BMW K1200GT bouwjaar 2002 t/m 2006

Oud topic, maar toch een vraagje. Heeft iemand ervaring met de stuurdemper? Paar weken geleden een grijs-groene BMW K 1200GT (2004) gekocht, mijn eerste BMW. Daar was de stuurdemper af gehaald en ik denk hem er weer op te laten zetten.

Deze motor is wel wat zwaarder dan mijn andere motoren welke ik heb gereden (Yamaha Radian en Honda NTV), deze laatste heb ik maar te koop gezet al reed die ook goed en altijd. Deze BMW is er een die mij meteen opviel bij het eerste oogcontact en ik viel ervoor als een blok. Het is een lekker snel en pittig bakkie welke wel moeite heeft met langzaam rijden en hobbelige wegen, maar misschien is dat een kwestie van andere vering. Het verbruik van deze fiets (woon-werk) is bij mij 1:14-15, met soms een uitschieter naar 16, niet erg zuinig maar misschien een idee om hem goed af te laten stellen. Dat geeft dan wellicht ook meteen een betere action radius, die ligt nu gemiddeld rond de 220 km, tot aan reserve. Deze motor heeft een throttle sensor tegen vroegtijdige ontbranding, maar desondanks tank ik toch E98, ik denk dat de motor toch beter loopt met E98 dan met E95 of E10 (ivm de toegevoegde ethanol). De zadelverwarming werkt niet, ook dat schijnt vaker voor te komen, maar dat heb ik niet echt nodig. Ik ben een alle weer rijder (met uitzondering van besneeuwde en bevroren wegen) en pas mijn kleding aan op elke situatie. Omdat ik 1m80 ben heb ik de ruit altijd op de hoogste stand staan en dan ook nog met een extra verhoging van Touratech, toch heb ik het idee dat ik met mijn armen en hoofd in de wind zit. Wellicht een idee om eens te denken aan een ander schermpje.

De motor voelt goed en degelijk aan en dat zal wel de Duitse Grundlichkeid zijn. De motor is "steady driving" vanaf 2000 toeren op lage snelheid van 50 km/u in 5e versnelling, maar ook op hoge snelheid in "top gear", met altijd genoeg power in huis om te accelereren zonder terug te schakelen. Dit is een volbloed toermachine en terugschakelen maakt hem niet sneller, mits boven de 2000 RPM. De geïntegreerde ABS met SERVO remt geweldig sterk, bij lage snelheid in scherpe bochten gebruik ik alleen mijn achterrem om blokkeren van de voorrem tegen te gaan. Op mijn vorige motor zit een GIVI topkoffer maar daar zijn de beugels van aan het roesten, daarom ben ik blij dat hier een Hepco topkoffer op zit waarvan de drager bijna niet roest. Alleen is de sluiting van deze koffer niet zo stevig. Ik heb de koffer daardoor al moeten vervangen, meteen maar voor een wat grotere gegaan zodat ik meer kan laden. De nieuwe koffer is helemaal zwart en ik worstel nog met de gedachte om de bovenkant te spuiten in de grijs-groene BMW kleur.

De motor heeft nu 120K gelopen en ik verwacht dat het zinvol zal zijn om hem volgend jaar een extra grote beurt te laten geven, dit ook met het oog op de distributieketting, al heb ik daar nog niet genoeg info over gevonden (valt misschien dus wel mee).

Groeten Arno
IMG_9547.JPG
 
Laatst bewerkt:
Dag Arno,

ik heb in september dezelfde keuze gemaakt, van een 1100lt naar deze 1200gt. Iets meer vooroverzitten wat voor mij minder last met mijn rug geeft. Ook ben ik 1.80 lang. Bij mij zit de originele ruit er nog op en ben idem positief over het comfort, koppel en verdere eigenschappen. Zadelverwarming werkt bij mij prima en is fijn met dit weer. Onderhoud doe ik via de dealer, waar ik de motor ook gekocht heb. kilometerstand verschilt veel, 30k in mijn geval, wat niet per definitie positief hoeft te zijn. Remmen hebben groot onderhoud gehad, daar is wel wat mee aan de hand geweest. Verder alleen maar lol tot nu toe.
 
Mooi! Goede keus.
Met de juiste banden geeft hij veel vertrouwen. Dan kan je er heerlijk vlot mee rijden.
Deze motor (maar dan de RS-versie) tot halverwege dit jaar gereden.
Inmiddels ben ik over gestapt naar de K1300GT. Maar ik mis de soepelheid en vooral de fijne versnellingsbak van de 1200.
 
Met een nieuwe inlog ook weer nieuw op dit forum. Even korte voorstelling, ben Peter en rij sinds mijn 16e gemotoriseerd. Eerste jaren op de brommer maar met 18 op de motor. Nu sinds kort heb ik ook een BMW K1200GT. Helaas door het weer nog niet erg veel mee kunnen rijden maar ben er zeer content mee. Kan ook geheel niets aan deze motor vinden wat niet goed zou zijn. Zo schoon en netjes zijn ze nieuw bijna niet ;-)
Koffers hebben geen krasje, nooit een laars overheen gegaan lijkt het. Ook kroonplaat geheel vrij van enige plekken. Hopelijk snel weer beter weer en meer rijden. Na een half jaar geen motor (behoudens een oude Honda turbo die ik al jaren heb) gereden te hebben wel weer fijn om op pad te zijn. Voorheen lang met de KTM 990 adverture gereden. Geheel anders en zeker niet verkeerd.
54256977_297093547638903_7295819606654976000_n.jpg
53267001_408570823229746_7790432253825253376_n.jpg
 
Oud topic, maar toch een vraagje. Heeft iemand ervaring met de stuurdemper? Paar weken geleden een grijs-groene BMW K 1200GT (2004) gekocht, mijn eerste BMW. Daar was de stuurdemper af gehaald en ik denk hem er weer op te laten zetten.

Deze motor is wel wat zwaarder dan mijn andere motoren welke ik heb gereden (Yamaha Radian en Honda NTV), deze laatste heb ik maar te koop gezet al reed die ook goed en altijd. Deze BMW is er een die mij meteen opviel bij het eerste oogcontact en ik viel ervoor als een blok. Het is een lekker snel en pittig bakkie welke wel moeite heeft met langzaam rijden en hobbelige wegen, maar misschien is dat een kwestie van andere vering. Het verbruik van deze fiets (woon-werk) is bij mij 1:14-15, met soms een uitschieter naar 16, niet erg zuinig maar misschien een idee om hem goed af te laten stellen. Dat geeft dan wellicht ook meteen een betere action radius, die ligt nu gemiddeld rond de 220 km, tot aan reserve. Deze motor heeft een throttle sensor tegen vroegtijdige ontbranding, maar desondanks tank ik toch E98, ik denk dat de motor toch beter loopt met E98 dan met E95 of E10 (ivm de toegevoegde ethanol). De zadelverwarming werkt niet, ook dat schijnt vaker voor te komen, maar dat heb ik niet echt nodig. Ik ben een alle weer rijder (met uitzondering van besneeuwde en bevroren wegen) en pas mijn kleding aan op elke situatie. Omdat ik 1m80 ben heb ik de ruit altijd op de hoogste stand staan en dan ook nog met een extra verhoging van Touratech, toch heb ik het idee dat ik met mijn armen en hoofd in de wind zit. Wellicht een idee om eens te denken aan een ander schermpje.

De motor voelt goed en degelijk aan en dat zal wel de Duitse Grundlichkeid zijn. De motor is "steady driving" vanaf 2000 toeren op lage snelheid van 50 km/u in 5e versnelling, maar ook op hoge snelheid in "top gear", met altijd genoeg power in huis om te accelereren zonder terug te schakelen. Dit is een volbloed toermachine en terugschakelen maakt hem niet sneller, mits boven de 2000 RPM. De geïntegreerde ABS met SERVO remt geweldig sterk, bij lage snelheid in scherpe bochten gebruik ik alleen mijn achterrem om blokkeren van de voorrem tegen te gaan. Op mijn vorige motor zit een GIVI topkoffer maar daar zijn de beugels van aan het roesten, daarom ben ik blij dat hier een Hepco topkoffer op zit waarvan de drager bijna niet roest. Alleen is de sluiting van deze koffer niet zo stevig. Ik heb de koffer daardoor al moeten vervangen, meteen maar voor een wat grotere gegaan zodat ik meer kan laden. De nieuwe koffer is helemaal zwart en ik worstel nog met de gedachte om de bovenkant te spuiten in de grijs-groene BMW kleur.

De motor heeft nu 120K gelopen en ik verwacht dat het zinvol zal zijn om hem volgend jaar een extra grote beurt te laten geven, dit ook met het oog op de distributieketting, al heb ik daar nog niet genoeg info over gevonden (valt misschien dus wel mee).

Groeten Arno
Bekijk bijlage 1340508
Hoi Arno, mooie fiets! Wat ik begrepen heb is dat met 60k de geleiders en dergelijke vervangen moeten worden. Van de ketting zelf was ik nog niet tegen gekomen maar ben ook nog nieuw met de K1200GT en aan inlezen. De km's die ik net gereden heb doe ik met de ruit laag, minder wervelingen rond hoofd, ben dan ook iets meer dan 1.80. Wel een erg soepel blok inderdaad. Niet spectaculair maar gewoon soepel.
 
Beste medeforummers,

Zouden jullie aan- of afraden een K1200GT van 2003 met 89000 km zonder garantie te kopen?
Graag tips.

Vr. groet,
max s

Staat ook op een ander K1200GT-draadje, hoop dat ergens iemand wat vlot reageert.
 
Ik zou t wel aan durven mits onderhoud beetje bekend is. Zelf ook een 2003 vanaf 59k in bezit
 
Gewoon een aankoopkeuring laten doen.

Is ie goed, kopen.
Is ie slecht, laten staan.

Er tussen in, geeft onderhandelen over de prijs met lijst met gebreken als onderbouwing.
 
Hm, waarom is de ABS afgekoppeld? En wat is er dan elektronisch nog meer aan de hand?
Reparatie van het systeem loopt al snel in de papieren.
En dan zonder garantie ....
Ik zou nog even verder zoeken.
 
Hm, waarom is de ABS afgekoppeld? En wat is er dan elektronisch nog meer aan de hand?
Reparatie van het systeem loopt al snel in de papieren.
En dan zonder garantie ....
Ik zou nog even verder zoeken.
De ABS was stuk, zeiden ze. Heb er intussen van afgezien. Maar dank voor je reactie!
 
Ik heb net samen met mijn vader een K1200GT uit 2003 gekocht. De motor heeft 7 jaar stilgestaan en startte niet. Na de benzinepomp vervangen te hebben (en de zekering ervoor) loopt de motor. Nu wilden we alle vloeistoffen vervangen, maar ik weet eigenlijk niet wat voor olie ik erin moet doen. Ik heb een aantal 4L pakken Castrol Power RS 10w40 staan wat ik eigenlijk in elke motor gooi hier, maar deze fiets heeft een droge koppeling en een gescheiden versnellingsbak. Nu zag ik dat in de versnellingsbak en cardan dezelfde olie gaat (welke viscositeit?). Betekent de droge koppeling dat ik er elke fatsoenlijke auto olie in kan gooien? Wat gebruiken jullie?
 
Bedankt bedankt. Alle olie ververst behalve cardan want daar zit de vuldop muurvast. Verder nog een vraag: past de remschijf achter van de K1200S op de K1200GT? Lijkt me in de basis dezelfde motor maar voor de GT kan ik alleen een remschijf vinden van 230 euro en voor de S is die remschijf nog maar 109 euro. Dat scheelt natuurlijk een hoop geld maar dan moet het wel passen.
 
Ik wilde de remblokken vervangen maar ik krijg de zuigers niet goed terug. Tijd voor een revisie leek mij. Wie o wie weet welke revisieset ik moet kopen? Ik kan echt niet vinden welke modellen allemaal dezelfde remmen hebben. De RS staat hier en daar nog weleens aangegeven, heeft die dezelfde remmen? Heeft iemand ook meer info over deze motor? Ik ben niet verder gekomen dan een extreem matig werkplaatshandboek van de RS. Lijkt helemaal hetzelfde alleen ik heb nog nooit zo'n slecht en onduidelijk handboek gezien. Doen de japanners toch een stuk beter. Volgens het boek hebben de remzuigers van de RS een diameter van 36mm en 32mm voor, en 38mm achter. Geen idee of dat ook geldt voor de GT maar het lijkt er wel heel erg op.

EDIT: op RealOEM.com is ontzettend veel info te vinden.

EDIT 2: het lijkt erop dat de K41 dezelfde remmerij heeft als de K44. Voor de K44 is een hoop te vinden dus dit zal wel moeten lukken. Ik post het maar even voor het geval iemand anders er wat aan heeft.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan