BMW K100RS of Suzuki GSX1100F

Welke motor zou jij kiezen?

  • BMW K100RS

    Stemmen: 13 54,2%
  • Suzuki GSX1100F

    Stemmen: 10 41,7%
  • Géén van beide

    Stemmen: 1 4,2%

  • Totaal aantal stemmers
    24

Dutch Steph

MF veteraan
18 mrt 2003
3.258
2
Ik ga morgenvroeg een proefrit maken met twee motoren.

De eerste is een BMW K100RS uit 1986 met dik 40.000km. Ze vragen hier 1.290 Euro voor. Deze motor zou netjes lopen en er zit een kofferset bij.

De tweede motor is een Suzuki GSX1100F uit 1991 bijna 70.000km. Het zou een nette motor zijn en ze vragen er 2.190 Euro voor.

Wat me bij de BMW opvalt, is dat een 18 jaar oude motor nog maar 40.000km heeft gereden. Kan kloppen, maar wel een laag gemiddelde per jaar, niet? Verder vraag ik mij af of deze motor op ongelode benzine mag rijden.

De Suzuki heeft een behoorlijke kilometerstand, maar ja 't is niet voor niets een toermotor. Heeft iemand negatieve ervaringen met een Suuz met zo'n kilometerstand?

Verder nog specifieke zaken bij dit soort motoren waar ik op moet letten of die ik vóór de proefrit moet vragen?
 
de keus is eenvoudig BMW maakt rijden geweldig :] geweldig toch :?
en originele onderdelen hoeven niet helemaal uit japan overgevlogen worden :+
 
Tsja, de verhalen die ik ken van Suzuki's met veel kilometers
zijn niet echt positief. En die waren nieuwer dan die jij op het
oog hebt...

Die BMW, tsja, die moet nog ingereden worden.
Maar als je dat netjes doet, dan hij rustig naar de 100k toe,
als ik de verhalen mag geloven.
Volgens mij geen probleem om op loodvrij te rijden, en anders
is een flesje loodvervanger natuurlijk de oplossing.

Bij dealer of partikulier?
Heb je genoeg verstand er van om te bepalen of ie echt goed is?
(Of een adresje waar je m kunt laten nakijken?)

Op letten voor de proefrit:
- zit het allemaal lekker gemonteerd.
- speling balhoofd, vering en dergelijke (voorrem in, en even flink duwen).
- toestand van de remschijven.
- banden: als bijna op: leuk onderhandelingspunt.

Tijdens de rit:
- koppeling, gas en remmen :z of het allemaal fatsoenlijk werkt.
- trillingen, bij lage snelheden, matige snelheden, en bij hoge snelheden.
(als ie warm is flink opentrekken op de snelweg)
- rechtuitgedrag, flink snelheid maken, en dan beide handjes los
(graag alleen op goed wegdek O-) )
 
Dus als ik het goed begrijp, dan is de kilometerstand van die Suuz toch aan de hoge kant? Ik meen een lichte voorkeur voor de Beemer te bemerken? Alleen het probleem is dat ik onze Vulcan in wil ruilen en die is meer waard dan de BMW. Ik geloof niet dat het de gewoonte is om geld toe te krijgen als je met inruil een motor aanschaft. Dus áls we voor de BMW zouden gaan, dan moet ik even kijken hoe we dat gaan doen.

Ps. Onze Kawa is trouwens te koop. Dus voor de geïnteresseerden:
Kawasaki VN750 Vulcan '93
 
:)

Als je op twee meningen af wilt gaan, dan heb je gelijk...

Misschien nog een dagje wachten voor meer nuancering.
 
Je kunt van beide motoren ff de geschiedenis opvragen.
Ik heb de soes gereden vroeger. Rauw, veel power.
Later wist iemand, ( klpd), mij te bereiken, omdat ik 7 jaar daarvoor op de betreffende motor had gereden. Vroeg ik hem naar de kilometerstand.....klopte geen moer van! Was teruggedraaid!!! :(
De mijne was zwart/grijs/met rode bies. Had koffersetje er op. Was er later dus afgehaald! Kenteken begint met MK-6*-**.

Een BMW met zo'n lage kilometerstand verdient absoluut het nakijken van de historie. Kan haast niet! Dan moet dat ding er ook naadloos clean uit zien!
Geen slijtage op handvaten en schakelaars en voetsteunen.
Als de prijs laag is moet het wel klokkie rond zijn geweest, zelfs twee!! keer.

Voordeel BMW.....gewoon BMW. :+
 
Het is deze Suuz

1098452422_gsx1100f912.jpg


Ik ben net even gaan kijken bij de motorzaak. Kenteken heb ik niet onthouden. Hij zag er netjes uit. Ik sta juist op het punt om weer terug te gaan voor een proefrit, want de lucht begint hier al aardig op te klaren.

Bij de BMW was al een potentiële koper aan het kijken (en volgens mij heeft 'ie 'm ook daadwerkelijk gekocht). De BMW was niet origineel van kleur (overgespoten dus) en heeft een paar jaar stil gestaan. Ook het oude kenteken zat er nog op. Toen ik daar binnen kwam hadden ze de K100RS net gestart. Klonk mooi. Geen gekke geluiden. Ook geen walm uit de uitlaat of zo. ...maar ja, zoals ik net al zei, ik denk dat 'ie al verkocht is.
 
laat je niet verleiden tot het kooen van een andere motor alleen omdat je er een al verkocht zou zijn.
Beste is wellicht te bepalen wat je wilt en dan daar ook gericht naar te zoeken.

Van Die Soes weet ik niets, neem eens contact op met Kofferrek.

Van die 8-klepper BMW tja, goed product gaat jaren mee. Men zegt dat die met het grijze blok te verkiezen zijn boven die met het zwarte blok (vraag mij niet waarom). Bij BMW zijn overal voldoende onderdelen voorhanden. check www.flyingbrick.de en meer van die sites.

Wat te controleren (maar dat geldt eigenlijk voor alle motoren:
bolhoofdlagers;
corrosie op frame (check lasnaden ed, neem je zaklamp mee)
speling op wielen (versleten cardan)
vering lek/niet lek
Zitten die nokjes nog op de kroonplaat (?? hoe heet dat ding) als dat dng valt zijn dat bijna de eerste dingen die afbreken.
op de middenbok, achterwiel vrij, in z'n een en ff goed luisteren naar vedacht gerammel/gekraak.
ff met losse handen rijden (trillingen/sporen)

suc6
 
De Suzuki zal "wat" spannender zijn om te rijden, vooral ook omdat de '86 er K100 nog een 2 klepper is. Het GSX blok is duurzaam bij goed onderhoud en is in ontelbare Suzuki's gebouwd (zelfs de Bandit 1100 heeft soortgelijk blok) dus onderdelen zal niet zo probleem zijn. Wel een probleem is de meestal armzalige afwerking van Suzuki's, als die dingen niet heel goed gepoetst worden rotten ze snel weg. De BMW zal daar stuk minder last van hebben. Ik heb zelf 3 jaar een '90 K100RS (16V) gehad, erg mooi gebouwde fiets maar wel wat trillerig zo tussen de 110-140 (ofwel, precies waar je meestal mee op de snelweg zit). De een schijnt dat wat meer te doen dan andere modellen. Maar Suzuki's 1100's hebben ook niet bepaald een fluweelzachte motorloop. Als ik een dergelijk motor zou zoeken zou ik ook es naar BMW K75S of Triumph Trophy kijken.

Als je vooral een "nuttige" fiets wil ga voor de K100, als je wat sportiever wil kijk naar de Suzuki. Had je al proefgereden, meestal zegt dat direct wat je volgende motor zal worden ;)

Ps! Vroege versies van deze Suzuki hadden een probleem met stabiliteit bij hogere snelheden: Ik weet niet meer welk jaar (Google?), maar het was later opgelost kennelijk.
 
Kijk, die soes is natuurlijk óók een dijk van een motor met een zeer potent motorblok. Wel moet je er rekening mee houden dat de soes olie slurpt en wellicht niet nog eens 70K erbij rijdt.

De BMW kan op loodvrij, heeft een cardan, en draait zonder een grote revisie 300K. Het motorvermogen is wellicht niet zo "sexy" als de soes, maar zeker voldoende.

Waar let je op bij een BMW:

Aandachtspunt is de meenemer van cardan/achterwiel, die kan slijten. Eea zie je pas als je de boel demonteerd.

Ander puntje: de tap-einden van de uitlaat; roest?

Pitjes in de voorvorkpoten van steenslag oid, even inveren (GOED!) zie je oliesporen? = lekke keerringen.

Als laatste, bij de vroege modellen van de K zijn er vochtproblemen in de tellerbak; hierdoor corrodeerde de boel en zijn er km/toeren tellers vervangen. Latere tellerbakken hebben een gore-tex membraam. Ik heb de mijne spaarzaam afgekit. Let dus op vochtplekken en aangetaste contacten.
 
Als de prijs laag is moet het wel klokkie rond zijn geweest, zelfs twee!! keer.

Geen zorg, K-series hebben 6-cijferig telwerk (tenminste, mijn '90 er had dat), dus 1 klokje rond is 1 miljoen km. Zoiets zal vast wel aan de voetstepjes af te lezen zijn. :}
Kan nog wel steeds mee geklooid zijn natuurlijk (of nieuwe teller: de oudere K's hadden problemen met contact-verbindingen op de Motometer tellers, later opgelost met een andere "schuif"connector. Gezien de prijs van de motor denk ik niet dat iemand erg hard de moeite zal hebben genomen om met de teller te klooien? Als de motor trouwens al een zwart gespoten motorblok heeft kun je es kijken aan de voorkant of er veel slijtage aavn het oppervlak zit van opspattend wegvuil e.d., bij 40.000 km zou dat nog nauwelijks het geval mogen zijn.

Ook nog: lage km-stand is zeker bij deze leeftijd niet noodzakelijkerwijs een goed ding: Het kan betekenen dat de motor lange tijd niet is gebruikt of alleen voor korte (koude) ritjes wat niet bepaald bevordelijk is voor een motor.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties.

Zojuist zijn we teruggekomen van de proefrit. De BMW was, zoals ik al vermoedde, net voor onze neus verkocht. Op de Suzuki GSX1100F hebben we een flink stuk gereden. ...en hij rijdt heerlijk! Helaas zijn we het niet over de prijs eens kunnen worden. Als ik onze Kwaak Vulcan in zou ruilen, dan zou ik er nog 915 Euro bij moeten leggen. Nb. onze Kawasaki is van '93 met 33000km op de teller. De Suzuki is van '91 en heeft bijna 70.000km. Dus we proberen eerst de Vulcan particulier te verkopen om vervolgens een andere motor aan te schaffen. We houden die Suzuki dus wel in de gaten.
 
Ik heb ondertussen 145.000 km op de teller van m'n Suzuki GSX1100F staan zonder veel problemen. Fijne toermotor, ook op smalle en slechte wegen goed bruikbaar, veel vermogen en koppel. Nadeel dure onderdele en afwijkende bandenmaten.

Is een net ingereden Suzuki GSX1100F nog maar zo weinig waard '(
 
Ben nog altijd een fan van m'n oude K100 (zie sig) die ik in 1987 heb verkocht. Perfecte (vond ik) injectie, mooi koppel, goed 'verloop' van het vermogen. Nadeel van de eerste serie was de rampzalige uitlaat. Hoewel RVS heeft ie een zwarte afdekplaat die roest als de ziekte. Ik heb 'm er eens afgehaald, brak meteen een van de steuntjes van de kap bij de las af. Laten lassen, RVS schroeven erin, kap met twee componenten lak netjes gemaakt. Nooit meer problemen. Verder is de kwaliteit van de onderdelen grote klasse. Minder van die generatie is (vind ik nu) de banden, de bandenmaat en als gevolg is het rijgedrag wat gedateerd. maar om te touren ... :]
 
Laatst bewerkt:
Ben nog altijd een fan van m'n oude K100 (zie sig) die ik in 1987 heb verkocht. Perfecte (vond ik) injectie, mooi koppel, goed 'verloop' van het vermogen. Nadeel van de eerste serie was de rampzalige uitlaat. Hoewel RVS heeft ie een zwarte afdekplaat die roest als de ziekte. Ik heb 'm er eens afgehaald, brak meteen een van de steuntjes van de kap bij de las af. Laten lassen, RVS schroeven erin, kap met twee componenten lak netjes gemaakt. Nooit meer problemen. Verder is de kwaliteit van de onderdelen grote klasse. Minder van die generatie is (vind ik nu) de banden, de bandenmaat en als gevolg is het rijgedrag wat gedateerd. maar om te touren ... :]

Nu die andere K toch verkocht is en je wil toch nog graag een K100RS probeer dan een '90 of nieuwer te vinden, heb je deze nadelen niet (meer moderne wielmaat, rond uitlaat zonder kap) en moet onderhand toch ook voor weinig te vinden zijn. 4 kleppen geeft wat meer vermogen (wat feller en zo), maar maakt beurten ook wel duurder. Ook is het stuur ietjs breder voor meer comfort met aangepaste spiegels. Mijn '90-er had een slechte achterschokbreker (een Boge "fietspomp", onbegrijpelijk voor zo'n dure fiets), uiteindelijk brak de veerverstelling *(!) waardoor ik op garantie een Showa shock van het '91 model kreeg, veel beter. Verder alleen maar kwaliteitsonderdelen, iets dat ik zeker niet kon zeggen van mijn laatste BMW, een R1100RT.

Hier is de onze, afgeladen met kampeer-spullen voor 2, ergens onderweg in Italie:
k100rs-it.jpg

Tss, is al weer dik 10 jaar terug :?
 
Laatst bewerkt:
Zoals jullie in mijn signature hieronder inmiddels hebben kunnen lezen is het een Suzuki GSX1100G geworden. Zelfde 1100-blok als van een f-uitvoering maar dan met cardan en een iets minder sportieve zit.

Dit is 'ie:

164066
 
Terug
Bovenaan Onderaan