BMW G 310 topic

Hier ook een mooi weer rijder, met regen blijft die lekker warm in de parkeergarage staan.
Ik poets me al een ongeluk met mooi weer, als die nat wordt blijf ik bezig :N

Nog even een ander vraagje. Ik heb een nieuwe accu gekregen in de motor door alle perikelen. Hoe lang zou zo'n accu het ongeveer uithouden bij geen gebruik? Ik heb de officiële acculader van BMW gekocht, dus daar kan die aan in de herfst/winter, maar ben benieuwd of jullie een idee hebben hoe lang ik hem stil kan laten staan.

Hieronder nog een fotootje van de mijne, toen die net gepoetst was ;)

Bekijk bijlage 1418035
Van een paar maanden stilstand gaat je accu achteruit, dat weet iedereen. Maar door goed onderhoud zorg je er voor dat je motor in de lente weer met één druk op de knop start.
Hoe werkt het?
Vrijwel alle motoren zijn voorzien van conventionele loodaccu’s. Platen lood en loodoxide in een bad met een zwavelzuuroplossing zorgen voor voldoende stroom om onze motor te starten, waarna de accu snel weer wordt bijgeladen. Dit snelle bijladen is nodig omdat het type accu dat in motoren (en auto’s) gebruikt wordt hard achteruit gaat door sterk ontladen. Als een accu ontladen raakt verdwijnt het zwavelzuur uit het bad. Er ontstaat dan een harde, onoplosbare laag loodsulfaat op de platen, die niet elektrisch geleidend is. De capaciteit wordt blijvend minder, of je accu laadt zelfs helemaal niet meer bij. Er wordt dan ook aangeraden de accu niet verder dan 25% te ontladen.
Stilstand is achteruitgang
Als je accu niet wordt gebruikt loopt ‘ie langzaam leeg. Dat zorgt voor twee problemen: als er te veel loodsulfaat op de platen ontstaat, is de accu niet meer op te laden. Dan kun je in het voorjaar een nieuwe accu kopen. Daarnaast bevriest je accu sneller als het zwavelzuur verdwijnt. Als je motor in een schuurtje in de vrieskou verblijft, bestaat dus het risico dat je accu kapot vriest, met alle vervelende gevolgen van dien.
Opladen
Zorgen dat je accu goed geladen blijft is dus het devies! Dit kun je doen door één keer per maand de acculader er even aan te hangen, zodat je accu weer 100% wordt opgeladen. Een langere rit op de motor is ook prima. Veel makkelijker is om de accu doorlopend aan een druppellader te hangen.Ideaal! Staat je motor in de vrieskou? Demonteer je accu en zet ‘m binnen, dan houdt hij het ook langer vol.
Wat je in ieder geval niet moet doen is je motorfiets ééns in de zoveel tijd starten en een tijd laten lopen zonder daadwerkelijk te rijden. Je accu laadt dan wel bij, maar vormt zich dan condens in het motorblok, wat nog schadelijker is dan een leeglopende accu.
 
Zit er eigenlijk een startonderbreker op deze 310’s?

Mij is ooit verteld van wel , zou als het goed is iets in de sleutel zitten . Kan iemand dit bevestigen ?

Heb bij de allrisk verzekering dat opgegeven namelijk maar ben benieuwd of het echt klopt ? Anders moet ik dit doorgeven
 
Vanochtend 230 kilometers met de G310GS gereden. Heerlijk weer, en het weer zelf ook. :]

Vooraf zou ik bij de bestemming 17 kilometer tankinhoud overhouden volgens de BMW computer.
De range ging bij 110 km/u op de teller echter sneller naar beneden dan de kilometerstand op de DomDom.

Er kwam een auto met aanhanger invoegen, daarop vier fietsen. Uit de wind 40 kilometer achter blijven hangen met 103 km/u.
Toen was ik lange tijd precies gelijk aan het aantal nog te rijden kilometers en de range op de BMW.
En voordat die eraf ging had ik vier kilometer over.

Helaas ging die auto er dus 20 kilometer voor tijd vanaf, dus had uiteindelijk alsnog -1 kilometer tot het eindpunt. :')
Maar ik weet uit ervaring dat er dan nog 1 liter over is, dus tanken op de terugweg binnen 25 kilometer is altijd op tijd.

Bekijk bijlage 1418092

De G310GS schrijft even 50% af binnen een jaar. 8)7
Verder gaf ik al aan deze eigenlijk niet kwijt te willen.
Rijdt zo fijn, en ik heb er nu van alles opgezet (€1.000,- Hyperpro, verhoogd zadel, stuurverhogers, etc).

De HP2 sport maar even gereserveerd zonder inruil.
Dat is inderdaad fors afschrijven....meer redenen om de 310 gewoon te houden.Het blijven ook boeven he die dealers! Ik zie nu dat mijn VFR voor 1050 euro meer te koop staat dan ik er voor gekregen heb.Ik vind nog steeds dat ik een top deal heb gesloten dus al vragen ze er 5 ruggen meer voor maar toch je moet er als koper duur aan, en als je wat knaps in wilt ruilen dan is de inruilwaarde minimaal.Maar goed zo is het !!!
 
Dat is inderdaad fors afschrijven....meer redenen om de 310 gewoon te houden.Het blijven ook boeven he die dealers! Ik zie nu dat mijn VFR voor 1050 euro meer te koop staat dan ik er voor gekregen heb.Ik vind nog steeds dat ik een top deal heb gesloten dus al vragen ze er 5 ruggen meer voor maar toch je moet er als koper duur aan, en als je wat knaps in wilt ruilen dan is de inruilwaarde minimaal.Maar goed zo is het !!!


Ik had laatst gevraagd mijn R in te Ruilen voor een GS , ik 2000KM gereden die GS 1500 ofzo . 2250 +/- bijleggen ..

Dat vond ik to much . Niks af te doen aan de dealer trouwens door motorhoutrust super geholpen en binnen 10 min antwoord met foto’s , ook welke uitlaten ze allemaal kunnen plaatsen , voor +/- 100 euro plaatsen ze een andere pijp incl checke van de fuel maping etc .

Nogmaals hebben wij een startonderbreker of not ?
 
Zit er eigenlijk een startonderbreker op deze 310’s?

Mij is ooit verteld van wel , zou als het goed is iets in de sleutel zitten . Kan iemand dit bevestigen ?

Heb bij de allrisk verzekering dat opgegeven namelijk maar ben benieuwd of het echt klopt ? Anders moet ik dit doorgeven
Ik heb net het boekje van de 310 doorgelezen maar zie niets over een eventuele startonderbreker staan!
 
Vandaag weer ff stuk kunnen rijden, ff piccie gemaakt altijd leuk.
Waarmee poetsen, spuiten, smeren jullie het harde zwarte kunststof wat bv op de tank zit mee in? Siliconen spray werk i.i.g niet!
 

Bijlagen

  • 20190816_094042[1].jpg
    20190816_094042[1].jpg
    257,2 KB · Weergaven: 12
  • 20190816_110610[1].jpg
    20190816_110610[1].jpg
    94,9 KB · Weergaven: 16
  • 20190816_094056[1].jpg
    20190816_094056[1].jpg
    223,2 KB · Weergaven: 15
Vandaag weer ff stuk kunnen rijden, ff piccie gemaakt altijd leuk.
Waarmee poetsen, spuiten, smeren jullie het harde zwarte kunststof wat bv op de tank zit mee in? Siliconen spray werk i.i.g niet!

Poetsen doe ik alleen met slecht weer 😂
Andere momenten ben ik constant op de weg .
 
@Stinooo
Het is deze radiateurbeschermer in blauw uitgevoerd.
En deze koplampbeschermer in de zilveren uitvoering.
 
Vandaag weer ff stuk kunnen rijden, ff piccie gemaakt altijd leuk.
Waarmee poetsen, spuiten, smeren jullie het harde zwarte kunststof wat bv op de tank zit mee in? Siliconen spray werk i.i.g niet!
Ik maak heel de motor schoon met: Motul E9 Wash & Wax reinigingsspray het plastic wordt er (in ieder geval tijdelijk) een stuk mooier van.

Andere vraag die ik daar meteen bij heb, hoe maken jullie je velgen schoon? Voornamelijk de velg van mijn achterwiel wordt snel smerig na het insmeren van de ketting. Het is ook niet de meest makkelijk bereikbare plek en hoewel ik zo veel mogelijk af probeer te schermen met een kartonnetje tijdens het spuiten zit het om de haverklap vol met vette spetters.
 
Als je beloofd me niet te lachen zal ik je zeggen hoe ik mijn ketting smeer! Voordeel is dat ik nergens spetters of ander vet ellende heb.
Ik heb kettingspray die spuit ik in een beker, vervolgens ga ik met een kleine kwast de ketting insmeren.Uiteraard alleen doen als je net gereden hebt zodat de warme ketting het vet beter opwarmt zodat het vloeibaar door de schakels gaat. Het is veel werk nou veel werk meer dan als je het erop spuit maar dan spuit je de helft op je kartonnetje! en velg en moet je dat later weer schoon maken. Ik rijd alleen in droog weer, dus ik kan 500 km rijden aangezien ik 2500 km per jaar rijd smeer ik dus maar 5 keer per jaar mijn ketting prima te doen met de kleine kwast.Ik maakte vroeger mijn velg schoon met Dasty ontvetter echt super spul, wel je velg goed reinigen met spons en water daarna omdat het spul goed is moet het ook goed van je velg gehaald worden.Maar dit werkt echt super!
 

Bijlagen

  • W328-01-nieuw-etiket.jpg
    W328-01-nieuw-etiket.jpg
    18,8 KB · Weergaven: 3
Dat is inderdaad fors afschrijven....meer redenen om de 310 gewoon te houden.Het blijven ook boeven he die dealers! Ik zie nu dat mijn VFR voor 1050 euro meer te koop staat dan ik er voor gekregen heb.Ik vind nog steeds dat ik een top deal heb gesloten dus al vragen ze er 5 ruggen meer voor maar toch je moet er als koper duur aan, en als je wat knaps in wilt ruilen dan is de inruilwaarde minimaal.Maar goed zo is het !!!
Ik schrik er niet van, het is een markt van vraag en aanbod. Er wordt ook flink mee gestunt her en der.
Ze moeten op iedere inruiler ook weer verdienen. Het kost tijd, moeite, dus geld om hem te verkopen.
Soms staat een motorfiets jaren op de voorraad te teren (de HP2 al tien maanden hoorde ik 8)7 ).
Als je beloofd me niet te lachen zal ik je zeggen hoe ik mijn ketting smeer! Voordeel is dat ik nergens spetters of ander vet ellende heb.
Ik heb kettingspray die spuit ik in een beker, vervolgens ga ik met een kleine kwast de ketting insmeren.Uiteraard alleen doen als je net gereden hebt zodat de warme ketting het vet beter opwarmt zodat het vloeibaar door de schakels gaat. Het is veel werk nou veel werk meer dan als je het erop spuit maar dan spuit je de helft op je kartonnetje! en velg en moet je dat later weer schoon maken. Ik rijd alleen in droog weer, dus ik kan 500 km rijden aangezien ik 2500 km per jaar rijd smeer ik dus maar 5 keer per jaar mijn ketting prima te doen met de kleine kwast.Ik maakte vroeger mijn velg schoon met Dasty ontvetter echt super spul, wel je velg goed reinigen met spons en water daarna omdat het spul goed is moet het ook goed van je velg gehaald worden.Maar dit werkt echt super!
Lampenolie werkt ook erg goed. En WD40. Of gewoon Dreft met een sopje. :Y

Ik las eerst dat je de ketting met Dasty deed. :+ :N
 
Boefje uit China gebruikt gewoon mijn foto bij de BMW dealer in Barendrecht. :')

Alie foto gestolen.jpg
 
Ik weet nog dat ze voor mijn VFR ook reete duur waren, maar dit zijn motor dealer vraag prijzen hahaha Ze zullen wel ingeruild zijn!
 
En 31.000 km op de teller toch...ik zit nog niet eens op de 300 hahaha maar dan was jij zeker 1 vd eerste die een 310 in zijn bezit had!
 
@swillems
Zonder scherm had ik teveel last van lift van mijn helm op de snelweg, vandaar geopteerd voor een schermpje.

@Storkie
Heb hem sinds 07-06-2018.
Stond toen wel 6 km op de teller.
Ik rij wel het hele jaar door met dagelijks 110 km ww verkeer en lekker toeren op vrije dagen.
 
Zo de laatste dag van de vakantie, straks nog ff een uurtje heerlijk rijden! Nu 500 km gereden met de 310 je kunt goed merken dat het blok een btj losser wordt, alles gaat wat gemoedelijker in het rond. Oja, ook ff mijn voet gisteren op de rotonde op de grond gehad, mijn chicken ring is bijna weg hahaha
Wat stuurt de bmw toch heerlijk.

Vraagje, als ik mijn jiffy in doe dat gaat dat gepaard met een hard geluid net alsof er geen rubbertje zit die de standaard ff opvangt! Hebben jullie dat ook?
 

Bijlagen

  • 20190823_115847[1].jpg
    20190823_115847[1].jpg
    76,7 KB · Weergaven: 9
Hier eindelijk de foto's van mijn G310R.

Mooie foto's en een hoop kilometers. Klasse. Mijn Xmax 300 is ook van 2018 en die heeft nu ruim 10.000 km gelopen. Welk merk scherm heb je er opzitten. Nog een paar jaar, en dan heeft ie al 100.000 km gelopen. :Y
 
Goedenavond, ben ik weer, met jawel, weer een (beginnend) probleempje.

Mijn versnelling blokkeert steeds vaker. Ik weet niet of dat het juist omschrijft, maar steeds vaker weigert hij om verder naar beneden door te schakelen. Maakt in dat geval niet uit of je een licht tikje geeft of wat harder (nog steeds voorzichtig) stampt op het pedaal. Het vaakst gebeurt dit bij het schakelen van 2 naar 1, dan tikt die in zijn neutraal. Ook dan geen mogelijkheid om hem in zijn 1 te krijgen, alleen de koppelingshendel volledig los laten en opnieuw inknijpen maakt het mogelijk om naar beneden te schakelen.

Alles behalve wenselijk en knetter irritant als je net tot stilstand bent gekomen voor een stoplicht en wil weg rijden terwijl hij blokkeert. Dit was al zo toen ik de motor kreeg in mindere mate, echter als beginnend bestuurder toen niet druk om gemaakt, ''zal er wel bijhoren''.

Nu aan jullie de vraag of dit herkenbaar is bij jullie eigen motor of wellicht een idee wat het zou kunnen veroorzaken? Uiteraard bel ik komende week ook maar weer eens de dealer, ben benieuwd...
 
Terug
Bovenaan Onderaan