Bmw-K-fetish... Ik ben toch niet alleen?

Mr. K75RT

MF'er
15 nov 2004
85
0
Delft
Zoals mijn nick enigszins zal doen vermoeden, ben ik behoorlijk enthousiast over de k75rt. Met zn schitterende kuip vind ik hem de mooiste toermotor die over onze aardbol rolt. Tot nu toe ben ik nog nooit iemand tegengekomen die dit ook leek te vinden, of er in elk geval openlijk voor uit durfde te komen. Dus als je deze zeldzame passie deelt: nu is het moment aangebroken om ongeremd je k-serie-kwijl ten scherme te typen :9~
 
k75rt-94.JPG
 
:} Gelukkig verschillen smaken :}
[me]smitjr vind hem niet mooi, te vierkant en de lijnen niet echt bij elkaar passen.[/me] Bovendien vind ik de velgen met zijn '8' spaken niet super en die uitlaat ook neit echt, ennn dat zadel + de 'geintegreerde' knipperlichten. Voordeel is wel dat de tellerpartij goed leesbaar is en dat 't een degelijk km vreter is ;)
 
De K75RT vind ik ook mooi (hoewel het ontwerp toch wel al een beetje gedateerd begint te worden), ik heb er jaren met plezier op gereden. Echter, de 1100LT heeft - in mijn ogen - een iets mooiere onderkuip en ook de wielen vind ik net ff strakker. De elektrisch verstelbare ruit van de LT (ook op de K75RT Ultima terug te vinden) vind ik ook net wat robuuster overkomen dan de oorspronkelijke RT ruit.
 
Ik heb ook een BMW K75RT, uit 1996 *D
Ik ben zeer te spreken over de rij-eigenschappen en ook het voorkomen vind ik niet verkeerd ;)
Hij komt inderdaad robuust over, maar daar hou ik wel van.

Dit is mijn (ex politie motor)
k75rt.jpg
 
Ik kom er maar niet uit... mooi... lelijk... mooi... lelijk... ik weet het niet. Ik heb een keer een proefritje op z'n ding gemaakt, en het reed echt lekker, behalve het feit dat ik het er erg warm op kreeg, wegens het ontbreken van rijwind.

Ik twijfel nog.
 
Kennis van mij heeft er ook een. Rijd perfect, maar oersaai. Er gaat nooit iets stuk. Lijkt mij prima, maar ja hij was een Laverda gewend en wil ook wel eens sleutelen.
 
Mooi motor zo'n K75RT. Niets mis mee. Als ik een bredere poort had en een grotere schuur, dan had ik 'm ook vast wel gekocht.
 
Tja, ik weet dat smaken verschillen.

Toch vind ik de K een mooie motor vanwege het tijd- en pretentieloze uiterlijk en ze doet verdraaid goed waarvoor bedoeld is: kilometers maken.
 
Mooi vind ik de K écht niet, terwijl ik er toch jaren met plezier op heb gereden. Wél een perfecte motor verder met een goede injectie (mid jaren tachtig!) en een ijzersterk blok. Ik vond 'm niet bijzonder sturen.

Móói vond ik m'n R100RS, de tweeklepper. Een sensatie was dat eind jaren zeventig. Super uiterlijk én karakter. Brullend naar de 200 km per uur en uitkijken dat op topsnelheid de koppeling niet begon te slippen. Sturen deed ie á la Guzzi, de bocht door duwen.
 
Het zit er dik in dat ik begin komend jaar alweer afscheid gaat nemen van m'n K1100LT... gewoon omdat het ontzettend saai rijden is.

Gas open gooien is niet spannend, met 100 km p/h over een klaverblad heen douwen is niet spannend, op topsnelheid rijden is niet spannend... 't is wel een oerbetrouwbare fiets...
En oja, als het boven de 20 graden is zit je je peentjes te zweten op dat ding (zelfs op de snelweg), en bij 30 graden waan je je in een oven...

Ben er toch denk ik nog te jong voor, voor een K1100LT :P

Ik ben al enigzins door de Suzuki GSX1400 verleidt 8-)
Nog even orienteren wat ik nou eigenlijk precies wil...
 
Tsja, dat ie saai is is inderdaad wel een beetje waar.... Op een suzuki bandit of iets dergelijks kun je nu eenmaal veel lekkerdere fratsen uithalen. En toch beleef ik er telkens grote lol aan met een K de steunen aan de grond te zetten, of gewoon een heel krap bochie draaien. Misschien juist omdat zijn ontwerp zich daar minder voor leent.

Al sinds ex-pizza bezorg-collega Fuck het Milieu zo'n 10 jaar geleden met een mooie k100 aankwam zetten, ben ik verknocht geweest aan het ontwerp, zowel technisch als estetisch. Heerlijk gezicht dat bizarre a-symetrische blok, en die hoekige lijnen.

Wel lekker makkelijk met het kiezen van een motor zo'n fetish. Voor sommige mensen is het een lambo diablo, voor mij gelukkig de veel bereikbaardere saaie K75(100 ook prima)rt (of lt)

Veel overeenkomsten trouwens tussen de goldwing en de k-rt. Vooral de kuiplijn vind ik erg sterk aan elkaar verwant. Ik vind de goldwing dan ook zeer knap. Welke was er eigenlijk eerder??
 
Ik heb een paar jaar een K75S gehad. Ik vond het de fijnste motor die ik gereden heb. Wel was het onderhoud behoorlijk prijzig en heb ik meer reparaties gehad dan ik van BMW zou verwachten. Lekke cardan, electrische storingen, remschijven, koppeling en dergelijke.
Maar helaas is BMW alleen nog bezig met >1000cc. En wordt het dealernetwerk geminimaliseerd.
Dus binnenkort maar een bandit 650 of zo.
 
R is zeker cool, alleen het geluid vink ff helemaal nix, klinkt als karton, om toch ff te zeike B|
Geen idee, rij altijd met oordopjes in :P

Hoewel zonder oordoppen het geratel van de kleppen (extra goed te horen dankzij de uitgelezen akoestiek van de RT kuip, en natuurlijk in stereo) wel lekker is. Maar goed, ik kom uit de tijd dat er nog Kevers in het wild rondreden vond ik toen ook al een gaaf geluid en de R lijkt er wel wat op...
 
Geen idee, rij altijd met oordopjes in :P

Hoewel zonder oordoppen het geratel van de kleppen (extra goed te horen dankzij de uitgelezen akoestiek van de RT kuip, en natuurlijk in stereo) wel lekker is. Maar goed, ik kom uit de tijd dat er nog Kevers in het wild rondreden vond ik toen ook al een gaaf geluid en de R lijkt er wel wat op...
Ik zie nu pas dat u een oude boxer heeft, mijn kartonreferentie sloeg puur op het ontzielde en veel te effectief gedempte geluid van de nieuwe r-serie. Oude erren klinken cool!
 
Terug
Bovenaan Onderaan