BMW K100 RS SE

dat is de reset knop voor het ABS systeem, mocht het een keer in de war zijn (gebeurd wel eens) dan kun je daarmee het spul resetten. Het is dus niet om het ABS uit te schakelen. k heb zelf ABS1 op mijn 1100LT van '92, maar dit vind ik persoonlijk geen joepie systeem, erg bokkerig. Ik zou er geen BMW om laten staan als er geen ABS op zou zitten. Mijn systeem doet het al een heeeeeele tijd nie meer, 20000 km ofzo, ondanks de aanweizgheid van een testkastje heb ik geen zin er naar te kijken want ik ga het ABS er toch afhalen om stalen remleidingen te monteren.
 
dat is de reset knop voor het ABS systeem, mocht het een keer in de war zijn (gebeurd wel eens) dan kun je daarmee het spul resetten. Het is dus niet om het ABS uit te schakelen. k heb zelf ABS1 op mijn 1100LT van '92, maar dit vind ik persoonlijk geen joepie systeem, erg bokkerig. Ik zou er geen BMW om laten staan als er geen ABS op zou zitten. Mijn systeem doet het al een heeeeeele tijd nie meer, 20000 km ofzo, ondanks de aanweizgheid van een testkastje heb ik geen zin er naar te kijken want ik ga het ABS er toch afhalen om stalen remleidingen te monteren.
Ja, dit klopt. Als de spanning van de accu een beetje laag is (b.v. als het heel koud is) dan faalt de circuit-test soms tijdens het starten en gaat er een lamp nogal nadrukkelijk knipperen om je te laten weten dat je wel kunt remmen maar niet met ABS. Die knop stopt alleen het knipperen. Meestal werkt het ABS weer na een latere start-poging. Ik weet niet of het ABS op mijn 1990 K100RS-16v van de eerste of tweede generatie was (had nog wel van die indrukwekkende cilinders rond het achter-frame wat mijn latere R1100RT niet meer had), maar ik vond het best goed werken. Het klik-klakte nogal als het intrad (veel mee gespeeld natuurlijk, ik houd van mijn gadgets ;) ) maar de motor werd er niet instabiel van en ook geen pomp-reacties in het hendel. Zelfs remmend van schoon asfalt naar grind bracht het systeem niet van de wijs. Ik ben alleen wel benieuwd in hoeverre zo'n systeem "veroudert" door de jaren heen (ik had de mijne destijds nieuw gekocht), maar anders is het best in orde.
 
Hoi,
blijkbaar zijn we toch nogals eensgezind ivm ABS. Liever geen dan wel ABS.

En niet vergeten : koppeling vervangen? (niet echt nodig op die km-stand maar afhankelijk van de rijstijl/stadsgebruik enz. en de kogellagers van het balhoofd vervangen. (bij een doorrijder zijn die op deze km-stand meestal behoorlijk aangetast)

ABS is je eigen keuze evenals 16 of 8 kleps.

Betrouwbaarheid/levensduur van een 16-er ligt iets hoger dan bij de 8 klepper.

Onderhoudskosten zijn vergelijkbaar.

Veel wijsheid en succes toegewenst.
K
 
Hallo :W ,

Ik heb de K100 RS SE nog niet kunnen bekijken omdat ik geen tijd had. Heb inmiddels een andere afspraak gemaakt om de motor te bezichtigen. Inmiddels over het web gesurft en twee andere motoren tegengekomen. Een K100RS uit 1984, kmstand: 95000, geen val- of aanrijdingschade, met koffers , zonder ABS (jawel), kleur: Daytonarood, vraagprijs dealer: EUR 2500, met 1 mail de vraagprijs doen laten zakken met EUR 450. Een K100RS 16V, kmstand: 79000, koffers en handvatverwarming, 1 probleem: de motor is in zijn geheel overgepoten, wat waarschijnlijk (?) duidt op val- of aanrijdingschade, vraagprijs dealer: EUR 3250 (zonder servicebeurt), in 1 mail de vraagprijs laten zakken met EUR 700!!!. Foto´s zijn bijgevoegd. Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar de K100 RS in de kleur Daytonarood :Y . Ook vanweg het feit dat ABS1 niet mijn voorkeur heeft :N . Suggesties of op- en aanmerkingen. Ik merk wel dat je flink moet shoppen om een goede motor te krijgen. Foto´s bijgevoegd.

Groeten, Mats. :]
 
Ik zou van de modellen tot 88 afblijven. Zijn wat gevoeliger.

Let op een knorrend geluid bij wegtrekken vanaf stilstand. Het is niet ernstig en gaat ook heel lang nog mee. Wat je dan namelijk hoort is de uitgaande as naar het koppelingshuis. Daar zit een tandwiel vast aan de rubberkoppeling via 6 klinknagels die in de loop der tijd speling krijgen. Bij de modellen na 88 zijn er 12 klinknagels ingeramd en is er geen last meer.

Verder is de splinevertanding van de cardanklok bij de oudere modellen dunner en gevoeliger. Kan zijn dat die al is vervangen voor een revisie exemplaar. (oude type is de cardan klok voorzien van 8 inbusbouten op het deksel en bij het nieuwe type van 8 bouten met sleutel 13.

Controleer dus de speling met de motor op de middenbok met afgezette motor en in de 1e versnelling. Speling op achterwiel mag 4 cm bedragen. Ik had 7 cm en had de klok en het kruisje van de cardanas stuk.

Verder kon je voor 4000 euro bij anbergen in slagharen een K1 kopen uit 1990 met ABS. Dat was tenminste een redelijk bedrag. Die k1 is trouwens inmiddels verkocht.

http://www.becksmotoren.nl/occasions/GetImage.asp?KlantId=1289&ObjectId=2391&Width=130
Een K1100 RS uit 95 is wel ietsje duurder maar wel de moeite waard. Staat bij Becks Motorservice Wijhe (bmw specialist) heeft een uitstekende reputatie
www.becksmotoren.nl
 
Laatst bewerkt:
pas op voor die kardan,kan ongeveer 80000 km mee ,dan knak.......
kost ongeveer 500 pegels ,bij ons in belgenland toch :P
 
pas op voor die kardan,kan ongeveer 80000 km mee ,dan knak.......
kost ongeveer 500 pegels ,bij ons in belgenland toch :P

??
'k Heb met de meeste Beemers ver over de 100.000 km gereden en nooit een cardanprobleem gehad.
1 keer met een 'ouwe' GS problemen met de kruiskoppeling, maar met die heb ik dan ook enduro's gereden :Y
Graag meer info ivmmet deze cardanproblemen. K
 
De mijne knalde eruit bij 122dkm.

Kruisje defect en de spline vertanding tussen de as en de klok versleten. Binnenwerk dus kroon/pignonwiel waren nog goed muv de lagers. Echter het pignonwiel kan niet los vervangen worden. Kroon/pignon is een matching set. Ze zijn af fabriek op elkaar in gelopen.

Ik heb toen via marktplaats een gebruikt cardan van een schade k100rs gekocht uit 1989. Spline vertanding en kruisje waren perfect dus ik dacht dan is het cardan ook defect.

Cardan bleek na montage de lagers defect te hebben en die zijn vervangen door een kennis. Onderdelen zijn toen geleverd via Hobbyist.nl . Geintje koste me al met al 450 euro aan materiaal en beunwerk.

Revisie cardan bij Hobbyist.nl kost 660 ex btw en dan is ook echt alles nieuw.

Je kon ook duidelijk het verschil zien tussen het oud type cardan as en het nieuwe type. Bij de nieuwe zaten er minder nokken op maar waren groter. Bij de oude zaten er meer nokken op maar waren dus veel fijner (en daardoor dus ook gevoeliger)

En zo ziet de zooi er dan uit na demontage

bmwcardan004.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal :W ,

Ik ben er denk ik wel uit nu, alleen nog niet over de prijs, maar ok. De 10e motor is dan eindelijk een motor die goed onderhouden is en er goed uit ziet. Het gaat om een BMW K100RS 16V (16-klepper). Geen ABS, wel originele BMW-zijkoffers en handvatverwarming. Km-stand: 80000. Bouwjaar: 1991. Altijd onderhouden bij een BMW-dealer, ingeruild bij een niet-BMW-dealer voor een Honda. De motor ziet er piekfijn uit :} . Geen val- of aanrijdingschade, geen lakschade: de motor is door een professioneel bedrijf recentelijk in zijn geheel overgespoten, het motorblok ziet er ook goed verzorgd uit. Geen lekkages, allemaal nog originele bouten/moeren, geen schade aan het motorblok, voorvorken zien er gaaf uit, nieuwe achterdemper, banden zijn vrijwel nieuw, cockpit ziet er prima uit met lichte beschadiging aan de perspexafdekking (is te herstellen), speling cardanas circa 2 cm, wielen lopen mooi recht, velgen in picobello staat, alle electronica werkte prima, uitlaat vrijwel gaaf, schijfremmen zien er gaaf uit; zonder roest of beschadiging/putten, in zijn algemeen geen roestplekken of roestpunten. Kortom een motor die blijkbaar zeer goed verzorgd en onderhouden is en altijd heeft binnengestaan. Onderhoudsboekjes zijn aanwezig en gecontroleerd. Originele vraagprijs dealer: EUR 3990. Zonder inruil, garantie en servicebeurt: EUR 3250. Let wel: dit is geen BWM-dealer. Ik laat de servicebeurt liever bij een BMW-dealer want deze dealer heeft totaal geen verstand van BMW-motoren. Dat bleek wel. Maar ok, who cares. Want vinden julie, zal ik nog een lager tegenbod doen?? O-) Deze man was wel schappelijk en eerlijk. Vond ik.

Groeten,
Matspontius :]
 
*O* *O*
Welkom in de club van de 16V. Doen gewoon. Zoals al gemeld, vorig jaar 2.250 Euro aan een 91'er met 106.000km op de teller. Doorrijder, dus blok en velgen zien er niet echt fris uit, achterband was op en kogellagers van het balhoofd waren aan verfvanging toe. Totale kost inclusief groot onderhoud : 850 Euro.

Dus totaal : 3.100 Euro.

Verder wel in perfecte staat van onderhoud.

Dus overgespoten, goede banden etc...voor 3.250 Euro....

'k Zou er zelf niet aan twijfelen.
Succes ermee.

(is het zo'n afschuwelijk rode ? '( )
K

 
Beste Kries, :W

Nee hoor, de motor is donkergroen metallic. De motor ziet er zo goed uit dat ik eerlijk gezegd twijfelde aan de km-stand. In positieve zin wel te verstaan :Y . Ik heb voor het eerst, na 10 motoren, een goed gevoel bij een motor. Maar ik wacht nog even af, misschien reageert de dealer nog met een lager bod. De motor staat er namelijk al een tijdje (accu was leeg). Dus wie weet. Oh ja, een geen ABS he!!! Dat is ook een pre.

Groeten, Mats :]
 
Mats,
hopelijk ook nog enkele tonnen erbij op de teller.

Ze zijn er wel voor gebouwd hé.

Succes,
K
 
Terug
Bovenaan Onderaan