Bmw F800S of Honda CBR600F

Nastron

MF'er
15 okt 2005
55
0
Belgie
Heb vandaag een proefritje gemaakt met de F800s zonder zelf te vragen ehehe.
Ging binnen bij lievens in zottegem ivm uitleg over deF800S en F800st
Na een antal vragen te stellen ivm de riemoverbrenging ipv een ketting , kostprijs van een onderhoudsbeurtkreeg ik prompt de vraag of ik niet even de motor wou testen .
Zonder aarzelen de F800s gevraagd nog 10min later was den deze ermee weg.
Ervaring: zeer leuke motor, soepel in de bochten kom je aan de gas krijg je direct het volle vermogen dus wel lkkr, allesinds vindt ik het leuke moto. _O-

DE mindere kant is wel de prijs alhoewel de opties moto = 9100euro
opties abs,handverwarming, boordcomputer antidiefstalsysteem = 1378 euro :N

Daarentegen zie ik de CBR600F ook heel graag en het prijsverschil bij deze motor is wel een groot verschil tegenover de Bmw, namelijk 8000euro weliswaar geen abs,handverwarming
Volgende week heb ik daarmee een proefrit en ben benieuwd hoe met het zal bevallen. :p

Nu heeft er iemand ervaring met beide motoren zoja plaats hier ff jullie ervaringen neer,qua verbruik, rijstijl, vermogen van beide motoren ,onderhoud v. beide motoren zodat het mijn keuze iets wat gemakkelijker zal maken weliswaar doe ik dit met het salon.
Het is de bedoeling dat ik met de motor het hele jaar door rijdt naar mijn werktevens ook in de winter en in de zomer rondrijden met de wederhelft ervanachter erop :]

Kwou er een poll bijzetten maar kwee niet hoe hehehe
 
Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die al op de F800S(T) rijden en van een CBR600F afkomen.

Maar goed, ff een andere opmerking: het prijsverschil is 800 euro in het nadeel van de BMW met opties neem ik aan? Maar dat is dan appels met peren vergelijken. Als die 800 euro de doorslag geven, dan neem je toch alleen alarm en ABS (op het laatste bezuinigen is niet slim imho).

 
de totale prijs incl opties is dus *-10500euro voor den bmw
en den cbr 8000euro

Heb je goede ervaringen tov BMW met je motor qua onderhoud verbuik, iets rap kapot waar ze gevoelig aan zijn?

Van de cbr weet ik al een paar puntjes war ze gevoelige aan zijn gelezen hier opt forum.
 
Ik denk niet dat er al veel mensen zijn met ervaring met de BMW, het is immers een nieuw model. De andere BMW's gaan lang mee, vaak zelfs heel lang maar hebben wel soms wat naar ondehoud nodig. Maar er rijden nog veel BMW's rond uit de jaren 70 en 80 met soms wel 200.000 km op de teller.
 
Zoals de meeste hier al hebben geroepen, is de BMW vrij nieuw in dit segment.

Ik denk wel dat deze twin hoge ogen kan gaan gooien als het een beetje aanslaat,
qua concept helemaal geen foute motor.

Qua karakter is deze twin dus misschien wel wat spannender,
je gaf zelf al aan direct vermogen als je het gas opendraait, dus lekker meer koppel dan een 4 pitter als de CBR600F

Het is net wat je aanspreekt.

Als je echt veel kilometers gaat maken, zou ik misschien toch maar voor de BMW kiezen, of een andere kilometervreter.

Ik ben benieuwd naar je mening als je op de Honda hebt gereden.
 
Maar er rijden nog veel BMW's rond uit de jaren 70 en 80 met soms wel 200.000 km op de teller.

Soms wel? _O-

Er rijden wel vierkleppers (R1100) uit dde jaren 90 rond met soms wel 700.000 km op de teller (en minder dan 250.000 dan heb je toch wel erg veel pech gehad)

Maar meer ontopic. Het zijn alleen al vanwege de motorbouw twee compleet verschillende motoren. Het zal meer een keuze '2 of 4 cilinder' zijn dan 'BMW of Honda'. Maar hoewel ik zelf een BMW heb kan ik toch niet zeggen dat ik kapot ben van de kwaliteitscontrole. Ze gaan lang mee, maar ze hebben ook hun zwakke punten. Bij de F800 zullen die nog wel niet bekend zijn.

Als ik de CBR600 en de F800 kan beoordelen, dan lijkt de Honda me toch wel de wat rationelere maar ook wat saaiere keuze :)
 
Er rijden wel vierkleppers (R1100) uit dde jaren 90 rond met soms wel 700.000 km op de teller (en minder dan 250.000 dan heb je toch wel erg veel pech gehad)
Ik ken ook twee 1100's die binnen 30.000 km voor resp 8500 en 5500 guldens waard aan reparaties hebben ondergaan aan bakken, big-end, olie-pomp, zuiger/klep, cardans en koppelingen. Hoeveel pech heb ik dan wel niet gehad _O-
Ik ben niettemin nog steeds een BMW fan en denk dat het Rotax-ontwerp van de 800 prima in elkaar zal zitten, maar ik denk dat kwa mechanische betrouwbaarheid de Honda moeilijk te kloppen zal zijn. 8-)
 
Logisch gezien is de CBR dan voordeliger maarja een motor koop je niet met je hoofd maar met je hart :9
 
Ik ken ook twee 1100's die binnen 30.000 km voor resp 8500 en 5500 guldens waard aan reparaties hebben ondergaan aan bakken, big-end, olie-pomp, zuiger/klep, cardans en koppelingen. Hoeveel pech heb ik dan wel niet gehad _O-

Veel :) Alhoewel, ik denk dat de kwaliteitscontrole bij BMW nogal ruk is. Mijn eigen 1150 had vrij snel een kapotte klep (garantie) en een klein cardanlager (110 euro inclusief arbeidsloon) en sinds dat gerepareerd is doet het ding het al weer vele tienduizenden kilometers prima.

Eigenlijk moet je een BMW gewoon 2dehands kopen met een ton op de teller. Dan zijn ze leuk te betalen, kinderziektes zijn er uit gesleuteld en van wat je bespaard hebt kun je mooi de eerst 50000km het onderhoud betalen :)

Ik ben niettemin nog steeds een BMW fan en denk dat het Rotax-ontwerp van de 800 prima in elkaar zal zitten, maar ik denk dat kwa mechanische betrouwbaarheid de Honda moeilijk te kloppen zal zijn. 8-)
Dat denk ik ook. Al hoor ik ook minder probleemverhalen over de Rotax blokken dan op de (waarschijnlijk na de val van de muur uit oostduitse tanks gesloopte) 4v boxers :)
 
Ik heb afgelopen week een proefrit op de F800 gemaakt, mij is tie ook erg bevallen, ik zelf rij op dit moment een Bandit 600, maar als mn portomonee het zou toelaten zou ik echt voor de F800 gaan.
Het sturen is echt een genot, ook de zitpositie is perfect, qua onderhoud is een jap wel goedkoper, maar technisch denk k tog dat BMW heel wat meer in huis heeft *D
 
Als ik de verkoper moet geloven zou eht onderhoud maar een 100 a 150 euro kosten dus valt dan ook goe mee he ;)
 
qua onderhoud is een jap wel goedkoper, maar technisch denk k tog dat BMW heel wat meer in huis heeft *D
Waarom zou de BMW met een moderne maar relatief eenvoudige, goed toegankelijke, mild-getunede staande twin met belt-aandrijving duurder moeten zijn in onderhoud dan een hi-tech Japans vermogens-wonder met 2x zoveel cilinders, diep weggestopt achter plastic en overbemeten frame-profielen? :?
Of is dat om de door BMW-corporate opgelegde voorschriften voor huisstijl en showroom-oppervlak te financieren?
 
Ik denk niet dat er al veel mensen zijn met ervaring met de BMW, het is immers een nieuw model. De andere BMW's gaan lang mee, vaak zelfs heel lang maar hebben wel soms wat naar ondehoud nodig. Maar er rijden nog veel BMW's rond uit de jaren 70 en 80 met soms wel 200.000 km op de teller.

Ik heb een K 100 zien rijden een jaar geleden ongeveer met 650.000 km. stond in blauwe letters op de koffer vermeld. *D
 
meestal is BMW comfortabeler dan zo,n SS .

ik zou zelf voor de BMW kiezen. maar dan de GS hahahahaha........ :X
 
Hij heeft het niet over een CBF maar over een CBR

Ik heb gisteren in de showroom even op de F800S en F800ST gezeten. Voor mij wordt het dan eerder de ST vanwege de iets relaxtere zit. Viel me op dat ik de motor nogal kort vond. Wel mooie apparaten trouwens.

Die 20 tot 30 FJRs die klaarstonden voor aflevering aan de marechaussee zagen er bijmekaar ook wel mooi uit. (MP Hillegom)
 
Beste Nastron,

Mag ik je een tip geven. Als toch voor een andere fiets gaat kijken, kijk da ook eens naar een Yamaha TDM 900. Is nieuw qua prijs iets duurder dan de BMW maar wel veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel mooier :Y

En als een nieuwe TDM900 te duur is kan je altijd voor een 2e hands gaan toch.

Ik zou zeker niet voor een motor gaan waar je voorover geleund zit zoals bij de Honda CBR.

Ik rij zelf op een TDM 850 elke dag naar mijn werk (110km heen en terug)

En ik las ook dat je je vrouw achterop wilt meenemen? Als ik jou was zou ik maar eens gaan proefrijden op een TDM 900 voordat ze beslist.

Veel plezier.
 
Vind persoonlijk de BMW veeeeel mooier dan de Honda.

Lijkt me echt een fantastische fiets die F800s.

Lekker kiezen met je hart.
 
Beste Nastron,

Mag ik je een tip geven. Als toch voor een andere fiets gaat kijken, kijk da ook eens naar een Yamaha TDM 900. Is nieuw qua prijs iets duurder dan de BMW
Da's ook een idee inderdaad.

Weet je zeker dat de TDM duurder is, ik zie hier in de UK nieuwe TDMs regelmatig aangeboden voor rond de £5000, terwijl de F800S hier £6000 kost.
 
TDM is een gewone 13 in een dozijn Jappanner , lijken allemaal op elkaar.

de BMW F800ST is zeker in dat donkergeel erg strak om te zien .
 
De BMW is een beginnersmotor, de cbr 600F is dat niet.
En daarbij is het motorblok van de cbr van een hoogstaander niveau.
Laat je gevoel spreken ;)
 
TDM is een gewone 13 in een dozijn Jappanner , lijken allemaal op elkaar.

de BMW F800ST is zeker in dat donkergeel erg strak om te zien .
:?
Ironisch is dan wel dat menigeen vindt dat de F800S zoveel op het broertje van de TDM lijkt, de TRX. Dit is dan zeker de 14e in dat dozijn? :+

De TDM is nog steeds een opvallende en juist tamelijk unieke verschijning in mijn idee, en je ziet ze aanzienlijk minder vaak dan b.v. de "exclusieve" BMW GS 8-)
 
:?
Ironisch is dan wel dat menigeen vindt dat de F800S zoveel op het broertje van de TDM lijkt, de TRX. Dit is dan zeker de 14e in dat dozijn? :+

De TDM is nog steeds een opvallende en juist tamelijk unieke verschijning in mijn idee, en je ziet ze aanzienlijk minder vaak dan b.v. de "exclusieve" BMW GS 8-)

hahaha...grappig .

:+
 
Terug
Bovenaan Onderaan