BMW G streep S Monolever

TingTing

MF veteraan
25 apr 2003
9.113
0
Rotterdam
Een BMW G/S monolever uit 1981 is sinds kort de mijne. Vijf jaar lang koesterde ik een CB500 Twin uit 1976 en ook bezat ik daarnaast de rat 'Zenzooi' een Soes uit 1977. Zij hebben een nieuwe eigenaar, kortom ik gooi het over een andere boeg met deze echte 'Gummikuh'. Het monoleversysteem staat borg voor de het ietwat omhoog komen van de kont bij het wegrijden, vandaar de nickname!

Dit eerste model G/S kent een grote serie succesvolle opvolgers tot aan de dag van vandaag. Met de toepassing van de paralever vanaf 1986 verdwijnt de streep uit de typebenaming en is het louter GS. Ik ga voor de streep!

Mezelf kennende zal ik hem over de loop der tijd wel wat gaan opleuken. Een paar scharrige plekjes heb ik inmiddels al onder handen genomen. Beetje lakschade aan het achterframe verholpen. Evenzo het kunstoffen achterspatbord wat opgefrist. Het in de kleur van de tank gespoten voorspatbord heb ik met halfmat zwart in de originele staat teruggebracht. Geen harde hoogglanslak op een softplastieke ondergrond in mijn opinie! De opnieuw beklede buddy schreeuwt om een persoonlijke touch! Een ver- en breedstraler liggen klaar voor montage op de valbeugels. Maar allereerst, beginnen met de homemade alukoffers!

full




:W
 
Laatst bewerkt:
full
Het eerste buigwerk en de koker is er.

Een oude voorvorkpoot doet dienst om de 2mm aluminiumplaat om te zetten. Verder gereedschap, voor dit moment een duimstok, schrijfhaak, viltstift een workmate en wat lijmtangen.

:W
 
Om de plaat goed haaks door te zetten is er meer doorzetruimte nodig. Dus op de workmate met die handel en de nodige aanpassingen!

full
 
Goed bezig, die koffers gaan zeker stoer staan!

Ik neem aan dat het een R80G/S is? Vind het altijd mooie apparaten 8-)
 
Goed bezig, die koffers gaan zeker stoer staan!

Ik neem aan dat het een R80G/S is? Vind het altijd mooie apparaten 8-)

Ja, dat klopt en voor vandaag de laatste pic. Op deze pic nog niet te zien maar inmiddels ook een verbinding gemaakt door popnagels. Daarbij is er ook kit gebruikt ter verlijming en om de verbinding goed waterdicht te krijgen.

full
 
Alvast wat cijfers, de maten van de koffers zijn in de hoogte 37cm en in de lengte 43 cm. Aan de zijde van de oplopende uitlaat is de diepte 16 cm. De andere koffer is 22 cm diep. De maten zijn zo gekozen dat ze niet buiten de cilinders steken. Ik ga niet op wereldreis maar zit wel regelmatig tussen de file en gebruik de motor ook regelmatig voor mijn werk, dus het is een compromis tussen inhoud, wendbaarheid en handelbaarheid. Hele brede koffers vind ik ook niet mooi, de fiets is niet zo dik!

De prijs van een paar alu Hepco & Beckerkoffers is 565 Euro. Ik zit met de platen alu en de alu poppers nu op 98 Euro. Ook heb ik 4 RVS sluitingen in huis voor 30 Euro. De grootste investeringen zijn dus gedaan. De moeite waard dus en meer l_ :+ l_ !
 
Roger, je bent een graag geziene gast!
:W
8-) thnks ! en rij vooral in de Bilt of Utrecht langs als je in de buurt bent hè !!!

wil jij de grijze kabels + handels (koppelingskabel, remkabel, toerentellerkabel) en de twee handels van het stuur en de kabelboom.. alles voor de bediening zegmaar, ook los verkopen svp ?? zou er heel erg mee geholpen zijn !
 
8-) thnks ! en rij vooral in de Bilt of Utrecht langs als je in de buurt bent hè !!!

wil jij de grijze kabels + handels (koppelingskabel, remkabel, toerentellerkabel) en de twee handels van het stuur en de kabelboom.. alles voor de bediening zegmaar, ook los verkopen svp ?? zou er heel erg mee geholpen zijn !

Don't worry, ik hou de hele reut voor je apart. 'k ben toch druk bezig met alukoffers, mede mogelijk gemaakt door Roger Remschijf of trommel, whatever!
Roger ik kom zeker een keer langs, goeie vibes!

full

;)
 
Dat gaat er wel op lijken :Y Mooi om te zien dat je met huis, tuin en keukenspul toch iets voor elkaar kunt krijgen :}
 
Ha TingTing! Ziet er goed uit die zelfbouwkoffers, dat komt helemaal goed. En ik beloof dat ik de G/S nooit meer lelijk zal noemen :+
 
Ziet er knap uit.
Hoe ga je de bodems erin maken?
Ik neem aan dat je daar ook ALU-plaat voor neemt.
Hoe werk je de ronde hoeken zodanig af, dat het geheel waterdicht is?

NB hoe gaat Marcules zijn blessureherstel?
 
Ziet er knap uit.
Hoe ga je de bodems erin maken?
Ik neem aan dat je daar ook ALU-plaat voor neemt.
Hoe werk je de ronde hoeken zodanig af, dat het geheel waterdicht is?

NB hoe gaat Marcules zijn blessureherstel?

Precies de vragen die ik me ook stel. Waterdicht maken d.m.v. verlijmen of kitten. Vandaag weer in de beurs getast en een alustripje met traanplaatmotief gekocht. Buiten kijf sterk, stilistisch mooi, het rond de hoeken horizontaal af en vormt meteen de dragende constructie voor de bodemplaat.
Die bestaat uit aluplaat met daarop verlijmt 6mm watervast hardhouten multiplex. samen met de 2 mm aluplaat is dat meer body en een beter lijmoppervlak. Ook is het beduidend slagvaster aangaande harde voorwerpen, denk aan sloten etc.
De bodemplaat wordt strak op maat gezaagd en in een bed van een verlijmende kit aangebracht en met alupopnagels vastgezet. Als de bodemplaten erin zitten dan volgt de badkuipproef. De ronde hoeken zijn inderdaad de achilleshiel! Zo dat is in theorie, nu nog ff make!
O-)
 

Hallo DrsRob, leuk! Vandaag in de hele vroege uurtjes toch nog een beetje vooruitgang geboekt. Eerst maar een koffer uitproberen en dan van de volgende een fotoverslagje.

Hierbij een pic voor de montage van de bodemplaat, kortom origami, niet met papier maar met alu.

full



:W
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan