BMW K 1600 GT mist vermogen

Sjors Egberts

Rookie
25 feb 2023
13
27
Friesland
Hallo allemaal,

heb een probleem met mijn BMW k1600GT 104000 km op de teller en hij komt uit 6-2011
ik moest tanken en daarna wilde hij niet maar starten, motor aan de zijkant geduwd en 5 min gewacht.
sleutel er in , metertjes bewegen start knop en niks hoorde niet eens het startrelais.
MAAR uit eindelijk kregen de metertjes een aan/uit aanval en de ESA ging terug naar beneden.
( ESA=elektronische Demper Instelling ) nog een keer geprobeerd en nu starte de motor wel.
Gelukkig maar want ik was op weg naar het “Herts” gebied in Duitsland, had daar met een maat een huisje gehuurd.
ik rij weg en ik mis vermogen, tot 3000 rpm gaat alles goed en daarna houd hij in, motor manage ment controle geeft geen fout.
maar ik was onderweg naar BMW land laat ik hem daar wel uitlezen.
officiële dealer gevonden die ook de “polizei motoren ” onderhoud heeft hem uitgelezen, weer niks.
die hebben nog gebeld met de BMW databank maar die konden er ook niks zinnigs over zeggen.
jammer maar helaas daar ging mijn motor op een flat bed van de ADAC zelf terug naar huis, jammer van de vakantie.
na wat huiswerk schijnen de bobines er wel eens kapot te gaan, maar die jongens zijn vrij duur en ik heb er 6 nodig
dus een bobine tester gekocht, maar alle bobine’s reageren het zelfde.
als dat dan zonder ballasting het zelfde is reken ik dat goed en dan zou het de brandstof kunnen zijn.
dus injectoren laten testen en die zijn ook goed, sproeibeeld + opbrengst.
brandstof pomp getest op werking, niet op druk.
toen ben ik een praatje bij motorport wezen maken of er nog meer bekende problemen waren die naar dit probleem wezen.
er werd mij toen verteld dat zij veel meer uit konden lezen dan ik thuis.
dus motor daar naartoe gereden en uit laten lezen maar de monteur kon niks vinden met uitlezen.
nog even staan te praten met de monteur en het zou wel eens aan de brandstof toevoer kunnen liggen.
dus brandstof pomp & druk sensor uitgewisseld maar ook dit maakt niet uit.
En hier ben ik nu , heeft iemand nog een idee ?

alvast bedankt voor het mee denken, Sjors
 
dit motor blok draait tegen de klok in, waardoor de krukas aan de ketting trekt van af de uitlaat nokkenas.
Effe voor alle duidelijkheid: als het trekkende deel van de ketting tussen krukas en uitlaatnokkenas zit, dan draait het blok toch met de klok mee?
En welke nokkenas was van zijn timing af t.o.v de krukas? (Ik vermoed de inlaat.)
Hoe dan ook, dat er geen schade aan kleppen / zuigers is ontstaan, zal het gevolg zijn van de omstandigheid dat deze zespitter meer op koppel is geënt dan op pk's.
Succes ermee!
 
@henkpenk & @Janbros

als het trekkende deel van de ketting tussen krukas en uitlaatnokkenas zit, dan draait het blok toch met de klok mee?
ja van af die kant wel, maar aan die zijde kan je hem niet verdraaien want daar zitten de tandwielen en ketting.
van af de andere kant kan je hem wel verdraaien en dan is het tegen de klok in.
ja de inlaat nokkenas was 1 tand verschoten.
op de onderstaande foto is het duidelijk te zien.
sorry stond er ook niet bij, ik heb wel meer achterwegen gelaten want het was al een GROOT verhaal.

P90063268_highRes_bmw-k-1600-gt-bmw-k-.jpg
 
Wat is de normale levensduur van zo een ketting?
Goed verhaal, halverwege dacht ik nog "voor mij geen k1600" :)
ik zou niet weten hoe lang z'n ketting mee gaat, en er is geen boek van deze motor...........
kan het ook niet vinden op het grote internet ......
bij Henk werkt een man die jaren bij BMW gewerkt heeft, die heeft ook nog even gekeken maar kon ook niks vinden.
en een monteur die de politie motoren onderhoud zij ; ik heb gewoon pech, dat gebeurt normaal nooit !
daarnaast is mij wel eens verteld dat mijn rechterhand opnieuw gezet moet worden😈
maar dan denk ik, daar moet hij toch tegen kunnen !?

en ik heb in de tussentijd ook gedacht dat ding gaat de deur uit.
ben gaan kijken naar een Goldwing maar die jongens hebben ook hoopjes problemen.
dus dan maar verder met deze .......
EN ik ben begonnen op een `Honda `CB550F , Honda Magna VF750 USA model, Honda Black Bird 1100 en nu aangekomen bij de K1600GT
moet zeggen buiten het gezeur en gezeik wat een geweldige fiets !
dit gaat af O-) en dan vind me onderrug het ook nog leuk !

in de tussen tijd zit de nieuwe nokkenas ketting + geleiders & spanner er weer in.
alles dicht gebouwd en compressie test , cilinder nr 1 gaf 0 bar 8)7de rest deed normaal mee.
heb besloten om gewoon door te gaan met dicht bouwen, 14 dagen daarvoor deed alles nog normaal mee.
vind het moeilijk te geloven dat er iets "gebroken" is terwijl de motor stil staat zonder nokkenas ketting.
starten en lopen 💪 na een paar minuten uitlaat temp van nr 1 was 68 graden en de rest was op 118 graden
maar uit eindelijk kwam hij weer bij en meten we overal 180 graden, en hij klinkt ook goed !
tijd voor de test bank dus de uitlezer er aan, temperatuur sensor dood 🫠
niet te geloven 2 maanden geleden nieuw er in gegaan maar goed de ouwe er weer terug in en nu kijken wat hij doet.
hij staat te rijk dus aangepast in de "map" en de ECU overschreven.
elke keer als je de nieuwe map upload sta je 16 min te wachten tot hij klaar is 🥴
en dit bij stellen gaat in kleine stapjes te gelijk en kijken wat het effect is op de test bank.
dus het einde van de dag kwam eerder dan het gewenste resultaat 😢

Henk gaat er mee verder tot het gewenste resultaat en daar zijn we nu.
denk dat ik as week een belletje krijg dat ik hem op kan halen.
en dan kan ik thuis alle kappen er op gaan zetten & wassen want die zitten een beetje onder het stof

mannen een prettig weekend & ik hou jullie op de hoogte wat het uit eindelijke behaalde resultaat is
 
Bijna zelfde probleem als bovenstaand.
Na stilstand wilde motor niet starten
Accu leeg gestart en hierna geprobeerd aan te duwen wat niet lukte.
Leek accu probleem. Nieuwe accu geplaatst en opnieuw getest. Geen resultaat.
Vonken getest op bougie. Was wel aanwezig.
Brandstof was al te ruiken tijdens testen dus moest goed zijn.
Compressietest uitgevoerd. Geen druk.
Klepdeksel eraf en ketting onderzocht.
Bovenstaand plaatje van nokken assen vergeleken. Inlaat nokkenas stond bijna 90grd achter op uitlaat nokken as.
Nokkenassen opnieuw op tijd gezet en compressietest nogmaals uitgevoerd. Nu wel druk tot 180psi na 6 slagen.
Ketting is dus overgeslagen op tandwiel inlaat nokkenas tijdens starten/aanduwen/opslepen. Beetje vreemd.
Wel fijn dat iemand bovenstaand verhaal heeft gepost zodat oorzaak sneller duidelijk werd. Kudos.
 

Bijlagen

  • 20240303_154127.jpg
    20240303_154127.jpg
    299,6 KB · Weergaven: 0
Bijna zelfde probleem als bovenstaand.
Na stilstand wilde motor niet starten
Accu leeg gestart en hierna geprobeerd aan te duwen wat niet lukte.
Leek accu probleem. Nieuwe accu geplaatst en opnieuw getest. Geen resultaat.
Vonken getest op bougie. Was wel aanwezig.
Brandstof was al te ruiken tijdens testen dus moest goed zijn.
Compressietest uitgevoerd. Geen druk.
Klepdeksel eraf en ketting onderzocht.
Bovenstaand plaatje van nokken assen vergeleken. Inlaat nokkenas stond bijna 90grd achter op uitlaat nokken as.
Nokkenassen opnieuw op tijd gezet en compressietest nogmaals uitgevoerd. Nu wel druk tot 180psi na 6 slagen.
Ketting is dus overgeslagen op tandwiel inlaat nokkenas tijdens starten/aanduwen/opslepen. Beetje vreemd.
Wel fijn dat iemand bovenstaand verhaal heeft gepost zodat oorzaak sneller duidelijk werd. Kudos.
Ketting en/of spanner niet aan het eind van zijn/hun leven?
 
Bij de voorloper (K1200 en 1300) hadden ze precies hetzelfde probleem. Daarbij wordt hier en daar op fora gezegd dat de O-ringen met enige regelmaat vervangen dienen te worden van de NAKS. Wellicht ook een idee als de ketting versprongen is. Door de versleten O-ringen valt de druk weg bij stilstand en dus de spanning op de ketting
 
Ketting en/of spanner niet aan het eind van zijn/hun leven?
Geen idee. BMW specialisten kennen dit probleem niet en adviseren alleen alles te vernieuwen. Maar ja dat kost (misschien) onnodig geld en weet ik nog steeds de oorzaak niet.
102000km zou toch geen versleten distributieketting mogen opleveren mijns inziens.
Mijn eigen idee is dat spanner iets te licht drukt bij stilstand en ben ook genegen er een klein hulpveertje in te plaatsen ter voorkoming van herhaling.
Opsluitkamer spanner is iets ingesleten aan binnenzijde nl.
E.e.a. icm nieuwe ketting. Kan ik tenminste de lengte van oude en nieuwe vergelijken.
 
Bij de voorloper (K1200 en 1300) hadden ze precies hetzelfde probleem. Daarbij wordt hier en daar op fora gezegd dat de O-ringen met enige regelmaat vervangen dienen te worden van de NAKS. Wellicht ook een idee als de ketting versprongen is. Door de versleten O-ringen valt de druk weg bij stilstand en dus de spanning op de ketting
Ik vind eigenlijk dat de kettingspanning helemaal niet mag wegvallen.
Denk ook aan kleine modificatie op dat gebied. Hulpveertje in spanner erbij.
 
Bij het blik is er een nieuwe spanner in gekomen. Voorlopig werkt dat prima.

Blik heeft best wat sensoren vanwege vanos en var kleplichthoogte. Bij mijn weten ontstaat er een melding danwel storing als de boel buiten de bedrijfswaarde komt (rek dus). Kan de moeite zijn om uit te zoeken hoe je motor daarmee omgaat. Sommige blikken staan erom bekend dat de kunststof geleiders vergaan. Hoe dat zich ontwikkelt weet ik niet. Mogelijk niet ideaal voor de aanzuig van de olie pomp.
 
Ik vind eigenlijk dat de kettingspanning helemaal niet mag wegvallen.
Denk ook aan kleine modificatie op dat gebied. Hulpveertje in spanner erbij.
Maar daar wordt icm de oliedruk geen rekening mee gehouden. Zomaar een veer erin steken, kan dus eigenlijk weer verhoogde slijtage veroorzaken. Een kettingspanner die op veerdruk werkt is ook niet heilig. Die werden eerst veel gebruikt, maar dat gaf nog eerder ellende. Je kan ook een handmatige spanner monteren, dan valt sowieso nooit meer de spanning weg. Je moet dan alleen wel natuurlijk met intervallen de spanner afstellen.
 
Effe voor alle duidelijkheid: als het trekkende deel van de ketting tussen krukas en uitlaatnokkenas zit, dan draait het blok toch met de klok mee?
En welke nokkenas was van zijn timing af t.o.v de krukas? (Ik vermoed de inlaat.)
Hoe dan ook, dat er geen schade aan kleppen / zuigers is ontstaan, zal het gevolg zijn van de omstandigheid dat deze zespitter meer op koppel is geënt dan op pk's. souplesse
Succes ermee!
vermogen is het koppel per seconde
 
De motor loopt weer. Geen rare geluiden niks.
Vermogen voelt goed. Blij dat er geen klepsteeltjes zijn geknikt :).
We kunnen de zomer weer tegemoet.
Nu na al weer ruim 1500km loopt het fietsie nog steeds als een trein..
De nieuwe nokkenasketting was nauwelijks korter dan de oude dus was achteraf een onnodige investering.
Tandwielen op nokkenassen waren ook nog netjes. Nieuwe ketting pastte goed.

Gelukkig liep alles met een sisser (en veel werk af).

Foto oude en nieuwe ketting terwijl ze aan het zelfde stokje hangen.
Lengte verschil in miniem. En dat voor 102000km.
 

Bijlagen

  • 20240307_111458.jpg
    20240307_111458.jpg
    237 KB · Weergaven: 0
Terug
Bovenaan Onderaan