Bmw k100

11 jan 2016
5
0
44
Gavere
Hallo, even een vraagje.

Mijn Bmw k100lt uit 1987 vertoont momenteel een spoor van zijn ouderdom, het achterlicht heeft opgehouden te branden.
Wanneer ik alles uitmeet kom ik tot de conclusie dat er geen spanning achteraan uit de boom komt, mijn knipperlichten die aan dezelfde fiche zitten werken dan weer wel...
Het achterlicht zelf werkt perfect (geprobeert rechtstreeks aan de batterij), nu is mijn vraag of er een aparte zekering terug te vinden is voor dit achterlicht. Ik vind momenteel enkel een klein zekeringkastje links in het midden aan mijn motor terug waarin een zestal zekeringen zitten. Daar staat evenwel niet duidelijk op of dit van de achterlichten zijn, enkel verlichting in het algemeen.
Vermits ook mijn voorlicht werkt ben ik een beetje einde raad...

Gr Geert
 

Han S

MF veteraan
11 apr 2015
7.959
5.177
Er zal ook wel ergens een schakelaartje zitten met bewegende delen en die slijten.
 

MasterTommy

MF veteraan
14 sep 2008
13.140
83
27
Amsterdam
Doet je stadslicht het wel?

Zo nee, zou ik als eerste het contactslot en het stuk kabel wat er aan zit doormeten.

Zo ja, draadboom meten tot je de onderbreking gevonden hebt.

Schema stond hierboven al zag ik.
 
11 jan 2016
5
0
44
Gavere
Nog even alles nagemeten en blijkbaar heb ik een spanningsverschil.
Mijn batterij geeft me 12,56V terwijl ik achteraan op de verlichting (niet aangesloten gemeten) slechts 11,50V heb.
Een fluctuatie van 1V maakt op zich niet zoveel verschil uit voor een gloeilamp (die brand dan ietsje minder fel) maar is blijkbaar wel van tel voor de aansluiting van een LED-licht.

De simpelste oplossing die ik nu zie is de aansluiting op de kabelboom omzeilen door een kabel te trekken vanuit mijn batterij, beveiligd met een aparte zekering en aangestuurd door een schakelaar op mijn stuur. Op die manier heb ik tenminste toch een achterlicht, weliswaar zonder remlichtfunctie...

Tenzij er iemand een andere oplossing heeft natuurlijk...

Gr Geert
 

subtoon

no substitute for cubic inches
Donateur
15 mei 2015
671
57
70
Gilze
90% van de stroomstoringen bij voertuigen op leeftijd zijn een gevolg van slechte of geen MASSA.

Geen remlicht is ongeveer even gevaarlijk en net zo strafbaar als geen achterlicht
 

Ramsteen

MF veteraan
Donateur
27 apr 2011
12.316
144
Spijkenisse
Nog even alles nagemeten en blijkbaar heb ik een spanningsverschil.
Mijn batterij geeft me 12,56V terwijl ik achteraan op de verlichting (niet aangesloten gemeten) slechts 11,50V heb.
Een fluctuatie van 1V maakt op zich niet zoveel verschil uit voor een gloeilamp (die brand dan ietsje minder fel) maar is blijkbaar wel van tel voor de aansluiting van een LED-licht.

De simpelste oplossing die ik nu zie is de aansluiting op de kabelboom omzeilen door een kabel te trekken vanuit mijn batterij, beveiligd met een aparte zekering en aangestuurd door een schakelaar op mijn stuur. Op die manier heb ik tenminste toch een achterlicht, weliswaar zonder remlichtfunctie...

Tenzij er iemand een andere oplossing heeft natuurlijk...

Gr Geert
ik zou de originele unit weer terugplaatsen ipv van die led oplossing.
 

daddyphilipsen

MF veteraan
31 mei 2008
6.541
237
52
Een fluctuatie van 1V maakt op zich niet zoveel verschil uit voor een gloeilamp (die brand dan ietsje minder fel) maar is blijkbaar wel van tel voor de aansluiting van een LED-licht.

Die zagen we niet aankomen. -O-

Gaat het ineens over een led lamp in een K100 achterlicht die dan niet brandt vanwege ouderdoms verschijnselen. |(

Toch altijd fijn dat een TS alle relevante informatie verstrekt :( :X