BMW G 310 GS ervaringen gevraagd

Wolf_1979

MF'er
13 okt 2019
35
5
Amsterdam
Goedenavond

Heb een BWM G310GS uit 2018 op het oog (motoport Wormerveer)

Wie heeft er al eerder gereden op deze motor en wat is je ervaring / advies?

Thanks!
 
Goedenavond

Heb een BWM G310GS uit 2018 op het oog (motoport Wormerveer)

Wie heeft er al eerder gereden op deze motor en wat is je ervaring / advies?

Thanks!
Ik heb een GS310R gehad en een G310GS nieuw gekocht in 2018.
Belangrijk is dat de motor ook uit 2018 komt en niet dan pas op kenteken gezet is.
Je hebt dan een productie update te pakken tegenover een 2017 model.
De nokkenas heeft een iets andere timing. Mogelijk is ook de dynamo verbeterd.
Verder is er de laatste drie maanden sprake van een terugroepactie.
De remklauwen worden in zijn geheel vervangen. De boringen zijn af fabriek niet beschermd tegen corrosie. Productiefoutje.
Eerder is er al een aanpassing geweest voor de zijstandaard. De bevestiging kon afbreken.
Belangrijk is dus dat deze motor alle updates heeft gehad. ;)

Verder is het een fijne en na enige gewenning goed sturende motorfiets.
Een BMW voor veel te weinig geld.
Wellicht dat je de vering wat aan de slappe kant kan vinden.
Dit is prettig offroad en op andere onverharde wegen, maar iets minder strak sturende op asfalt. Duikt ook diep bij hard remmen.
Volgas rechtdoor over een heuvel op een rotonde kan daardoor weer wel. _O-
Bij normaal rijden merk je er misschien niets van. Zeker niet als het een eerste motor is. Bij stevig doorrijden wellicht wel.

Ik heb er een Hyperpro schokdemper en voorvering in laten zetten door Hyperpro.
Daardoor is de motor nu gewaagd aan mijn circuit fiets en kan ik op -en afritten net zo snel nemen. :]

Maar jij hebt dat doel wellicht helemaal niet. Standaard is de motor zeker niet slecht.
Zet wel de voorspanning achter minimaal twee stadjes hoger dan af fabriek. :Y
(Tenzij je <60 kilo weegt)

Er is ook een 310 topic in de sectie naked bikes.. er is een rijder die al 40k heeft gereden met zijn 310R en nu heeft ingeruild op de G310GS.
Motorisch zit het dus ook al goed. 8-)
 
Laatst bewerkt:
@Worldbeater , ik heb begin 2019 op de motorbeurs eens op een 310GS gereden en vond het echt een boven verwachting fijne fiets. Het enige waar ik enorm aan moest wennen was het gebrek aan koppel onderin. Is daar motorisch iets aan te doen met een andere uitlaat en/of mapping?
Een andere tandwielverhouding ligt voor de hand, alleen gaat dat weer ten koste van het toerental op de snelweg.
 
Bedankt voor je uitgebreide reactie Wordlbeater, waardeer het enorm!

Bouwjaar is 2018 en staat ook op kenteken sinds 2018.
Hij is 2x teruggeroepen, heb motoport gevraagd wat er precies uitgevoerd is aan werkzaamheden en daar komt hij nog op terug.


Zet wel de voorspanning achter minimaal twee stadjes hoger dan af fabriek. :Y
(Tenzij je <60 kilo weegt)

Ik weeg idd 50 kilo en ben 158 lang .... de zithoogte wordt dus een uitdaging 😁

Iemand ervaring met verlagen?
 
Bedankt voor je uitgebreide reactie Wordlbeater, waardeer het enorm!

Bouwjaar is 2018 en staat ook op kenteken sinds 2018.
Hij is 2x teruggeroepen, heb motoport gevraagd wat er precies uitgevoerd is aan werkzaamheden en daar komt hij nog op terug.




Ik weeg idd 50 kilo en ben 158 lang .... de zithoogte wordt dus een uitdaging 😁

Iemand ervaring met verlagen?

Verlagen kan je het beste even contact opnemen met een veringboer, zoals HK.

@Worldbeater , ik heb begin 2019 op de motorbeurs eens op een 310GS gereden en vond het echt een boven verwachting fijne fiets. Het enige waar ik enorm aan moest wennen was het gebrek aan koppel onderin. Is daar motorisch iets aan te doen met een andere uitlaat en/of mapping?
Een andere tandwielverhouding ligt voor de hand, alleen gaat dat weer ten koste van het toerental op de snelweg.

een andere motor kiezen ligt het meest voor de hand. Je gaat echt geen meters maken met een ander uitlaatje behalve dat het wat gewicht scheelt.. Blokje moet gewoon toeren maken om vooruit te komen.
Dat van die verhouding heb je goed, afhankelijk van hoe zwaar je bent stopt het ergens bij de 130, ga je korter vertanden sta je helemaal in het rood te gillen op de snelweg
 
@Worldbeater , ik heb begin 2019 op de motorbeurs eens op een 310GS gereden en vond het echt een boven verwachting fijne fiets. Het enige waar ik enorm aan moest wennen was het gebrek aan koppel onderin. Is daar motorisch iets aan te doen met een andere uitlaat en/of mapping?
Een andere tandwielverhouding ligt voor de hand, alleen gaat dat weer ten koste van het toerental op de snelweg.
Een uitlaat of mapping zal geen wereld van verschil maken bij een 1 cilinder 310. Even een custom setje nokkenassen laten maken. Grapje. ;)

Als je een paar keer alleen met de 310 rijdt en niet met een andere motor dan ervaar je dat anders.
En op de openbare weg kan je meer gas geven dan op het binnenterrein (?) van de motorbeurs.
Ik vond er altijd voldoende koppel inzitten totdat ik er een 1200cc tweecilinder bij kocht.
De eerste keer met de 310 verbaasde ik mij er over dat het koppel ineens weg was. :?
Twee keertjes rijden en het is er weer. _O-

Ik denk dan ook eerder aan drie tandjes minder achter om comfortabel 120-130 km/u te 'blazen' op de snelweg.
Met 100 km/u tot 115 km/u vind ik de toeren overigens niet te hoog.
En de trillingen uit het blok via de handvatten vind ik ook verwaarloosbaar.

En ik rij nog steeds met veel plezier op de baby GS.
Het verbruik is naast het rijplezier ook nog eens lekker laag.
(Al zat ik met de G310R regelmatig op 1:29-1:31 en met de GS sneller op 1:26. :) )

Ik ben er nog steeds verliefd op. :9
 
Laatst bewerkt:
@Wolf_1979 , maakvoor de gein ook eens een testritje op een Duke 390 of Svartpilen 401. Net iets speelser en pittiger motortje.
Mijn 310 is speelser én stabieler dan genoemde motorfietsen, alleen kost dat wel een flinke investering in hoogwaardige vering.
Maar dat is het wel waard als je er meerdere jaren mee gaat doen.
Hij stuurt nu als de beste sportmotor. :9

De KTM/Husk heeft meer vermogen, maar met dagelijks gebruik hoeft dat helemaal niet comfortabeler te zijn.
Het moet je wel passen. Ik las iemand met de Duke die het toerenbeuken een beetje zat werd.
Maar ik heb er zelf niet mee gereden, er staan geen BMW op de tank. ;)
 
Goedenavond

Heb een BWM G310GS uit 2018 op het oog (motoport Wormerveer)

Wie heeft er al eerder gereden op deze motor en wat is je ervaring / advies?

Thanks!
Is er al nieuws?? :P

IMG_20191030_135618_DRO.jpg
 
Ik kan me moeilijk voorstellen dat dit type van motorfiets nog bevredigend blijft na een paar jaren... tenzij je ermee akkoord gaat, dat dit een beginnersfiets is die na een paar jaren sowieso zal worden ingeruild voor iets amusanter...
Dan koop je dit best jong gebruikt, lijkt me.
 
Ik kan me moeilijk voorstellen dat dit type van motorfiets nog bevredigend blijft na een paar jaren... tenzij je ermee akkoord gaat, dat dit een beginnersfiets is die na een paar jaren sowieso zal worden ingeruild voor iets amusanter...
Dan koop je dit best jong gebruikt, lijkt me.
Klopt, dat is het doel ook inderdaad! Eerst ef flink oefenen 👍
 
Klopt, dat is het doel ook inderdaad! Eerst ef flink oefenen 👍

Ik ben begonnen op een Kawasaki Versys 300. Heeel veel plezier mee gehad maar naar 6 maanden en +/- 15k kilometers was ik er wel klaar mee.
Het gebrek aan vermogen, zeker op de snelweg, maakte dat ik graag wat snellers wou..
 
Ik kan me moeilijk voorstellen dat dit type van motorfiets nog bevredigend blijft na een paar jaren... tenzij je ermee akkoord gaat, dat dit een beginnersfiets is die na een paar jaren sowieso zal worden ingeruild voor iets amusanter...
Dan koop je dit best jong gebruikt, lijkt me.
De prijzen zijn (tweedehands) ook enorm aantrekkelijk.
Ik heb hem zelf nieuw gekocht, en ga ook weer voor het 2021 model zodra deze uitkomt.
Tot een paar maanden geleden woonde ik achter een traject controle van 80 km/u, en moest al na 10 kilometer de weg af.
De andere kant op was 25 kilometer (x2) woon~werk verkeer, met een kwart afstand file.
Lekker bewust en zuinig rijden @ 110 km/u.

Ik kom na een verhuizing nu pas tekort doordat hier gelijk een lange 130 km/u snelweg begint.
En dat wil ik de motor niet aandoen. Maar als dat binnenkort terug gaat naar 100 km/u is meer motorfiets niet nodig.

Door de volledige Hyperpro vering pak ik nu wel het comfort en rijgenot van een volwassen sportieve motorfiets.
Ik rij er iedere dag met een grote glimlach op, en het model is gewoon erg mooi. :Y

DSC_1716 web.jpg


Zeer regelmatig loopt het uit op een praatje bij de benzinepomp of sportschool. :')
 
Ik ben begonnen op een Kawasaki Versys 300. Heeel veel plezier mee gehad maar naar 6 maanden en +/- 15k kilometers was ik er wel klaar mee.
Het gebrek aan vermogen, zeker op de snelweg, maakte dat ik graag wat snellers wou..


6 maanden is wel erg kort! 🤔
 
6 maanden is wel erg kort! 🤔
Mijn eerste jaar met het A-papiertje had ik drie motorfietsen.
Begonnen met een 350cc, na ook een half jaar een GSX 600 en een maand later een ZX-10. _O-
Ik was ernstig op zoek naar meer vermogen.

Drie jaar geleden voor de zuinigheid een CBR250R gekocht naast mijn S1000R.
Vier tot vijf dagen woon~werk 50 kilometer.
Meestal een dag in de week op de fiets.
Het was de bedoeling dat ik 1 en max 2 dagen in de week met mijn S1000R zou blijven rijden.
Maar ik bleek de voorkeur aan de CBR250R te geven. _O-

Een cursus ver in het land, de ene dag op de S1000R, de andere dag op de CBR250R gaf eigenlijk een tevreden gevoel.

Met de S1000R kwam ik alleen maar gefrustreerd thuis.
Weer nergens onderweg lekker gas kunnen geven. :X

Wel een fijne fiets voor op het circuit.
In mijn omgeving is het gewoon te druk voor een dikke bike.

Maar het ideale getal voor het aantal motorfietsen in bezit is uiteraard variabele x+1. ;)
 
Mijn eerste jaar met het A-papiertje had ik drie motorfietsen.
Begonnen met een 350cc, na ook een half jaar een GSX 600 en een maand later een ZX-10. _O-
Ik was ernstig op zoek naar meer vermogen.

Drie jaar geleden voor de zuinigheid een CBR250R gekocht naast mijn S1000R.
Vier tot vijf dagen woon~werk 50 kilometer.
Meestal een dag in de week op de fiets.
Het was de bedoeling dat ik 1 en max 2 dagen in de week met mijn S1000R zou blijven rijden.
Maar ik bleek de voorkeur aan de CBR250R te geven. _O-

Een cursus ver in het land, de ene dag op de S1000R, de andere dag op de CBR250R gaf eigenlijk een tevreden gevoel.

Met de S1000R kwam ik alleen maar gefrustreerd thuis.
Weer nergens onderweg lekker gas kunnen geven. :X

Wel een fijne fiets voor op het circuit.
In mijn omgeving is het gewoon te druk voor een dikke bike.

Maar het ideale getal voor het aantal motorfietsen in bezit is uiteraard variabele x+1. ;)
Klinkt ideaal 👍
 
Terug
Bovenaan Onderaan