BMW GS --> N --> John Deere

JorisK

MF veteraan
16 jan 2005
6.009
676
Bergen op Zoom
Als ik voor een stoplicht stilsta en mijn koppeling heb ingetrokken klinkt mijn motor rustig en normaal, maar zodra ik hem in zijn vrij zet en de koppeling loslaat lijkt het net een tractor.

Is dit iets om zorgen over te maken of is het gewoon iets normaals? Het gaat om een BMW R1200 GSA uit '08.

Gr.
Joris
 
is redelijk normaal. zodra je de koppeling los laat gaat de koppelingsplaat meedraaien. de plaat heeft een klein beetje ruimte op de ingaande as van de versnellingsbak om heen en weer te kunnen schuiven. en omdat de motor geen constant toerental maakt (versnelt in de verbrandingsslag en vertraagd daarna tot de volgende verbranding) gaat dat beetje ruimte herrie lopen maken. tijdens het rijden staat er een veel constantere kracht op door de transmissiedemper in de versnellingsbak maar die heeft weerstand nodig om goed te werken en die heeft hij niet tijdens stilstaan in vrij.
mijn 04 doet dat al sinds nieuw en doet het na ruim 140 kkm nog steeds. geen zorgen over maken gewoon oordoppen in en je hebt er geen last meer van.
is een bekend nadeel van droge koppelingen die maken nog wel eens wat herrie door het gebrek aan olie ten opzichte van een natte koppeling. Ducati staan er ook om bekend maar het hoort bij het karakter van een droge koppeling. als je van een motor afkomt met een natte koppeling is het gewoon even wennen aan het geluid en na een tijdje hoor je het niet meer omdat het normaal is geworden en je hersenen het uitfilteren.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan