BMW K1200 RS EML

Wat een vreemde combinatie, een dubbelrijig hoekcontactlager 3205 met een gewoon kogellager 6205.
Benieuwd welke logica daar achter steekt

Wel een mooi span overigens
 
logica weet ik ook niet maar dat is de combi zoals EML hem normal uitleverde. Betere suggesties zijn altijd welkom hoor. Deze lager combi schijnt ook niet het eeuwige leven te hebben.
 
Wat een vreemde combinatie, een dubbelrijig hoekcontactlager 3205 met een gewoon kogellager 6205.
Benieuwd welke logica daar achter steekt

Wel een mooi span overigens

Ik denk dat EML nog wat lagers had liggen:X.

In mijn EML tijd ook de lagers van het bakwiel moeten vervangen. Volgens mij waren dat gewoon 2 stuks 6205.........
 
BMW doet het in de kardanklok. Een klein conisch lager aan de buitenkant en een enorm kogellager aan de wielzijde. Dat kogellager staat onder zijdelingse drukspanning om dat kegellager onder voorspanning te brengen. Als het enkelzijdige wiel een pendelbeweging zou kunnen maken lijkt het logisch. Als EML dat ook zo doet zou ik de theorie kunnen begrijpen.
Helaas heeft EML een reputatie op bakwiel lagers.
 
Nou, inmiddels ben ik een eindje verder. Span begint nu lekker te lopen, begin te wennen aan het gedrag. Ik was natuurlijk alleen grote wielen spannen gewend en dan zijn die autobanden wel even wennen. Inmiddels is mijn zending uit Australie ook binnen en kan ik (zodra ik tijd heb) een proberen om mijn snelheidsafwijking te corrigeren. ben uiteindelijk terechtgekomen bij yellowBox. Met een simple verloopharnas moet het mogelijk zijn het signal te foppen. Ik ga e.e.a. inbouwen en testen. U hoort van me. reken wel op ca. 100 euro kosten als je dit van plan bent.

y4mCojCogyUB6xqr4ppyaG1kCXs011rZbwZd0bprPVk8dy8v3EVMipLFdX5l_8FtVFC_ddo0VeJMPOg_VlNdG6te9sxupI3I7GXmYkAMuQ_PpRyLw4pDEwgn_30yxHbOX2vwv1dt4dvDgwYXfXCr9zsg_eTwkOX9CFtcypSp0xq4rD41mDCDt3Gey7apuPCRxteLTv2t4Qw1S-sHqB5q0ZS1A


Goede communicatie met de verkoper in ieder geval, dat is ook wel prettig
 
Nou, het ding zit er al weer (werkend) in. Stelt eigenlijk niet veel voor bij de BMW. Sensor van het achtercardan heeft twee draden (bruin is massa, geel is signaal). De gele onderbreek je en daar zet je de yellowbox tussen. Aarde pak je bij de bruine draad en een geschakelde voeding (rode draad) heb ik afgetakt bij de accesoirezekering). 20 minuten werk.

Voorlopig ligt hij nog even tijdelijk op de gereedschapbak om fijne aanpassingen gemakkelijk te maken. Begonnen met 15% correctie en dat is nagenoeg in orde volgens de GPS.

y4moJya-xPp4qnAHUN5cQpUTNuc8G-p34Ua_WXsyJNxgfSvVywGRbg6KRIE-UC04TxVjEY8zFGzoBUisrYwt7RlinhOV_TX60g_10L2B44Nm4LKG-db1fj3uUndwi_NMXUDxXDzCnUtztbV2GVM-ih3FfcgudWTO7UYnGoPOof25SYaWD60Y_8zxnJ0g-rY7gQD19w-JkKUBxojJMQaXbSK7g


Daarna een mooi plekkie zoeken om het spul echt weg te moffelen. Aan de andere kant, hoe vaak kom ik onder het zadel ?

y4mZ_9aFhVwLorvyUPZ1LpbpTzDSGbUT5z7UCzFePczyC45uDvBErMky4BEZa-tFNwM0aQdwmg4jpUCFRyyoUJAyQEC1XYt1VJtXrZFr9PrqKC_0nOxcIozUO7xspbtdaLGuo6oop-qA7JczRMQCJTxt6T3oJYyIABOJX2dGQ6V_siwd6FYuBZk2ZBX9VF79Jqhthz5ViKKkirZKmwiWm01jQ
 
Nette oplossing. Zeker als je de standaard teller wilt behouden. Bij mijn vorige span (een K) heb ik de potmeter in het dashbord versteld. Daar reageert de snelheids wijzer wel op, maar de dagteller en odo meter niet. Dit is keurig. Goed om te weten.
 
klopt, kennis daar heeft mijn BMW R100 span gekocht maar had problemen met de versnellingsbak. Even een kijkje genomen maar dat wordt helaas een sleutelklus. de oude BMW boxers hebben in de bak een irritant klein veertje wat wel eens wil sneuvelen, deze nu dus ook.

Wordt binnenkort weer sleutelen.. hopelijk niet wakker geschrokken van mijn uitlaat want die vindt ik nog echt te lawaaig..
 
klopt, kennis daar heeft mijn BMW R100 span gekocht maar had problemen met de versnellingsbak. Even een kijkje genomen maar dat wordt helaas een sleutelklus. de oude BMW boxers hebben in de bak een irritant klein veertje wat wel eens wil sneuvelen, deze nu dus ook.

Wordt binnenkort weer sleutelen.. hopelijk niet wakker geschrokken van mijn uitlaat want die vindt ik nog echt te lawaaig..
 
ik ken genoeg van die originele uitlaten maar dat vind ik te ver gaan. Origineel pijpje van 150 euries ruilen voor een remus van tegen de 1000 is niet echt een goede deal natuurlijk. DB-killer erin en dan nog maar eens kijken.

benno
 
En wederom zo'n heerlijk dagje om rond te rochelen. Vandaag de toerrit voor het voorjaar met de UDCN even voorbereid. blijkt dan toch dat zo'n gele banaan niet zo heel veel grondspeling heeft (en dat je erg gek aangekeken wordt als je tussen een groepje Landrovers op het zand rijdt.

y4m-bPBxXwxdZpbnN758S2RuLwhdQuQSWN1_tGbC3eQP560y55rhe74bq_c2fUsubse0kcVYsPCXc4ZD2cgFmn-D2aczf5GIXiCA8QcVBF9RcqZzil0dlOL9M6TcDd7rnzmjgiwK3DC4YdUZQKRsUdtrHlJybToTDjyrc0-yZRfiCIuShl-1rGfoIxou1cmId5Hn4gYoAoZvO5PyvJfFQboNA
 
Zo, we gaan weer wat aanpassen, het is er weer tijd voor. Het laatst er tussenin gekomen Dnepr span is vandaag opgehaald door de nieuwe eigenaar (geruild met een R1100RS solo) en het is weer tijd voor de RS. Twee aanpassingen komen eraan.

vorige week bij Hyperpro geweest om de vering in te laten meten, voor en zij komen twee nieuwe dempers (360 en 460) op maat gemaakt. de achterkant blijkt al een Wilbers veer te zijn waarvan de demper te redden is, met een kleine opknapbeurt en misschien een ander veertje staat mevrouw straks op verse veertjes.

de oude dempers waren allebei lek en niet echt in orde meer. Die ophanging van EML heeft behoorlijk wat vrijheid trouwens. Als je echt wilt kun je de motor zo ongeveer in zijn geheel op de grond leggen qua grondspeling. gaan we niet doen natuurlijk ,dit is al laag zat voor me.

y4mrlJtv4rxyiEj3TfvAKbe99a9wkGU4k-wQlU5UKLL8kegbBXQVgPH11nG0iXNJ2JnhBdlazsOegxTM8B3IQdYgpc7sG7CPC_D4q9ZeExzeowp4anBPIoe3Ph5HJq3CYS4Y_jOYV94xJShKOq8ReKfg1mB-b3q0hO_Fnvq36j0sbCCo26Fj5JU-0SV57tYrWqcPPHLfoLn6Gd8cTGXZ9hMAQ


Verder wil ik de remverdeling gaan aanpakken. Voor pak ik nu maar 1 klauw met de hand, de rest met de voet. Ik wil eigenlijk dit terugdraaien omdat ik dat prettiger denk te vinden. Voor op de hand, achter op de voet. Nu zit er onder het span een verdeelblokje waarvandaan de remleidingen aftakken. Daar moet ik iets mee. weet iemand uit zijn hoofd welke maat bouten, banjos of schroefdraad dit normaal in elkaar steekt bij EML ??

Benno
 
Bij de mijne zat er in het verdeelblokje en de overgang vast/flexibel m10x1. Met zowel trompet als conus zeg maar. Vond ik vreemd aangezien de klauwen m10x1.25 hebben. Bij jou overigens niet (BMW).
 
Mooi zijspan, leuk om te zien dat ie nog rijdt en er zo goed uitziet. Kan me nog goed herinneren dat ik deze sets voor EML gespoten heb, deze kleurstelling kwam niet zo vaak voor. Een stuk of wat Speed modellen , een paar GT 2001 en een enkele keer een CT2001, soms ook in Mandarin geel met blokken. Was een hele klus, alleen de gele bies tussen de vlakken plakte ik met geel folie, de rest werd gespoten.
 
Van het weekeinde zal ik hem eens schuin zetten zodat ik er goed onder kan kijken, veel te krap daaronder voor mijn bevallige lijfje :)

Ik denk dat ik voor de achterkant redelijk snel klaar ben, zitten nu twee banjos op de remcilinder naast de normale uitgang, geen gekke blokjes dus voor de verdeling. 1 kortere bout, 1 banjo er tussenuit en de achterkant is aangepast. lange remleiding naar voren weghalen en een nieuwe aanleggen die ik splits vlak bij de klauwen, moet nog even kijken wat het mooiste is, kabel naar klauw, banjo, korte kabel met twee banjos naar andere klauw is denk ik het gemakkelijkste.

Vampire, leuk dat jij aan die dingen gewerkt hebt in het verleden. Ik weet dat er aan de buitenkant van de bak aan de motorzijde een sticker zit met iets erop. zal eens kijken of ik daar een plaatje van kan maken.
 
Ja, die stickers heb ik een tijdje gebruikt .Spuiterij bestaat intussen niet meer. Niet alle spannen / trikes werden door EML gespoten geleverd, sommige werden door de dealer of klant zelf naar een spuiter gebracht. Maar hoewel het er honderden zijn geweest, herken ik ze bijna altijd. En deze zeker, de meerkleurige waren de mooiste om een design voor te maken en te spuiten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan