BMW K100RS 16V -> Café racer incl. foto's

4 jan 2016
34
0
Limburg
Hallo allemaal,

Mijn vorige post heb ik gevraagd te verwijderen, dit daar er iets met de foto's mis is gegaan. Nu een nieuwe en correcte post inclusief foto's. Dit dankzij MyAlbum.

Voor diegene die het leuk vinden, zal ik dit bijhouden en is elke reactie, tips of anderzijds ontzettend gewenst. Zo is het leuk om wat te posten als er reacties op komen, toch?

Enfin;
Afgelopen zaterdag was het zo ver. Na lang wikken en wegen, immers het postuur en de motor hebben nu niet echt een café racer gehalte, toch een K100RS 16V aangeschaft in België. Motor stond een jaar stil en was van de tweede eigenaar, van oom naar zoon toe. Onderhoudshistorie onbekend en de BMW stond al geruim een jaar stil.
Gelukkig bewoog de motor tijdens het testen in de 5e versnelling (en het achterwiel rond draaien). Nee, starten was er helaas niet bij.......

De RS heeft 111.000km op de klok en wordt waar nodig gereviseerd dan wel opgeknapt, zodat er in April (dat is een beetje de planning) een piekfijne, en vooral in nieuwstaat zijnde café racer klaar staat. Dit is mijn eerste build nadat ik een R1200RT opgeknapt heb, dus er zullen nog wel wat vraagjes komen aan jullie.


DAG 1: Ophalen en de start met demonteren
De motor opgehaald en retour gereden. Eenmaal in mijn 'mencave' gearriveerd, een kop koffie gepakt en gestart met het demonteren van alle plastic en diverse aanhangsels welke niet nodig waren. Na bijna 30 jaar zit het een en ander loeivast en dacht ik eerder klaar te zijn dan dat ik daadwerkelijk klaar was.

360.jpg
|
360.jpg


360.jpg
|
360.jpg


360.jpg
|
360.jpg





Dag 2: Flexen, frame en verder gaan met demonteren:
Het was al een latertje geworden, dus uitslapen, ontbijten en weer de 'mencave' in. Gelukkig was er alleen oppervlakkige roest aanwezig op het frame en is het frame mooi recht, zonder schades. Na het passagier-gedeelte van het frame te hebben verwijderd was het tijd om het frame grotendeels te ontdoen van alle staal tierenlantijntjes (en dat zijn er een hoop zeg!). Daarna weer zorgen dat het frame weer mooi rond oogt.

360.jpg
|
360.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


360.jpg
|
360.jpg


1k0.jpg



Nu verder met het voorwiel, remmerij, olie aflaten, remmevloeistof verwijderen, net als ook de koelvloeistof. De olie was git- en gitzwart, maarja, wat verwacht je van een jaar stilstaan. Tijdens het leeglopen heb ik twee sterke magneten in de olie gehouden en gekeken of er metaaldeeltjes zichtbaar waren en dit was niet het geval, buiten wat heeel klein grut om. Gelukkig...
Uiteindelijk komt het blok goed in beeld en jeetje, wat een lelijk blok. Praktisch, maar lelijk. Wat mij ook verraste was de hoeveelheid kabels, stekkertjes in zo'n oudere motor. Na het verwijderen van de voorvork gaat deze naar H&S suspension en wordt deze 35mm verlaagd met behoud van de originele veerweg. Ze korten de schokbreker aan de bovenzijde dus in, zodat deze niet boven de kroonplaat komt. Alles voor details!

360.jpg
|
360.jpg





Dag 3: Bekabeling verwijderen, luchtfilterhuis verwijderen, motor enigszins proper maken + injectie gedeelte en cardan demonteren: Ja, bekabeling... daar was er genoeg van, zelfs voor midden 1980. De ABS pomp inclusief aanhangsels verwijderd en verkocht. De café racer wordt licht en kaal.
Wat veel tijd kostte was het labelen van de kabels. Nu weet ik nog hoe en wat, maar dat is over 1,5 maand absoluut niet het geval. Better safe than sorry........
Tsja, of ik problemen tegen ben gekomen... eigenlijk vrij weinig buiten twee ONTZETTEND hardnekkige...*piep*er*de*piep* bouten.
Bij het verwijderen van de cardan, kwam de schijf niet los doordat beide bouten kapot gedraaid waren door de poreusheid. Na 1,5uur ergernis en van alles geprobeerd te hebben werd ik via een mede-forum-lid getipt op een youtube filmpje. Snel naar de karwei (ligt hier in de buurt) en een gasbrander gekocht inclusief een 12, 13 en 14mm staalboor. Eerst de kop kapot boren, vervolgens de remschijf er af slaan en dan de hitte op de rest van de bout los te halen.

360.jpg
|
360.jpg




De kardan, achterzijde, is er nog redelijk tot goed aan toe qua ribbels. Alleen de kleur baart mij een beetje zorgen. Het lijkt alsof deze wel heel erg heet is geworden.
De RT van mij had een wat meer originele staalkleur, deze is wat paars-achtig. Ook zat er nauwelijks, lees geen; smeersel op de belangrijke bewegende delen.........

1k0.jpg


360.jpg
|
360.jpg




WHAT TO DO:

1. morgen het injectie gedeelte volledig loshalen om de zwarte rommel boven op het blok te verwijderen. Schoon, schoner, schoonst!
2. begin januari vertrekt het frame als ook de velgen van de K75/K100 (Y-velgen) naar de straler. Alleen het frame wordt zwart gecoat. De rest spuit ik zelf. 2. tussen kerst en nieuwjaar probeer ik alle kleine delen (kleiner dan 50x50cm) te glasstralen bij een kennis.
 
Laatst bewerkt:
Iedereen een gezond nieuw jaar.

Natuurlijk in de afgelopen week genoeg gedaan... Meeste werk is de handmatige schoonmaak van het blok, ontvetten + spuitwerk.

360.jpg
|
360.jpg


360.jpg
|
360.jpg


360.jpg
|
360.jpg



Zijkanten van de versnellingsbak geschuurd, gespoten. Zoals je ziet is er nog een bout die lastig blijft doen...

360.jpg
|
360.jpg
 
Natuurlijk moeten alle details ook kloppen en heb ik de startmotor gesmeerd, waar wd40 goed voor is!
Hierna gespoten in het zwart, morgen nogmaals schuren en dan een laatste laag zwart incl. blanke laag.

720.jpg
 
De versnellingsbak is nogal een projectje om te spuiten, vooral met deze temperaturen. Ik heb eerst 5/6 dunne laagjes grondlak aangebracht om vervolgens tussen iedere laag licht te schuren met 320/420 flexibel schuurpapier.

Hierna heb ik een laag metallic lak aangebracht, antraciet, zoals de cardan er ook uit komt te zien. De velgen zullen matzwart worden (y-velgen). Vandaag heb ik de metallic lak weer opgeschuurd (is nog niet te zien, morgen komen meer foto's).

360.jpg


360.jpg


360.jpg



Helaas zijn al die goedkope motip blanke lakken rommel. Voor een fatsoenlijke laag druipt het, en tien keer overspuiten heeft nog steeds het grove effect alsof er geen blanke lak laag over heen zit. Iemand tips mbt. blanke lak?
 
Laatst bewerkt:
VHT Lak?

Ik lees overwegend positieve reacties, heb het zelf ook staan en met een week of 2 kan ik je vertellen wat het resultaat op mijn blok is
 
Gaaf om nog een BMW K100 Cafe Racer in aanbouw te zien. Altijd leuk om te zien hoe andere mensen het weer aanpakken. Heb je een voorbeeld waar je de bouw op baseert of maak je iets uit de losse pols?

Blok was bij mij ook een ramp om schoon te maken. Kwam met Dasty heel ver. Zit nog te denken om het te soda stralenan ofzo iets (iig niet parelen, geeft troept en porieen van het alu blijven open staan). Wil de natuurlijke aluminium kleur weer naar boven halen.

Dit is mijn project:
BMW k100RS Cafe Racer
Als je vragen hebt over dingentjes hoor ik het wel.
 
Voor je uilaat als je die mat zwart wilt hebben kun je gewoon barbecue zwart gebruiken. Stukkie geoiekoper dan vht en blijf perfect zitten :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan