BMW F900R - #Neverstopchallenging

Laprezem

Instagram: Laprezem
9 dec 2009
500
124
Tilburg
Instagram
1627388676881.png

Dit is de plek voor de BMW F900R rijders op MF.




Rijders en MF-ers:

Laprézem: (topic chief :W)

20210720_212739.jpg
 
Laatst bewerkt:
Er zijn meerdere F900R rijders hier maar niemand heeft een topic aangemaakt. Ik ga mijn best doen om dit up to date te houden. :Y

Heb hier nog geen ervaring mee, maar dat zal wel komen haha.

Grtz Laprézem
 
Toen ik mijn G310R ging aanschaffen wilde de verkoper mij kennis laten maken met de F900R. Ik moet zeggen, het zat niet verkeerd, het geluid vond ik mooi en de motor kent veel optionele mogelijkheden.
 
Is een wat kleiner publiek voor dit soort naked BMW fietsen denk ik. Heb zelf dinsdag een nieuwe F900R gekocht in san marino blauw, full options, over 2 weekjes aflveren.

Heb m verkozen boven een Z900 en een GSX-S750 door de vormgeving, de 270gr 2cyl (die klinkt als een Vtwin) en de optiemogelijkheden. Zal mijn bevindingen even in een nieuwe post plakken (kopie van ander forum).
 
Gistermiddag met de SH350 naar Den Haag gereden om een middagje de demo F900R mee te nemen, raar gevoel in full motorpak op de scooter maar je voelt je wel veiliger en gaat met dat ding ook harder de bochten door.

De demo was zoals de nieuwe ook in de showroom stond, san marino blauw full options. Zithouding iets rechterop maar vooral als je een voet aan de grond zet moet je een stuk verder dan de oude honda. Koppeling pakt meteen en heeft een lang werkgebied om hem weg te rijden, is wel even wennen de eerste meters. Motorblokje klinkt erg gaaf, bijna Ducati achtig terwijl het geen Vtwin is. Inlaat ook een mooie grom die hoor je zonder oordopjes vrij duidelijk (2 inlaatpijpjes lopen naar voren richting de vork) maar met dopjes in is het grotendeels gefilterd. Keyless go lekker, knop indrukken en gaan, ingedrukt houden voor electrisch stuurslot enz. Handvatverwarming wordt echt gloeiend heet, vooral als je dunne zomerhandschoentjes aan hebt! De quickshifter is even wennen maar wil hem er graag op hebben toch. Opschakelen pakt ie het mooiste op met wat meer gas en boven de 4000rpm, terugschakelen kan ook maar onder de 4000rpm doe ik het met de koppeling, je voelt zelf wat oke voelt/klinkt en wat je eigenlijk zelf had moeten doen. Maakt wel flinke stappen als je volgas door de versnellingen klikt, zo snel ga je m zelf nooit kunnen opschakelen. Vermogen ook niks te klagen, onderuit is het even wakker worden maar bij wat meer gas klimt ie rap omhoog, zelfs als je m tot 6000rpm rijdt gaat het al vrij vlot, drang is er niet om hem altijd naar 9500 door ta helen. Remmen voor veel bite, grijpen vrij grof aan, achter vond ik wat tam al kan je vrij ver gaan voordat ABS erin komt op droog als je netjes opbouwend remt op hoge snelheid. Fraai om de remkracht op het TFT te zien en je rem highscore te verbeteren.

In Road mode vond ik m al vrij scherp rijden (rain/road zit er standaard op), met active pakket pak je dus rijmodi pro en de quickshifter mee. Ga je naar dynamic is de gasreactie best scherp, je eerste uurtje op deze motor vond ik m zelfs aan de scherpe kant voor die momenten dat je gaat hangen en het gas erop gooit op de apex in het middengebied. Zat ook ESA op, die gaat in rijmode dynamic automatisch mee om de demping achter stugger te maken, samen met de standaard stuurdemper die gemonteerd is geeft het een vertrouwd gevoel, had er vrijwel meteen een goed gevoel bij om hem vlot door bochten te sturen. Per ongeluk in de polder toen ik met de quickshifter bezig was ook met wat te hoge snelheid een bruggetje genomen (zag in mn ooghoek ineens een bord GEVAAR maar toen zat ik al op 2x toegestaan), mooi met 2 wielen een (half) metertje los, neerkomen, inveren en in 1x stilgedempt daarna en weer gas erop, zo hoort het te zijn!

Koppel je via BT je telefoon en de connected app krijg je netjes de speedlimit info in het scherm zoals die op de navigatiekaarten vermeld is, kunt het maar hebben om te rekenen of je binnen de 50 te hard zit. Navigatie met pijltjes op het scherm nog niet geprobeerd maar dat geloof ik wel van alle youtube reviews. Cruisecontrol dacht ik overkill maar merkte dat ik het toch gebruik op B wegen en snelweg. Die buddy's zijn nog wel een dingetje, gewoon de standaard 815mm buddy waar ie mee komt proberen en je kan altijd nog wisselen naar een verhoogde 835mm versie. De zachtere comfort buddy van 840mm die hij er voor de proefrit opgezet had om te proberen viel me nog mee. Dacht eerst dat het geen gevoel zou geven met de motor door het indeuken van het materiaal maar stuurde prima en uiteindelijk had ik ook met die comfort buddy nog pijn aan mn reet dus daar hoef je het niet voor te doen.

Eerst was ik niet zo weg van het touring pakket maar de navigatiesteun zit niet in het zicht/in de weg en met cradle voor je telefoon wel handig met flitsmeister en bmw navigatie app etc. Middenstandaard zit niet heel erg in de weg en toch inzetbaar omdat mn circuitbokje van de cbr600f net niet breed genoeg te stellen is voor de f900r achterbrug.

Kende de verkoper van een andere motorzaak waar ik met de honda altijd kwam dus een mooie deal kunnen maken voor een full option motorfiets, over 14 dagen ergens afleveren, kunnen we er nog wat kilometers mee maken dit jaar.

Wordt de 1e BMW motorfiets (Na een cbr600f2/cbr954rr/cbr954rr/cbr600f4i) dus ben benieuwd.
 
Gistermiddag met de SH350 naar Den Haag gereden om een middagje de demo F900R mee te nemen, raar gevoel in full motorpak op de scooter maar je voelt je wel veiliger en gaat met dat ding ook harder de bochten door.

De demo was zoals de nieuwe ook in de showroom stond, san marino blauw full options. Zithouding iets rechterop maar vooral als je een voet aan de grond zet moet je een stuk verder dan de oude honda. Koppeling pakt meteen en heeft een lang werkgebied om hem weg te rijden, is wel even wennen de eerste meters. Motorblokje klinkt erg gaaf, bijna Ducati achtig terwijl het geen Vtwin is. Inlaat ook een mooie grom die hoor je zonder oordopjes vrij duidelijk (2 inlaatpijpjes lopen naar voren richting de vork) maar met dopjes in is het grotendeels gefilterd. Keyless go lekker, knop indrukken en gaan, ingedrukt houden voor electrisch stuurslot enz. Handvatverwarming wordt echt gloeiend heet, vooral als je dunne zomerhandschoentjes aan hebt! De quickshifter is even wennen maar wil hem er graag op hebben toch. Opschakelen pakt ie het mooiste op met wat meer gas en boven de 4000rpm, terugschakelen kan ook maar onder de 4000rpm doe ik het met de koppeling, je voelt zelf wat oke voelt/klinkt en wat je eigenlijk zelf had moeten doen. Maakt wel flinke stappen als je volgas door de versnellingen klikt, zo snel ga je m zelf nooit kunnen opschakelen. Vermogen ook niks te klagen, onderuit is het even wakker worden maar bij wat meer gas klimt ie rap omhoog, zelfs als je m tot 6000rpm rijdt gaat het al vrij vlot, drang is er niet om hem altijd naar 9500 door ta helen. Remmen voor veel bite, grijpen vrij grof aan, achter vond ik wat tam al kan je vrij ver gaan voordat ABS erin komt op droog als je netjes opbouwend remt op hoge snelheid. Fraai om de remkracht op het TFT te zien en je rem highscore te verbeteren.

In Road mode vond ik m al vrij scherp rijden (rain/road zit er standaard op), met active pakket pak je dus rijmodi pro en de quickshifter mee. Ga je naar dynamic is de gasreactie best scherp, je eerste uurtje op deze motor vond ik m zelfs aan de scherpe kant voor die momenten dat je gaat hangen en het gas erop gooit op de apex in het middengebied. Zat ook ESA op, die gaat in rijmode dynamic automatisch mee om de demping achter stugger te maken, samen met de standaard stuurdemper die gemonteerd is geeft het een vertrouwd gevoel, had er vrijwel meteen een goed gevoel bij om hem vlot door bochten te sturen. Per ongeluk in de polder toen ik met de quickshifter bezig was ook met wat te hoge snelheid een bruggetje genomen (zag in mn ooghoek ineens een bord GEVAAR maar toen zat ik al op 2x toegestaan), mooi met 2 wielen een (half) metertje los, neerkomen, inveren en in 1x stilgedempt daarna en weer gas erop, zo hoort het te zijn!

Koppel je via BT je telefoon en de connected app krijg je netjes de speedlimit info in het scherm zoals die op de navigatiekaarten vermeld is, kunt het maar hebben om te rekenen of je binnen de 50 te hard zit. Navigatie met pijltjes op het scherm nog niet geprobeerd maar dat geloof ik wel van alle youtube reviews. Cruisecontrol dacht ik overkill maar merkte dat ik het toch gebruik op B wegen en snelweg. Die buddy's zijn nog wel een dingetje, gewoon de standaard 815mm buddy waar ie mee komt proberen en je kan altijd nog wisselen naar een verhoogde 835mm versie. De zachtere comfort buddy van 840mm die hij er voor de proefrit opgezet had om te proberen viel me nog mee. Dacht eerst dat het geen gevoel zou geven met de motor door het indeuken van het materiaal maar stuurde prima en uiteindelijk had ik ook met die comfort buddy nog pijn aan mn reet dus daar hoef je het niet voor te doen.

Eerst was ik niet zo weg van het touring pakket maar de navigatiesteun zit niet in het zicht/in de weg en met cradle voor je telefoon wel handig met flitsmeister en bmw navigatie app etc. Middenstandaard zit niet heel erg in de weg en toch inzetbaar omdat mn circuitbokje van de cbr600f net niet breed genoeg te stellen is voor de f900r achterbrug.

Kende de verkoper van een andere motorzaak waar ik met de honda altijd kwam dus een mooie deal kunnen maken voor een full option motorfiets, over 14 dagen ergens afleveren, kunnen we er nog wat kilometers mee maken dit jaar.

Wordt de 1e BMW motorfiets (Na een cbr600f2/cbr954rr/cbr954rr/cbr600f4i) dus ben benieuwd.
Leuk verslag Knot!
Ik herken heel veel dingen, heb precies dezelfde full option San Marino.

Na mijn Speed triple dacht ik echt dat ik vermogen te kort kwam...en ja...het is minder dan de Speed (135pk) maar hoe het vermogen geleverd wordt krijg ik een glimlach van op mijn gezicht.

De F900R is voldoende voor wat ik ermee doe, en in de bergen (eifel) hou ik mijn 1000+ cc maatjes allemaal bij. alleen wanneer er langere rechten stukken (lees: snelweg/autobahn) dan moet ik toegeven.

Ik wordt er nog steeds erg blij van 8-)
 
Onderuit is hij inderdaad sterk genoeg, ben nog niet verder geweest dan half gas naar 5500rpm, enkele keer naar 6000rpm voor het inrijden. Staat nu bij Houtrust voor de 1000km beurt en een C400 motorscooter mee, wilde ik om te vergelijken met onze Honda SH350i

Hoe bevalt dat kleine ruitje op de F900R? Ik heb m nu kaal maar twijfel tussen het kleine ruitje of dat GT achtige ruitje met die hoeken erin wat net over het TFT scherm komt.
 
Het kleine ruitje doet niks. het is meer de looks voor mij. (en hij zat erop)

Wanneer je het voor de wind doet zou ik groter gaan..
 
Vraagje, hoeveel toeren maak je als je gewoon 100 km p/uur rijd in de 6e versnelling?
 
Handig die site. :t
Ik weet niet of de XR dezelfde tandwieltjes kettingwielen heeft als de R. :)

Bij de 310 schrik ik wel van de cijfers, maar als je er dagelijks mee rijdt valt dat niet meer op.
Soms vind ik het wat veel, maar dan heb ik al drie weken niet gereden.
Wel met een 1.200 en/of 1.000.

Bij een GSX-F600 weet ik ook nog dat die belachelijk veel toeren draaide op de snelweg.
Net alsof mensen niet kunnen schakelen.
Vanaf 50 km/u in zes en lekker brullen op de snelweg. :+
Bij mijn voormalige CBR250R heb ik het voortandwiel een tandje groter gedaan.
Kan bij jouw/mijn 310 ook van zestien naar zeventien..
 
I

Bij de 310 schrik ik wel van de cijfers, maar als je er dagelijks mee rijdt valt dat niet meer op.

Kan bij jouw/mijn 310 ook van zestien naar zeventien..
Op zich vind ik die hoge toeren niet erg als je heel actief aan het rijden bent. Lekker veel op en neer schakelen, een beetje gooien en smijten.
Maar als ik een stuk snelweg pak wil ik ook gewoon heel rustig, ontspannen kunnen "touren" in zijn 6e versnelling.

Wat ik gelezen heb is dat wel het geval bij deze F900R.
 
Op zich vind ik die hoge toeren niet erg als je heel actief aan het rijden bent. Lekker veel op en neer schakelen, een beetje gooien en smijten.
Maar als ik een stuk snelweg pak wil ik ook gewoon heel rustig, ontspannen kunnen "touren" in zijn 6e versnelling.

Wat ik gelezen heb is dat wel het geval bij deze F900R.
Ik trek zelden hard door op de 310.
Wel laat ik hem lekker rollen bij het bochtenwerk.
De Hyperpro vering doet ook daar zijn werk voortreffelijk.
Gas bij..

Langere stukken zijn natuurlijk comfortabel met een dikkere motorfiets.
En bij het rijden met een gemengde groep kan je de snelheid dynamischer variëren.

Toen ik de S1000R nog had pakte ik wel eens een dag de 310 om nog wat te voelen van Schiedam naar Varsseveld en in de middag weer rustig terug / 110 km/u. :]

Het ideale aantal motorfietsen blijft natuurlijk variabele X+1. ;) :+
 
Zo veel echt lange stukken rijd ik nu ook weer niet. Soms word je hebberig gemaakt door alle leuke gadgets van zo’n 900 R,
Maar een 310 is eigenlijk een prima, goedkoop motortje. Ik wil wel een GS, maar misschien nog ff een jaar wachten. Inderdaad kijken wat 2023 in petto heeft.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Op zich vind ik die hoge toeren niet erg als je heel actief aan het rijden bent. Lekker veel op en neer schakelen, een beetje gooien en smijten.
Maar als ik een stuk snelweg pak wil ik ook gewoon heel rustig, ontspannen kunnen "touren" in zijn 6e versnelling.

Wat ik gelezen heb is dat wel het geval bij deze F900R.
De weekenden weg rijden we eerst altijd 1,5 uur op de snelweg voordat we in de Eifel aankomen. in de Eifel komt de F900R echt tot z'n recht. Maar die snelweg kilometers zijn ook prima hoor :]

Wij vinden die snelweg alleen niet leuk en rijden dus iets meer door om er maar vanaf te zijn...
 
De weekenden weg rijden we eerst altijd 1,5 uur op de snelweg voordat we in de Eifel aankomen. in de Eifel komt de F900R echt tot z'n recht. Maar die snelweg kilometers zijn ook prima hoor :]

Wij vinden die snelweg alleen niet leuk en rijden dus iets meer door om er maar vanaf te zijn...
Snelweg is ook niet echt leuk, maar je ontkomt er vaak niet aan.
 
Mijn vriendin heeft in september een F900R besteld (r/w/b) met nog wat opties. Staat in de productieplanning voor week 46; en dan begin volgend jaar rijden.

Ze twijfelde tussen een Kawa Z900 en de F900R, maar na een proefrit op een F900R was ze er helemaal weg van (en Z900’s zie je al genoeg). Ook fijn dat de F900R af fabriek verlaagd kan worden geleverd; kan ze net even wat beter met haar pootjes aan de grond.

Dus in het voorjaar zijn we een BMW-stelletje *O*.
 
De weekenden weg rijden we eerst altijd 1,5 uur op de snelweg voordat we in de Eifel aankomen. in de Eifel komt de F900R echt tot z'n recht. Maar die snelweg kilometers zijn ook prima hoor :]

Wij vinden die snelweg alleen niet leuk en rijden dus iets meer door om er maar vanaf te zijn...
Binnen 1,5 uur in de Eifel: jaloers :X!!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan