BMW K100 Citroen knutselproject

Nee precies. Doe mij deze maar :t

Die filmpjes van onze grote vriend Allan zijn echt dom, met zijn billige ijzerzaag en BBQ. "and it worked out perfectly" vast wel ja. In die filmpjes wil hij graag laten zien dat het allemaal in dat kleine schuurtje met wat handgereedschap gebeurd. Daar komt heel wat meer bij kijken dan dat hij laat zien. De resultaten zijn technisch dan wel weer heel vet.
 
Geen idee of je er wat aan hebt, maar een GSA met 5 bak haalde 180km/h.
Zoals ik het zie, als je motor dat haalt draait het blok waarschijnlijk het fijnst als je er mee gaat rijden.

Leuk project!! Ik zag het net pas.
Weet ik.
Ik heb jaren citroen gsa gereden (zelfs een citroen birotor gehad)
Maar om het wat simpeler te maken ga ik gewoon een cardan enz monteren.
Omdat ik in eerste instantie uitging van een K100 bak kwam het echt niet uit maar met de r1150 bak liggen de versnellingsbak verhoudingen anders.
Mocht dat niet uitkomen dan kan ik het altijd nog ombouwen naar een kettingaandrijving.
Ik wil voorkomen dat het een eeuwig durend project wordt (doe alles in de avonduren , heb overdag geen tijd)
Moet er deze zomer wel op rijden .
En wil ook graag met andere projecten beginnen die ik nog heb liggen.
 
Laatst bewerkt:
inspiratie: interessante plek voor de dynamo

gs.jpg
 
Anders de accu wel _O- En toch zijn het vette aparaten die geknutselde endurance fietsen
 
Anders de accu wel _O- En toch zijn het vette aparaten die geknutselde endurance fietsen
leuk om te zien , een gemodificeerd Guzzi frame en aandrijving, een enorme tank, en de rest er aan gebout waar nog wat ruimte was.
let de set valstroom carburateurs!
wel opvallend dat ze geen moeite gedaan hebben voor de koeling , je zou verwachten dat de achterste cylinders het warm krijgen.
 
Die motor rijdt met de mep x27 configuratie.
Dat zijn open formule race auto`s uit de jaren 60 70 met een citroen gs 1015cc motorblok.
Die dingen hadden 2 dubbele 40 mm webers en 78 pk bij 7500 toeren.
Later zijn er nog 1220 blokken gebouwd en die hadden 85 pk bij 7500 toeren.
volgens dit artikel was dit een 1168 cc met 100 PK,
en prototype solex carburateurs
maximum voor de bol dór was 1200 cc.


in het artikel worden de verschillende versies beschreven , deze ( startnummer 71) heeft zich in 1981 niet kunnen kwalificeren
de andere motor van het team heeft zich wel kunnen kwalificeren , maar is tijdens de race uitgevallen (crash)
 
Laatst bewerkt:
volgens dit artikel was dit een 1168 cc met 100 PK,
en prototype solex carburateurs
maximum voor de bol dór was 1200 cc.


in het artikel worden de verschillende versies beschreven , deze ( startnummer 71) heeft zich in 1981 niet kunnen kwalificeren
de andere motor van het team heeft zich wel kunnen kwalificeren , maar is tijdens de race uitgevallen (crash)
Mijn bericht aangepast.
 
Toch op een of andere manier kreeg ik de versnellingsbak deel en het tussenstuk niet 100% vlak op elkaar.
Kon op 1 hoek een voelermaat van 0.05 tussen krijgen.


Had nog een zelf gemaakte vlakfrees voor cilinderkoppen liggen.
Die iets aangepast omdat die nog van mijn vorige freesmachine was.

Nu in 1 gang gefreesd en wel strak op elkaar.
 
Toch op een of andere manier kreeg ik de versnellingsbak deel en het tussenstuk niet 100% vlak op elkaar.
Kon op 1 hoek een voelermaat van 0.05 tussen krijgen.


Had nog een zelf gemaakte vlakfrees voor cilinderkoppen liggen.
Die iets aangepast omdat die nog van mijn vorige freesmachine was.

Nu in 1 gang gefreesd en wel strak op elkaar.
Heb je geen last dat het niet ondersteunde deel aan de kant van de kolom naar beneden gedrukt wordt door de frees. Lijkt mij maar erg dun en felxibel.
 
Toch op een of andere manier kreeg ik de versnellingsbak deel en het tussenstuk niet 100% vlak op elkaar.
Kon op 1 hoek een voelermaat van 0.05 tussen krijgen.


Had nog een zelf gemaakte vlakfrees voor cilinderkoppen liggen.
Die iets aangepast omdat die nog van mijn vorige freesmachine was.

Nu in 1 gang gefreesd en wel strak op elkaar.

Hoe ga je dit doen na het lassen?
Opnieuw vlakken? Verwacht je wel dat alles dan nog netjes in lijn ligt?
 
Heb je geen last dat het niet ondersteunde deel aan de kant van de kolom naar beneden gedrukt wordt door de frees. Lijkt mij maar erg dun en felxibel.
Is ook dun en flexibel.
Maar een paar keer op dezelfde maat er overheen gegaan.
En niet op de foto te zien maar ik had een meetklok onder dat stuk gezet.
De eerste keer 0.4 mm doorbuigen en de laatste keer maar 0.02 mm
 
Hoe ga je dit doen na het lassen?
Opnieuw vlakken? Verwacht je wel dat alles dan nog netjes in lijn ligt?
Gaat zeker krom trekken met lassen.
Wel minder dan in staal en ik ga goed voorverwarmen tijdens het lassen.
Ga het opnieuw vlakken na het lassen.
Maar dan span ik de versnellingsbakzijde op de tafel van de freesmachine.
Dat is namelijk het belangrijkste vlak.(van daaruit moet het haaks zijn)
En ik heb een pasbus op die klemmend op de krukas zit en klemmend op het gat in de bak.
En overal zitten pasbusjes zodat het altijd weer op dezelfde plek komt met monteren.
 
Dan heb je in ieder geval het maximale aan goede voorbereiding gedaan zou ik zeggen :t zo langzaam mogelijk laten afkoelen na het lassen misschien? dus of in de oven als dat past, anders goed inpakken in een dekentje
 
Dan heb je in ieder geval het maximale aan goede voorbereiding gedaan zou ik zeggen :t zo langzaam mogelijk laten afkoelen na het lassen misschien? dus of in de oven als dat past, anders goed inpakken in een dekentje
ik heb nog een oude lastafel waar ik ooit voor dit soort werk een gasbrander heb zitten.
leg het werk er na het lassen op en zet die steeds een standje lager over een tijdsbestek van een uur.
maar als de pasvlakken voor het lassen maar goed tegen elkaar leggen dan valt het kromtrekken bij aluminium wel mee.
tenminste dat is mijn ervaring.
 
Terug
Bovenaan Onderaan