Storkie
Die hard MF'er
- 10 sep 2008
- 984
- 358
Van een paar maanden stilstand gaat je accu achteruit, dat weet iedereen. Maar door goed onderhoud zorg je er voor dat je motor in de lente weer met één druk op de knop start.Hier ook een mooi weer rijder, met regen blijft die lekker warm in de parkeergarage staan.
Ik poets me al een ongeluk met mooi weer, als die nat wordt blijf ik bezig
Nog even een ander vraagje. Ik heb een nieuwe accu gekregen in de motor door alle perikelen. Hoe lang zou zo'n accu het ongeveer uithouden bij geen gebruik? Ik heb de officiële acculader van BMW gekocht, dus daar kan die aan in de herfst/winter, maar ben benieuwd of jullie een idee hebben hoe lang ik hem stil kan laten staan.
Hieronder nog een fotootje van de mijne, toen die net gepoetst was
Bekijk bijlage 1418035
Hoe werkt het?
Vrijwel alle motoren zijn voorzien van conventionele loodaccu’s. Platen lood en loodoxide in een bad met een zwavelzuuroplossing zorgen voor voldoende stroom om onze motor te starten, waarna de accu snel weer wordt bijgeladen. Dit snelle bijladen is nodig omdat het type accu dat in motoren (en auto’s) gebruikt wordt hard achteruit gaat door sterk ontladen. Als een accu ontladen raakt verdwijnt het zwavelzuur uit het bad. Er ontstaat dan een harde, onoplosbare laag loodsulfaat op de platen, die niet elektrisch geleidend is. De capaciteit wordt blijvend minder, of je accu laadt zelfs helemaal niet meer bij. Er wordt dan ook aangeraden de accu niet verder dan 25% te ontladen.
Stilstand is achteruitgang
Als je accu niet wordt gebruikt loopt ‘ie langzaam leeg. Dat zorgt voor twee problemen: als er te veel loodsulfaat op de platen ontstaat, is de accu niet meer op te laden. Dan kun je in het voorjaar een nieuwe accu kopen. Daarnaast bevriest je accu sneller als het zwavelzuur verdwijnt. Als je motor in een schuurtje in de vrieskou verblijft, bestaat dus het risico dat je accu kapot vriest, met alle vervelende gevolgen van dien.
Opladen
Zorgen dat je accu goed geladen blijft is dus het devies! Dit kun je doen door één keer per maand de acculader er even aan te hangen, zodat je accu weer 100% wordt opgeladen. Een langere rit op de motor is ook prima. Veel makkelijker is om de accu doorlopend aan een druppellader te hangen.Ideaal! Staat je motor in de vrieskou? Demonteer je accu en zet ‘m binnen, dan houdt hij het ook langer vol.
Wat je in ieder geval niet moet doen is je motorfiets ééns in de zoveel tijd starten en een tijd laten lopen zonder daadwerkelijk te rijden. Je accu laadt dan wel bij, maar vormt zich dan condens in het motorblok, wat nog schadelijker is dan een leeglopende accu.