BMW G 310 topic

Ik denk weet zeker dat een lichte motor het leukst is als je de zware er bij houdt. (eigen ervaring).
Dan weet je de lichte te waarderen, zelfs de minder sterke punten.
:^

Je weet dat er thuis een belachelijke snelle motor staat. Met een kleine is het gewoon rijden naar vermogen. Relaxt. :]

Ik reed vorige week voor het eerst dit jaar even op mijn S1000RR, maar eigenlijk vervloekte ik die. _O-
Mijn S-bochten richting snelweg gingen niet sneller, en midden op de dag stond er een megafile. 8)7

De G310GS is veel comfortabeler. :] (Zeker nu met mijn hoge zadel, Hyperpro veren en verhoogde stuur)
Nu ze over de 2.000 kilometer is rij ik gewoon 110-115 kilometer met het verkeer mee en alle stoplichten/bochten ben ik weg. :P

Alleen 10 april op Zandvoort moet ik weer even een paar dagen wennen aan de RR.
Baal nu al van de tijd die ik dan mis op de GS.
:+
 
:^

Je weet dat er thuis een belachelijke snelle motor staat. Met een kleine is het gewoon rijden naar vermogen. Relaxt. :]

Ik reed vorige week voor het eerst dit jaar even op mijn S1000RR, maar eigenlijk vervloekte ik die. _O-
Mijn S-bochten richting snelweg gingen niet sneller, en midden op de dag stond er een megafile. 8)7

De G310GS is veel comfortabeler. :] (Zeker nu met mijn hoge zadel, Hyperpro veren en verhoogde stuur)
Nu ze over de 2.000 kilometer is rij ik gewoon 110-115 kilometer met het verkeer mee en alle stoplichten/bochten ben ik weg. :P

Alleen 10 april op Zandvoort moet ik weer even een paar dagen wennen aan de RR.
Baal nu al van de tijd die ik dan mis op de GS.
:+

Waarom koop je niet een S1000XR? :+
 
Heb verschillende motoren gehad, van NX250, XL500, Midnight Star 950, FZ750 en rij nu een BMW R1100RT uit 1996.
Aan de ene kant is het vermogen van de BMW R1100RT wel prettig, maar het is en blijft een kolos om mee te rijden.
Ik ben zelf 1.86m en 95kg.

Nu is er natuurlijk ook de BMW 310GS, en ik wil zeker een afspraak maken om een testrit te maken.
Echter zou ik graag de ervaringen van dit forum horen.
Zijn er ook anderen die van een zware motor overgestapt zijn naar een 310GS?

Ik heb naast de 310R ook een BMW C650 sport, Husqvarna 510 SMR, Husaberg FE 550 (alle rond 50 pk geloof ik, en die laatste twee tamelijk licht) en nog een Yamaha 650 XS. Die kleine BMW heeft zat power.
 
Waarom koop je niet een S1000XR? :+
Het verschil is nu gewoon leuk, en 34 pk is voor mij genoeg hier in de randstad. :]

In het verleden had ik drie motorfietsen, waaronder een RSV4.
Met de S1000R dacht ik een mooi compromis gevonden te hebben, alles in één.
Maar op het circuit is een meer voorwiel georiënteerde motor en bijbehorende zitpositie gewoon veel beter op hoge snelheden.
En een hele dure motor vind ik zonde voor dagelijks gebruik.

Met een dik budget zou ik echter misschien wel wachten op de elektrische Hypermotard als tweede motor. :9

electric-ducati-zero-3-1.jpg
Megafile rij je toch gewoon langs?
Dat gaat wel makkelijker als je niet opgevouwen tegen de clip-ons zit.
En met circa 200 pk wil je die ook wel even loslaten na de derde bocht vanaf de invoegstrook.
Het is ook een vervelend stuk met de motor waar vier banen samenkomen en auto's veel van baan wisselen.
Met zoveel pk rij je op dat stuk even in een andere dimensie, al het verkeer ben je dan voor.
(Vorig jaar daar mijn arm versplinterd op een langzame CBR250R, en ik heb sindsdien PTSS, dus enorm dubbele gevoelens over deze snelweg)
Verderop zijn er geen mogelijkheden meer zonder trajectcontrole. :+ / einde plezier.

Met de G310GS is de openbare weg gewoon veel comfortabeler en 'hoeft' bovenstaande allemaal niet. :]
 
Laatst bewerkt:
Ik zal zeker een proefrit gaan maken op de 310GS.
Het zal voor mij geen motor ERBIJ worden, maar dan de 310GS in plaats van de R1100RT.
Rij maar ongeveer 3000-5000 km per jaar en 2 motoren wordt krap qua ruimte.
 
Ik zal zeker een proefrit gaan maken op de 310GS.
Het zal voor mij geen motor ERBIJ worden, maar dan de 310GS in plaats van de R1100RT.
Rij maar ongeveer 3000-5000 km per jaar en 2 motoren wordt krap qua ruimte.
Regio Rotterdam mag je wel een rondje op die van mij. Kan je gelijk merken wat de modificaties doen.
Maar standaard was ik er ook wel tevreden over na enige gewenning aan de half/half vering. (Terrrein - asfalt)
En met een ander uitlaatje lijkt het wel een supermotard. _O-

Ik spring er zo op. Zin in. ;)
 
Regio Rotterdam mag je wel een rondje op die van mij. Kan je gelijk merken wat de modificaties doen.
Maar standaard was ik er ook wel tevreden over na enige gewenning aan de half/half vering. (Terrrein - asfalt)
En met een ander uitlaatje lijkt het wel een supermotard. _O-

Ik spring er zo op. Zin in.;)

Wat heb jij allemaal aangepast aan de GS?
Ik rij eigenlijk alleen asfalt.
Soms stukjes voor fun, vaak met mooi weer gewoon woon-werk.
Voor rotweer rij ik een andere BWM :-)
 
Wat heb jij allemaal aangepast aan de GS?
Ik rij eigenlijk alleen asfalt.
Soms stukjes voor fun, vaak met mooi weer gewoon woon-werk.
Voor rotweer rij ik een andere BWM :-)
Een volledige nieuwe Hyperpro schokbreker achter en stijvere voorveren (gladder afgewerkt) in de voorvork.
Een hoger zadel en stuurverhoger. En de uitlaat maakt hem wat brutaler. ;)

Voor alle foto's hoef je niet ver terug te bladeren. ;)
De standaardvering is niet slecht, maar maakt ook een knipoog naar het terrein.
 
Sinds vandaag mag er nog rimstriping op het lijstje. Al gaat'ie daar niet beter van rijden. :+



En een naamstickertje. :')


Dat ziet er allemaal schutterend uit @Worldbeater ! Mag ik vragen heb jij een Hyperpro veren kit besteld, of echt de gehele schokdemper vervangen door een 460 of beter?

Heeft dat voor jou wat opgeleverd en zo ja, wat merk je het meeste kwa wegligging en gedrag?

Ik las en zag eerder veel klachten over het slechte remgedrag, hij zou niet of slecht remmen, wat is jouw ervaring daarmee?

Zelf nog maar net begonnen met lessen (2 lesjes gehad en twee weken terug mijn theorie gehaald). Ik ben mij aan het oriënteren op mijn eerste motor voor dagelijks woon-werkverkeer door weer en wind. Momenteel doe ik dat dagelijks op een bromscooter richting Rotterdam centrum, maar ik kan net niet lekker mee met het verkeer. Veel automobilisten zien mij liever op het fietspad dan op de weg en dat levert soms erg gevaarlijke situaties op helaas😓.

Vanmorgen ben ik bij de BMW dealer langs geweest om met mijn 195 en 140 kg eens te kijken of een 310 überhaupt wel past. Tot mijn verbazing was hij ruim voldoende hoog en groot om niet lullig over te komen. De zithouding was prima alleen de vering was wel heel erg slap.
 
Naamstickertje....dat maakt het helemaal af !!

Maak me ook een beetje zorgen of de GS niet te klein is, maar als 195 en 140kg prima past, dan zal mij 186 en bijna 100kg ook wel lukken denk ik
 
Ik was echt blij verrast, maar met een standaard hoogte van meer dan 83 cm (zo iets was het dacht ik?) niet lager dan zijn grotere broer. Ik dacht zelfs dat hij iets hoger was dan de F800GS.

Ga het eens proberen zou ik zeggen. Voor mij zou het stuur alleen wel een paar CM omhoog mogen voor een echt lekkere rechte zit. Ben dan ook erg benieuwd naar de 310GS van @Worldbeater
 
Dat ziet er allemaal schutterend uit @Worldbeater ! Mag ik vragen heb jij een Hyperpro veren kit besteld, of echt de gehele schokdemper vervangen door een 460 of beter?

Heeft dat voor jou wat opgeleverd en zo ja, wat merk je het meeste kwa wegligging en gedrag?
Zoals ik hier vlak boven zeg een hele schokbreker. ;)



Hij stuurt nu veel meer als een sportmotor, maar is daarbij nog steeds heel comfortabel. :9
Ik las en zag eerder veel klachten over het slechte remgedrag, hij zou niet of slecht remmen, wat is jouw ervaring daarmee?
Dat vind ik onzin, de remmen moeten wel goed ingereden worden voordat ze wat gingen doen.
In een enkele geval andere blokken plaatsen, de G310R remmen vond ik een veel groter verschil met mijn S1000R dan nu bij de G310GS.
De rem is gewoon prettig en krachtig genoeg, kan er veel reserve in vinden.
Misschien anticipeer ik wel heel goed. :+
Zelf nog maar net begonnen met lessen (2 lesjes gehad en twee weken terug mijn theorie gehaald). Ik ben mij aan het oriënteren op mijn eerste motor voor dagelijks woon-werkverkeer door weer en wind. Momenteel doe ik dat dagelijks op een bromscooter richting Rotterdam centrum, maar ik kan net niet lekker mee met het verkeer. Veel automobilisten zien mij liever op het fietspad dan op de weg en dat levert soms erg gevaarlijke situaties op helaas😓.

Vanmorgen ben ik bij de BMW dealer langs geweest om met mijn 195 en 140 kg eens te kijken of een 310 überhaupt wel past.
Barendrecht? :P

Als je net begonnen bent met lessen dan ben je er wel op tijd bij om alvast rond te kijken. ;)
Vervelend dat gezeur met die koekblikkers. Straks met een A2 motor blaas je overal voorbij/ver voor. :Y
 
Ik was echt blij verrast, maar met een standaard hoogte van meer dan 83 cm (zo iets was het dacht ik?) niet lager dan zijn grotere broer. Ik dacht zelfs dat hij iets hoger was dan de F800GS.

Ga het eens proberen zou ik zeggen. Voor mij zou het stuur alleen wel een paar CM omhoog mogen voor een echt lekkere rechte zit. Ben dan ook erg benieuwd naar de 310GS van @Worldbeater
Voor-na. Echt super voor die 16 euro investering richting China. :P



Het stuur zelf kan ook nog iets kantelen. :Y
 
Als je net begonnen bent met lessen dan ben je er wel op tijd bij om alvast rond te kijken. ;)

Rustig vast de prijzen goed in de gaten houden. Je kan niet vroeg genoeg beginnen. Maar als ik jouw startproblemen zo lees weet ik het allemaal nog niet. Als woon-werk fiets moet hij het wel altijd doen in de ochtend.

Het is te hopen dat ze snel een oplossing vinden. Verder mis ik nog de verwarmde handvaten en de optie voor een middenbok.

En correct, ik ben vanmorgen ook binnengestapt bij de jou wel bekende dealer👍😂.
 
Rustig vast de prijzen goed in de gaten houden. Je kan niet vroeg genoeg beginnen. Maar als ik jouw startproblemen zo lees weet ik het allemaal nog niet. Als woon-werk fiets moet hij het wel altijd doen in de ochtend.

Het is te hopen dat ze snel een oplossing vinden. Verder mis ik nog de verwarmde handvaten en de optie voor een middenbok.

En correct, ik ben vanmorgen ook binnengestapt bij de jou wel bekende dealer👍😂.
Inmiddels start de motor in ieder geval bij 6.5°C zonder gas bij. Blokje ingereden scheelt een stuk.
En anders 15° gas bij, dat is nu ook officieel vanuit de dealer gemeld na hun onderzoek. Dit werkt altijd.

Een middenbok kan erop, maar net als verwarmde handvatten hoef ik die niet.
Voor verwarmde handvatten hou ik het stuur tevens te losjes vast, de wind komt er dan tussen. :)
Denk dat ik vanmiddag ook even in Barendrecht binnenstap.

Uitlaat ook in China gekocht ?
Buiten het weekend om kan ik er wel een keer langsrijden. Goede smoes voor een bakkie daar. :+

De uitlaat die er nu opzit is al de tweede en komt uit Polen, van Dominator Exhaust.
Daarna zijn er minimaal twee verkooppunten bij gekomen in Nederland, MLM Parts en Race-Shop.

Vorige week nog een nieuwe bus naar eigen ontwerp ontvangen van de fabrikant.
Zit nu eindelijk helemaal naar wens. :9


(Zo was het - Poolse uitlaat met de bus van de Chinees even geleend met opvulringen)

Eerst konden ze écht alleen een rechte maken. Dus zat daar op te wachten. Dat het toch kon was een fijne verrassing. *O*
En er was een duidelijk verschil in diameter met Dominator en China die wel paste.


Nu best of both worlds. :Y

Het Chinese uitlaatsysteem heb ik ook nog liggen, maar die past beter op een G310R i.v.m. de langere veerweg van de GS.
 
Inmiddels start de motor in ieder geval bij 6.5°C zonder gas bij. Blokje ingereden scheelt een stuk.
En anders 15° gas bij, dat is nu ook officieel vanuit de dealer gemeld na hun onderzoek. Dit werkt altijd.

Goed dat te horen al vind io het geen echt BMW waardige oplossing, of zie ik dat verkeerd? Ik rijd nu een Sym Symphony scooter en hoewel ik dat totaal niet met een echte motor wil vergelijken, hij start ook bij -6 graden zonder gas te geven. Kortom het moet gewoon kunnen.
 
Goed dat te horen al vind io het geen echt BMW waardige oplossing, of zie ik dat verkeerd? Ik rijd nu een Sym Symphony scooter en hoewel ik dat totaal niet met een echte motor wil vergelijken, hij start ook bij -6 graden zonder gas te geven. Kortom het moet gewoon kunnen.
Het is ook apart, juist bij injectie moest je nooit gas bij geven. Dat is een beetje oldskool. O-)
Stiekem heeft het 2018 blok wel een andere uitlaatnokkenas, maar bij mijn voorgaande G310R zonder die modificatie heb ik nooit iets van matig starten gemerkt.

Inmiddels heb ik er verder wel vertrouwen in, en een beetje gas bij geven went ook als je het iedere dag doet.
Maar vorige week vrijdag en vanochtend dus ook zonder extra gas prima gestart. :Y
Afgelopen maandag en woensdag ook.. maar wat was het toen lekker weer. :9~
 
Afgelopen maandag en woensdag ook.. maar wat was het toen lekker weer. :9~

Vanmorgen met 7 graden mijn derde les gehad. Boy dat was koud in Mn spijkerbroek. Nu toch maar direct een bijpassende broek bij mijn jas besteld, heb ik straks toch ook echt wel nodig.

Ik heb nog wel enkele weken/maanden de tijd voor ik een motor ga aanschaffen en tot die tijd blijf ik het hier wel volgend. De G310GS lijkt mij een heerlijke beginners motor, of zie ik dat verkeerd? Heerlijk wendbaar en licht. Bij mijn lesmotor hoef ik in princiepe niet eens gas te geven, rustig de koppeling op laten komen zonder gas bij te geven en hij rijd al heerlijk soepel weg. Is dat op de G310 ook? Of moet je daar echt meer spelen met het gas? (Sorry voor de beginnersvraag, ik heb echt geen flauw benul🤭😂)
 
Vanmorgen met 7 graden mijn derde les gehad. Boy dat was koud in Mn spijkerbroek. Nu toch maar direct een bijpassende broek bij mijn jas besteld, heb ik straks toch ook echt wel nodig.

Ik heb nog wel enkele weken/maanden de tijd voor ik een motor ga aanschaffen en tot die tijd blijf ik het hier wel volgend. De G310GS lijkt mij een heerlijke beginners motor, of zie ik dat verkeerd? Heerlijk wendbaar en licht. Bij mijn lesmotor hoef ik in princiepe niet eens gas te geven, rustig de koppeling op laten komen zonder gas bij te geven en hij rijd al heerlijk soepel weg. Is dat op de G310 ook? Of moet je daar echt meer spelen met het gas? (Sorry voor de beginnersvraag, ik heb echt geen flauw benul🤭😂)
Spijkerbroekje zal inderdaad wel koud zijn. ;)
Hier wel in vol leren 'zomer'pak gereden, als het rond de nul graden word dan verruil ik het voor textiel.

Geen idee hoe het optrekken bij jou over zal komen.
Ik vind hem soepel en krachtig optrekken, maar vanaf stationair vast niet.
Zelf rij ik al dagelijks motor sinds 1992. :t

Wendbaar en licht gaan zeker op voor de G310GS en G310R.
Nederland weet niet wat ze mist. :+

Domme vragen bestaan trouwens niet. :P
 
Voor mij zijn sommige dingen juist erg logisch, zoals het remmen.
Dat doe je bij deze motor meer met voor+achter dan bij mijn S1000RR. Daar rem je meer voor.
In combinatie zijn de remmen van de G310GS meer dan voldoende.
En de voorkant kan ook met de stuggere voorveren nog steeds flink duiken met hard remmen.

Maar het 'anders' remmen viel mij vandaag wel op toen ik er over na ging denken n.a.v. vragen hier deze week. ;)
 
Maar het 'anders' remmen viel mij vandaag wel op toen ik er over na ging denken n.a.v. vragen hier deze week. ;)

Dus toch 😂. Maar jij weet inmiddels niet beter, hij zal echt niet slecht remmen. Maar wellicht wel anders dan iemand zou verwachtten? Als ze er voor zo’n YouTube film review opstappen is dat misschien wel iets wat ze negatief opvalt, maar als ze een dag zouden rijden zouden ze ook niet beter weten.
 
Dus toch 😂. Maar jij weet inmiddels niet beter, hij zal echt niet slecht remmen. Maar wellicht wel anders dan iemand zou verwachtten? Als ze er voor zo’n YouTube film review opstappen is dat misschien wel iets wat ze negatief opvalt, maar als ze een dag zouden rijden zouden ze ook niet beter weten.
Klopt. Te kort mee gereden en ze moeten iets te zeuren hebben. :+

Vorig jaar had ik nog een S1000R en een G310R. Dan was overstappen echt een cultuurschok. Veel harder knijpen om te remmen.
Nu valt het mij niet zo meer op bij de GS, maar volgende maand ga ik weer naar Zandvoort met de S1000RR.
Dan is het de dag daarna wellicht wel weer opvallend.

Maar valt er echt iets op aan de remmen bij dagelijks gebruik? Nee, totaal niet, ze worden amper benut voor wat ze kunnen. :t

Motoplus had bij een vergelijkende rijtest van A2 motorfietsen ook iets over (mijn ou)de G310R te melden dat ik voor het eerst hoorde. 8)7
En zoals ze het schreven leek het echt een nadeel tegenover de andere deelnemers. Totale onzin. :P

Heb het wel drie keer moeten lezen of ik niet droomde. :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan