BMW F900R - #Neverstopchallenging

IMG_4643.jpeg
Fiets komt hier in de Eifel toch echt helemaal tot z’n recht… Genieten!

Ik heb gisteren even proefgereden met het laag en standaard Wunderlich zadel maar ben nog niet helemaal overtuigd.

Was wel een mooi ritje. Binnendoor naar Helmond, spannende route gemaakt met myroute, gelijk even opgeslagen. Bocht na bocht.

@Risker98 hoe is jouw ervaring tot nu toe?

Hmm blijkbaar zijn er nu officiele model 2024 versies van de F900R en F900XR verkrijgbaar: NothingToProve op YT
Deze reviewer (zeer aan te raden overigens) zegt wat te merken op gebied van motor akoestiek (30% stiller), soepelheid van de QS (beter op lagere toerentallen) en wat andere kleine wijzigingen. Ik ben vooral benieuwd of de QS verbeteringen een software update zijn of dat er een werkelijk nieuwe variant van de Shift Assistant Pro hardware gemonteerd zit. Ik vind dat de QS echt nog wel wat beter zou moeten kunnen presteren aangezien RS2E deze volledig kan optimaliseren met een remap voor lagere load scenarios (zoals @BMWAndre ons wist te vertellen na zijn ervaringen met RS2E). Ik zal als ik bij Mofra ben voor mijn top-rack eens informeren of er een update beschikbaar is specifiek voor de QS. Ze hebben namelijk al wel een 2024 F900R staan met de nieuwe kleurstelling. Wel beetje jammer dat de mijne, alhoewel het productiedatum 2024 heeft, niet het officiele 2024 model betreft.

In de laatste update (hebben we al besproken), is ook de shifter geupdate. Ik vind hem prima schakelen alleen de neutraal is lastig te vinden met draaiende motor. Zodra ik hem uitzet tikt ie erin.

Ik heb het idee dat de update van mijn TFT niet direct heeft geleid tot beter shiften met de QS. Wellicht zijn ze die vergeten aan te vinken oid. Ik heb toch echt best vaak dat ik van 2-3 shift en hij naar voren duikt omdat ie niet snel genoeg gas bij geeft ofzo. Ik zal eens informeren.

Ik heb bij de laatste update geinformeerd of de QS ook aangepast was. Het antwoord was 'ja' en merkte idd veel meer souplesse. De bandenman (motortechneut), reed een stukje vorige week en het eerste wat hij zei: 'de quickshifter werkt ook lekker'. Heeft zelf een Ducati streetfighter V2 dus goede vergelijking :9

Ik heb bij de laatste update geinformeerd of de QS ook aangepast was. Het antwoord was 'ja' en merkte idd veel meer souplesse. De bandenman (motortechneut), reed een stukje vorige week en het eerste wat hij zei: 'de quickshifter werkt ook lekker'. Heeft zelf een Ducati streetfighter V2 dus goede vergelijking :9

Welke dealer ben je geweest? (Kan ik bij terug lezen ff niet vinden zo snel) Heb bij mijn dealer gevraagd naar een update, deden ze alleen icm een beurt en alleen als het systeem aangaf dat het nodig was. Hij zei dat er geen verschillen zijn na het updaten… 🤨

Wil morgen van Harten nog een bellen, daar kom ik geregeld in de buurt nog.

Welke dealer ben je geweest
Van Harten Amersfoort.
Update is gedaan omdat er verbeteringen in zaten van QS en motorloop bij lage toeren.

Als je een klacht hebt (hoeft geen storingscode te zijn), wordt er gekeken of er een nieuwe update is, wordt alles aangevinkt en update uitgevoerd (kan 3 uur duren!!). In mijn geval half uurtje. Ik weet niet of er tussen de bouwjaren hardwareverschillen zitten. Volgens mij als je een EU5 motor hebt, is het allemaal gelijk.

Van Harten Amersfoort.
Update is gedaan omdat er verbeteringen in zaten van QS en motorloop bij lage toeren.

Als je een klacht hebt (hoeft geen storingscode te zijn), wordt er gekeken of er een nieuwe update is, wordt alles aangevinkt en update uitgevoerd (kan 3 uur duren!!). In mijn geval half uurtje. Ik weet niet of er tussen de bouwjaren hardwareverschillen zitten. Volgens mij als je een EU5 motor hebt, is het allemaal gelijk.

Thx! Mijne is van 2021, geïmporteerd uit Duitsland. Even nagekeken maar heeft nog een sterk verouderde software dus waarschijnlijk nooit ge-update.

Zal morgen van Harten eens bellen voor een update. Heb dat het liefst geregeld voor m’n motorweekend eind juni 😎

Ik heb het idee dat de update van mijn TFT niet direct heeft geleid tot beter shiften met de QS. Wellicht zijn ze die vergeten aan te vinken oid. Ik heb toch echt best vaak dat ik van 2-3 shift en hij naar voren duikt omdat ie niet snel genoeg gas bij geeft ofzo. Ik zal eens informeren.
Bij mij is de QS soepeler geworden na +- 7500 km op de teller (2020 model).

Ik weet niet of er tussen de bouwjaren hardwareverschillen zitten. Volgens mij als je een EU5 motor hebt, is het allemaal gelijk.
In het 2024 model heeft de QS een ander onderdeelnummer gekregen dus wel andere hardware. Is ook niet uitwisselbaar met vorige modellen aldus van Harten.

Ja het gaat vooral om het partnr denk ik. Ik zie op internet dat de F900GS (2024) dezelfde QS heeft als mijn R. Ben benieuwd. Zal morgen eens spiekeloeren bij de dealer.

Terug van een weekje Trentino, de regio onder de Dolomieten. Mooi, lekker eten, vriendelijke mensen, goed kamperen en vooral heerlijk stuurwerk. Meestal droog, behalve in Beieren waar we gelukkig de grote overstromingen net gemist hadden. Gisteren kilo's Beierse bagger er af gespoeld.
Lekker zo'n naked in de bergen. Niks overbodigs tussen jou, je stuur en je voorwiel. Niet moeilijk om de dikke GS-en bij te houden. Terug in één keer van Memmingen (bij München) naar huis gereden. Met zo'n 140 op de teller, 135 werkelijk, hand je lekker tegen de wind in zonder dat het vermoeiend wordt. 9 uur weg, 7 uur thuis.
kopie.jpg
IMG20240607103020 klein.jpg

Ja het gaat vooral om het partnr denk ik. Ik zie op internet dat de F900GS (2024) dezelfde QS heeft als mijn R. Ben benieuwd. Zal morgen eens spiekeloeren bij de dealer.
Nou Mofra had dus wel het 2024 model in de nieuwe kleurstelling staan maar zonder QS... Heb wel even naar de mijne gekeken en ik heb hetzelfde partnr als in de link hierboven. Enige wat mogelijk kan verschillen is de productiedatum. Mijne zegt het volgende:
8522869 - 02 275
50-160-100-01 03.01.2023 1

Even aan de klus geweest vandaag! Ketting had een behoorlijk strak punt, dus het hele boeltje vervangen. Hopelijk weer goed voor aardig wat kilometers! 👍🏻😎

Bijlagen

• IMG_5233.jpeg
    IMG_5233.jpeg
    614,1 KB · Weergaven: 0
135 euro voor ketting en tandwielen, geen originele bmw spullen trouwens, tandwielen zijn JT en ketting DiD…

Ik weet niet of de oude set nog vanaf fabriek er op zat of dat de vorige eigenaar deze al eens gewisseld heeft. Motor staat nu op 22.000 ongeveer.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan