BMW K 1600 GT mist vermogen

Sjors Egberts

Rookie
25 feb 2023
13
27
Friesland
Hallo allemaal,

heb een probleem met mijn BMW k1600GT 104000 km op de teller en hij komt uit 6-2011
ik moest tanken en daarna wilde hij niet maar starten, motor aan de zijkant geduwd en 5 min gewacht.
sleutel er in , metertjes bewegen start knop en niks hoorde niet eens het startrelais.
MAAR uit eindelijk kregen de metertjes een aan/uit aanval en de ESA ging terug naar beneden.
( ESA=elektronische Demper Instelling ) nog een keer geprobeerd en nu starte de motor wel.
Gelukkig maar want ik was op weg naar het “Herts” gebied in Duitsland, had daar met een maat een huisje gehuurd.
ik rij weg en ik mis vermogen, tot 3000 rpm gaat alles goed en daarna houd hij in, motor manage ment controle geeft geen fout.
maar ik was onderweg naar BMW land laat ik hem daar wel uitlezen.
officiële dealer gevonden die ook de “polizei motoren ” onderhoud heeft hem uitgelezen, weer niks.
die hebben nog gebeld met de BMW databank maar die konden er ook niks zinnigs over zeggen.
jammer maar helaas daar ging mijn motor op een flat bed van de ADAC zelf terug naar huis, jammer van de vakantie.
na wat huiswerk schijnen de bobines er wel eens kapot te gaan, maar die jongens zijn vrij duur en ik heb er 6 nodig
dus een bobine tester gekocht, maar alle bobine’s reageren het zelfde.
als dat dan zonder ballasting het zelfde is reken ik dat goed en dan zou het de brandstof kunnen zijn.
dus injectoren laten testen en die zijn ook goed, sproeibeeld + opbrengst.
brandstof pomp getest op werking, niet op druk.
toen ben ik een praatje bij motorport wezen maken of er nog meer bekende problemen waren die naar dit probleem wezen.
er werd mij toen verteld dat zij veel meer uit konden lezen dan ik thuis.
dus motor daar naartoe gereden en uit laten lezen maar de monteur kon niks vinden met uitlezen.
nog even staan te praten met de monteur en het zou wel eens aan de brandstof toevoer kunnen liggen.
dus brandstof pomp & druk sensor uitgewisseld maar ook dit maakt niet uit.
En hier ben ik nu , heeft iemand nog een idee ?

alvast bedankt voor het mee denken, Sjors
 
hoi ! ,
@ Bandit 107 , op het betreffende moment was het E10, maar als ik de kans krijg E5 , 102 octaan , vind hij lekker !
maar hij start & rijd wel, en heb ondertussen de brandstof pomp & brandstof druk meter vervangen.
heb gruwelijke verhalen gehoord over de E10 zo als ophopende gummie , maar heel eerlijk kon ik daar geen sporen van vinden.
niet in het brandstof filterzakje of pomp & ook niet in de injectors. ( ja er zit een filterzakje in, is weer nieuw )
moet er ook bij zeggen dat ik niet zachtjes rij en in de winter laat ik de motor 1 X per maand 30 min draaien om dit te voorkomen.
neem aan dat dit is wat je bedoelde met de brandstof!?

@ henkpenk, heb de accu getest met een load tester en komt er goed uit.
als ik de motor uitlees wat nog al belastend is voor de accu houd hij het redelijk lang vol.
de accu begint wel te "zweten" op de polen dus denk/gok dat het einde nadert, maar voorlopig doet hij het nog.
als ik motor heb gereden en hem weer terug zet in de garage gaat hij direct aan de "optimate 4"
dit is een canus gestuurde oplader en onderhoud de accu.

@Loki, heb ook het gevoel dat ik opzoek ben naar een "spook" storing.
alles wat ik tot nu toe openhaal ziet er toch goed uit.
en een motor die start en rijd maar van het ene moment op het andere half vermogen levert,
geeft niet echt het gevoel van een mechanisch probleem.
tot nu toe heb ik me kunnen redden met "MOTOSCAN" maar die laat niet alles zien.
heb nu het idee om samen met me motor maat ( die de zelfde motorfiets heeft ) een GS 911 te kopen.
hiermee kan je "life data" uitlezen, als ik zijn data naast die van mij houd dan komt daar van zelf iets uit ( hoop ik )
dat is mijn volgende stap, hoor later vandaag of we de GS 911 gaan bestellen.

hartstikke bedankt mannen voor het mee denken, hou jullie op de hoogte !
groet Sjors
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
en in de winter laat ik de motor 1 X per maand 30 min draaien om dit te voorkomen.
Dit is bij een 1600 echt funest. De startkoppeling van een 1600 zit echt heel hoog in het blok en verzamelt graag vocht, wat na verloop van tijd dus sludge zal worden. Niet doen.

de accu begint wel te "zweten" op de polen
Een goede accu hoort nergens te zweten...

heb de accu getest met een load tester en komt er goed uit.

Welke waarden kwamen er uit, en onder welke normering en startcapaciteit heb je de accu getest?
 
Dit is bij een 1600 echt funest. De startkoppeling van een 1600 zit echt heel hoog in het blok en verzamelt graag vocht, wat na verloop van tijd dus sludge zal worden. Niet doen.
Wanneer kun je er zeker van zijn dat het vochtgehalte in het carter zo laag mogelijk is dan?

Als de motor warm gestald staat en 30min loopt.. kun je dan verwachten dat er meer vocht in het carter zit dan ervoor?
 
Wanneer kun je er zeker van zijn dat het vochtgehalte in het carter zo laag mogelijk is dan?

Als de motor warm gestald staat en 30min loopt.. kun je dan verwachten dat er meer vocht in het carter zit dan ervoor?

Wanneer je de motor niet elke week een half uurtje stationair laat draaien, het blok warmt dan zeker niet goed op :+
 
@ RoyalClub
kijk dat zijn goeie tips, hartelijk dank!
voor de duidelijkheid bedoel je de start motor of de koppeling ?
dit was mijn oplossing om die benzine gum tegen te gaan, wat raad jij aan om die benzine gum tegen te gaan ?

Een goede accu hoort nergens te zweten...
klopt ! maar als hij gaat zweten is hij nog niet dood en kan hij met een beetje TLC nog best een jaar OF 2 mee.
ik test mijn accu's met een load tester, dat is een apparaat wat het start vermogen trekt van de accu.
accu uitbouwen klemmen op de polen en schakelaar om halen voor die periode van starten 10 sec ongeveer.
het verwarming element in het apparaat bootst het vermogensverlies na wat normaal de start motor doet.
en hij kwam bijna terug op z'n begin waarde ( effen geen idee meer wat dat was )

maar zo als Loki al zij , kan die accu van me maat wel eens proberen.

de accu is sterk genoeg om de motor uit te lezen en daar ben je toch ook 15 min mee bezig,
daarna start hij er ook nog op.
 
voor de duidelijkheid bedoel je de start motor of de koppeling ?
dit was mijn oplossing om die benzine gum tegen te gaan, wat raad jij aan om die benzine gum tegen te gaan ?

Ja, ik zei het een beetje onduidelijk, het gaat om de startmotor vrijloop, die zit uiteraard naast de startmotor in het blok.
Benzine vergommen tegen gaan doe je door er geen e10 in te tanken, en als het niet anders kan dan heb je tegenwoordig toevoegingen van diverse merken die je bij een volle tank mee in gooit.
 
hoi ! ,
@ Bandit 107 , op het betreffende moment was het E10, maar als ik de kans krijg E5 , 102 octaan , vind hij lekker !
maar hij start & rijd wel, en heb ondertussen de brandstof pomp & brandstof druk meter vervangen.
heb gruwelijke verhalen gehoord over de E10 zo als ophopende gummie , maar heel eerlijk kon ik daar geen sporen van vinden.
niet in het brandstof filterzakje of pomp & ook niet in de injectors. ( ja er zit een filterzakje in, is weer nieuw )
moet er ook bij zeggen dat ik niet zachtjes rij en in de winter laat ik de motor 1 X per maand 30 min draaien om dit te voorkomen.
neem aan dat dit is wat je bedoelde met de brandstof!?

@ henkpenk, heb de accu getest met een load tester en komt er goed uit.
als ik de motor uitlees wat nog al belastend is voor de accu houd hij het redelijk lang vol.
de accu begint wel te "zweten" op de polen dus denk/gok dat het einde nadert, maar voorlopig doet hij het nog.
als ik motor heb gereden en hem weer terug zet in de garage gaat hij direct aan de "optimate 4"
dit is een canus gestuurde oplader en onderhoud de accu.

@Loki, heb ook het gevoel dat ik opzoek ben naar een "spook" storing.
alles wat ik tot nu toe openhaal ziet er toch goed uit.
en een motor die start en rijd maar van het ene moment op het andere half vermogen levert,
geeft niet echt het gevoel van een mechanisch probleem.
tot nu toe heb ik me kunnen redden met "MOTOSCAN" maar die laat niet alles zien.
heb nu het idee om samen met me motor maat ( die de zelfde motorfiets heeft ) een GS 911 te kopen.
hiermee kan je "life data" uitlezen, als ik zijn data naast die van mij houd dan komt daar van zelf iets uit ( hoop ik )
dat is mijn volgende stap, hoor later vandaag of we de GS 911 gaan bestellen.

hartstikke bedankt mannen voor het mee denken, hou jullie op de hoogte !
groet Sjors
Inderdaad is 1 van de dingen die ik bedoelde, maar ook de nodige problemen met brandstofpompen, fouten die niet uit te lezen waren, en rechtstreeks kunnen gelinkt worden aan de E10, brandstofpompen die haperen met momenten, of die niet meer de nodige opbrengst meer leveren., product bij de benzine doen in de winter, en wegzetten met E5 benzine, en niet starten tot je ook echt gaat rijden
 
ik moest tanken en daarna wilde hij niet maar starten, motor aan de zijkant geduwd en 5 min gewacht.
sleutel er in , metertjes bewegen start knop en niks hoorde niet eens het startrelais.
MAAR uit eindelijk kregen de metertjes een aan/uit aanval en de ESA ging terug naar beneden.
( ESA=elektronische Demper Instelling ) nog een keer geprobeerd en nu starte de motor wel.

nog even staan te praten met de monteur en het zou wel eens aan de brandstof toevoer kunnen liggen.
dus brandstof pomp & druk sensor uitgewisseld maar ook dit maakt niet uit.
En hier ben ik nu , heeft iemand nog een idee ?
@ bandit 107 : als je mij het verband tussen alles vetgedrukt hierboven en E10 kan uitleggen wil ik je geloven. anders niet.
 
Twee jaar geleden een K1600 van één van onze medereizigers vanuit Duitsland terug op de kar naar NL..
Symptomen zoals bij jou, hier bleek het een defecte print in de rechtse schakelaar unit te zijn, hierdoor werkte de startknop niet meer.
Bekend probleem overigens.
 
@ bandit 107 : als je mij het verband tussen alles vetgedrukt hierboven en E10 kan uitleggen wil ik je geloven. anders nIk ken

@ bandit 107 : als je mij het verband tussen alles vetgedrukt hierboven en E10 kan uitleggen wil ik je geloven. anders niet.
Ik ken toevallig een dealer, die bovengenoemde heeft meegemaakt, zich suf heeft gezocht, om er uiteindelijk achter te komen, dat de E10 benzine het probleem bleek te zijn. Ik heb ook niet gezegd dat dit nu het probleem is he, no hard feelings, lol
 
De motor van @Sjors Egberts heeft ruim een ton op de klok staan, een haperende startknop is dan niet ondenkbaar zoals @XRV rider al aangaf en is ook een stuk waarschijnlijker dan het e10 verhaal voor het incidenteel niet willen starten. De k1600 is volgens BMW gewoon geschikt om e10 te gebruiken, of dat optimaal is of niet is even niet relevant, een klopsensor zit er toch pas sinds de euro 5 modellen in.

@Sjors Egberts Als je de motor nu start, dan krijg je geen motormanagement of uitroepteken in beeld, maar de motor wil niet verder dan 3000 toeren? Reageert de motor normaal op de gashendel tot dat toerental of is dat ook vreemd?
 
Ik ken toevallig een dealer, die bovengenoemde heeft meegemaakt, zich suf heeft gezocht, om er uiteindelijk achter te komen, dat de E10 benzine het probleem bleek te zijn. Ik heb ook niet gezegd dat dit nu het probleem is he, no hard feelings, lol
en net daarom moeten mensen stoppen met zomaar "algemene MF-waarheden" in het rond te strooien in techniek.
E10 zal nooit de oorzaak zijn dat de startmotor niet rond gaat, dus was je post compleet nutteloos.

eerst het probleem begrijpend lezen, dan posten.
 
leren lezen is ook een kunst, alleen zijn sommige zo eigenwijs, jij waarschijnlijk, dat ze alleen hun eigen waarheden geloven; en direct commentaar hebben op mensen die proberen mee te denken met het verhaal..

In mijn antwoord stond namelijk dit ook nog: " Ik heb ook niet gezegd dat dit nu het probleem is he"
Misschien uwen eigen commentaar eens opnieuw lezen: "eerst het probleem begrijpend lezen, dan posten."

Einde discussie hierover !

Excuses aan de openingsposter om te reageren op Janbros. Hoop dat het probleem snel opgelost raakt. Succes
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan