BMW K100 RS SE

Matspontius

MF'er
4 aug 2006
58
0
Den Haag
Hallo :] ,

Ik ben van plan om en tweede hands BMW K100RS SE aan te schaffen :Y , via een dealer wel te verstaan. Kilometerstand: 120000km. Bouwjaar: 1989. Met ABS, alarmlicht en handvatverwarming geinstalleerd. De motor is goed onderhouden, het motorblok, voorvork, achterdemper, remschijven, accu (?), banden, cockpit, tank, electrisch systeem zien er allemaal ok uit :} . Geen roestplekken, wel flinke lakschade (geen deuken) op verschillende plekken '( . De motor heeft een lichte schuiver gemaakt, vandaar de lakschade. Geen schade aan het motorblok. Mijn vraag is nu: wat is zo´n motor waard? Wat is een redelijke vraagprijs? De dealer vraagt circa EUR 3990 :N . Ik heb geen inruilmotor, mijn vorige BMW K75C heb ik voor een goede prijs particulier kunnen verkopen. Alvast bedankt voor jullie informatie. Groeten, Mats. :W

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/398698/e19c05dc96973856977960a59df4f6da (BMW-K100RS-SE-1989.jpg)​
 
dit kijkt wat makkelijker
full





particulier vragen ze er rond de 2950 eurovoor, dus probeer 500 euro af te dingen op de vraagprijs, of betaal de prijs en ritsel een complete outfit, meestal doen ze dit wel, zeker bij motorkleding die al van de "oude" partij zijn,
succes ermee :W

[me]Sheldon blijft het veel geld vinden voor een motor van 17 jaar[/me] :X
 
Ik weet niet exact de 2e hands prijzen in Nederland, maar voor dat geld moet je haast wel een 16 klepper kunnen kopen van 90 of 91 denk ik? (zelfs zonder lakschade). Veel beter rijwielgedeelte en remmen, stuur is net een tikkie breder en ook een minder saai motorblok. Wel helaas (nog) meer trillingen dan de 2 kleppers hoewel de ene dat meer doet dat dan de andere (vrij grote produktie spreiding), dus even uitproberen. Succes!
 
Hallo iedereen,

Alvast bedankt voor jullie informatie :} . Even ter verduidelijking. Ik heb inmiddels al zes motoren bekeken, 2 particulier en 4 bij een dealer, waarvan 1 16-klepper en 2 K100RS SE. Bij een dealer liggen de beginprijzen vaak rond de EUR 3500-4000 ;( voor dit type. Al die motoren zagen er bijzonder beroerd uit, de 16-klepper had duidelijk een aanrijding gehad en ook 1 van de K100RS SE had duidelijk aanrijdingsschade (ernstige schade aan het motorblok). Bovendien vergt een 16-klepper meer onderhoud dan de 2-klepper. Alleen de laatste K100RS SE zag er goed uit, behalve dan de lakschade. Ik ben overigend ook niet van plan om EUR 4000 te gaan betalen voor die motor :N . Wil de dealer niet flink in prijs zakken dan bekijkt hij het maar. Ik dacht zelf aan EUR 3200, plus motoroverall Huskey II van Difi (EUR 170), benzinemeter, oliedrukmeter en temperatuurmeter in de kuip (prijs?), nieuwe accu indien nodig en een complete afleveringsbeurt. De herfst en de winter zijn in aantocht en ik denk dat hij de motor niet nog een jaar in de showroom wil hebben staan :9 . Take it or leave it O-) . Tuurlijk heb ik die andere motor die jullie hier ook zien staan, maar het is geen K100RS SE en bovendien denk ik dat deze ook flink wat schade zal hebben (EUR 1500 is wel een erg laag bedrag). _O-

Groeten, Mats
 
Met een km-stand van 120.000 komt de tijd (misschien) dat een aantal onderdelen aan vervanging toe zijn. Koppeling o.a. remschijven, filters etc etc. Bij BMW is dat een bijzonder prijzige onderneming. Het kan goed zijn dat je dan toch nog 2000 - 3000 euro extra uit moet geven en dan ben ik voorzichtig.
 
4000 Euro voor een 17 jaar oude schademotor?????? Dat slaat toch nergens op. :N

4000€????????????????????????????????????

Jullie Hollanders zijn gek als het aankomt op motoren kopen

4000€ voor een 17 jaar oude motor met schade |( |( |( |( |( _O-

Ik denk dat ik een motorhandel ga opzetten in Holland, valt grof geld mee te verdienen
 
1) neem liever een 16 klepper

Zelf vorig jaar eentje aangeschaft bwjr 91, 105.000 km. voor 2.250 Euro (particulier in B)
Hooftechnieker van de dealer heeft er zo 1tje. Ondertussen over de 250.000 km.

Eventueel 1tje invoeren uit B/D ?

Succes
 
ik zou voor die prijs ook gaan voor een 16 klepper..een stuk beter.... en de abs op deze motor.. is echt een ramp..liever niets..dan abs..1...

de 16 klepper is de opvolger..veel soepeler.. minder geluid en trillingen..

en het nadeel van deze SE uitvoering is dat het bijna allemaal schademotoren zijn..

succes..mocht je meer info willen.. gebruik mijn privemail..

jobje26@hetemail.nl
 
de 16 klepper is de opvolger..veel soepeler.. minder geluid en trillingen..
Minder trillingen betwijfel ik nogal (ik heb de mijne er destijds voor verkocht, werd er gek van), hoewel het nogal varieert. Wel heeft de 4 klepper iets van een "eindschot" waar de 2 klepper nogal vlak en zoutloos is.
Het grootste voordeel van de latere K's is nog wel het rijwiel gedeelte met moderne(re) wiel-maten, paralever en veel betere remmen vooraan. Mocht je de pech hebben op een '90 model nog een Boge achter-shock aan te treffen dan meteen vervangen voor de latere Showa.
Het zijn erg mooi gebouwde en afgewerkte motoren, vooral in vergelijking met latere BMWs, en best een fijn ding om te rijden als je de trillingen kunt verdragen.

en het nadeel van deze SE uitvoering is dat het bijna allemaal schademotoren zijn..
Da's curieus :?
Of staat SE voor "Schade Editie"? :+
 
Hallo,

Bedankt nogmaals voor jullie adviezen :} . Ik ben inmiddels overtuigd. Die dealers kunnen de pot op en ze kunen hun schademotoren in hun .... steken |( . Ik ga deze week bij een particulier kijken die deze motor voor EUR 2400 aanbiedt. Ik ga de motor van van voor tot achter inspecteren, ben benieuwd. Als die naar mijn mening goed is doe ik een bod van EUR 2000O -).

Groeten, Mats. :]
 
Hallo,

Bedankt nogmaals voor jullie adviezen :} . Ik ben inmiddels overtuigd. Die dealers kunnen de pot op en ze kunen hun schademotoren in hun .... steken |( . Ik ga deze week bij een particulier kijken die deze motor voor EUR 2400 aanbiedt. Ik ga de motor van van voor tot achter inspecteren, ben benieuwd. Als die naar mijn mening goed is doe ik een bod van EUR 2000O -).

Groeten, Mats. :]


Welk jaar, hoeveel km, staat ???

Als het een 16 kleps is is 2400 normaal. Bij een oudere versie kan je inderdaad uitgaan van een prijs tss 2000 en 2250 Euro.
 
Beste Kries :W ,

Bedankt voor je interesse. Aantal km is 113.000. Banden, accu, remschijven/remblokken zijn vernieuwd :Y . Bovendien volledige kofferset. Ik ga deze week kijken hoe de staat van de motor is. Ik heb al een hele inspectielijst opgesteld. Volgens de eigenaar heeft de motor absoluut geen val- of aanrijdingsschade. Mijn maximum bod zal rond de EUR 2100 liggen, mits de motor motorisch in orde is en het uiterlijk van de motor ook ok is. En ja, ook ik ben BMW-verslaafd :Y . Geen enkel ander merk komt im frage :N . Vooral de BMW K-serie heeft mijn voorkeur. Gewoon heel stabiele motoren. Ik heb zelf nu een K75C en een K100 bereden, naar volle tevredenheid. Nu dus op naar een K100RS.

Groeten, Mats. :]
 
Oh, bouwjaar is 1989.

Hopelijk heeft ie dan ook geen ABS. Want ABS1 is een ramp (wat mij, als ex-trialist, betreft zijn alle ABS-systemen om een motorfiets levensgevaarlijk) en onderdelen zijn zo goed als onvindbaar.

Succes ermee. Enne 2100 Euro is een 'redelijke' prijs in NL.

Zoals gezegd, vorig jaar een 91er 16v voor 2.250 Euro gekocht (105.000km)
Maar in NL zijn die blijkbaar bijna onvindbaar. '(
 
Beste Kries,

Alweer bedankt voor je informatie. Even een praktische vraag. Het ABS-systeem is toch gewoon aan- en uitschakelbaar? Ik zou ABS alleen inschakelen bij extreme omstandigheden (zeer nat wegdek bv) en anders zeker niet :Y . Ik heb inmidddels al 20 jaar gereden en nog nooit 1 valpartij meegemaakt, gelukkig O-) . Wel een aantal keren flink moeten remmen (zonder ABS), maar dat ging goed.

Groeten, Mats. :]
 
Volgens mij is alleen op de 1100 GS het ABS uit te schakelen? (bij de andere modellen kan je volgens mij alleen de knipperende controlelampjes uitzetten bij een storing?)
Ik zou trouwens liever een oude BMW hebben zonder dat ABS 1 dan mét.
Het schokt vreselijk tijdens hard remmen, en je voelt de reactie ook erg goed aan je remmen. Ik kan me ook niet voorstellen dat het veilig is bij een noodstop. :N
 
Op de K100 RS zit wel een knop voor het ABS systeem. Ik heb twee foto´s bijgevoegd. 1 van de cokpit en 1 van het ABS-systeem. Zou toch vreemd zijn als je niet zelf kan beslissen of je ABS aan of uit wil hebben staan.

Groeten, Mats.

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/400206/5baef6a15c43493b89e5598a988f9967 (abs1.jpg)​
 
Terug
Bovenaan Onderaan