BMW G 310 topic

En daarom gaat de scarver eruit en komt er een leuke (rode) funfiets voor in de plaats: 20210408_160131.jpg

Binnenkort ophalen. Wie weet of ik over een jaar een dikke 1000cc koop, maar voor nu ben ik van het principe " less is more" . Vandaag mijn meisje met de gs naar het werk gebracht, 20km snelweg. Gaat prima!
 
En daarom gaat de scarver eruit en komt er een leuke (rode) funfiets voor in de plaats:Bekijk bijlage 1618924

Binnenkort ophalen. Wie weet of ik over een jaar een dikke 1000cc koop, maar voor nu ben ik van het principe " less is more" . Vandaag mijn meisje met de gs naar het werk gebracht, 20km snelweg. Gaat prima!
Dus achterop is goed te doen? Ook niet onbelangrijk.
 
Kameraad ging voor proefritje op een versys 300. Hij op mijn gs er heen, kon hij mooi vergelijken en ik op mijn scarver mee. Na de hele dag scarver te hebben gereden heb ik besloten dat ik de g310gs echt fijner vind :)
Bekijk bijlage 1618920
Een scarver heb ik ook nog aan gedacht. Zoals zo veel motorfietsen de laatste weken.
BMW G310
Ducati Scrambler sixty2
Ducati monster 696
Royal Enfield Meteor 350
 
Een scarver heb ik ook nog aan gedacht. Zoals zo veel motorfietsen de laatste weken.
BMW G310
Ducati Scrambler sixty2
Ducati monster 696
Royal Enfield Meteor 350
Dat is een gevarieerd lijstje! De versys x300 die mijn vriend heeft gekocht is ook erg mooi trouwens.
 
Hallo ik heb een vraag, over mijn dochter haar nieuwe 310GS (model 2020) die heeft het volgende probleem als hij een paar dagen stil staat en je start de motor dan geeft het dashboard 2 streepjes weer abs lampjes enz blijven branden zie foto.
Motor is al eens afgesleept (BMW service) omdat dealer dacht dat er iets met timing aan de hand kon zijn bleek er een update te zijn die ze er op hebben gezet nu moest het goed zijn en werd accu getest die was ook goed.
Na 1week stil staan wordt motor gestart en dit gaat moeizaam je moet echt goed door starten ook sloeg hij dus ook de eerste keer af, op dat moment geen probleem met streepjes op dashboard vervolgens 70km gereden.

Na 2 dagen stil staan motor weer starten (buiten temp 10graden) streepjes op dashboard ik had uit voorzorg er al een voltmeter op gehangen die Max & min waardes kan af lezen en opslaan blijkt start spanning 9,2 Volt (mijn idee te laag) op contact vlak voor het starten 12,6 volt tijdens lopen 13,8 volt.
Als je motor stop zet en weer opnieuw start werkt dashboard weer normaal.

Zelf heb ik het idee dat de accu die er in zit in combinatie met lage buiten temp geen startstroom genoeg kan leveren (lees een te zwakke accu) motor staat buiten onder overkapping.
Graag hoor ik of er meer zijn met dit probleem en hoe opgelost, ik ga accu zelf ook nog wel even testen maar verwacht dat die wel goed is alleen dat hij net iets te weinig start stroom kan leveren.

Wim.
C2205038-5218-4095-AB86-633DDFCCA646.jpeg

Met draaiende motor en geen snelheid indicatie ook na stukje rijden blijft alles branden pas na op nieuw starten weer
oke.
2A5DDD2B-6EBF-4FD3-82E4-D203D9321B8E.jpeg
 
Hallo Wim. Over de streepjes heb ik geen idee. Over het starten wel. Bij koude start staat in het instructieboekje beschreven dat je de gashendel een kwart moet draaien en deze moet vasthouden en dan de motor starten. Dit werkte bij mij perfect. Mijn 310 wilde niet of met heel veel moeite aanslaan als het koud was, maar met mijn gashendel een kwart draaien en vast houden was het elke keer starten en lopen.
 
Oké bedankt we hebben nog geen instructie boekje door gelezen zal het even aan mijn dochter door geven gaan morgen weer een stukje :].

Wim.
 
Officieel is het volgens mij 15° gas vasthouden met starten (en ik moest ff warmdraaien), een kwart lijkt mij wat veel.
Maar de streepjes geven wel aan dat de stroomvoorziening niet optimaal is.

Na het inrijden heb ik minder last van matig starten bij lage temperaturen.
Voorheen was het altijd raak onder de tien graden.
Tegenwoordig alleen als het rond het vriespunt is en de motor langer dan een week stilstaat.
De accu nog even wat prik geven helpt zodra het langer dan twee weken is.
 
Officieel is het volgens mij 15° gas vasthouden met starten (en ik moest ff warmdraaien), een kwart lijkt mij wat veel.
Maar de streepjes geven wel aan dat de stroomvoorziening niet optimaal is.

Na het inrijden heb ik minder last van matig starten bij lage temperaturen.
Voorheen was het altijd raak onder de tien graden.
Tegenwoordig alleen als het rond het vriespunt is en de motor langer dan een week stilstaat.
De accu nog even wat prik geven helpt zodra het langer dan twee weken is.
Wel raar eigenlijk bij een nieuwe motor dat als hij 1 week stil staat bij temp onder 10 graden dat hij niet meer vlot start en streepjes op dashboard geeft.
Ontlaat stroom heb ik gemeten dit is 0,001A dus eigenlijk niets, de accu wordt niet ontladen maar ook na 1 dag stil staan geeft het problemen de start spanning zakt dus in tot 9,2Volt je zou zeggen ze hebben bezuinigd op en accu met voldoende capaciteit maar een grotere accu gaat sowieso niet passen.
Het is een mooi weer motor _O-
 
Wel raar eigenlijk bij een nieuwe motor dat als hij 1 week stil staat bij temp onder 10 graden dat hij niet meer vlot start en streepjes op dashboard geeft.
Ontlaat stroom heb ik gemeten dit is 0,001A dus eigenlijk niets, de accu wordt niet ontladen maar ook na 1 dag stil staan geeft het problemen de start spanning zakt dus in tot 9,2Volt je zou zeggen ze hebben bezuinigd op en accu met voldoende capaciteit maar een grotere accu gaat sowieso niet passen.
Het is een mooi weer motor _O-
Misschien is de accu in het korte verleden een keer te lang niet gebruikt?
De twee streepjes zeggen te lage spanning..

Een defecte dynamo komt overigens ook voor.

En er zijn wereldwijd al tienduizenden 310's verkocht sinds 2017.
Dus als de accu standaard te klein was bij introductie, dan was dit in 2018 al veranderd.

Een li-on accu zou trouwens ook passen.
Maar is rond het vriespunt niet aan te raden.
Al werkt het in mijn HP2 beter dan ze zeggen. :P
 
De gashendel iets openen bij het starten in de kou is herkenbaar. Maar ik heb geen problemen met de accu of strepen in het display. Hier moet de dealer echt iets mee lijkt mij.
 
Dealer geeft aan accu is goed en er is een update uitgevoerd, zelf accu maar eens testen met een goede tester.
De spanning daalt tijdens het starten onder gebruik spanning van regeleenheid gemeten 9,2 volt dus accu zwak dat heb ik ook tegen dealer gezegd en filmpje laten zien maar goed we zullen zien.
Motor staat trouwens niet bij de kachel maar buiten onder afdak plus hoes en wordt dus lekker koud.
 
Mijn ervaring met bmw en garantie is niet echt positief, maar als het niet functioneert moet de dealer er toch echt wat mee? In mijn geval wilde de bmw dealer toch iets doen op het moment dat ik mijn beleving deelde op Google review. In mijn geval was het iets complexer, omdat de motor bij een niet officiële bmw dealer was gekocht. Ik hoop dat jullie binnenkort gewoon kunnen genieten!
 
Dealer geeft aan accu is goed en er is een update uitgevoerd, zelf accu maar eens testen met een goede tester.
De spanning daalt tijdens het starten onder gebruik spanning van regeleenheid gemeten 9,2 volt dus accu zwak dat heb ik ook tegen dealer gezegd en filmpje laten zien maar goed we zullen zien.
Motor staat trouwens niet bij de kachel maar buiten onder afdak plus hoes en wordt dus lekker koud.
Mijn motoren hebben ook de omgevingstemperatuur. :Y ;)

Als ik de S1000RR pak na lange tijd (5 maanden komt voor), dan is de start gewoon intimiderend.
Zodra je naar de startknop kijkt dan loopt die al. Ben er wel eens van geschrokken. _O-

De GS reageert gewoon een seconde later pas. :+
Maar het duurt soms ook langer.. de HP2 hier ook.
 
Mijn motoren hebben ook de omgevingstemperatuur. :Y ;)

Als ik de S1000RR pak na lange tijd (5 maanden komt voor), dan is de start gewoon intimiderend.
Zodra je naar de startknop kijkt dan loopt die al. Ben er wel eens van geschrokken. _O-

De GS reageert gewoon een seconde later pas. :+
Maar het duurt soms ook langer.. de HP2 hier ook.
Laatst was de koude start bij 8 graden ( volgens de display ) na 15km leek dat achteraf ook wel de buitentemperatuur idd..... handvatverwarming was links niet op orde, brrrrr! Gauw gemaakt! Maar wel gewoon starten. Dat wilde ik eigenlijk zeggen.. hehe
 
Laatst was de koude start bij 8 graden ( volgens de display ) na 15km leek dat achteraf ook wel de buitentemperatuur idd..... handvatverwarming was links niet op orde, brrrrr! Gauw gemaakt! Maar wel gewoon starten. Dat wilde ik eigenlijk zeggen.. hehe
Ik ben warmbloedig zodra ik motor rij.. maar dinsdag zat ik wel te klikken met mijn tanden in de schaduw op visite buiten. _O-
Verder iedere week van de winter gereden. Normaal iedere dag, maar even andere omstandigheden..

Handkappen op de 310 zijn wel comfortabel op langere afstand (+1/2 uur) trouwens. :Y
Daar geen handvatverwarming hier.

De handvatverwaming op de andere BMW heb ik alleen gebruikt toen mijn leren handschoenen nat geregend waren.
Ze waren wat plakkerig, dus hoopte ze zo sneller te drogen. ;)
 
Er staat nu ruim 33 duizend op de 310GS teller.
Heb nooit problemen gehad met starten, ook niet bij temperaturen onder nul en ook niet na een paar dagen stilstand onder mijn afdak.

Met mijn vorige 310R had ik na de eerste paar winter maanden wel last en was toen in maart na een paar dagen stilstand gaf de startmotor geen sjoege.
Opgehaald door dealer en er is toen wel [bij leeftijd 5 maanden] een nieuwe accu ingegaan, omdat die niet voldoende oplaadde bij wel voldoende laadstroom van de dynamo.
Ze hadden de accu aan een langzame lader gedaan en dan zou na ±4 uur er minstens 75% in moeten zitten, maar hij haalde toen geen 60% en zodoende constateerde ze dat de accu niet goed was.
 
Er staat nu ruim 33 duizend op de 310GS teller.
Heb nooit problemen gehad met starten, ook niet bij temperaturen onder nul en ook niet na een paar dagen stilstand onder mijn afdak.

Met mijn vorige 310R had ik na de eerste paar winter maanden wel last en was toen in maart na een paar dagen stilstand gaf de startmotor geen sjoege.
Opgehaald door dealer en er is toen wel [bij leeftijd 5 maanden] een nieuwe accu ingegaan, omdat die niet voldoende oplaadde bij wel voldoende laadstroom van de dynamo.
Ze hadden de accu aan een langzame lader gedaan en dan zou na ±4 uur er minstens 75% in moeten zitten, maar hij haalde toen geen 60% en zodoende constateerde ze dat de accu niet goed was.
Dat is een nette km stand! Ik ben net door de 10.000 ( 9000km zelf gereden). Dat geeft de burger moed!
 
Er staat nu ruim 33 duizend op de 310GS teller.
Heb nooit problemen gehad met starten, ook niet bij temperaturen onder nul en ook niet na een paar dagen stilstand onder mijn afdak.

Met mijn vorige 310R had ik na de eerste paar winter maanden wel last en was toen in maart na een paar dagen stilstand gaf de startmotor geen sjoege.
Opgehaald door dealer en er is toen wel [bij leeftijd 5 maanden] een nieuwe accu ingegaan, omdat die niet voldoende oplaadde bij wel voldoende laadstroom van de dynamo.
Ze hadden de accu aan een langzame lader gedaan en dan zou na ±4 uur er minstens 75% in moeten zitten, maar hij haalde toen geen 60% en zodoende constateerde ze dat de accu niet goed was.
Dank voor uitgebreid verslag mijn vermoeden is dan ook dat accu niet helemaal fris is.
 
Niet de standaard, ik blijf bij de ketting of het tandwiel dat klappert. Nog 300 km dan kan hij voor zijn beurtje maar met deze weersomstandigheden zijn de momenten van rijden minimaal. Zout op de weg, dan weer bakken met regen dus het gaat niet zo snel ;)
Na zijn 1000 beurt heb ik de GS310 weer ingeruild, het kon me niet bekoren.
Een zwaardere rijder had geen last van het gerammel maar ik was blijkbaar te licht.
Het vermogen was me ook te weinig, zeker met mijn zoon achterop en de kwaliteit liet zwaar te wensen over, roest op de ketting en het frame in zo een korte tijd vond ik niet normaal. De dealer vond het jammer dat ik hem al inruilde maar ik was er echt klaar mee. Terug op een 750 :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan