BMW k100RS Cafe Racer

Hahahahahahahaha,
Die tijd is voorbij hoor. We hebben gewoon satelliet verbinding en WiFi ;) Al mag dat wel wat sneller :p


Voor de geïnteresseerden, ik zit op de Volvox Terranova. Een slagje groter dan het vorige schip,164m. 2x een V18 erin met boring 38cm. En nog een 9 in lijn versie. Wel machtig materieel. We zijn de haven aan het uitbaggeren van Jakarta en daarbij een nieuw stuk aan het opspuiten.


Een maat is bezig met een CNC freesmachine te bouwen. Dus denk dat ik ff op hem wacht zodat er een vet T-stuk gemaakt kan worden.
In het begin dacht ik monoblocks te kopen maar die klauwtjes zijn toch wat prijzig. Tokico's is denk prima voor de K.

Als ik terug ben wil ik echt de K een keer afmaken. Is toch een meerjaren project geworden terwijl dat in eerste instantie niet de bedoeling was.
Zijn een aantal dingen die ik wil doen:
- nieuwe uitlaat maken
- lijn tank zitje iets mooier maken.
- ander zitje
- dan het gehele spulletje spuiten
- Voorwiel nog uit elkaar, coaten en dan rvs spaken erin. (mss dat ik 't achterwiel ook maar laat coaten dan)

En dan is er nog een foto wat mij op ideeën heeft gebracht. Kan de foto ff niet vinden.
Maar standaard zit de achterveer van een K rechts achter. Hoe vet zou 't zijn als die dmv een beetje laswerk werk recht voor 't achterwiel kan komen en dan schuin naar voren komt te staan. (moet toch al andere achterveer) :p
Dan is de achterkant helemaal vrij.


Maar oma zat idd in mijn topic. Maak in m'n hoofd ben ik toch nog er veel mee bezig.
 
Is een aardig groot bootje als ik dat hier zo zie. Wat doe jij precies op het schip als ik vragen mag?

Ben benieuwd hoe je die vering voor elkaar wilt fabrieken. Denk dat je wellicht kan afkijken bij oa de R1100s bijvoorbeeld.
Ik blijf het in iedergeval volgen!
 
Hij is aan aardig formaat ja, maar er zijn nog wel grotere hopper hoor. Een HAM 318 neemt gewoon 2x zo veel mee. Maar ik vind het een prima formaat. Anders is het wel echt steeds een eind lopen van achter naar voor, 200+ meter.

Ik loop in de machine kamer. Als machinist ben je verantwoordelijk voor alle motoren en systemen die er aan boord zijn. Is er iets kapot of werk het niet meer optimaal moet je het als machinist ook zelf repareren. Pompen, elektromotoren, hydrauliek, verstuivers, koelers, noem maar op. Op een baggerschip komt daar nog eens heel de bagger installatie bij.

Ja hoe dat van de R1100s in elkaar steekt, zo bedoel ik het idd. Dan heb je een hele cleane achterbrug denk ik zo. Net voor t wiel een montage punt erop lassen en dan schuin naar boven voor op t frame.
 
Om MOSH en de stille lezers toch nog een wat te laten zien :P
Heb ik voor mijn luchtmassa meter naar luchtbox een mooi nylon verloop busje gemaakt. Dit had ik eerst beetje "beun" opgelost met wat tape. Maar dat kon eigenlijk echt niet (shame on me)

Had nog een mooi rest stukje nylon gevonden waar ik wel wat moois uit kon maken.

Deze schuif ik om de lucht massa meter heen en kan ik dan daarna in de airbox klemmen. Toch ff wat netter.


Toevallig iemand zijn K100 injectors eraf liggen? Zou die dan de binnenmaat van de cupjes die over de injector schuiven kunnen meten? Diameter / diepte. Kan ik daar nog een cupjes voor draaien voor een ronde rvs brandstof rail. Bij voorbaat dank ;)
 
Laatst bewerkt:
Joossie, ik zat zo nog eens te denken over het 'clean' houden van de achterbrug. Terwijl ik het internet af aan het struinen was kwam ik het volgende tegen.
De R100rs van XTR Pepo heeft ook een mooie 'clean' achterbrug met de veer net voor de band zitten. Hij heeft dat opgelost door de achterbrug van een R850r te monteren.
Nu heb ik totaal geen idee of je dat zo 'effe' kan toepassen op jouw K100rs maar wellicht kan je er wat inspiratie uit halen.
 
Uiteindelijk is alles pas te maken maar ik zou dan eerder naar de achterbrug van een K1100 paralever kijken.
 
Oma maar de deur uit getrapt. Na 22 weken stage ben ik weer thuis. Ik heb nu al mijn vaardagen binnen. Moet alleen nog wat dingen afronden op school en dan is alles klaar.

In die weken aan boord genoeg inspiratie opgedaan. Nu ik weer thuis ben wil ik toch nog 't een en ander gaan verbouwen aan de K. Wat ik in 't begin eigenlijk nog niet durfde.

Heel de achterkant gaat er toch af en dan de lijn van 't frame iets anders doen. Het zitje ga ik wel gewoon hergebruiken. Met hier en daar een kleine modificatie.

En dan nog het idee van mijn achterveer. Het liefst wil ik de veer recht voor 't achterwiel. Maar omdat de veer dan zo dicht op het scharnierpunt zit van de brug ben ik bang dat het 'm net niet word qua veerweg. Maar ook qua sterkte van de achterbrug. Kan die dat ook wel aan om de krachten zo te verdelen.
Iemand tips?


Optie 2 is om hem halverwege op 't cardan te plaatsen en de frame buis te laten lopen. Niet schuine die naar achter wijs (die gaat er af). Maar die schuin naar voren gaat.
full

Het reservoir komt dan wel boven.
 
Laatst bewerkt:
Als je de veer in het midden van de brug wil hebben is de achterbrug van een paralever de way to go. Ergens rond 1991 is dat begonnen, ik geloof op de 16 klepper. Dan moet je wel het aangegoten oor voor de trekstang onder je bak hebben.
 
Ik zit eens de foto's te bekijken van een 16V. Maar das nog steeds een veer achter.
Een R1150 heeft wel een z'n veer voor 't achterwiel.

Zou ik geld te veel hebben is een 16V bak met R1150 achterbrug/cardan een optie.

Maar ik vind de looks van de 8V gaver. Dus wilde ik eigenlijk daar op verder knutselen. Ik heb een extra versnellingsbak + aandrijving (8V) dus ik heb de mogelijkheid om wat te proberen.

Nu zat ik te denken om een stukje uit 't cardan te slijpen om daarna een massief stuk terug te plaatsen als veer montage.
Ik zit alleen met de krachten verdeling. Als de veer voor 't achterwiel komt, moet de kracht van een hobbel eerst door heel de brug om zich daarna door de veer te verplaatsen.
T is ter plekke minimaal 5mm. Viel me nog niet tegen.
full
 
Ik zit eens de foto's te bekijken van een 16V. Maar das nog steeds een veer achter.
Een R1150 heeft wel een z'n veer voor 't achterwiel.

Zou ik geld te veel hebben is een 16V bak met R1150 achterbrug/cardan een optie.

Maar ik vind de looks van de 8V gaver. Dus wilde ik eigenlijk daar op verder knutselen. Ik heb een extra versnellingsbak + aandrijving (8V) dus ik heb de mogelijkheid om wat te proberen.

Nu zat ik te denken om een stukje uit 't cardan te slijpen om daarna een massief stuk terug te plaatsen als veer montage.
Ik zit alleen met de krachten verdeling. Als de veer voor 't achterwiel komt, moet de kracht van een hobbel eerst door heel de brug om zich daarna door de veer te verplaatsen.
T is ter plekke minimaal 5mm. Viel me nog niet tegen. [afbeelding]
Ik rij zijspan met zo'n achterbrug. Een groot zijspan en ik heb heel veel heel zwaar beladen over intens slecht wegdek gereden. Die brug krijg je niet stuk.
Ik ben niet heel goed thuis in de modellen maar ergens is de paralever brug er in gekomen, in ieder geval de 1200 heeft hem. Ik zie dat de K1100 wel een paralver heeft maar met de schokdemper op de klok. Dan blijft inderdaad een brug van een R1100 over.
 
Jij rijdt ook gewoon nog met een 8V cardan?

Het liefst mijd ik een paralever omdat ik dat allemaal weer moet kopen enz.
 
De remklauwen binnen. Mis alleen 1 van de 2 imbus boutjes bij een klauw die de remblokken vast houdt. Op de MP advertentie zaten ze er gewoon in, bij aankomst alleen niet :/
(verkoper had 't net voordat die op vakantie ging op de post gedaan)
full

Ik zoek ook nog 4 bouten om de klauwen mee te monteren.
 
Laatst bewerkt:
Vd week toch de stap durven zetten om "overnieuw" te beginnen met de achterkant.

Een maat van me heeft er ff een fotoshop overheen gedaan. Voor de kleur en de USD vork looks. De kleur ben ik nog niet helemaal over uit, maar qua lijn ben ik nu wel tevreden.


Ben nu bezig met de achterveer. Ook contact met hyperpro gehad over de mogelijkheden. Maar moet ze nog van wat extra data voorzien.
full
 
Laatst bewerkt:
Erg fraai. maar eventueel iets van een extra driehoek er in daar zou niet misstaan, nu werken de krachten van de schokbreker als ook die van het subframe (afgesteund op dezelfde buis) in dwarsrichting.. niet ideaa.
 
Een kleine extra versteviging naar boven toe zou al voldoende kunnen zijn. Daar zit nl al een ophangpunt van het motor blok (tussen flens).
 
De demper zo liggend vind ik niet echt denderend mooi. Als het idee van de demper voor 't achterwiel mogelijk is ga ik dat zeker doen.


Vandaag maar eens aan de uitlaat begonnen. Segmenten aan elkaar hechten en kijken hoe dat eruit ziet onder 't blok. Of het allemaal een beetje uitkomt. Kijken of gelijke lengtes haalbaar is zonder er een te grote spaghetti van te maken :9

full


Toch altijd weer een grijns op m'n gezicht als ik met zulk soort klusjes die motorbrug zo multifunctioneel kan gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Mooi! Achterkant zit er vet uit nu die schuin omhoog loopt! :Y :Y

Uitlaat wordt mooi! Slijp of zaag je segmenten uit rechte buis? Succes! :t
 
Deze segmenten heeft een maat voor me op zn werk gezaagd. Maar dat is idd gewoon uit rechte buis.
Die kant en klare bochten zijn in verhouding veels te duur. Met die kleine segmenten kan je ook veel makkelijker uit de voeten. Omdat als je een segment iets draait de bocht meteen anders gaat lopen.

Ik heb er ook een hele handige excel tool voor. Je vult de maten in hoe de bocht moet worden en dan geeft hij aan hoe groot je de segmenten moet zagen.
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan