Bmw F800S of Honda CBR600F

De BMW is een beginnersmotor, de cbr 600F is dat niet.
En daarbij is het motorblok van de cbr van een hoogstaander niveau.
Laat je gevoel spreken ;)

Volgens mij zijn ze evenveel beginnersmotor. Waarbij nu de helft van de mensen gaat zeggen dat met +/- 100 pk beginnen echt te gortig is en de andere helft gaat zeggen dat het prima kan.
 
Volgens mij zijn ze evenveel beginnersmotor. Waarbij nu de helft van de mensen gaat zeggen dat met +/- 100 pk beginnen echt te gortig is en de andere helft gaat zeggen dat het prima kan.
Vermogen alleen zegt erg weinig. Ik ben overtuigd dat de gemiddelde beginner veiliger op weg zal zijn met een moderne 100 pk machine (CBR600F of soortgelijk) dan pakweg een 60 pk / jaren-70 brik met lastiger te beheersen wegligging / remmen / vering etc.
 
als TS een beginnersmotor zou willen is een CBR600 best een goeie keus .
hoeveel mensen vroeger niet op zo,n CBRtje zijn begonnen is niet meer te tellen.
die BMW f800s is voor een sportieve rijder die gewoon echte kwaliteit wil.
de BMW f800s(91pk) is zelfs nog sneller dan een CBF1000 volgens de test in MOtoplus.
van 0 tot 200 in 15,2 sec . de Honda cbf1000 ter vergelijking doet er 15,8 sec over.

op elke motor kun je beginnen als onervaren rijder , ik zou als beginner nooit direct een nieuwe aanschaffen .
alleen voor het geld al niet , als je zo,n 2e hands een keer neerlegd op straat
is het niet direct een finacieele strop. ;)
 
als TS een beginnersmotor zou willen is een CBR600 best een goeie keus .
hoeveel mensen vroeger niet op zo,n CBRtje zijn begonnen is niet meer te tellen.
die BMW f800s is voor een sportieve rijder die gewoon echte kwaliteit wil.
de BMW f800s(91pk) is zelfs nog sneller dan een CBF1000 volgens de test in MOtoplus.
van 0 tot 200 in 15,2 sec . de Honda cbf1000 ter vergelijking doet er 15,8 sec over.

op elke motor kun je beginnen als onervaren rijder , ik zou als beginner nooit direct een nieuwe aanschaffen .
alleen voor het geld al niet , als je zo,n 2e hands een keer neerlegd op straat
is het niet direct een finacieele strop. ;)
De bmw 800 is speciaal ontwikkeld voor opstappers en mensen die terug beginnen met motorrijden (midlive-crisis?). zo staat het letterlijk in de persmappen.
De cbr 600F is ontwikkeld voor de sportieve straatrijder (of die nu pas begint of ervaren is blijft eender). Punt is dat de cbr een meer volwaardige motor is.
Met die BMW heb ik trouwens zelf proefgereden, motorgeluid :r , polsen :r , even doortrekken in hoge toeren :r , dashboard :r (moet ik nog doorgaan?)
 
ik begrijp dat je teleurgesteld bent toen jezelf die BMW niet gefinancieerd kreeg bij je bank en nu dan maar op een FZ-6n rijd waarvan in diverse motortesten word gezegd : geschikt voor een breed publiek en de minder ervaren motorrijder .
maar ga die teleurstelling niet omzetten in afkraken en liegen .
zet anders die persmappen van jou maar op het forum .
 
ik begrijp dat je teleurgesteld bent toen jezelf die BMW niet gefinancieerd kreeg bij je bank en nu dan maar op een FZ-6n rijd waarvan in diverse motortesten word gezegd : geschikt voor een breed publiek en de minder ervaren motorrijder .
maar ga die teleurstelling niet omzetten in afkraken en liegen .
zet anders die persmappen van jou maar op het forum .
"Een cardan, zoals BMW op zijn grotere modellen schroeft, was geen optie. De nieuweling moest licht en klein blijven. Om toch vooral de grote groep beginnende en heropstappende motorrijders te bedienen. Dat is gelukt. "
"Duidelijke opdracht voor het ontwerpteam van BMW's nieuwe instapper: de F800 moet snel ogen, licht sturen, relatief goedkoop zijn en vooral tóch niet het dodelijke imago van 'meisjesmotor' krijgen."
Komt uit de tests.
:9
"De fz6 een motorfiets ontworpen voor de jonge assertieve motorrijder"
"dezelfde motor als de R6, maar aangepast aan het harde leven van de straat"
ha ha en nu :9
Daarbij rijd ik al van 2004 op de FZ6, toen bestond die bmw nog geeneens
 
Laatst bewerkt:
in mijn ""persmap"" staat : een doordachte helemaal nieuwe machine voor nadrukkelijke sportieve rijders met een actieve rijstijl .
ligt bij elke BMW-dealer ter inzage.
maar wat ik al zei , er zijn beginners die al direct op een 1000cc SS stappen .
dat is ieders eigen vrije keus.
waar je ook op rijd , iedereen moet het kunstje 'Motorrijden' toch eerst zelf leren door het te doen.
 
Nou , ik heb zelf zojuist de sporttour gekocht en rijdt er nu met plezier mee. Ik heb absoluut geen last van mijn polsen. Ja, hij is wat duurder, maar hij geeft me een hoop plezier....

je moet je even afvragen hoeveel je ermee gaat rijden en hoe handig je bent. Als je veel rijdt is een riem misschien de meerprijs waard. Vergt net wat minder onderhoud.

Just my two cents!
 
Laatst bewerkt:
Gaan we nu al de inhoud van persmappen en reclame-acties met elkaar vergelijken om ons gelijk te bewijzen? Hoe vaak hebben we al niet gezien dat de "hype" van de reclamemakers totaal niet past bij de motor of bij de uiteindelijke kopers????

Simpel: welk type motor vind je het lekkerst rijden en past het beste bij jouw smaak.
De BMW is gewoon een ander type motor. Meer trekkracht onderin en wat minder een toerenjanker. Voor de één rijdt dat geweldig, voor de ander zal een CBR600 beter bij z'n smaak passen. De BMW is in tests vergeleken met de CBR1000F, wat inderdaad een meer vergelijkbare motor is. De BMW won trouwens.....

Ik rijd dus géén BMW, maar een Japanse 1000cc toerenjanker..... Neemt niet weg dat er niks verkeerd is aan die F800.
 
:^
Jan heeft hier wel een punt.

Ga aub niet je eigen voorkeur of wat je gekocht hebt verheerlijken.

Pride of Ownership en/of cognitieve dissonantie speelt hier vaak mee.

Ik rijd bv op een 4 cilinder 600 en ben wat minder gecharmeerd van 2 pitters.

Maar daarom kan ik de BMW F800 qua concept nog steeds wel erg waarderen.

Het is aan de ene kant baanbrekend, maar aan de andere kant toch wat behoudend om toch ook je doelgroep te kunnen bereiken.
Ze hopen toch op een kaskraker als de GS of de RT series want die worden ook nog steeds aardig verkocht.

Gewoon proefrijden!
 
Hm, hoe moet het dan met mij? Ik heb wel wat met een GS maar verder niks met BMW (veel goede punten maar ook veel zwakke punten) én ik rij met net zoveel plezier op een GPZ600R (grootvader van de 600 cc toerenjankers) en een GSX400E :)
 
Hoezo, hoe moet het dan met jou? Gewoon rijden wat je lekker vindt.

Ik heb zo'n 1200GS gereden. Dat rijdt, had ik eerlijk gezegd niet verwacht, uitstekend. 't Zal alleen nooit "mijn" motor worden. Dat zegt iets over mij, niet over de motor...... Ik hou nu eenmaal meer van het karakter van m'n 4 cylinder toerenjanker, Jap, rijstraket of hoe je het ook noemen wilt.
Ik heb een Harley gereden. Een absolute belevenis, ik begrijp een beetje waarom verstokte Harley rijders het zo leuk vinden, maar het is niks voor mij. Betekent dat, dat zo'n Harley een slechte fiets of, zoals de liefhebbers zeggen, de beste motor ter wereld is? Welnee, het hangt er gewoon van af wat JIJ prettig vindt in een motor.

Voor MIJ is m'n Fazer 1000 de beste motor ter wereld, maar dat kan morgen of volgend jaar wel anders zijn.....
 
Klopt. Er zijn bijna geen motoren te vinden waarop het niet leuk is om op te rijden. Goed, op een custom krijg ik pijn in m'n rug, en een Enfield diesel zou ik alleen uit economische overwegingen kopen, maar verder :)

Daarom lijkt het me voor heel veel mensen best een goed idee om zeker in het begin wat verschillende motoren te bezitten. Ik ben eigenlijk op een GS uitgekomen omdat ik een motor zocht waar ik privé leuk mee kan vegen terwijl een weekeindje (of langer) met de dame en bagage achterop ook geen probleem is. Dat het opmerkelijk goed rijdt zolang je de BMW rammels kunt negeren had ik van horen zeggen maar daar kwam ik zelf dus ook achter.

Eigenlijk realiseerde ik me dat ik eigenlijk zoek naar een wat serieuzere versie van m'n GSX400E. Wat groter en meer vermogen is wel leuk als je al 21 jaar op twee wielen rondtuft, maar ik sta er elke keer weer verbaasd van hoe leuk zo'n simpel ding eigenlijk rijdt.

Goed, wachten op de Kawasaki ER-8N ofzo :)
 
Hoe schakelt die BMW eigenlijk? BMW's zijn geweldige motorfietsen, kwalitatief erg goed, alleen die versnellingsbakken.
 
Die F800 schijnt goed maar niet zo stil te schakelen als een japanse bak. Op m'n 1150 (lomp blok, lompe bak en lomp cardan plus lomp veel meedraaiende delen die 1:1 van krukas naar versnellingsbak gaan) kon ik na gewenning behoorlijk vlot en geluidsloos schakelen. Ook zonder koppeling.

Maar zo stil als een Suzuki versnellingsbak zullen ze nooit worden.
 
Gaan we nu al de inhoud van persmappen en reclame-acties met elkaar vergelijken om ons gelijk te bewijzen? Hoe vaak hebben we al niet gezien dat de "hype" van de reclamemakers totaal niet past bij de motor of bij de uiteindelijke kopers????
[..en..]
De BMW is in tests vergeleken met de CBR1000F, wat inderdaad een meer vergelijkbare motor is. De BMW won trouwens.....
Waarom kwalificeer je persmappen als irrelevant en refereer je vervolgens aan "tests" om een standpunt te verdedigen? Sinds wanneer is de motorpers een objectieve en alwetende autoriteit om te bepalen welke motor het beste bij je past? :?

Ik heb er jaren over gedaan en (veel te-) veel geld voor uitgegeven om te leren dat er geen correlatie bestaat tussen een "betere" motor en "meer rijplezier". Mijn Buell b.v. is een ouderwetse, trage, merkwaardig ogende en matig in elkaar geschroefde machine, verkocht door een geldbeluste organisatie met een volkomen incompetent dealernetwerk. Niettemin, als-ie vandaag de geest zou geven zou ik er morgen meteen weer eentje kopen :Y
 
Daar heb je gelijk in, dat veel tests (en de commentaren van de motorbladen) ook niet heel betrouwbaar zijn. De trouw aan hun adverteerders lijkt soms hoger dan de trouw aan hun lezers.....
Maarrehhh.... waar heb ik dan iets anders gezegd? Ik heb alleen aan de uitkomst van een test gerefereerd.....

Je commentaar over de Buell geeft precies aan wat ik bedoel. Ik zou er niet aan moeten denken, een motor voor toch een aardig bedragje, die zoveel onvolkomenheden heeft. Ik heb meerdere Buell liefhebbers gesproken, die jouw commentaar bevestigen, maar er toch ook niet af te sláán zijn.....
 
Daar heb je gelijk in, dat veel tests (en de commentaren van de motorbladen) ook niet heel betrouwbaar zijn. De trouw aan hun adverteerders lijkt soms hoger dan de trouw aan hun lezers.....
Maarrehhh.... waar heb ik dan iets anders gezegd? Ik heb alleen aan de uitkomst van een test gerefereerd.....
Nee, eigenlijk niet.
Trouwens, iemand die in een test de gloednieuwe BMW vergelijkt met een 20 jaar geleden uitgebracht model dat anderhalf keer zo veel gewicht / vermogen / plastic rondsjouwt met 2x zo veel cilinders en dan ook nog de moed heeft 1 van die 2 tot winnaar uit te roepen zou serieus moeten overwegen zichzelf aan een test te onderwerpen :+
Je commentaar over de Buell geeft precies aan wat ik bedoel. Ik zou er niet aan moeten denken, een motor voor toch een aardig bedragje, die zoveel onvolkomenheden heeft. Ik heb meerdere Buell liefhebbers gesproken, die jouw commentaar bevestigen, maar er toch ook niet af te sláán zijn.....
Ja, je kunt er maar beter niet aan beginnen. Het is meer verslavend dan cocaine. En het is aanzienlijk duurder en ongezonder ook ;)
 
Hoe schakelt die BMW eigenlijk? BMW's zijn geweldige motorfietsen, kwalitatief erg goed, alleen die versnellingsbakken.
Nou, hij maakt inderdaad wel een duidelijk hoorbare "klak". Ik vind het niet storend en hij heeft geen moeite met schakelen.

Ben het wel met jullie eens, dat het geen test of persberichten topic moet worden. TS vroeg ervaringen, en die probeer ik van mijn F800st kant mee te geven.
 
Heb dus deze avond een ritje gemaakt met de CBR600F, man was dit zalig. :} *D *O*

Heb een ff in de file gezeten en heb voor die korte tijd kunnen waarnemen dat ie zeker niet moeilijk doet in lage toeren (2500 a 3000) in derde fitesse. (was ik bang voor).
Dit probleem heeft de bmwF800S wel 1x juist onder de 3000 toeren begint deze merkelijk onrustig te lopen.
Het is wel waar dat hij zijn volle kracht eenmaal op 8000 toeren maar dan schiet je werkelijk vooruit ZALIG!!!!!!
Het sturen is meer onwennig dan de BMW maar denk wel dat dit juist is omdat hij een racetype is en ikzelf de motor niet gewoon ben, weliswaar heb ik merkelijk minder druk op mijn polsen dan den bmw waarvan in mij geval wel belangrijk is (hebt het probleem bij mijn cb ook pijnlijk polsen na lange rit).
nadeel is wel het verbruik van de cbr maar na rijgevoel opteer de CBR voor mij toch boven de BMW.

:] CBR600F :} :} :] dat wordt ie dus in januarie *O* *O* *O*
Toch iedereen bedankt voor jullie ervaringen en bedenkingen hier te plaatsen :} :Y
 
Ik heb de F800s mogen testen, en het viel mij op dat je meer op dan in de motor zit, zelf rij ik een Fazer FZ6s en vind het blok veel soepeler draaien dan de twee pitter van de BMW, dit is overigens wel een Rotax blok dat door BMW aangepst is. Wel heeft de F800s duidelijk meer koppel dan mijn Fazer, maar kies zelf eerder voor een 4 cilinder dan een twin.

Verder vraag ik mij wel eens af of BMW de weg een beetje kwijt is, ze hebben nu boxers, twins en 4 cilinders. :]



Jan
 
Terug
Bovenaan Onderaan