Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

BMW GS1200LC speling nokkenas aandrijving

Seth Gecko

Rookie
20 jun 2020
20
7
Goededag,
Ff voorstellen Martijn, van Intruder naar goldwing naar dyna naar xb12sch nu naar BMW GS LC 2014 , Tis de leeftijd zeg maar..
Leuke motor, doet wat ie moet doen.
Maar....
hij tikt als een gek aan de rechtercilinder (dat vind ik). Dealer zegt; “doen ze allemaal, lekker mee rijden”. Das leuk maar dat doe ik dan dus net niet. Als linkerkant stil is moet rechterkant dat ook kunnen.

Alles losgehaald en wat blijkt speling op de aandrijfas van de nokkenassen. Taketaktaktak geluid verklaart, maar nu...
Wie heeft er ervaring mee en hoe op te lossen..(behalve nieuwe kop)
 

Bijlagen

  • FA9D9C2F-0716-42D8-9607-8152A501E8F0.jpeg
    109,3 KB · Weergaven: 79
Laatst bewerkt:
  • Onderwerp starter
  • #4
Het is as nr 10 die speling heeft in het huis met het dunne gedeelte, dit lijkt te groot te zijn gevreest of uitegeslagen te zijn. Op de foto heb ik het punt aangegeven waar ik de as heen en weer kan”tikken” heb het op film maar weet niet hoe deze te posten.
 
  • Onderwerp starter
  • #7
Zojuist is goed gekeken as is rond , zitting in de kop is uitgesleten... weet niet of je het kan zien, zit zelfs slijtbraam bij het gat.
 

Bijlagen

  • B7EC611F-ADF9-440D-A77D-DB6AFDA2D1DD.jpeg
    1,7 MB · Weergaven: 74
Als die as inderdaad statisch is, dan is het relatief eenvoudig op te lossen met een bus in de kop?

Beun de haas zou er zelfs een boutje in boren om zo de speling weg te drukken richting krukas
Hoe gaat dat? As paar mm afdraaien en bus om de as heen. Gat in de kop is niet mooi rond ben ik bang. Oplossen met loctite 638?
660 lijkt me beetje overdreven?
 
Hoeveel speling heeft de as en hoeveel heeft de andere cilinderkop?

Ik vraag mij af of de speling op deze as een 'als een gek tikkend geluid' zal maken.

Het is een stilstaande as die het zwaarste belast wordt door de ketting.

Ik zou voordat je dure reparaties gaat laten doen de as verlijmen met loctite 648 en dan eens zien wat dat met het geluid doet.
 
Hangt er van af de maat zo wie zo Zilverstaal dan hoef je alleen maar een blokker gat te boren een de afstap op maat( dus eerst gat in kop zuiver rond maken niet meer Materiaal weg koteren dan nodig is ) te draaien.
waarom ik hier voor ga is dat een verloop bus ( Staal ) minimaal 2 mm wand dikte moet hebben .Maar als je nog voldoende ( lees Sterkte ) materiaal rond as tap zit kan een stalen bus ook goed.
 
Zolang het gat in de kop zuiver rond gemaakt kan worden is de dikte van de bus niet belangrijk. Hij wordt toch ondersteund door het oorspronkelijke materiaal. Gat in de kop kan met een ruimer zuiver rond gemaakt worden zolang de ruimer in de kop van een freesbank of boormachine geklemd wordt zodat hij niet zijdelings uitwijken kan. Hierbij moet dus ook de cilinderkop vastgezet zijn.

Nu de vraag hoe: is die speling ontstaan?
 
Als ex BMW’r heb ik zoiets van loctite er tussen boel dichtmaken
en inruilen die handel
Wat is het kenteken van de motor? ..... Voor het geval ik ooit interesse mocht krijgen in een dergelijk model, weet ik dat bij deze motor dit probleem al is opgelost (het wordt toch wel opgelost??). V
erder; succes met de reparatie. Het is niet wenselijk/grappig/leerzaam om op een dergelijke dure/jonge motor dit soort problemen tegen te komen. Licht teleurstellend zeg maar...