Bmw k100

Cavalcade

MF'er
4 dec 2006
63
0
Berlaar
Een vriend van mij heeft recentelijk een bmw k100 rt aangekocht van het gezegende jaar 1983 en met 100000 op de teller. De motor op zich doet het goed maar wat ik eigenaardig vind is dat hij op zijn zijstandaard heeft gestaan en daarna start en ongeloofelijke rookwolk produceerd en met een snedige geur erbij. Zet hij hem op zijn middenbok heeft hij het niet. Is dit een gekend probleem of weet er iemand wat dit kan zijn.
 
Versleten zuigers/zuigerveren/cilinders....
Doordat de motor op de jiffy schuin staat loopt er olie tussen de zuigers en de cilinderwand de verbrandingskamer in.
Als ik zo op het internet rondkijk schijnt een een k100/75 probleem te zijn. Waarschijnlijk doordat de cilinders horizontaal liggen en de zuigers meer aan de onderkant op de cilinderwand drukken.
 
Is een typisch BMW probleem, ik geloof niet in slijtage van zuigers enzo. Die dingen kunnen makkelijk 200000 Km lopen voordat ze een keer gereviseerd moeten worden, een keer compressie meten kan natuurlijk geen kwaad. Bij de Boxers komt het trouwens ook voor, het heeft gewoon met de horizontale ligging van cylinders te maken. Een BMW liever niet op de jiffie zetten dus.
 
Een vriend van mij heeft recentelijk een bmw k100 rt aangekocht van het gezegende jaar 1983 en met 100000 op de teller. De motor op zich doet het goed maar wat ik eigenaardig vind is dat hij op zijn zijstandaard heeft gestaan en daarna start en ongeloofelijke rookwolk produceerd en met een snedige geur erbij. Zet hij hem op zijn middenbok heeft hij het niet. Is dit een gekend probleem of weet er iemand wat dit kan zijn.


de jiffy is een grote nono voor de k100, of wennen aan een beetje rook de eerste km.
 
Terug
Bovenaan Onderaan