BMW K 1200 GT of Yamaha FJR 1300

rijam56

Rookie
17 okt 2006
1
0
Vlaardingen
In verband met verandering van werk wil ik woon-werk met de motor gaan rijden.Dagelijks 200 km. Zijn er meer rijders die deze afweging hebben gemaakt?
Ben benieuwd naar jullie ervaringen. :]
 
doe nu ook al woon werk op de motor (30 km)

persoonlijk vind ik de fjr mooier

helaas laat de portemonnee het nog niet toe

welkom hier btw :W
 
In verband met verandering van werk wil ik woon-werk met de motor gaan rijden.Dagelijks 200 km. Zijn er meer rijders die deze afweging hebben gemaakt?
Ben benieuwd naar jullie ervaringen. :]

Beide FJR en GT zijn formidabele toerfietsen. Ga je voor een motor in de basisuitrusting, zonder opties, dan kom je al gauw bij de FJR uit. Wil je toch wat extra's (en bij 200 km per dag denk ik al snel aan een cruise control), dan slaat de weegschaal al snel door naar de GT. Motorcycle-usa.com heeft recentelijk een vergelijkingstest online gezet. Is er weliswaar een met een Amerikaans zonnebrilletje op, maar er staat een hoop informatie in.

Voor mij kwam de FJR overigens überhaupt nicht im Frage. Ik heb nl. een ander brilletje op ;)
 
ik zou toch ook het aspect betrouwbaarheid en onderhoudskosten meenemen. als je een nieuwe bmw koopt en voordat de garantie om is weer inruilt, loop je niet zoveel risico. nadeel wel dat je de beurten bij de dealer moet laten doen ivm garantie. het woord coulance staat bij bmw niet in het woordenboek, dus als iets duurs kapot gaat net na de garantie wat eigenlijk niet had gemogen, moet je gewoon lappen! lees maar eens verder op dit forum. als je bulkt van het geld kun je gewoon bmw nemen.
persoonlijk zou ik gaan voor een fjr. (of een pan), deze zijn betrouwbaar, relatief goedkoop in onderhoud, en tweedehands al voor gewoon geld te koop.
 
ik zou toch ook het aspect betrouwbaarheid en onderhoudskosten meenemen. als je een nieuwe bmw koopt en voordat de garantie om is weer inruilt, loop je niet zoveel risico. nadeel wel dat je de beurten bij de dealer moet laten doen ivm garantie. het woord coulance staat bij bmw niet in het woordenboek, dus als iets duurs kapot gaat net na de garantie wat eigenlijk niet had gemogen, moet je gewoon lappen! lees maar eens verder op dit forum. als je bulkt van het geld kun je gewoon bmw nemen.
persoonlijk zou ik gaan voor een fjr. (of een pan), deze zijn betrouwbaar, relatief goedkoop in onderhoud, en tweedehands al voor gewoon geld te koop.

U hep ervaring?

Zo nee, dan moet je niet zulke uitspraken doen. Wat je hier op het forum leest is niet typerend en is slechts eenzijdig. Het zijn de ervaringen van een aantal individuen. Bij garantiezaken spelen een aantal zaken een rol. De dealer is daarbij ook essentieel, en daar heb ik goede ervaringen mee. Ook na het verstrijken van de garantietermijn.
 
U hep ervaring?

Zo nee, dan moet je niet zulke uitspraken doen. Wat je hier op het forum leest is niet typerend en is slechts eenzijdig. Het zijn de ervaringen van een aantal individuen. Bij garantiezaken spelen een aantal zaken een rol. De dealer is daarbij ook essentieel, en daar heb ik goede ervaringen mee. Ook na het verstrijken van de garantietermijn.
Dit wild ik dus ook al zeggen..
Ik heb juist met BMW zeer goeie ervaring met coulance!! Dus dat woord kennen ze wel degelijk! Maar hier is dus ook weer een schakel die Dealer heet...

En wat coulance betreft, daar heb ik dus weer net zeer slechte ervaringen bij Honda mee! Dus.....
 
ik zeg: proefrijden. :]

Het zijn beiden motoren voor de gevulde portemonnee dus da's blijkbaar niet echt van belang. Het zijn beiden motoren van een goed merk in het top-segment dat ze brengen. Dan komt het aan op de details en die zijn voor ieder anders.

Ik heb nu 9.000km ervaring met m'n FJR (gekocht mei 2006) en heb er enorm veel plezier aan. Regelmatig ritjes voor de lol van 200-500 km op een dag.

Succes ermee.
 
ik zeg: proefrijden. :]


Succes ermee.
:^

Alleen dat is de manier, tenzij je vantevoren al een keuze kunt maken op criteria die voor jou de doorslag geven.

Mijn persoonlijke voorkeur, gebaseerd op mijn eigen criteria, gaat uit naar de BMW GT (uitstraling, model, motor, 6de versnelling (niet op FJR!) en het feit dat je bij BMW alles kunt krijgen voor je motor en jezelf voor lange ritten - toeren).

Toch is ook de FJR een heerlijke en goede motor.
 
:^

Alleen dat is de manier, tenzij je vantevoren al een keuze kunt maken op criteria die voor jou de doorslag geven.

Mijn persoonlijke voorkeur, gebaseerd op mijn eigen criteria, gaat uit naar de BMW GT (uitstraling, model, motor, 6de versnelling (niet op FJR!) en het feit dat je bij BMW alles kunt krijgen voor je motor en jezelf voor lange ritten - toeren).

Toch is ook de FJR een heerlijke en goede motor.

:^
 
De BMW K 1200 gt ken ik niet... heb wel een dagje een FJR1300 meegehad. Meesterlijke machine met een monster koppel.

Echt een motor waar je rustig mee kan toeren en waar je ongelovelijk mee kan beesten!!! Op bijv. een dijk weggetje merk je niks van het gewicht ondanks het hoge gewicht waar je eigenlijk niks van merkt.


Als het om de looks gaat zou ik zeker voor de FJR1300 gaan. Ik denk ook dat de FJR wat meer geschikt is voor een "sportief" toerritje.
 
Ik denk ook dat de FJR wat meer geschikt is voor een "sportief" toerritje.
Euuh... ik heb een andere mening. Afgezien van de voetsteunen die je al snel aan de grond rijd met een FJR... de BMW GT heeft een nog "iets" sterkere motor dan de FJR ;) .
 
Laatst bewerkt:
FJR: 143,5 pk - 134,4 Nm
GT: 152 pk - 130 Nm

GT heeft meer pk's, maar heeft een iets lager koppel. Nog zat overigens.

Als het om de looks gaat zou ik zeker voor de FJR1300 gaan. Ik denk ook dat de FJR wat meer geschikt is voor een "sportief" toerritje.
Looks = smaak. Daar heeft iedereen een eigen mening over. WBT het sportief rijden, daar is de GT bij uitstek geschikt voor. DAMHIK ;)
 
U hep ervaring?

Zo nee, dan moet je niet zulke uitspraken doen. Wat je hier op het forum leest is niet typerend en is slechts eenzijdig. Het zijn de ervaringen van een aantal individuen. Bij garantiezaken spelen een aantal zaken een rol. De dealer is daarbij ook essentieel, en daar heb ik goede ervaringen mee. Ook na het verstrijken van de garantietermijn.

ik heb drie ooms in de familie die alledrie een bmw hebben, dus ik heb regelmatig stukkende bmw's gezien, daarnaast nog een tweetal kennissen die van ellende hun bmw hebben weggedaan, en toevallig zag ik vandaag op de A10 zuid een man al duwend zijn bmw over de vluchtstrook voortbewegen......
 
ik heb drie ooms in de familie die alledrie een bmw hebben, dus ik heb regelmatig stukkende bmw's gezien, daarnaast nog een tweetal kennissen die van ellende hun bmw hebben weggedaan, en toevallig zag ik vandaag op de A10 zuid een man al duwend zijn bmw over de vluchtstrook voortbewegen......
Toe maar, èn 3 ooms èn nog eens 2 kennissen, alle vijf met probleem BMW's. Je treft het wel in je kennissenkring/familie!! Riekt een beetje naar sterke verhalen.

Ja, ik zag vanochtend ook een meid met een F650 met pech langs de snelweg: benzine op. Dat die BMW's dat niet eens kunnen hebben :( |(
 
Toe maar, èn 3 ooms èn nog eens 2 kennissen, alle vijf met probleem BMW's. Je treft het wel in je kennissenkring/familie!! Riekt een beetje naar sterke verhalen.

Ja, ik zag vanochtend ook een meid met een F650 met pech langs de snelweg: benzine op. Dat die BMW's dat niet eens kunnen hebben :( |(

Ja, die meid zag ik ook :9
 
persoonlijk zou ik gaan voor een fjr. (of een pan), deze zijn betrouwbaar, relatief goedkoop in onderhoud, en tweedehands al voor gewoon geld te koop.
Ja gelukkig hebben japanse motorfietsen nooit gebreken:

Terugroepactie Yamaha XV1600 Wild Star

Daar de veiligheid van de gebruikers voorop staat, is besloten de gebruikers van dit probleem op de hoogte te brengen en een aanpassing aan de versnellingsbak door te voeren. Yamaha adviseert de gebruiker om met onmiddellijke ingang de motorfiets niet meer te gebruiken. Yamaha is zich terdege bewust van de consequenties welke dit besluit met zich meebrengt maar vragen begrip in deze en bieden hiervoor hun welgemeende excuses aan. De beslissing voor deze actie heeft slechts één doel de veiligheid van de gebruikers.

Ik vind deze oproep toch behoorlijk alarmerend.....
 
ik heb drie ooms in de familie die alledrie een bmw hebben, dus ik heb regelmatig stukkende bmw's gezien, daarnaast nog een tweetal kennissen die van ellende hun bmw hebben weggedaan, en toevallig zag ik vandaag op de A10 zuid een man al duwend zijn bmw over de vluchtstrook voortbewegen......


M'n broer heeft nu van z'n vfr de spanningsregelaar kapot, maakt dit Honda nu meteen probleemmachine #1 :?

ik heb hem al 2 keer van de straat kunnen plukken omdat ie stroomloos stond...

Nee dus... :Z
 
Laatst bewerkt:
Heb K1200GT prima motor geen problemen, maar in frankrijk, belgië, duitsland poltie en bij ons de kon. mar. overgestapt naar FJR. In de promotor stond een verhaal over de besluitvorming van de kon.mar.
FJR scoord vooral beter op handelbaarheid en prijs.
Maar voor mij blijft het toch ook een beetje emotie, BMW v.s. Yamaha
 
Heb K1200GT prima motor geen problemen, maar in frankrijk, belgië, duitsland poltie en bij ons de kon. mar. overgestapt naar FJR. In de promotor stond een verhaal over de besluitvorming van de kon.mar.
FJR scoord vooral beter op handelbaarheid en prijs.
Maar voor mij blijft het toch ook een beetje emotie, BMW v.s. Yamaha

Dat ze destijds voor de FJR zijn gegaan, was mede omdat toen de nieuwe K1200GT van BMW nog niet op de markt was. Dit in combinatie met het feit dat ze geen twee cilinder wilden en dus een boxer afviel, hebben ze uiteindelijk voor de FJR gekozen. De kon. mar. heeft dus niet de nieuwe K1200GT vergeleken met de FJR en Pan.

Tenminste dat dacht ik me te herinneren, correct me if I am wrong. . .
 
De FJR en K1200 zijn in die aanbesteding idd niet vergeleken omdat idd de BMW toen nog helemaal niet beschikbaar was voor die test.

Daarnaast....tijdens die aanbesteding spelen een heleboel dingen mee die voor een particulier niet meetellen.



FJR of K1200 ??

Ik zou er niet lang over na hoeven denken: K1200!!!
 
Het is zo persoonlijk, deze keus. Voor mij zou het absoluut de Fjr zijn vanwege de betrouwbaarheid (alhoewel de 4 cilinder van BMW niet problematisch zijn)Succes met de keuze, beide comfortabele motoren. :9~
 
Terug
Bovenaan Onderaan