JCBS
Rookie
Oud topic, maar toch een vraagje. Heeft iemand ervaring met de stuurdemper? Paar weken geleden een grijs-groene BMW K 1200GT (2004) gekocht, mijn eerste BMW. Daar was de stuurdemper af gehaald en ik denk hem er weer op te laten zetten.
Deze motor is wel wat zwaarder dan mijn andere motoren welke ik heb gereden (Yamaha Radian en Honda NTV), deze laatste heb ik maar te koop gezet al reed die ook goed en altijd. Deze BMW is er een die mij meteen opviel bij het eerste oogcontact en ik viel ervoor als een blok. Het is een lekker snel en pittig bakkie welke wel moeite heeft met langzaam rijden en hobbelige wegen, maar misschien is dat een kwestie van andere vering. Het verbruik van deze fiets (woon-werk) is bij mij 1:14-15, met soms een uitschieter naar 16, niet erg zuinig maar misschien een idee om hem goed af te laten stellen. Dat geeft dan wellicht ook meteen een betere action radius, die ligt nu gemiddeld rond de 220 km, tot aan reserve. Deze motor heeft een throttle sensor tegen vroegtijdige ontbranding, maar desondanks tank ik toch E98, ik denk dat de motor toch beter loopt met E98 dan met E95 of E10 (ivm de toegevoegde ethanol). De zadelverwarming werkt niet, ook dat schijnt vaker voor te komen, maar dat heb ik niet echt nodig. Ik ben een alle weer rijder (met uitzondering van besneeuwde en bevroren wegen) en pas mijn kleding aan op elke situatie. Omdat ik 1m80 ben heb ik de ruit altijd op de hoogste stand staan en dan ook nog met een extra verhoging van Touratech, toch heb ik het idee dat ik met mijn armen en hoofd in de wind zit. Wellicht een idee om eens te denken aan een ander schermpje.
De motor voelt goed en degelijk aan en dat zal wel de Duitse Grundlichkeid zijn. De motor is "steady driving" vanaf 2000 toeren op lage snelheid van 50 km/u in 5e versnelling, maar ook op hoge snelheid in "top gear", met altijd genoeg power in huis om te accelereren zonder terug te schakelen. Dit is een volbloed toermachine en terugschakelen maakt hem niet sneller, mits boven de 2000 RPM. De geïntegreerde ABS met SERVO remt geweldig sterk, bij lage snelheid in scherpe bochten gebruik ik alleen mijn achterrem om blokkeren van de voorrem tegen te gaan. Op mijn vorige motor zit een GIVI topkoffer maar daar zijn de beugels van aan het roesten, daarom ben ik blij dat hier een Hepco topkoffer op zit waarvan de drager bijna niet roest. Alleen is de sluiting van deze koffer niet zo stevig. Ik heb de koffer daardoor al moeten vervangen, meteen maar voor een wat grotere gegaan zodat ik meer kan laden. De nieuwe koffer is helemaal zwart en ik worstel nog met de gedachte om de bovenkant te spuiten in de grijs-groene BMW kleur.
De motor heeft nu 120K gelopen en ik verwacht dat het zinvol zal zijn om hem volgend jaar een extra grote beurt te laten geven, dit ook met het oog op de distributieketting, al heb ik daar nog niet genoeg info over gevonden (valt misschien dus wel mee).
Groeten Arno
Deze motor is wel wat zwaarder dan mijn andere motoren welke ik heb gereden (Yamaha Radian en Honda NTV), deze laatste heb ik maar te koop gezet al reed die ook goed en altijd. Deze BMW is er een die mij meteen opviel bij het eerste oogcontact en ik viel ervoor als een blok. Het is een lekker snel en pittig bakkie welke wel moeite heeft met langzaam rijden en hobbelige wegen, maar misschien is dat een kwestie van andere vering. Het verbruik van deze fiets (woon-werk) is bij mij 1:14-15, met soms een uitschieter naar 16, niet erg zuinig maar misschien een idee om hem goed af te laten stellen. Dat geeft dan wellicht ook meteen een betere action radius, die ligt nu gemiddeld rond de 220 km, tot aan reserve. Deze motor heeft een throttle sensor tegen vroegtijdige ontbranding, maar desondanks tank ik toch E98, ik denk dat de motor toch beter loopt met E98 dan met E95 of E10 (ivm de toegevoegde ethanol). De zadelverwarming werkt niet, ook dat schijnt vaker voor te komen, maar dat heb ik niet echt nodig. Ik ben een alle weer rijder (met uitzondering van besneeuwde en bevroren wegen) en pas mijn kleding aan op elke situatie. Omdat ik 1m80 ben heb ik de ruit altijd op de hoogste stand staan en dan ook nog met een extra verhoging van Touratech, toch heb ik het idee dat ik met mijn armen en hoofd in de wind zit. Wellicht een idee om eens te denken aan een ander schermpje.
De motor voelt goed en degelijk aan en dat zal wel de Duitse Grundlichkeid zijn. De motor is "steady driving" vanaf 2000 toeren op lage snelheid van 50 km/u in 5e versnelling, maar ook op hoge snelheid in "top gear", met altijd genoeg power in huis om te accelereren zonder terug te schakelen. Dit is een volbloed toermachine en terugschakelen maakt hem niet sneller, mits boven de 2000 RPM. De geïntegreerde ABS met SERVO remt geweldig sterk, bij lage snelheid in scherpe bochten gebruik ik alleen mijn achterrem om blokkeren van de voorrem tegen te gaan. Op mijn vorige motor zit een GIVI topkoffer maar daar zijn de beugels van aan het roesten, daarom ben ik blij dat hier een Hepco topkoffer op zit waarvan de drager bijna niet roest. Alleen is de sluiting van deze koffer niet zo stevig. Ik heb de koffer daardoor al moeten vervangen, meteen maar voor een wat grotere gegaan zodat ik meer kan laden. De nieuwe koffer is helemaal zwart en ik worstel nog met de gedachte om de bovenkant te spuiten in de grijs-groene BMW kleur.
De motor heeft nu 120K gelopen en ik verwacht dat het zinvol zal zijn om hem volgend jaar een extra grote beurt te laten geven, dit ook met het oog op de distributieketting, al heb ik daar nog niet genoeg info over gevonden (valt misschien dus wel mee).
Groeten Arno
Laatst bewerkt: