bmw k1200gt 2004 temperatuur loopt op

Boonenf

Rookie
18 jul 2021
18
1
Binnen de 5km stijgt de temperatuur en schakelen de 2 ventilatoren aan.
Ik check de koelvloeistof in het reservoir onder het zadel en dat zit vol.

DSC_0147.JPG


Ik check de radiator maar daar zit helemaal niks in.
Dat lijkt me niet echt normaal, toch?

DSC_0150.JPG
 
Ik lees in de handleiding dat je'm moet vullen tot net onder de vuldop.
Nou, dan is ie zo goed als leeg. Hopelijk heb ik ondertussen niks stukgereden.
Straks maar eens vullen met blauw spul en af toe checken of er nog wat inzit.

DSC_0151.JPG
 
Is foute boel en zorgen dat het eerst gemaakt is voordat je hem weer start. Mogelijk radiateur of een slang lek. Je hoort in ieder geval helemaal geen koelwater kwijt te raken.
 
'k Heb em terug gevuld, overmorgen testrit maken en zien hoe het zich gedraagt.

Bijkomende vraag die misschien wat onnozel is maar ik stel em toch.
Heeft koelvloeistof nog een andere functie dan zorgen dat ie 's winters niet kapotvriest?
Doen bv. Australiers met hun eeuwigdurende zomer ook koelvloeistof in hun radiatorwater?
 
Heeft koelvloeistof nog een andere functie dan zorgen dat ie 's winters niet kapotvriest?
Koelvloeistof mag inderdaad niet bevriezen. De zaak zou kapot vriezen en je waterpomp ook, want die wordt aangedreven. En als hij vastgevroren zit, wringt de zaak hier kapot. Gewoon water heeft onder normale omstandigheden nu eenmaal de eigenschap ijs te worden onder de 0 graden, dus dan zou het niet goed gaan. Landen waar het nooit vriest zou in principe water kunnen, maar zoals al geschreven, er mag ook geen oxidatie optreden en makkelijke verdamping. Dus ook in tropische landen koelvloeistof erin. Ik zou het niveau van de koelvloeistof komende tijd heel nauwlettend in de gaten houden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan