BMW G 310 topic

Na zijn 1000 beurt heb ik de GS310 weer ingeruild, het kon me niet bekoren.
Een zwaardere rijder had geen last van het gerammel maar ik was blijkbaar te licht.
Het vermogen was me ook te weinig, zeker met mijn zoon achterop en de kwaliteit liet zwaar te wensen over, roest op de ketting en het frame in zo een korte tijd vond ik niet normaal. De dealer vond het jammer dat ik hem al inruilde maar ik was er echt klaar mee. Terug op een 750 :]
Ik heb met mijn tweede 310 drie winters doorgereden, het liefste zelfs met sneeuw en hagel. Lekker op avontuur.
Met regen laat ik de auto ook staan als ik ergens alleen naar toe ga.
Daar sla ik geen rit voor over.
Nergens roest.
Maar roest op de ketting vind ik al net zo'n garantie als op een accu die je op moet laden.
De 50k test in Motorrad toonde ook een uitstekende levensduur van alle gecoate delen. :)

Veel plezier met je 750.
Prima keuze. :9
 
Had op het 310 forum ook al gelezen dat BMW het niet als garantie accepteerde dus heb er niet eens de moeite voor genomen. Hij is 1x in de regen geweest geloof ik, als er gestrooid is kom in nooit met de motor buiten. Van alle motoren in mijn leven was deze BMW 310 wel de slechtste. Maar goed ik heb het boek al dichtgegooid en heb een nieuwe geopend :)
 
Vanmiddag was ik even in Almere bij de Motoport vestiging daar. Daar stonden alle 40-jarige GS modellen klaar om proef te rijden. Wel fraai al die zwart-gele machines naast elkaar. Maar het regende pijpenstelen, dus dan ga ik echt niet rijden. Binnen ook nog even het nieuwe 2021 R model gezien. Mooi fietsje. Klein, maar fijn.
 
Had op het 310 forum ook al gelezen dat BMW het niet als garantie accepteerde dus heb er niet eens de moeite voor genomen. Hij is 1x in de regen geweest geloof ik, als er gestrooid is kom in nooit met de motor buiten. Van alle motoren in mijn leven was deze BMW 310 wel de slechtste. Maar goed ik heb het boek al dichtgegooid en heb een nieuwe geopend :)
Jammer! Hopelijk kwam je er goed uit met de dealer. Het gaat er vooral om dat jij je goed voelt bij een motor. Ik heb ooit een supergave mitsubishi lancer gehad, maar kort achter elkaar ongelukken gehad. Daarna slecht gevoel. Andere auto gekocht en weer door. Succes met de nieuwe motor!
 
Sinds 2 weken ben ik ook de trotse eigenaar van een BMW G310r - wat een ontzettende leuke motor - zeker in vergelijking met mijn vorige fiets rijdt dit veel leuker (Honda CBF).
Heb er bijna 300km opzitten, dus nog volop bezig met inrijden.
Dat is mooi. Heb je het nieuwe type al.

Groeten.
 
Sinds 2 weken ben ik ook de trotse eigenaar van een BMW G310r - wat een ontzettende leuke motor - zeker in vergelijking met mijn vorige fiets rijdt dit veel leuker (Honda CBF).
Heb er bijna 300km opzitten, dus nog volop bezig met inrijden.
Ik heb er niet op gereden, het regende veel te hard, maar wel even op gezeten. De zithouding deed me een beetje denken aan een van de Monsters die ik heb gehad. Zat zeker niet verkeerd. Voor mijn persoonlijk beter dan de GS.
 
Dat is mooi. Heb je het nieuwe type al.

Groeten.
Nee ik heb nog het oude type, een witte uit 2020 :-)

Inmiddels 700km gereden, aantal dingen waar ik tegenaan loop/nog niet helemaal aan kan wennen zijn;
- Ik vind de koppeling en remhendel ver weg staan (en dat terwijl ik niet hele kleine handen heb). Heeft iemand hier al verstelbare hendels geplaatst? Ik heb wat gegoogled en kwam enkel universele remhendel met vloeistofreservoir tegen.. deze vervang ik liever niet. Wat zijn de ervaringen?
- Ik vind de achterrem diep zitten - is dit af te stellen?

Verder bevalt de motor prima - rijdt heerlijk :)
 
Ik heb verstelbare handles van eBay/AliExpress.
Het model '3D Rhombus' ook op mijn Honda CBR250R gehad.
Alleen de startblokkering met de versnelling ingeschakeld gaat er niet vanaf.
Dus starten in zijn vrij..

In 2018 waren ze officieel nog niet leverbaar voor de GS.
En het is ook luiheid om eens te kijken waar de microswitch zit in het koppelingsarmatuur.
Het is vast eenvoudig op te lossen. O-)
Maar terug naar de originele set wil ik zeker niet.
 
3D Rhombus via AliExpress of Ebay. ;)

DSC_1483.jpg


En mijn achterrem is nog steeds goed strak na drie jaar.
Ik zie er wel een stelmoertje, maar daar heb ik dus nog nooit wat mee gedaan.
Aandachtspuntje bij de eerste beurt misschien. ;)
 
Nee ik heb nog het oude type, een witte uit 2020 :-)

Inmiddels 700km gereden, aantal dingen waar ik tegenaan loop/nog niet helemaal aan kan wennen zijn;
- Ik vind de koppeling en remhendel ver weg staan (en dat terwijl ik niet hele kleine handen heb). Heeft iemand hier al verstelbare hendels geplaatst? Ik heb wat gegoogled en kwam enkel universele remhendel met vloeistofreservoir tegen.. deze vervang ik liever niet. Wat zijn de ervaringen?
- Ik vind de achterrem diep zitten - is dit af te stellen?

Verder bevalt de motor prima - rijdt heerlijk :)
Ik heb de koppelinskabel vrij veel speling gegeven, daardoor is hij beter te bedienen. De achterrem zit idd vrij diep en volgens mij is dat niet aan te passen. Ik ben er wel aan gewend geraakt, vooral omdat hij wel aardig te doseren is.
 
Ik had op de 310R ook verstelbare handels van Ali.
Op de 310GS heb ik ze niet nodig [wel klaar liggen], maar geen idee waarom ik hier beter bij de handels kan.
Ik vind de achterrem pedaal ook diep zitten en heb daarom op de achterrem een vergroter/verhoger van Ali erop geschroefd en zit ie nu precies waar je hem verwacht.
 
Ik had op de 310R ook verstelbare handels van Ali.
Op de 310GS heb ik ze niet nodig [wel klaar liggen], maar geen idee waarom ik hier beter bij de handels kan.
Ik vind de achterrem pedaal ook diep zitten en heb daarom op de achterrem een vergroter/verhoger van Ali erop geschroefd en zit ie nu precies waar je hem verwacht.
Maar ik zie schroefdraad en een borgmoer achter, hij zou dus mogelijk te verstellen zijn. :?

Zoals gezegd vind ik hem goed strak, en rij regelmatig op twee andere motorfietsen, en merk onderling geen verschil.
De achterrem gebruik ik ook erg vaak, bijna bij ieder stoplicht als ik stilsta.
Ik ben bepaald geen slangenmens, dus in geval van een probleem; het moet beter kunnen! ;)
 
Dashboard streepjes probleem opgelost, de eerste 150km staan op de nieuwe G310GS van dochter en schoonzoon.
Deze is wel standaard met verstelbare rem en koppeling hendel:t, navi aangesloten en handkappen gemonteerd natuurlijk weer netjes schoon gemaak.

P.S. Wat voor banden spanning doen jullie er in er zit 2,1 bar voor en 2,5 bar achter (zo vanaf dealer) BMW geeft aan 1,7 bar voor en 1,9 bar achter dat vindt ik wel wat laag vandaar deze vraag.

79D04D36-C446-48E0-AB03-F0EB3C24DE1A.jpeg
2464EE94-82F5-4285-A0C8-0E30AABAC90E.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Dashboard streepjes probleem opgelost, de eerste 150km staan op de nieuwe G310GS van dochter en schoonzoon.
Deze is wel standaard met verstelbare rem en koppeling hendel:t, navi aangesloten en handkappen gemonteerd natuurlijk weer netjes schoon gemaak.

P.S. Wat voor banden spanning doen jullie er in er zit 2,1 bar voor en 2,5 bar achter (zo vanaf dealer) BMW geeft aan 1,7 bar voor en 1,9 bar achter dat vindt ik wel wat laag vandaar deze vraag.

Bekijk bijlage 1638449Bekijk bijlage 1638450
Ik heb zo 2,5 jaar gereden.
Maar doe sinds vorig jaar ook 2,1/2,5 uit eigen initiatief.
Als je wel een lichtgewicht bent dan zou ik het originele advies aanhouden.
In een kwart van de gevallen rij ik met duo.
Al maakt dat ook nog eens officieel geen verschil geloof ik. 8)7
 
Ik rij altijd 2.0 en 2.4 , met het idee van " een beetje er tussenin" en eigenlijk bevalt het wel. Zachter wil ik nog wel een keer proberen.
 
Ik rij altijd 2.0 en 2.4 , met het idee van " een beetje er tussenin" en eigenlijk bevalt het wel. Zachter wil ik nog wel een keer proberen.
Een dagje als supermoto rijden op een circuit is met een lagere spanning vast beter.
Meer rubber in de bocht.
En kruip-sluip over bospaden zal ook beter gaan.
De band vormt zich meer naar het pad.
Wellicht is een lagere spanning een compromis voor allroad gebruik??

Mijn HP2 heeft ook een hele lage bandenspanning voor de 190/120 banden.
En die is toch een stukje zwaarder.
Heel apart van BMW.. :)
 
Het zou inderdaad kunnen zijn dat die lage bandenspanning gebruikt wordt voor off road rijden laat ze dan ook maar zo staan bedankt voor jullie reacties.
Er komen nog andere banden onder meer voor op de weg (conti trail attack 3) maar zijn volgens dealer slecht leverbaar dit terwijl er online genoeg in voorraad zijn.
 
Het zou inderdaad kunnen zijn dat die lage bandenspanning gebruikt wordt voor off road rijden laat ze dan ook maar zo staan bedankt voor jullie reacties.
Er komen nog andere banden onder meer voor op de weg (conti trail attack 3) maar zijn volgens dealer slecht leverbaar dit terwijl er online genoeg in voorraad zijn.
Ik bestel mijn (circuit)bandjes bij Oponeo.
Montageadresjes die het wel willen doen staan op de site.

De Metzeler Tourance vond ik geen slechte band trouwens.
Ik heb wel voor/achter Hyperpro veren.
 
Ik ben inmiddels zo ver fysiek hersteld/in staat om weer te rijden. Volgende week vrijdag staat mijn proefrit gepland met een 310 R. Ik heb er zin in.
:]
 
En je gaat ook een XSR125 proberen zag ik?
Ja, die vind ik ook leuk. Die wordt volgende maand uitgebracht.
En wat ik ook nog leuk vind is een Honda CRF300L. Allemaal 3 dus cilinders.

Het lijstje mogelijke fietsen is in een maandje speuren dus aardig bijgesteld.

BMW G310 R of GS
Honda CRF300L
Yamaha XSR 125
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, die vind ik ook leuk. Die wordt volgende maand uitgebracht.
En wat ik ook nog leuk vind is een Honda CRF300L. Allemaal 3 dus cilinders.

Het lijstje mogelijke fietsen is in een maandje speuren dus aardig bijgesteld.

BMW G310 R of GS
Honda CRF300L
Yamaha XSR 125
Wel drie heel verschillende motorfietsen. Vier eigenlijk. ;)

Het is niet makkelijk om dit op een telefoon te tikken. Tweede poging. _O-

Eigen mening:

De GS zie ik als de meest comfortabele en universeel inzetbare.
Af fabriek is de vering van de R wat stugger en hij heeft kleinere veerwegen.
Dat maakt hem op B wegen met veel rotondes wat sportiever.
Ik reed er de stepjes mee aan de grond.
Later ingeruild op de GS.

De Honda is uiteraard behendiger in het terrein.
Voor dagelijks gebruik minder comfortabel.
Leuk als tweede, derde, vierde motor etc. :+

De Yamaha is ook weer een hele leuke motor op B wegen.
Het design is mooi retro, perfect ding voor The Gentlemen's Ride. :9
Grotere stukken snelweg gaan na verloop van tijd wel vervelen.
En met een 125 rijden kan ook soms gevaarlijk zijn in het verkeer, slecht oplettend achter opkomend verkeer, zelf niet goed versnellen om fouten van een ander op te kunnen lossen.
Leuk voor een stille zondagsrit en/of niet te druk verkeer.

Je hebt natuurlijk nog meer 1 cilinders.
Husqvarna/KTM al gekeken?
Misschien wat sportiever, en dat is je ding wellicht ook niet. ;)
 
Wel drie heel verschillende motorfietsen. Vier eigenlijk. ;)

Het is niet makkelijk om dit op een telefoon te tikken. Tweede poging. _O-

Eigen mening:

De GS zie ik als de meest comfortabele en universeel inzetbare.
Af fabriek is de vering van de R wat stugger en hij heeft kleinere veerwegen.
Dat maakt hem op B wegen met veel rotondes wat sportiever.
Ik reed er de stepjes mee aan de grond.
Later ingeruild op de GS.

De Honda is uiteraard behendiger in het terrein.
Voor dagelijks gebruik minder comfortabel.
Leuk als tweede, derde, vierde motor etc. :+

De Yamaha is ook weer een hele leuke motor op B wegen.
Het design is mooi retro, perfect ding voor The Gentlemen's Ride. :9
Grotere stukken snelweg gaan na verloop van tijd wel vervelen.
En met een 125 rijden kan ook soms gevaarlijk zijn in het verkeer, slecht oplettend achter opkomend verkeer, zelf niet goed versnellen om fouten van een ander op te kunnen lossen.
Leuk voor een stille zondagsrit en/of niet te druk verkeer.

Je hebt natuurlijk nog meer 1 cilinders.
Husqvarna/KTM al gekeken?
Misschien wat sportiever, en dat is je ding wellicht ook niet. ;)
Ik vind de Yamaha heel leuk, maar inderdaad 125 CC kan net even te weinig zijn. Aan de andere kant redeneer ik zo. Stel dat ik als gevolg van mijn reuma weer een terugslag krijg, dan kan ik die motor kado geven aan mijn oudste kleinzoon, die mag over ruim twee jaar al zijn theorie doen voor het A1 rijbewijs.

De Honda vind ik gewoon een stoer ding. Die pak je ff om een rondje te raggen en zet hem dan weer in de schuur.

De BMW's zijn het meest praktische.

KTM heb ik niet zo veel mee. Ik weet niet waarom, want het is een degelijk merk, maar op de een of andere vage manier niet mijn merk.
Husqvarna Svartpillen of Vitpillen, zo'n 400 CC vind ik wel heel gaaf. Maar een keer een stukkie met een duo achterop wordt lastiger. En daarnaast ook nog geen grote dealer in mijn omgeving.

Maar eerst volgende week maar weer eens een stukkie rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan