BMW K100 Cardanrevisie

MTXRider

Die hard MF'er
17 jul 2002
257
0
Weet iemand een adresje voor een cardanrevisie? Ik heb nl 7 cm speling in de looprichting terwijl dat er maar 4 mag zijn.

Ik heb al een prijs ontvangen

313 ex btw aan onderdelen of 650 ex incl arbeid (en dan wel zelf het losse cardan aanleveren).

Is er niet iemand die hier een betaalbaarder adresje voor heeft? Ik mag blij zijn als ik inruil 1500 krijg (met een goeie cardan wel te verstaan) en ik wil daarom liever nog een poosje blijven sturen met dat ding.

Het is een K100 LT van de eerste serie (september 88)
 
het werd mij afgeraden om het zelf te doen i.v.m. het correct afstellen van de shims. Dit zou zo secuur komen dat dit uitsluitend diende te gebeuren door iemand die dit vaker heeft gedaan.
 
Ja je moet het precies doen maar dat ie er speciaal voor naar duitland moet?

Klinkt mij een beetje gek in de oren hoor. Welke zaak ben je geweest?

Nou naar duitsland is overdreven, maar zou wel gedaan moeten worden door iemand die dit vaker doet.

Gebruikt is zeker een alternatief, echter ik zoek al sinds eind april en ben tot nu toe niets bruikbaars tegengekomen. De enigste die nu op marktplaats staat (iemand die een k100rs sloopt) reageert niet op mijn mails.
 
Wat een prijzen zeg, veel meer dan een paar keerringen, misschien een lager en wat shims kan er eigenlijk aan nieuwe onderdelen niet in gaan.
Voor 650 euro wil ik hem ook wel reviseren. _O-
Ik zou als ik jou was een wphb kopen, (daarin staat het goed beschreven), en mooi zelf doen.

Heb je trouwens de cardanas zelf al gecontroleerd? Als de splines niet regelmatig gesmeerd worden dan komt daar ook speling op. (tot ze helemaal weg zijn en je stil blijft staan........)
 
Laatst bewerkt:
http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//koopjes.marktplaats.nl/motoren_en_brommers/motoren_bmw/40267981.html%3Freturn%3DeJwlyssKwyAQheF3CSRLrQq9jEhI30TagBIbh8ws0pa%252Bex2yOf%252B3OBEMfDOcPIGxDjqa4%252FZIPjEjaL1UnFf1itvCWGJkUmvRx0VhwnEvwQxPClx7N5ne3Uub6Xy5Cq3wZoXc%252BMko3Bul76OVcoMdMNjO%252F%252F6a7SrN%26df%3D1 (de meneer achter deze advertentie) eens mailen of bellen, die heeft ook nog eeens wat losse delen liggen.

nee, dat ben ik dus niet :P
 
En als je het zelf gaat doen wil ik je ook wel helpen, heb nog niet eerder een cardan los gehad maar met werkplaats handboek erbij moet dat helemaal lukken :Y

Als er nog eens iemand een F-16 gaat reviseren dan wil ik ook wel helpen. Heb ik ook nog niet eerder gedaan maar lijkt me wel een leuke ervaring, en met een boek er bij moet dat toch ook wel lukken? O-)
 
De vertanding in de klok is zwaar versleten. Die tandwielen moeten worden vervangen.

Alleen die tandwielen lopen al richting de 350 ex btw. Dan komt de montage van die tandwielen en die moeten op elkaar worden ingesteld door shims te plaatsen tussen het cardanhuis en de tandwielen.

De splines van de as zelf (dus tussen klok en kruiskoppeling) zijn nog wel goed. De klok is dusdanig versleten dat al na 1000 km de afgetapte olie compleet grijs is en bezinkt naar de bodem van het jampotje waarmee ik het opvang. Verder zit er dan ook een lading gruis aan de magneet van de aftapplug.

@Baksteen, bedankt voor de tip, ik heb al contact met hem gehad en hij zou even voor mij rondzoeken.
 
Laatst bewerkt:
De vertanding in de klok is zwaar versleten. Die tandwielen moeten worden vervangen.

Alleen die tandwielen lopen al richting de 350 ex btw. Dan komt de montage van die tandwielen en die moeten op elkaar worden ingesteld door shims te plaatsen tussen het cardanhuis en de tandwielen.

De splines van de as zelf (dus tussen klok en kruiskoppeling) zijn nog wel goed. De klok is dusdanig versleten dat al na 1000 km de afgetapte olie compleet grijs is en bezinkt naar de bodem van het jampotje waarmee ik het opvang. Verder zit er dan ook een lading gruis aan de magneet van de aftapplug.

Wat voor vertanding zit er in ??
 
Het gaat dus om de kroon-pignon set. Ik weet echter niet wat de momentele verhouding is, want zover is hij nog niet losgeweest (ik rijd er ook nog mee).
 
Het gaat dus om de kroon-pignon set. Ik weet echter niet wat de momentele verhouding is, want zover is hij nog niet losgeweest (ik rijd er ook nog mee).

Als het goed is staat het ook op de cardanklok ingestanst, bovenop naast de ontluchtingsnippel ;)


Zou een 10/32 of 11/34 moeten zijn, denk ik.

Baksteen vraagt zich af....Ik moet volgens mij nog ergens een 11/34 hebben...dacht ik...

Ga ik op terugkomen :Y
ff flink zoeken... :X :X
 
Laatst bewerkt:
Waarom niet zelf doen? Is echt niet ingewikkeld, paar tandwielen in een kast.

Of eventueel een 2e hands cardan ofduiken ergens en eronder sleutelen.

Daar verkijk je je dus een beetje op. Het is geen rechte tandwieloverbrenging, maar een soort wormwiel, dit worden hypoïde tandwielen genoemd. Deze moet je dus niet alleen qua hoogte afstellen, maar ook qua ingrijping. (soort 3d puzzel.)
Dat ingrijpen goed krijgen is erg lastig omdat je de cardan steeds weer in elkaar moet zetten om het raakvlak te controleren. Bovendien zijn er 2 assen die allebei precies goed moeten staan. Wat wel (soms) goed gaat is een pinion van de ene en het grote tandwiel van de andere. Dat zit er bij mij al 7500km in.

edit, zag dat je olie vol gruis zat enzo.. zijn dus niet je splines.
Gewoon een occasie van internet halen, kost echt geen 650 euro.
Erop zetten is kinderspel, wel de bouten met 40Nm aanzetten (achterbrug/cardanklok)
 
De vertanding in de klok is zwaar versleten. Die tandwielen moeten worden vervangen.

Alleen die tandwielen lopen al richting de 350 ex btw. Dan komt de montage van die tandwielen en die moeten op elkaar worden ingesteld door shims te plaatsen tussen het cardanhuis en de tandwielen.

De splines van de as zelf (dus tussen klok en kruiskoppeling) zijn nog wel goed. De klok is dusdanig versleten dat al na 1000 km de afgetapte olie compleet grijs is en bezinkt naar de bodem van het jampotje waarmee ik het opvang. Verder zit er dan ook een lading gruis aan de magneet van de aftapplug.

@Baksteen, bedankt voor de tip, ik heb al contact met hem gehad en hij zou even voor mij rondzoeken.

Op marktplaats adverteert er vaak iemand uit grijpskerke met BMW K-onderdelen. Ik zou echt niet met nieuwe tandwielen gaan klooien, dat afstellen is vrij lastig en voor de prijs van een nieuw setje tandwielen kun je echt een heel goede okkasie krijgen. Vraag eens bij de Hobbyist of De knalpot (0113-552298) of ze wat voor je hebben.

De man uit grijpskerke heeft een goede cardanklok en as voor je in de aanbieding.
Staat op marktplaats, even op advertentienummer 3852284413 zoeken. inclusief remschijf!
 
Laatst bewerkt:
een versleten kardan is erg onwaarschijnlijk, dan had je allang langs de weg gestaan.
wat wel eens schijnt te gebeuren is dat de splines van de aandrijfas speling krijgen.
da's ook duur maar makkelijk zelf te doen.
als echt je klok echt versleten is moet je echt goed technisch onderlegt zijn anders ga het niet redden :N
ik zou er niet aan beginnen, als de boel niet goed oplijnt heb je binnen de kortste keren je kroon en pignon weer naar de filisteinen
 
De klok zelf is versleten, gezien de olie die ik het laatste half jaar elke 1500 km ververs. De olie heeft een grijs bezinksel en de magneet van de aftapplug is elke keer vol.

Ik weet dat het heel secuur komt met wissellen van de tandwielen, daarom wil ik of een revisie of een complete tweedehands. Ik ben op dit moment met iemand bezig en daar hoop ik zaterdagmiddag terecht te kunnen voor het demonteren van de as van zijn schademotor.

@vliegende baksteen; bedankt, is wel een 4 uur enkele reis rijden, maar mocht die van zaterdagmiddag niks worden ga ik die zeker even nabellen.
 
Laatst bewerkt:
..................
als echt je klok echt versleten is moet je echt goed technisch onderlegt zijn anders ga het niet redden :N
ik zou er niet aan beginnen, als de boel niet goed oplijnt heb je binnen de kortste keren je kroon en pignon weer naar de filisteinen

och valt wel mee hoor........
cardan uit elkaar, kroonwiel demonteren lagers kroonwiel controleren en zonodig vervangen, pignonwiel demonteren, lagers controleren en zo nodig vevangen.
nieuw pignonwiel uitshimmen en monteren. kroonwiel uitshimmen en monteren. tanden beide tandwielen insmeren met kleurstof, cardan monteren.
cardan met de hand (nog geen olie erin!!!) een paar keer goed ronddraaien, houdt daarbij 1 van de tandwielen een beetje tegen zodat er kracht op de tanden komt te staan........
cardan uit elkaar halen; slijtage patroon kleurstof bekijken, tandwielen anders uitshimmen, kleurstof vernieuwen cardan in elkaar, ronddraaien, enz enz enz.....
net zolang tot het slijtage patroon wat de kleurstof heeft aantoont dat de tandwielen op de juiste manier in elkaar grijpen.
oh en by the way?? denk nou niet dat je wegkomt met het cardanhuis losjes in elkaar steken, je zult alles met de juiste aanhaalmomenten vast moeten zetten (ook tussen iedere afstelstap!!), ander heb je kans dat de spelingen niet kloppen.
De kleurstof moet aantonen dat de tandwielen elkaar in het midden van de tand raken, zowel in de breedte als in de hoogte.

ps: ik heb gewoon een ander cardan gekocht voor de SPII.......... voor het monzatje heb ik de tandwielen destijds wel zelf uitgeshimmed, ben ik bijna een halve dag mee zoet geweest
 
Laatst bewerkt:
Ik zou zeggen, bestel de onderdelen, koop een werkplaatshandboek (of zoek op inet wat "howto's"), koop wat pruisisch blauw en ga er een weekendje voor zitten.

Lees je even in over loopvlakken, en dan vertel ik je vast de kegeltoppen gelijk moeten zijn en je geen "hielcontact" wil.
 
Laatst bewerkt:
och valt wel mee hoor........
cardan uit elkaar, kroonwiel demonteren lagers kroonwiel controleren en zonodig vervangen, pignonwiel demonteren, lagers controleren en zo nodig vevangen.
nieuw pignonwiel uitshimmen en monteren. kroonwiel uitshimmen en monteren. tanden beide tandwielen insmeren met kleurstof, cardan monteren.
cardan met de hand (nog geen olie erin!!!) een paar keer goed ronddraaien, houdt daarbij 1 van de tandwielen een beetje tegen zodat er kracht op de tanden komt te staan........
cardan uit elkaar halen; slijtage patroon kleurstof bekijken, tandwielen anders uitshimmen, kleurstof vernieuwen cardan in elkaar, ronddraaien, enz enz enz.....
net zolang tot het slijtage patroon wat de kleurstof heeft aantoont dat de tandwielen op de juiste manier in elkaar grijpen.
cardan uit elkaar, kroonwiel demonteren lagers kroonwiel controleren en zonodig vervangen, pignonwiel demonteren, lagers controleren en zo nodig vevangen.
nieuw pignonwiel uitshimmen en monteren. kroonwiel uitshimmen en monteren. tanden beide tandwielen insmeren met kleurstof, cardan monteren.
cardan met de hand (nog geen olie erin!!!) een paar keer goed ronddraaien, houdt daarbij 1 van de tandwielen een beetje tegen zodat er kracht op de tanden komt te staan........
cardan uit elkaar halen; slijtage patroon kleurstof bekijken, tandwielen anders uitshimmen, kleurstof vernieuwen cardan in elkaar, ronddraaien,
cardan uit elkaar, kroonwiel demonteren lagers kroonwiel controleren en zonodig vervangen, pignonwiel demonteren, lagers controleren en zo nodig vevangen.
nieuw pignonwiel uitshimmen en monteren. kroonwiel uitshimmen en monteren. tanden beide tandwielen insmeren met kleurstof, cardan monteren.
cardan met de hand (nog geen olie erin!!!) een paar keer goed ronddraaien, houdt daarbij 1 van de tandwielen een beetje tegen zodat er kracht op de tanden komt te staan........
cardan uit elkaar halen; slijtage patroon kleurstof bekijken, tandwielen anders uitshimmen, kleurstof vernieuwen cardan in elkaar, ronddraaien,
cardan uit elkaar, kroonwiel demonteren lagers kroonwiel controleren en zonodig vervangen, pignonwiel demonteren, lagers controleren en zo nodig vevangen.
nieuw pignonwiel uitshimmen en monteren. kroonwiel uitshimmen en monteren. tanden beide tandwielen insmeren met kleurstof, cardan monteren.
cardan met de hand (nog geen olie erin!!!) een paar keer goed ronddraaien, houdt daarbij 1 van de tandwielen een beetje tegen zodat er kracht op de tanden komt te staan........
cardan uit elkaar halen; slijtage patroon kleurstof bekijken, tandwielen anders uitshimmen, kleurstof vernieuwen cardan in elkaar, ronddraaien,
cardan uit elkaar, kroonwiel demonteren lagers kroonwiel controleren en zonodig vervangen, pignonwiel demonteren, lagers controleren en zo nodig vevangen.
nieuw pignonwiel uitshimmen en monteren. kroonwiel uitshimmen en monteren. tanden beide tandwielen insmeren met kleurstof, cardan monteren.
cardan met de hand (nog geen olie erin!!!) een paar keer goed ronddraaien, houdt daarbij 1 van de tandwielen een beetje tegen zodat er kracht op de tanden komt te staan........
cardan uit elkaar halen; slijtage patroon kleurstof bekijken, tandwielen anders uitshimmen, kleurstof vernieuwen cardan in elkaar, ronddraaien,
cardan uit elkaar, kroonwiel demonteren lagers kroonwiel controleren en zonodig vervangen, pignonwiel demonteren, lagers controleren en zo nodig vevangen.
nieuw pignonwiel uitshimmen en monteren. kroonwiel uitshimmen en monteren. tanden beide tandwielen insmeren met kleurstof, cardan monteren.
cardan met de hand (nog geen olie erin!!!) een paar keer goed ronddraaien, houdt daarbij 1 van de tandwielen een beetje tegen zodat er kracht op de tanden komt te staan........
cardan uit elkaar halen; slijtage patroon kleurstof bekijken, tandwielen anders uitshimmen, kleurstof vernieuwen cardan in elkaar, ronddraaien,
net zolang tot je er genoeg van hebt en denkt dat het zo ook wel goed is
en dat is dan eigenlijk nét niet goed genoeg -O-

zoals ik al zei: ik zou er niet aan beginnen :N

heb je er al aan gedacht een komplete K100 te kopen voor rond de 1000 euro en de restanten voor ongeveer diezelfde prijs weer te verkopen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan