Bmw-K-fetish... Ik ben toch niet alleen?

kep een K100 gehad. Erg goede motor, probleemloos maar ook zoutloos (imho)

ben wer boxer gaan rijden. Brangt weer het kind in me naar boven.
 
En begrijp ik uit de uitleg over de 'rocking couple' goed dat de cilinders bij een boxer niet precies 180 graden tegenover elkaar staan?
Jawel, maar ze zijn verschoven. Als je van boven naar een BMW boxer kijkt staat de rechter cylinder iets meer naar achteren. Het gezamelijk zwaartepunt ligt ertussenin in het midden, de zuigers etcetera bewegen naar binnen en naar buiten achter respectievelijk voor het zwaartepunt, dus de hele motor wil om een verticale as door dat zwaartepunt naar links en rechts 'schommelen'.

(en dat schommelen wordt in stationair dus errug duidelijk als je carburateurs niet perfect gesync'ed zijn - van de week stond mijn windscherm de samba te dansen voor het stoplicht ;) )
 
Jawel, maar ze zijn verschoven. Als je van boven naar een BMW boxer kijkt staat de rechter cylinder iets meer naar achteren. Het gezamelijk zwaartepunt ligt ertussenin in het midden, de zuigers etcetera bewegen naar binnen en naar buiten achter respectievelijk voor het zwaartepunt, dus de hele motor wil om een verticale as door dat zwaartepunt naar links en rechts 'schommelen'.

(en dat schommelen wordt in stationair dus errug duidelijk als je carburateurs niet perfect gesync'ed zijn - van de week stond mijn windscherm de samba te dansen voor het stoplicht ;) )
Yup, als je het beste uit je boxer wilt halen moet je regelmatig synchroniseren (twee aparte, relatief lange gaskabels geeft al snel ongelijke rek), maar da's een fluitje van een cent met een stel vacuumtesters. En als je toch bezig bent, als je (tenminste met de oudere 2 kleppers) veel langdurig hoge toeren draait houd de kopbouten en klepspeling goed in de gaten.

Tsja, je moet er wat voor over hebben, maar altijd beter dan in slaap vallen op een K :P Zelf vind ik 3 en 4 cilinders sowieso minder karaktervol in het algemeen, maar BMW is met de K-serie wel erg ver gegaan met het uitbannen van alles wat motorrijden zo "charmant" maakt. Bovendien was de K100RS-16 die ik zelf ooit had erg rauw (dode vingers en andere lichaamsdelen als de rit langer was). De K75 die ik vaak als leenmotor had loopt veel trillingsarmer.

Stroef schakelen R850RT: Ja, versnellingsbakken (vooral de FAG's) zijn nooit geweldig geweest bij BMW's maar met het klimmen met de kilometers wordt het wel iets soepeler. Meestal worden ze dan ook wat lawaaiiger maar het word al gauw een 2e natuur om redelijk geluidloos te schakelen. Op mijn R1100RT is zelfs 2x de bak compleet vervangen, op mijn 6 andere BMW's nooit problemen gehad.
 
Jawel, maar ze zijn verschoven. Als je van boven naar een BMW boxer kijkt staat de rechter cylinder iets meer naar achteren. Het gezamelijk zwaartepunt ligt ertussenin in het midden, de zuigers etcetera bewegen naar binnen en naar buiten achter respectievelijk voor het zwaartepunt, dus de hele motor wil om een verticale as door dat zwaartepunt naar links en rechts 'schommelen'.

(en dat schommelen wordt in stationair dus errug duidelijk als je carburateurs niet perfect gesync'ed zijn - van de week stond mijn windscherm de samba te dansen voor het stoplicht ;) )

Ahaa... Op zo'n manier... Dank voor de uitleg!
 
kep een K100 gehad. Erg goede motor, probleemloos maar ook zoutloos (imho)

ben wer boxer gaan rijden. Brangt weer het kind in me naar boven.

Kan ik me ook wel in vinden, ja. Op de een of andere manier heeft de k-serie een lage 'fun-factor'. (behalve voor mensen met een K-fetish zoals ik natuurlijk :) )

Heb in de 7 jaar dat ik op een k rijdt dan ook regelmatig terugverlangd naar mijn oude honda cx-5oo. Heerlijk klonk ie. Zo'n v-twin heeft gewoon iets fijns over zich. Wat ik natuurlijk selectief vergeet is het olieverbruik, de speling in de achterbrug, de kapotte hoge toerenspoel, slechte remmen, lekke dempers etc. Toch erg van het ding genoten. (was ook mn eerste)
 
Na m'n roze papiertje voor de fiets te hebben gehaald opgestapt op een K75. Na verloop van tijd overgestapt op een R850R, daarna een R1100R (ABS), en nu weer een K75. K75 bevalt me zeer goed. De boxers waren leuk, maar de K rijdt toch net wat soepeler.
 
K75 rules. Een van de beste motoren die BMW ooit gemaakt heeft. :}

Ik heb dit nog al gehoord! Hieronder zie je een gepensioneerde politieman die enthousiast vertelde tijdens onze motorreis vorig jaar:

full
.
 
Laatst bewerkt:
Zoals mijn nick enigszins zal doen vermoeden, ben ik behoorlijk enthousiast over de k75rt. Met zn schitterende kuip vind ik hem de mooiste toermotor die over onze aardbol rolt. Tot nu toe ben ik nog nooit iemand tegengekomen die dit ook leek te vinden, of er in elk geval openlijk voor uit durfde te komen. Dus als je deze zeldzame passie deelt: nu is het moment aangebroken om ongeremd je k-serie-kwijl ten scherme te typen :9~

Ik deel je enthousiasme 100% (ik rij zelf de K100RT).
Toen ie uitkwam in de jaren 80 meteen verliefd op geworden en dat is nooit meer weggegaan. Nu eindelijk rij ik er zelf mee, en ik geniet er volop van! :]
Kleine opmerking: ik vind de RT met originele ruit het mooist. Die latere verstelbare ruit vind ik verschrikkelijk lelijk :r
 
Ik heb een kale K100, zonder schermen, zonder kuip, gewoon een K100 als naked bike (origineel af fabriek) en hij rijdt hardstikke goed. Omdat ik op mijn werk al continu sleutel heb ik geen behoefte ook nog veel aan mijn motor te sleutelen als ik wil rijden. Ik ben wel meer fan van kale fietsen, dus een kale K100 is voor mij mooi genoeg.
Hij is van 1986 en behalve een nukkige toerenteller (bmw kwaaltje) is hij zonder problemen.. Trekt lekker door en kan ook bij heel lage motortoerentallen flink trekken. Is dus erg lekker rijden in de stad en op bochtige weggetjes.
Ondaks het gewicht is de motor erg wendbaar en merk je het pas bij het op de middenbok zetten dat-ie best zwaar is. Ik heb voor langere tochten ook een klein schermpje om voorop te bouwen, zit je meteen goed uit de wind. Is alleen niks als je gewoon in de buurt gaat touren. :]
 
sinds een week rij ik op K75RT en dat bevalt prima. Heb alleen moeite met inbouwen autocom alles zit zo weggewerkt kan dus geen geschakelde 12 V vinden in de buurt van linker kuipbak.
Wil
 
dit is mn derde brommer en bevalt prima. Alleen wel warm als het bovende twintig graden komt
 
Laatst bewerkt:
De BMW K-serie is het neusje van de zalm op motorgebied. Zeker als je net als ik één bent met de machine, ja, er vind assimilatie plaats.
Het heerlijke motorkarakter waar ik als toerder van kan genieten, het brute erin knallen van die cardan waar ik als wild-boy van uit mijn dak ga, of als ik aan het toeren ben Ducaties een beetje peoplen, dat maakt de K tot iets superieurs. De K, maar dan vooral de K100RS is een brok temperament in mijn handen!!

Ik eet, ik droom, ik ruik K100, ik ben gewoon K100. ☺

©
 
Lijkt me nu best wel lachen om op zo'n koffer een LED balk te monteren met POTS EITILOP :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan