BMW K100 ombouw na schuiver/cafe racer

Nelos

Rookie
6 jun 2016
3
0
Zoetermeer
Allereerst zal ik mij even voorstellen,

Ik ben Niels en sinds een jaar de trotse bezitter van BMW K100rs 4v uit 1992.
Ik heb de motor echt gekocht omdat ik hem mooi vind zo als hij vanuit de fabriek geleverd is.
De motor was in goede staat en ik had ook geen plannen om er wat mee te doen.

Nu heb ik alleen de echt gehad dat ik afgelopen donderdag een schuiver heb gemaakt in de Eifel ;(

Ik heb op een deuk in m"n ego na niks, maar de motor heeft wat meer geleden. Behalve de kappen en de carterdeksel aan de linker zijde zijn ook beiden wielen beschadigd. Omdat ik al langere tijd interesse heb in cafe racers wil ik nu eindelijk maar is de stoute schoenen aantrekken en mijn ooit zo mooie BMW gaan ombouwen...

Ik ben zelf redelijk handig maar heb vooral ervaring met het werken aan auto's dus zodoende hier op het motorforum uitgekomen. Het lijkt mij interessant om de voortgang van het project hier te delen. Maar voordat ik kan beginnen heb ik wat vragen, ik hoop dat jullie mij konden helpen. Ik heb gezocht op deze onderwerpen maar kwam ze nog niet tegen op dit forum.

Vraag 1: Kan ik het achterwiel van een BMW R1150 overzetten op een BMW K100. Ik heb op oa. Pinterest foto's gezien dat dit zou moeten kunnen maar ben benieuwd of dit past.

Vraag 2: Ik heb bij verschillende projecten (in het buitenland) gezien dat er een voorvork/wiel en remmen van een Yamaha R1 geplaatst werken op een K100. Kan iemand mijn vertellen of dit een op een past, of hier anders een ombouw kit voor is omdat ik zelf iets moet maken. En owja... Wie weet er een adres waar ik dit soort R1 onderdelen zou kunnen vinden.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, ik kan niet wachten om te beginnen :)
 
Hallo Niels,

Altijd leuk als er een mede K100 Café Racer rijder in aankomst is.

Over het achterwiel. Een R1150GS achterwiel past erin. Dit wel icm een R1150GS achterrem.
Als je voor ook nog een spaakwiel wilt. Een R100R voorwiel past er ook 1op1 in. Een R1150GS voorwiel is iets meer werk. Was er aan begonnen, remklauwen en adapters, maar kon uit eindelijk een R100R voorwiel op de kop tikken wat zonder gedoe erin kon.

Voor een R1 voorvork moet er zover ik weet een andere pen in gezet worden. Die van een R1 is namelijk een stuk langer.




Heb zelf ook een K100 Café Racer waar ik al een tijdje mee bezig ben.

"BMW k100RS Cafe Racer"
 
Laatst bewerkt:
Ik hoorde dat een Suzuki TL1000 vork er ook direct op paste (ook USD, maar niet goudkleurig ;) )

En instant-volg :D (nog 1,5 week, dan mag ik ook los op mijn K100 project *O* )
 
Jammer dat je om deze reden aan je project moet beginnen maar nu is het toch een geluk bij een ongeluk.

ben benieuwd wat het resultaat gaat worden.

ik ga proberen overeind te blijven *D
 
Hey Joost,

Bedankt voor je reactie. Ik ben inmiddels zelf al wat verder. heb zojuist via MP een achterwiel van een BMW 1150 RT gekocht. Ik heb een K100rs 16V en die heeft het paralever systeem, dus voor zover ik het nu kan bekijken moet het passen.

Ik ben je topic al aan het doornemen, heb er al een hoop info uitgehaald. Dank daarvoor!
 
Vraag 2: Ik heb bij verschillende projecten (in het buitenland) gezien dat er een voorvork/wiel en remmen van een Yamaha R1 geplaatst werken op een K100. Kan iemand mijn vertellen of dit een op een past, of hier anders een ombouw kit voor is omdat ik zelf iets moet maken. En owja... Wie weet er een adres waar ik dit soort R1 onderdelen zou kunnen vinden.

Ik ben met iets vergelijkbaars bezig, kijk maar een keer in mijn topic. Houd er rekening mee dat als je een andere vork erin zet dat je mogelijk het volgende allemaal moet aanpassen:

- Vork
- Kroonplaten
- Pen
- Remmen
- Velgen

In totaal kan het dus aardig duur uitvallen is mij opgevallen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan