker niet als een gemis.

Wat ik wel erg aangenaam vind zijn de 3 cilinders van de triple, ideaal! Lekkerder (persoonlijk) dan de 2 cilinder.

Dus..... ga op gevoel......maar kies de BMW want dat houdt de triple weer eentje meer exclusiever :+
 
@Mercurius: de f800r wordt pas vanaf 2e helft dit jaar geleverd.

Er wordt niet gevraagd naar BMW ervaring in het algemeen, maar specifiek voor dit model, dat toch wel als trendbreuk van BMW kan worden gerekend.
 
Ik heb zowel BMW ervaring ( :+ ) als nu street ervaring.

De BMW heb ik met verstand gekocht, maar nooit aan kunnen wennen. Ik miste de beleving van het rijden M.a.w. geen greins op mijn gezicht.... De triple vanaf de eerste meters meteen een greins. Nog nooit een milliseconde spijt van gehad.

Kan nu van alles vinden van ABS of geen ABS, maar laat dat lekker in het midden. Ervaar het zeker niet als een gemis.

Wat ik wel erg aangenaam vind zijn de 3 cilinders van de triple, ideaal! Lekkerder (persoonlijk) dan de 2 cilinder.

Dus..... ga op gevoel......maar kies de BMW want dat houdt de triple weer eentje meer exclusiever :+

de f800 serie is wel iets anders dan een r850r
tenzij je hiermee ook gereden hebt

persoonlijk zou ik ook gaan voor de street triple
maar als ik vermogen niet het belangrijkste vond zeker en vast de bmw
 
heb je nooit die test gezien van de honda fireblade met abs? ik weet niet wie het toen ertegenopnam maar ik denk een goede rijder in het bsb (british superbike) en die had twee pogingen nodig om nog maar evengoed te kunnen remmen als die fireblade met abs waarin men de hendel gewoon toekneep, en dit is in ideale omstandigheden!!!!

Er zijn inderdaad grote verschillen in ABS, de race ABS van Honda is momenteel superieur (volgens mij heeft de nieuwe BMW supersport dit ook?) en deze grijpt in zonder dat je het door hebt. Maar de meeste ABS systemen zijn simpeler uitgevoerd en grijpen te vroeg of te laat in doordat ze simpel zijn uitgevoerd en sommige systemen zijn meer een verkoop trucje (net zoals een camera van 8 megapixels op een telefoon) dan een echte life saver.
 
:^

Zeer nuttig artikel voor de TS lijkt me....

Beter is het om het gewoon zelf te ervaren en een goede proefrit op beide te maken. De schrijvende pers is leuk, maar is eigenlijk niets meer of minder dan een reclamefolder.
Marketing wat we elke keer met veel liefde verslinden. :P
Elk jaar is er een nieuwe fiets die het beste van het beste is wat men ooit gereden heeft, die moet je gewoon kopen! En een jaar later schrijft men er weer lauwtjes over want het 'net nieuw geïntroduceerde model is uit', en is nog veel beter!

En ook in dit vergelijk gaat het weer op.

Bovendien vraag ik me af of ze überhaupt met de Street Triple hebben gereden, want er staan grove fouten in het artikel.
De 189 kilo drooggewicht, wat men gewoon verkeerd uit de specs hebben op gelezen, wordt tot 3 keer als zwaar nadeel genoemd :? zeker bij het straatje keren moet je dat gewicht elke keer handlen!
Ehm... juist ja... 167 kilo droog, 174 kilo rijklaar en 189 kilo afgetankt. Volgens mij was de Street nog de lichtste naked vorig jaar, en werd deze juist door dat lichte gewicht zo verdomd goed handelbaar? _O-

En ik wist ook niet dat de Street Triple 2007 met Brembo's uitgerust was. :9~
 
Terug
Bovenaan Onderaan