BMW K-serie

Hakman kan een beetje vergelijken. Mijn K100 (mid eighties) was 1000 cc, had zo'n 90 PK. De Diversion die ik nu heb heeft 90 PK en 900 cc. Ook de Div heeft een mooi koppel, maar haalt het niet bij de K. Die heeft natuurlijk 100 cc méér, maar ook z'n lange slag. Beide hebben een cardan en zijn onverwoestbaar (motorisch dan).

Toch is de Div 900 een typische japanner, bouwt z'n vermogen steeds meer op naarmate de toeren klimmen. Met de K heb je dat gevoel veel minder, het maakt bijna niet uit met welk toerental je rijdt. Het trekt en trekt ... De K heeft echt z'n sterke punten dus.
 
Ben het met Hakmes eens dat Diversion 900 goed vergelijkbaar is met k100. Ken beide vrij goed. K100 heeft beter frame (strakker)
 
Ben het met Hakmes eens dat Diversion 900 goed vergelijkbaar is met k100. Ken beide vrij goed. K100 heeft beter frame (strakker)


Heb ook beide motoren gereden, eigenlijk zou de Div900 een goede opvolger zijn voor mijn K100RS...maar de kuip is minder, en ik vind persoonlijk de K100 toch een stuk beter sturen, en rapper....komt misschien door de stroomlijn, met de Div900 kon ik maar tot 210 op de teller komen...mijn K100RS (8V) rijdt tegen de 230 op de teller, in t rode gebied van de toerenteller, ca 8800 toeren...
 
Ik heb een K75RT en ik kan maar een ding zeggen TOPPIE! :}
Yep, ik vond de K75 zelf ook altijd de "betere" K, duidelijk minder last van trillen, stuurde wat minder zwaar, had een mooi hees geluid als je heel ver doortrok in toeren, en was eigenlijk maar weinig langzamer dan de K100. Jammer dat ze die nooit doorontwikkeld hebben a la K1, zoals destijds de K100RS (4 kleppen, Paralever etc). In Pretoria reden onze agenten op beide, de meesten hielden meer van de K100 op de snelweg, om flink op door te blazen. Dat was nog in de tijd van de Klerk, toen de wegen nog werden onderhouden ipv dat het geld dat hiervoor bestemd is in de zakken van corrupte politici verdween... beetje zoals in Nederland dus :+ :+

Ik mocht onlangs in Bristol op een K1200S proefrijden, dat was nogal heftig ding, vooral rijwielgedeelte vond ik geweldig. Maar dat blok is volledig herontworpen dus mag je niet vergelijken. Maar ik ben en blijf een 1 en 2 clinder fan. Zodra BMW weer in staat is een betrouwbare boxer te bouwen (hoor en lees nog steeds over vele problemen met de 1200GS) en ik mijn spaarvarken weer heb aangevuld komt er misschien weer een GS in mijn garage :]
 
De Div 900 als opvolger voor de K vind ik een beetje teveel eer voor de Div. Daarvoor is de Div teveel een 'low budget' fiets. Ik heb 'm gekocht na een tijd niet gereden te hebben om het huishoud budget niet teveel te belasten. Toch ben ik blij dat er meer mensen zijn (wel twéé !) die de vergelijking niet belachelijk vinden.
Je kunt de Div trouwens voor weinig geld beter maken door WP veren in de voorvork te zetten (het frame vind ik wél strak, het is er zwaar genoeg voor!), dan voldoet ie eigenlijk aan alle eisen.
De 'top' in kilometers heb ik nooit zo belangrijk gevonden. Het is een toerfiets. Met koffers moet je gewoon onder de 160 blijven.
 
De Div 900 als opvolger voor de K vind ik een beetje teveel eer voor de Div. Daarvoor is de Div teveel een 'low budget' fiets. Ik heb 'm gekocht na een tijd niet gereden te hebben om het huishoud budget niet teveel te belasten. Toch ben ik blij dat er meer mensen zijn (wel twéé !) die de vergelijking niet belachelijk vinden.
Je kunt de Div trouwens voor weinig geld beter maken door WP veren in de voorvork te zetten (het frame vind ik wél strak, het is er zwaar genoeg voor!), dan voldoet ie eigenlijk aan alle eisen.
De 'top' in kilometers heb ik nooit zo belangrijk gevonden. Het is een toerfiets. Met koffers moet je gewoon onder de 160 blijven.
Als je op zoek bent naar een praktische 4 cilinder cardan-fiets voor niet teveel geld dan kun je eigenlijk niet om de Diversion heen. Misschien wat minder "ontwikkeld" en duurzaam dan een K-series maar voor hetzelfde geld kun je een Divvie krijgen die flink wat minder winters heeft gezien dan een K, dus dat maakt de slechtere "weersbestendigheid" weer deels goed. Een oudere Triumph Trophy is natuurlijk ook een idee voor serieuze budget fiets, als je geen moeite met een ketting hebt tenminste.

Ps! 230 op een 8v K100RS, da's een gezond exemplaar! Op mijn 16v ben ik nooit voorbij de 220 gekomen, maar dat was dan wel met koffers er op (je weet wel, die plastic dozen met het stickertje "Nicht schneller als 130 km/h" aan de binnenkant O-) ).
 
Mijn zwager rijdt een K1100rs en hoewel zwaarder en minder (top)vermogen moet ik met mijn cbr1000f toch flink gas geven om hem af te schudden. Enkel op de Autobahn boven de 200km/u blijft hij nergens.
Qua stuureigenschappen vind ik de K goed rijden, hoewel de k1100 een verbetering t.o.v. de k100 schijnt te zijn. De kickfactor van de motor vind ik zelf ook wat minder omdat hij iets te vlak zijn vermogen afgeeft. Dit is natuurlijk voor iedereen verschillend.
Verder heeft het blokkie al over een ton gelopen. Het olieverbruik is ontzettend hoog (i.v.m. mijn honda bijvoorbeeld) maar zolang t niet erger wordt is t geen probleem.
Verder als je de remmen bekijkt dan mis je wat mij betreft wat bijtkracht maar wellicht is dit op andere exemplaren anders.

Over het algemeen een goede fiets.
 
Leuke reacties allemaal, dan zal ik ook wel aan m'n kennis vertellen dat hij dan een K-serie moet nemen
 
Als je op zoek bent naar een praktische 4 cilinder cardan-fiets voor niet teveel geld dan kun je eigenlijk niet om de Diversion heen. Misschien wat minder "ontwikkeld" en duurzaam dan een K-series maar voor hetzelfde geld kun je een Divvie krijgen die flink wat minder winters heeft gezien dan een K, dus dat maakt de slechtere "weersbestendigheid" weer deels goed. Een oudere Triumph Trophy is natuurlijk ook een idee voor serieuze budget fiets, als je geen moeite met een ketting hebt tenminste.

Ps! 230 op een 8v K100RS, da's een gezond exemplaar! Op mijn 16v ben ik nooit voorbij de 220 gekomen, maar dat was dan wel met koffers er op (je weet wel, die plastic dozen met het stickertje "Nicht schneller als 130 km/h" aan de binnenkant O-) ).


230 op de teller...en inderdaad, een gezond exemplaar...ook met minder trillingen dan andere K's die ik reed, ter vergelijking. Enne, ook met de (lege)koffers er op trouwens...ik heb met Bridgestones nog nooit t verschil kunnen merken met of zonder koffers, behalve wanneer ze volgepakt zijn. Ondanks dat t heel makkelijk gaat, haal ik ze er haast nooit af.

Maar ff dit: "ls je op zoek bent naar een praktische 4 cilinder cardan-fiets voor niet teveel geld dan kun je eigenlijk niet om de Diversion heen."
Inderdaad, voor t zelfde geld een nieuwere Div...maar ook meer afschrijving, tis maar wat je kiest. Trouwens, legio K's zijn nog in geweldig mooie en goede staat, de meeste BMW-eigenaren laten hem toch bij de dealer onderhouden. Het is meer de staat dan het bouwjaar dat telt :)
 
Wat me wel opvalt is dat er meer mensen liever een 2 cilinder dan een 4 cilinder willen hebben.
Zo heeft er één genoeg aan 2 cilinder en de ander een 4 cilinder en dat vind ik leuk om te weten waarom.
Ik heb er niet zoveel verstand van motoren, vandaar dat ik hier ook rondsnuffel.
Ik heb zelf ook geen motorrijbewijs, zou het wel graag willen.
Mijn vader heeft zelf een shadow vt800 gehad.
Ik ben zelf een BMW liefhebber.
 
de viercilinders rijden veel soepeler, die BMW boxers zijn net off-road brommers, dat is niks.
:^ aapmans manier om te zeggen dat hij er graaaaag en GS bij zou willen hebben :+

Karakter is heel anders. GS heeft lekker veel koppel onderin. PK's boeien mij niet zo, das meer voor eindsnelheid. Kan je beter een jap kopen.
 
In theorie is een 4 cilinder "beter" (potentieel soepeler, meer topvermogen, etc) maar een 1 en 2 cilinder voel je meer werken ("kloppend hart"), en je moet zelf ook wat meer werken (meestal wat smallere powerband). 3 van mijn 14 motoren waren 4 cilinders, gekocht vanwege de enorme soepelheid, schakelluiheid, brede powerband etc, en niet lang daarna weer verkocht om precies dezelfde redenen. Het is maar waar van je houdt, discussieren wat "het beste" is heeft eigenlijk niet zo'n zin. Ik heb nu een Buell, ongetwijfeld de minst verfijnde en brak gebouwde motor die ik ooit had maar wel met afstand de allerleukste om op te rijden, de K100 die ik had was exact het tegenovergestelde.
 
In theorie is een 4 cilinder "beter" (potentieel soepeler, meer topvermogen, etc) maar een 1 en 2 cilinder voel je meer werken ("kloppend hart"), en je moet zelf ook wat meer werken (meestal wat smallere powerband). 3 van mijn 14 motoren waren 4 cilinders, gekocht vanwege de enorme soepelheid, schakelluiheid, brede powerband etc, en niet lang daarna weer verkocht om precies dezelfde redenen. Het is maar waar van je houdt, discussieren wat "het beste" is heeft eigenlijk niet zo'n zin. Ik heb nu een Buell, ongetwijfeld de minst verfijnde en brak gebouwde motor die ik ooit had maar wel met afstand de allerleukste om op te rijden, de K100 die ik had was exact het tegenovergestelde.


Ik heb een proefrit gemaakt op een R1100S, omdat ik t een waanzinnig mooie fiets vind, en een ritje op een R850R me overtuigde van de kwaliteiten van het frame. Die R1100S heb ik na een paar minuten en km's weer teruggebracht, omdat t niets voor mij is, dat getril, en vooral dat kantelende effect van de motor bij gasgeven. De verkoper stond nog buiten....en bood me na mijn relaas de sleutels van een K1200RS aan...kijk, daarmee heb ik ook gereden, en dát zou een sublieme opvolger voor mijn K100RS zijn, alleen buiten het budget van wat ik aan een motor wil spenderen. Maar wát een fiets :)
 
Maar wát een fiets :)
Ja, da's precies weer zo'n voorbeeld van 2/4 cilinder voorkeur: Ik zou voor de R1100S gaan, al bood je me een parkeerplaats vol K1200RS'en ;)
Dat kantelen is trouwens iets vreemds, als je er aan gewend bent voel je het absoluut niet meer (heb jaaaarenlang boxers gereden), maar toen ik laatst na een paar jaar geen-boxer weer es op een R1100GS reed viel het me meteen op en vond het zelfs vrij lastig de eerste paar bochten uit-accellerend, vooral in combinatie met de zware, vrij traagwerkende achterophanging. Niet lastig was de Telelever: waarom hebben niet alle motoren zoiets ipv een primitieve telescoop?
 
Ja, da's precies weer zo'n voorbeeld van 2/4 cilinder voorkeur: Ik zou voor de R1100S gaan, al bood je me een parkeerplaats vol K1200RS'en ;)
Dat kantelen is trouwens iets vreemds, als je er aan gewend bent voel je het absoluut niet meer (heb jaaaarenlang boxers gereden), maar toen ik laatst na een paar jaar geen-boxer weer es op een R1100GS reed viel het me meteen op en vond het zelfs vrij lastig de eerste paar bochten uit-accellerend, vooral in combinatie met de zware, vrij traagwerkende achterophanging. Niet lastig was de Telelever: waarom hebben niet alle motoren zoiets ipv een primitieve telescoop?


Tja, dat kantelmoment hoeft er niet in te zitten...eerlijk gezegd vind ik al die trillingen irritant, was trouwens ook altijd fan van de CBX1000 6 cylinder, jaren tachtig....totdat ik er achter kwam dat t stellen van de 24 klepjes alleen al ca 300 gulden kostte... :)

Van die Telelever weet ik niet waarom andere merken dat niet hebben, misschien een patentje? :)
 
:^ aapmans manier om te zeggen dat hij er graaaaag en GS bij zou willen hebben :+

Karakter is heel anders. GS heeft lekker veel koppel onderin. PK's boeien mij niet zo, das meer voor eindsnelheid. Kan je beter een jap kopen.


idd.. pk's ondering.. dus bij 2500 toeren gas geven is gaaaaaan. Lekker raggen over de kleine weggetjes. Menig SSer zal moeite hebben met een ervaren GSer :)

Op de snelweg is het natuurlijk een ander verhaal das duidelijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan