Bmw k100 caferacer start niet meer accu iw constant leeg

CharmingRax

Rookie
14 jul 2023
3
0
Hallo mensen.
Ik ben appie en heb een BMW K100 uit 1988
Ik wilde altijd een café racer hebben dus toen ik in april de bmw k100 zag wist ik dat ik er veel plezier aan zou hebben alleen kampte mijn motor met een klein probleempje.

Het ventilator werkte niet, accu was constant leeg. Ik begon eerst met het vervangen van mijn accu. Toen de nieuwe originele bmw accu kwam zag ik meteen dat dat misschien wel het oorzaak was het accu was namelijk 3 groter dan de accu die er eerst in zat. Eenmaal de accu vervangen en de motor liep geweldig. Maar nu heb een nieuw probleem tot een paar dagen terug startte de motor niet meer ik moest de motor duwend starten (had geen startkabels) ik dacht dat ik misschien iets aan had staan en hoopte dat de accu tijdens het rijden wel ging opladen. Tijdens het rijden viel me iets raars op mij lichten werkte niet maar als ik op de rem ging drukken ging er wel alles weer aan en ook toen ik de motor stationair liet lopen is de radiator niet aan het werk gegaan en liep de motor een beetje oververhit. Ik weet nu alleen niet wat de oorzaak hiervan kan zijn.... is het de accu wat eigenlijk onmogelijk is het is splinter nieuw. Is het de dynamo of is het mijn spanningsregelaar ik hoop dat er iemand hier mij even kan helpen zodat ik het probleem kan oplossen en er weer met plezier kan rijden.
 
Hoe je je laadsysteem kan controleren, kan je hier lezen:
how to - accu en laadsysteem controleren

Maar, oververhitting is weer een ander probleem. Het klinkt als een typische in elkaar gebeunde caferacer. Stap voor stap je hele kabelboom controleren. Zit alles netjes in elkaar? Juiste dikte kabels? Fatsoenlijke verbindingen of kroonsteentjes die nu problemen beginnen te geven?
 
Dus, je koelvinmotor werkt niet en je accu laad niet bij.
-Zou eerst beginnen om spanning rechtstreeks op de koelvinmotor te zetten. Kun je zien of die het wel doet.
Doet hij het dan je sensor van de koelvinmotor kortsluiten. Dan moet je koelvinmotor ook gaan draaien.
Koelvloeistofniveau gelijk controleren.
Kroonsteentjes geven geen problemen, het is de zelfbenoemde “monteur” die de schroevendraaier in z’n hand had.
-Meet je laadspanning zoals beschreven in deze how to.
Dan zou je het probleem vanzelf moeten vinden. Als je vastloopt dan kun je hier veel gerichter vragen.
 
Laat me gokken, je hebt niet het originele dashboard maar een AliExpress tellertje?
En je hebt geen dynamo lampje in deze teller?
En het neutraal lampje doet het ook niet?

Een K is een heel wat geavanceerdere machine dan veel mensen denken. Zeker voor die tijd. Het dashboard vervuld meer taken dan alleen een snelheid en wat lampjes laten zien. Als je het originele dashboard verwijderd, moet je die functies door iets anders laten vervullen.
Daar zijn mooie kastjes voor te koop maar ook die moeten op de juiste manier worden aangesloten.
Heb jij zo'n kastje?

Ik zou als ik jou was eerst terug gaan naar de verkoper. Die heeft jou een niet goed functionerende fiets verkocht.
 
Goedenavond allemaal,

Bedankt voor jullie reacties.
Om te beginnen het ventilator van de k100 werkt niet omdat het accu veelste zwak is toen ik de motor in april kocht had ik precies het zelfde probleem maar na een nieuwe originele accu waren al mijn problemen weg. Ik heb inmiddels een multimeter besteld en die kan ik morgen ophalen. Ik vermoed dat het aan de spanningsregelaar ligt. Accu ladede na dat het vervangen was prima dit is een probleem dat plotseling is ontstaan.

Ik moet er wel bijzeggen dat de bekabeling niet aan de mooie kant zit de vorige eigenaar heeft wel een mooie motor gemaakt maar ik persoonlijk zou de bekabeling beter en wat netter achterlaten.

Het speedometer is een custom niet origineel. Ik kan daar vrij weinig zien ik denk niet dat het een alirxpress onderdeel is maar eentje van caferacerwebshop.com.

Ik houd jullie op de hoogte na dat ik alles gecontroleerd heb met de multimeter !
 
Update.....



Vandaag had ik de multimeter gepakt en naar de toestand van mijn accu gekeken.



Motor uit: 12 V

motor stationair: 13 V

ik had van iemand hier een oud bericht gelezen en ik ben bang dat mijn dynamo/spanningsregelaar kaduk is.

opzicht kan ik de onderdelen via K-partsholland bestellen maar instaleren gaat mij helaas niet lukken. ik had ook de handleiding bij gepakt en het onderdeel in mijn handen fixen kan me wel lukken maar het hele onderdeel uit de motor halen jammer genoeg niet.

Ik heb een korte filmpje op YT zodat jullie het probleem kunnen zien

Link:
 
Hoe je je laadsysteem kan controleren, kan je hier lezen:
how to - accu en laadsysteem controleren

Maar, oververhitting is weer een ander probleem. Het klinkt als een typische in elkaar gebeunde caferacer. Stap voor stap je hele kabelboom controleren. Zit alles netjes in elkaar? Juiste dikte kabels? Fatsoenlijke verbindingen of kroonsteentjes die nu problemen beginnen te geven?
Begin nou eerst hier eens. En dan niet maar één stap daarvan uitvoeren maar alle stappen.
 
Waarom denk je dat je spanningsregelaar kaduuk is als je netjes 13.8 volt hebt bij stationair?
De bedrading is gewoon fucked. Ergens een los massapunt ofzo.
Dit blijkt ook uit het feit dat oa je knipperlichten gaan werken als je op de rem trapt. En als ik het goed zie ook je koplamp. Denk dat je snel het WPHB moet downloaden (zie link een paar posts hierboven) en je de bedrading mag nalopen.
 
13.8V bij dat toerental is idd prima. En ik ga ook mee met de tip van de massapunten. Bruin is massa. Onder de rank zit zo'n massapunt waar wel 5 of 6 draden aangesloten zitten op een m6 boutje in het frame. Check ook of je massakabel van accu naar versnellingsbak goed is. Leg desnoods een extra massakabel van accu naar het frame.
 
Terug
Bovenaan Onderaan