BMW K-serie

Lies

Rookie
14 nov 2004
6
0
Hengelo
Hai, ben een keer met een goede kennis een proefritje wezen maken met deze motor.
Het bestaat al rond de jaren 80, maar wat vinden jullie van deze 4 cilinder in lengterichting liggend in het frame?
Ben benieuwd naar jullie reacties.
De techniek en de design etc.

Gr. Lies

P.s. Het was een mooie rit :]

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/140191/e1c00ae93fcbb24555fe947c11052b02 (Kserie.JPG)​
 
full


die dus,

dacht dat je de K100 serie bedoelde. Dit is een K1200RS. Weet ik niet zoveel van.

Geldt het zelfde voor. Blijft ten slotte superieure Duitse techiek :)

later ...
 
Had zelf 3 jaar een K100RS 16V (nieuw gekocht in 1990). Vanwege werk ook vrij veel op K100 8v en K75 gereden. K-series zijn degelijke langlopers. Erg goed gebouwd maar tikkel saai, auto-motor-achtig karakter, vooral de 2 kleppers tot 1990. Ook handelbaarheid is niet bepaald supersnel. Vanaf 1990 4 kleppen (op K100 tenminste) en veel beter rijwielgedeelte en remmen, op de fiets-pomp achterschokbreker na (vanaf 91 of 92 verbeterd). De 4 cilinders lopen vaak behoorlijk rauw (had de indruk 16 kleppers nog wat erger waren, de mijne was ontzettend rauw iig), dode vinger gevoel steekt vaak kop op. De spreiding is vrij groot, sommig K's hebben meer last dan andere. Sommige rijders hebben er ook meer of minder last van trouwens... De K75 heeft stuk minder last van trillingen en de latere 1100's ook, door betere ontkoppeling van het stuur. Als je op zoek bent naar een probleemloos werkpaard voor weinig geld zoek niet verder, als je op uit bent op spanning en karakter schrap ze dan maar van je verlanglijst. Ik persoonlijk ben blij dat BMW weer terug is gekomen van hun idee om een auto-blok in een motorfietsframe te schroeven maar anderen zullen daar ongetwijfeld andere ideeen over hebben.
 
en dat slappe gelul over het is een autoblok bla bla bla. Ik ken geen BMWauto met liggende cilinders, of gaat het om nokkenassen, want nokkenassen zitten ook in een autoblok.

en dan nog rij ik liever op een motor die van een auto is afgeleid dan op iets wat de naam draagt als suzuki alto |( , of een Honda jazz |( , get a life.

en dat zwaaien naar elkaar |( :z
 
Als je sec kijkt naar de tweedehandsprijzen dan is de K1200 e.d. minder populair... Maar als jij het een leuke fiets vindt en je weet een leuk exemplaar dat je kan betalen... dan zou ik het gewoon doen. En de K1200RS is qua vormgeving niet de minste K-serie. Ok, de nieuwe K1200S is mooier, maar da's een hele andere bike.
 
ik rij al jaren woon werk op een k75.
oerbetrouwbaar, duitse degelijkheid.
maar ook traag sturen.
het is een prima reismotor maar stomvervelend.
voor de lol zou ik er nooit een kopen, dan veel liever een boxer.


enneeh.......... gorilazz: volgens mij ligt er onder een k75 een motortje uit een suzuki alto............
 
Ik kan wel zeggen dat ik mij goed kan vinden in de K-serie
K75RT -> K1100LT -> K1200LT '99 -> K1200LT '04.

Ben nog geen motor tegengekomen die dat kan vervangen (voor mij dan tenminste).
 
Lies, je kan mijn zwarte K100RS bj 1988 vaak (in de buurt van ) Hengelo bewonderen. :)
Heb t beestje al jaren en t bevalt prima....rijd er af en toe ritjes met MF Oost mee, en naar alle tevredenheid. Voordeel van de kuip is dat je ook met t wat kouder wordende weer lekker kan doorrijden. Succes.
 
Doen ze al een jaartje of 80 hoor... Hou een R-serie BMW maar eens naast een Volkswagen Kever ;)

Ja, maar BMW is ooit van plan geweest om de boxers te vervangen voor K-series. De 1000 CC boxer werd kort na de introductie van de K100 uit het aanbod gemikt. Er is zelfs sprake van een K50 2 cilinder geweest om de productlijn te voltooien. Toen de BMW liefhebbers bleven vragen om de 1000 cc boxer, de G/S en GS'en als warme broodjes gingen terwijl de verkopen van de K-series achterbleven bij de verwachting is BMW weer op de boxer gaan focussen. De nieuwe K-series is een ander verhaal natuurlijk.

en dat slappe gelul over het is een autoblok bla bla bla. Ik ken geen BMWauto met liggende cilinders, of gaat het om nokkenassen, want nokkenassen zitten ook in een autoblok.
Ik heb het niet over de plaatsing van het blok, maar de uitvoering (boring/slag verhouding, afstemming, koppel-kromme etc). Het K blok is best sterk en snel als het moet, maar het is allemaal tamelijk :Z in vergelijking met de Japanse concurentie van die tijd (en vlak erna), b.v. de Yamaha FJ1100/1200, Honda CBR1000, Suzi 1100, Kawa GTR. Dit is geen waarde-oordeel trouwens, de K-series hebben weer zo hun eigen voordelen over die motoren, het is maar wat je belangrijk vindt en waar je naar op zoek bent.

En nokkenassen zitten trouwens in alle viertakten voor zover ik weet? :?
 
Heb goede ervaringen. Nadat ik mijn R100RT (betrouwbaar en goed zelf te onderhouden maar rammelend en schuddend aan alle kanten) ingeruild had voor een K100RT (even betrouwbaar maar veel comfortabeler) vervolgens een K1100LT en K1200RS gehad en nu een K1200GT. Het concept is in de loop der jaren weinig veranderd maar er zijn telkens kleine verbeteringen doorgevoerd. Resultaat is nu een probleemloze motorfiets (uitzonderingen daargelaten). Ik heb op deze modellen
ongeveer 120.000 km (per stuk) gereden, vrijwel zonder reparaties. De volgende zou een 1200S kunnen worden maar daar is wat meer aan veranderd en laten daar nu net kwaliteitsproblemen mee zijn...
 
en zuigers ook...

Ik bedoelde daarmee, dat je altijd wel iets kan vinden om te vertellen dat iets op elkaar lijkt.
Da's wel erg kort door de bocht, beweren dat alles met zuigers en nokkenassen per definitie een pot nat is. Nogmaals, ik bedoel niets onvriendelijks over de K100 te zeggen, integendeel, ik geef alleen aan dat de hele karakteristiek (vermogens ontwikkeling) nogal op een auto lijkt, in tegenstelling tot gelijksoortige Japanse motorfietsen. Dat is prima wanneer je je motor min of meer als auto gebruikt (ik heb dat zelf jaren gedaan), maar misschien wat minder als je puur voor de leut (hoogtoerig) wilt rondscheuren.

Kijk b.v. eens naar de boring x slag: De K100 is een lange-slag motor, dat is tamelijk normaal voor auto's maar uiterst ongebruikelijk voor moderne 4 cilinder motoren:

Honda CBR1000: 75 x 56.5 mm
Kawasaki GTR1000: 74 x 58 mm
Triumph Daytona 1000: 76.0 x 55.0 mm

BMW K100: 67 x 70 mm
Volkswagen Polo: 67.10 X 70.60 mm


Ik ga niet beweren dat er een VW Polo blok in een K100 hangt maar het bevestigt enigzins het rijgevoel wat je hebt op een K100.
Da's alles, terug naar de studio. ;)
 
Laatst bewerkt:
Een lange slag ('overvierkante') motor zegt wel iets over het motorkarakter. Lange slagmotoren kenmerken zich door verhoudingsgewijs veel vermogen 'onderin' (koppel) ipv bij hogere toerentallen en werden daarom voornamelijk gebruikt bij toermotoren waarbij men over het algemeen nu eenmaal een voorkeur heeft voor 'schakellui rijden', dus vermogen bij lage toerentallen. Veel koppel is ook belangrijk bij auto's, vanwege het relatief hoge gewicht en de kracht die nodig is om de massa in beweging te krijgen, maar verder gaat de vergelijking niet op. Behalve dat je iets minder toeren hoeft te maken om vlot vooruit te komen rijdt een motorfiets met lange-slag motor natuurlijk niet anders dan een andere. Laat je niets wijsmaken. Welk karakter je prettiger vind bepaal je zelf.
 
Autoblok of niet, t is wel een nagenoeg onverslijtbaar ding. En dat prettig, ook voor diegenen die niet ieder jaar naar de bank willen gaan, om daar een nieuw PL-letje voor hun hobby af te sluiten, maar gaan voor de essentie, namelijk motorrijden })
Ik heb t ding al 7 jr, en behalve t reguliere onderhoud alleen maar een nieuwe accu nodig gehad.
 
Autoblok geneuzel B|

Als je naar het specifiek vermogen kijkt (pk's per liter) dan is ook de boxer een autoblok. BMW heeft altijd al gekozen voor een relatief laag specifiek vermogen omdat zij weten dat de klanten een lange levensduur van het blok verwachten. Met een hoog specifiek vermogen slijt de boel sneller. Het is domweg een keus en een BMW koop je normaal gesproken niet om mee te raggen O-) :X
 
De enige auto met boxer-twin motor is de eend (en afgeleiden zoals de Mehari en Dyane) voor zover ik weet, en dat kun je moeiijk een mainstream automobiel noemen.

De auto-verbinding is echt niet uit de duim gezogen: Het K-serie prototype van 1978, ontwikkeld door Josef Fritzenwenger had een 950 cc Peugeot 104 blok (deze was erg geschikt omdat-ie in die auto ook al bijna vlak lag, relatief vrij veel vermogen had en van aluminium was). In het kader van het project "Module Konzept" werd dit idee doorontwikkeld in (toen al) 3 en 4 cilinder uitvoering. Het ding is uiteindelijk door Martin Probst van de BMW AUTOmobiel afdeling nogmaals onderhanden genomen (met name gewichtsbesparingen) en hier is uiteindelijk BMW's "Compact Drive System" ontwikkeld waarop de K100 en later de K75 is ontwikkeld.
Ik weet niet helemaal waarom een aantal mensen hier zo'n probleem hebben met de auto-link? Zo'n schande is dat toch niet :?

Maar goed, de volgende keer zal ik het woord "auto" niet meer gebruiken in verband met de K serie als dit zo tegen de haren instrijkt. Ik heb zelf 19 jaar op BMW's gereden, en ook al was dat deels voor mijn beroep (6 jaar rij-instructeur geweest waarvan 4 bij de motorpolitie in Pretoria) ben ik niet bepaald vies van BMW's ontwerp-aanpak... vooral als er 1 of 2 cilinders op zitten. En tegen langeslag motoren heb ik als Buell rijder sowieso geen bezwaar ;)
 
Ik heb een K75RT en ik kan maar een ding zeggen TOPPIE! :}
Het loopt en het loopt en het loopt :}
Saaie motorfiets? Ligt aan de piloot denk ik ;)
 
De enige auto met boxer-twin motor is de eend (en afgeleiden zoals de Mehari en Dyane) voor zover ik weet, en dat kun je moeiijk een mainstream automobiel noemen.
Voor zover ik weet heeft Porsche ook een boxer motor, maar ik kan er goed naast zitten hoor ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan