BMW K100 Citroen knutselproject

Daar krijg je hier op het forum gezeur mee als je spullen verkoopt wat niks met motoren te maken hebt .
En eigenlijk wel terecht ook.
Maar met een beetje geluk is alles volgende week wat ik te koop heb staan weg/verkocht.
Ow.... daar had ik niet bij nagedacht inderdaad. Mooi als het allemaal verkocht wordt :t
 
Inmiddels wat spullen verzameld voor het project.
Wilde eerst het tussenstuk tussen het gsa motorblok en de bmw bak uit 1 stuk aluminium frezen.
Dat werd even te duur.
Blok aluminium gaat €750 kosten.(moet wel leuk blijven)

Ga nu een stuk uit een origineel k100 blok gebruiken en las daar een plaat op.
Heb gelukkig in mijn voorraad nog een half gesloopt k100 blok liggen.
En ook nog een nieuwe koppeling met diafragma veer.
 
Inmiddels wat spullen verzameld voor het project.
Wilde eerst het tussenstuk tussen het gsa motorblok en de bmw bak uit 1 stuk aluminium frezen.
Dat werd even te duur.
Blok aluminium gaat €750 kosten.(moet wel leuk blijven)

Ga nu een stuk uit een origineel k100 blok gebruiken en las daar een plaat op.
Heb gelukkig in mijn voorraad nog een half gesloopt k100 blok liggen.
En ook nog een nieuwe koppeling met diafragma veer.
Nondejuu, is aluminium zo duur geworden?
 
Gewicht van de ruwe plaat is 57 Kg
Kan wel veel goedkoper krijgen maar die heeft onvoldoende treksterkte en is slecht te verspanen.
Maar inderdaad is aluminium aardig duur geworden.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: C4rN
Even een testopstelling gemaakt.
Blok bak en achterwiel.

De lasdraad op de band is het midden van het motorblok.
Komt niet echt lekker uit 30 mm uit het midden en de cardanas zit al tegen de band aan.
 
ik ga wss iets heel doms zeggen...maar zou de bak 180 graden te draaien zijn? Zodat de cardanas links komt te zitten...en zou dat meer mogelijkheden geven?
 
De draairichting is dan niet goed, ervanuit gaande dat hij nu wel goed is.
Hoe heeft bfg dit dan gedaan? Die hadden een guzzi bak en cardan toch?
 
De draairichting is dan niet goed, ervanuit gaande dat hij nu wel goed is.
Hoe heeft bfg dit dan gedaan? Die hadden een guzzi bak en cardan toch?
Bfg heeft een eigen bak.
Prototype had wel een guzzi bak maar die was al na 1000 km kapot.
Na aanpassingen gingen ze nog steeds stuk.
Daarom een eigen bak ontwikkeld wat ook meteen het einde van het bedrijf was ivm de hoge kosten.
 
Kan geen foto vinden van het prototype maar alle foto's van Bfg laten het cardan aan de andere ( links dus) zien .
Als dat bij het prototype ook het geval was is het niet vreemd dat de Guzzi bakken kapot gingen alle tand wielen lopen droog als de bak op zijn kop gebruikt wordt
 
Net eerst maar even de koppeling van de bmw k100 pas gemaakt op het citroen gsa motorblok/vliegwiel.

Heb een deel van het bmw k100 vliegwiel gebruikt waar de koppeling op zit.
Een strak passende kamer in het citroen vliegwiel gemaakt waar de alu ring in past.

Volgende stap is een tussenhuis maken om de k100 bak pas op motorblok te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Is een koppelomvormer/variodinges ook een mogelijkheid ipv versnellingsbak?
Helaas geen optie.
Afstanden zijn te kort waardoor je hele korte snaren krijgt en veel te kleine poelie`s.
Het wordt de originele bmw bak omgebouwd naar ketting aandrijving en een eigenbouw achterbrug.
 
Laatst bewerkt:
Heb inmiddels een hele goedkope versnellingsbak van een bmw r1150 kunnen kopen. (€50)
Deze zou helemaal kapot zijn en had die puur gekocht om te kijken of ik het kan combineren met de k100 bak.
Dan is het probleem van in het midden zetten verholpen.

Bak open gemaakt.
Helemaal smetteloos van binnen.
Schakelvorken zijn 100% en ook de nokken op de tandwielen.
Enigste wat niet inorde is zijn de splines waar de koppelingsplaat op zit.

Had al een K100 koppeling pas gemaakt op het citroen gsa vliegwiel.
 
Dus de rotte splines van r1150 as afgezaagd en van de k100 ook de splines afgezaagd.

De k100 splines voorzien van een uitstekend stukje.
De r1150 as voorzien van een kamertje.

K100 splines in de r1150 as geperst .
Moet alleen nog gelast worden.

Dus dat probleem ook opgelost.
Als je dit kunt op mechanisch gebied, heb je weinig "problemen"zal ik maar zeggen.! :}
 
Mooi werk. 👍

Nou wil ik de pret niet drukken, maar als ik zo naar die slijtage op de as kijk, is dat scheef weggesleten.
Halverwege die spline is de slijtage dieper, dat zegt mij dat die as scheef in de frictieplaat heeft gezeten.
Dat is een bekend probleem bij een serie bakken waarvan het deksel niet helemaal aan de maat is.
Dan lijnt de boel niet lekker op en krijg je dit.

Een ervaren BMW monteur fluisterde dat ooit in m'n oor.
De oplossing is een nieuw deksel.
 
Mooi werk. 👍

Nou wil ik de pret niet drukken, maar als ik zo naar die slijtage op de as kijk, is dat scheef weggesleten.
Halverwege die spline is de slijtage dieper, dat zegt mij dat die as scheef in de frictieplaat heeft gezeten.
Dat is een bekend probleem bij een serie bakken waarvan het deksel niet helemaal aan de maat is.
Dan lijnt de boel niet lekker op en krijg je dit.

Een ervaren BMW monteur fluisterde dat ooit in m'n oor.
De oplossing is een nieuw deksel.
Bedoel je de k100 splines?
Dat lijkt zo op de foto.
Ik heb er juist goed opgelet , heb namelijk nog een k100 bak waar inderdaad de splines scheef zijn.
 
Ik bedoel de spline van foto 1, met dat bruine vet erop.
Da's de 1150, toch?

Die splines van de K zijn fijner, dat gaf ook wel eens problemen bij hoge km standen.
Later zijn al die splines grover geworden, beetje wat op die 1150 lijkt.
 
Klopt de deksel van de 1150 is niet helemaal goed.
De uitgaande as staat 0.3 mm scheef ten op zichten van het pasvlak deksel (deel wat tegen het blok wordt aangebouwd)
En de deksel is ook een beetje krom.
Maar dat vlak ik nog een keer, want ik moet nog een tussenstuk maken om de bak aan het citroen motorblok te krijgen.
 
Ok, als het euvel maar bekend is.
Zou jammer zijn als die 'nieuwe' spline ook gaat hemelen.
 
Wordt het dan een cardan aangedreven motor?
Helaas niet.
Kom niet uit met de cardan verhoudingen.

Maximale koppel van het citroen blok zit rond de 3500 toeren.
En het maximale vermogen rond de 5000 toeren.

Als je 120 km/h wil gaan rijden zit je heel hoog in toeren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan