BMW K1200GT topic

... maar met de el. meting van de K1200/1300 kan je dus niks mee, sterker nog je denkt dat het OK is maar schade kan toch ontstaan.
De mijne geeft juist om de haverklap een waarschuwing, terwijl het oliepeil juist goed blijkt - tenminste, BMW vergt van ons dat we dat rottige pennetje onder de oliedop als peilstok moeten beschouwen. 't Blijft gokken...

Het spijt het me voor je dat jij het wel erg slecht getroffen lijkt te hebben. Of heb ik zoveel geluk gehad?


Overigens bleek eerder deze week ook de aanduiding van de buitentemperatuur onbetrouwbaar, want op een gegeven moment was 't blijkbaar te koud en gaf-ie --.- aan; maar misschien was dat een poging om aan te geven dat gaan rijden bij -13 (temperatuur in de garage bij vertrek) en tegenwind wellicht niet zo verstandig is? :}
 
Laatst bewerkt:
Ondertussen heeft die geweldige BMW me al een paar keer in de steek gelaten. Als hij warm is en je zet hem uit is hij niet meer aan de praat te krijgen. Pas na een minuur of tien bijkomen zit er weer leven in. Starten ging overigens prima.
Had ik ook op m'n K13GT. Na het vervangen van één of andere startkabel, door een dikkere versie, was het probleem verholpen. Oplossing moet bekend zijn bij je dealer, want kwam van BMW.
 
@ JosvR

had jij toen voordien al de distributiekettingspanner vervangen of had je nog de oude erop zitten.

Ik begin bijna bang te worden om mijn moto nog te starten ;-)
Dinsdag is mijn dealer terug open en die zal meteen de cam chain guard mogen bestellen voor me.
 
Nee er was nog niets aan gedaan. Originele ketting dus. Alleen standaard onderhoud.
Nog ter aanvulling... spanner was vroeger mechanisch, nu hydraulisch. Oliedruk levert dus aandrukkracht voor de spanner. Vandaar de link met het olieniveau.
Morgen naar de dealer om eens te kijken wat hij wil bijdragen aan het herstellen van de onstane kuipschade door het plots afbreken van de middenbok.
 
Niet starten met warme motor ligt inderdaad aan kabel naar startmotor.als die warm is, is de weerstand te groot. Na 10-15 minuten wachten kan e weer starten als de kabel is afgekoeld. Raar maar waar. Een klein deel van de K12000gt heeft hier last van. Volgend de dealert een groot deel van de 1300's. Er wordt een bypass gelegd om de kabel te ontlasten.
Verder zal ik de middenbok voor de helft moeten betalen. Hij betaald kuipreparatie. Vorig jaar was de kuip niet goed gespoten, hij had toen al toegezegd dat te verhelpen. Dat kan nu in een keer.
De anti BMW woede is ondertusen iets gesust.....
 
Nog ter aanvulling... spanner was vroeger mechanisch, nu hydraulisch. Oliedruk levert dus aandrukkracht voor de spanner. Vandaar de link met het olieniveau.

deze heb ik vorige week gemonteerd, samen met het wisselen van de olie.
Sowieso ga ik dinsdag naar de dealer om de cam chain guard te bestellen.
Dan pas zal ik weer met een goed gevoel de motor durven te starten
 
te vroeg gejuigd. Ik had vorige week de nieuwe kettingspanner gemonteerd. Alles draaide perfect. Ondertussen had ik ook al een ritje gedaan en was alles normaal.
Deze morgen wou ik de motor neme om naar het werk te gaan. Bij het starten hoorde ik meteen weer het ratelen van de ketting. Precies meer als vroeger. Het leek ook alsof er rook kwam via de plaats waar de kettingspanner zat.
Ik vrees dat ie een beetje losgekomen is en daardoor terug het lawaai maakt.
Ik heb wel de originele bouten vervangen door 2 andere (niet aluminium). Misschien zijn deze losgekomen.
Vanavond dus ff checken
 
daarnet ff de boel gedemonteerd. De rook was gewoon een beetje water dat verdampte dus dat gedeelte was paniek voor niets.
De bouten zaten ook nog mooi vast dus dat was ook het ook niet.
Dan de boel ff gedemonteerd. De cilinder die in het gat moet gestoken worden moet normaal gezien kunnen ineen schuiven. Dat deed hij niet meer. Door hem een tikje te geven in de bankschroef kwam hij terug los. Dan alles terug gemonteerd maar nog steeds maakte de ketting een hels lawaai.
Ik checkte ff mijn motorolie en die bleek onder het minimum te staan. Ik had nogthans een 50-tal km geleden mijn olie en filter ververst. na het verversen had ik nochtans de motor ff laten lopen en dan bijgevuld tot aan het maximum. In totaal ging er 3,5 l in. Nu moest ik echter terug een halve liter in doen vooraleer ik terug aan het maximum kwam. Ik zal mijn oliepeil toch wel ff in het oog moeten houden, mss een beetje verlies via de dop onderaan of via de oliefilter?
Terug de oude kettingspanner monteren leek het lawaai te verhelpen. Het moest dus aan de nieuwe kettingspanner liggen.
Door het tekort aan olie is zo de olie uit het reservoir van de nieuwe spanner gelopen en deed zo zijn werk niet meer. Dit reservoir heb ik dan terug met olie gepompt en de boel nog eens gemonteerd. Dit bleek de oplossing. Momenteel heb ik wel de oude cilinder van de kettingspanner er in gestoken samen met het nieuwe reservoir omdat de cilinder van de nieuwe spanner niet soepel genoeg beweegt.
Momenteel draait alles dus weer lekker rustig.
Voorlopig zal ik de zijkappen niet terug monteren want vrijdag heb ik de cam chain guard dus zal ik deze zo vlug mogelijk monteren, zo ben ik safe en kan ik eindelijk verder genieten van mijn nieuwe speelgoed
 
Laatst bewerkt:
Zonder chain guard zou ik de motor nooit met een klapperende ketting aanzetten. Ik denk dat je dan met vuur speelt. De tanden van de ketting zijn tegenwoordig zo klein geworden dat hij gemakkelijk kan overspringen. Die monteur gaf aan donders goed te moeten opletten dat de ketting niet verspringt als hij eraan sleutelt.
Succes verder. Hou ons op de hoogte!
 
ondertussen draait hij wel weer normaal, hoor. Sowieso zal ik er niet eerder mee rijden dan wanneer de bescherming erop zit.
 
De bescherming zit over de distributieketting. Al bij al nog geen half uurtje werk.
De bescherming kostte iets van 6 euro, de 20 schroeven rond de 30 euro.
Nu kan ik weer met een gerust gevoel de baan op ;-)
 
Idd een mooie machine. En rijd nog fijn ook. Er is echter, behalve de prijs, één heel groot nadeel aan de machine: de kwaliteit.
Ik heb de machine van 2007 2de-hands gekocht met 62000 km op de teller.
Binnen een maand de eerste storing: voorwiellager kapot.
Na 73000 km breekt de omkeerarm tijdens het rijden af. Is ondertussen een terugroepactie van BMW geweest. LEVENSGEVAARLIJK geweest, stond gelukkig bijna stil, omdat ik keerde op de weg. Gebeurt zoiets op de weg dan zou de schade duidelijk anders zijn geweest. Wordt door BMW later afgedaan als "ongemak". Is later een terugroepactie geweest!
Na 73000 km motorblok in puin. Bij ca. 50000 km zou het blok gereviseerd zijn, maar is men blijkbaar vergeten een tandwiel van de distributieketting vergeten goed vast te draaien. Gevolg: tweedehands blok gekregen (gelukkig garantie).
Na ca. 90000 km remschijven voor vervangen (normale slijtage, en meteen maar een beurt gedaan). Na zo'n 8000 km echter vreemd gevoel bij remmen. Oorzaak: dikte verschil in de schijven. Weer nieuwe gekregen en weer hetzelfde gelazer. De huidige zitten er nu een paar duizend km op en het gaat nog goed.
Na de bovengenoemde beurt binnen een paar 100 km de cardan kapot.
Bij 110000 km uitgenodigd voor een technische aanpassing aan het krukastandwiel, opdat de ketting niet kan verspringen. Ook is toen de kabelboom van de accu naar de startmotor vervangen: motor startte niet meer na een lange rit en even uitgezet was (bv bij tanken).
Verder is er nog een terugroepactie geweest voor het ABS-systeem (begin 2010).
Het ergste van al vind ik eigenlijk nog de manier waarop BMW-Nederland en het moederbedrijf in München met klachten omgaan.
Mijn machine is vanuit Duitsland naar NL geïmporteerd. Daarom doet NL niets aan coulance (in afgelopen jaar €5000,= aan reparatie/onderhoud uit moeten geven!), wanr de machine is niet door hen geïmporteerd en Duitsland doet niets, omdat de motor niet meer in Duitsland is "toegelaten".
Al met al zwaar teleurgesteld in machine en BMW als merk.
Gij zijt gewaarschuwd! :(
 
Het ergste van al vind ik eigenlijk nog de manier waarop BMW-Nederland en het moederbedrijf in München met klachten omgaan.
Mijn machine is vanuit Duitsland naar NL geïmporteerd. Daarom doet NL niets aan coulance :(


Ook bij NL machines is de importeur niet echt 'coulant'. De spreadsheet ontwikkeling is zelfs nog harder gegaan dan de technische ontwikkeling de laatste tien jaar. :(
 
Na 73000 km breekt de omkeerarm tijdens het rijden af. Is ondertussen een terugroepactie van BMW geweest. LEVENSGEVAARLIJK geweest, stond gelukkig bijna stil, omdat ik keerde op de weg. Gebeurt zoiets op de weg dan zou de schade duidelijk anders zijn geweest. Wordt door BMW later afgedaan als "ongemak". Is later een terugroepactie geweest! :(


Bij mij zijn alle updates reeds gedaan behalve de omkeerarm.
Wat is dit en waar zit die eigenlijk?
 
nou, kijken of er weer wat gang in kan komen.

Ik heb last van twee kleine ongemakken:

Bandenspannings sensor. Regelmatig komt het signaal van een band niet goed door, dat herstelt zich vanzelf. Maar wanneer de signalen van beide banden niet goed doorkomen krijg je een oranje gevarendriehoek in je display en dit gaat pas weg als je het contact uit- en weer aan hebt gezet. Irritant wanneer dit op een lange tocht gebeurt, je wilt geen gevarendriehoekje in je ooghoek hebben. De dealer heeft er wel eens naar gekeken, maar daar heb ik geen effect van gezien. Iemand een idee?


Tankinhoud: Zelfs wanneer mijn tank volgens de display helemaal is leeg gereden, krijg ik er maar met moeite 20 liter in. Heb ik na nul kilometer nog 65 km te gaan of klopt de tankinhoud niet?

Ed
 
Wat betreft de bandenspanningssensoren, dat zou wel eens kunnen liggen aan het feit dat de batterijtjes in de sensoren leeg beginnen te raken. Helaas zitten die batterijen in hars ingegoten in die ventielen, zodat je de complete ventielen moet vervangen....

.... en dat is toch al gauw een grapje van € 250 (incl. inlezen) bij een banden wissel.



De tank zou je kunnen controleren door de zijpanelen te verwijderen en de vorm van de tank te bekijken. Het lijkt me sterk dat deze kan vervormen, zeker omdat we hier geen carbonfilter op de tank hebben (zoals ze dat in de VS wel hebben en daarmee bij een verstopt filter de tank vacuüm kunnen krijgen). Is de vorm goed, dan heb je gewoon 24 liter ter beschikking. Overigens is 22,5 liter het meeste dat ik getankt heb met de GT, meestal was het rond de 20 liter en dan had ik volgens de BC nog wel wat km's te gaan. Als het je stoort, dan kun je dit bij de volgende beurt laten calibreren. Dan moet je de GT met nagenoeg lege tank brengen, de dealer zal 'm calibreren en dan moet je 'm direct na het dealerbezoek helemaal voltanken.
 
Heeft er iemand ervaring met een ander zadel voor onze moto? Op het huidige zadel schuiven we te veel naar voor en na een tijd beginnen we toch pijn te krijgen aan ons achterste. Daarom overwegen we om een ander zadel aan te schaffen. Ik heb wel een corbin zadel (enkel voor de piloot) maar die is me dan iets te hard en sluit ook niet mooi aan op het originele duo-zadel van BMW zelf. (het corbin -zadel is trouwens te koop)
 
Zelf heb ik een Corbin zadel. Deze is vrij hard maar schijn het hierdoor wel langer vol te kunnen houden. Dit zadel is nauwelijks gestroomlijnd en past eigenlijk niet bij het uiterlijk van de motor. Ik ben al maanden op zoek naar een origineel (verwarmd) zadel. Als iemand dit leest houd ik me aanbevolen.
 
Heeft er iemand ervaring met een ander zadel voor onze moto? Op het huidige zadel schuiven we te veel naar voor en na een tijd beginnen we toch pijn te krijgen aan ons achterste. Daarom overwegen we om een ander zadel aan te schaffen. Ik heb wel een corbin zadel (enkel voor de piloot) maar die is me dan iets te hard en sluit ook niet mooi aan op het originele duo-zadel van BMW zelf. (het corbin -zadel is trouwens te koop)

Welk zadel heb je? Lees even deze post. Er zijn dus twee zadelversies en ik denk dat jij de oude hebt.
 
Hoi,
In dit forrum staat al vrij veel geschreven over het zadel. Zoek maar eens. Er schijnt in DenHaag iemand te zitten die je bestaande zadel aanpast waardoor het veel beter zit! Kost niet veel maar gebeurt echt heel netjes.

Mijn laatste km's op de GT zijn ondertussen aangebroken... :W 4 jaar redelijk probleemloos met alleen het laatste half jaar een paar flinke hiks.... In die 4 jaar 74 k km gereden en €12k afgeschreven (full options). Een nieuwe GSA met alle opties en toeters en bellen is deze week in productie. Kadootje van m'n baas. Is een lease motor! :]
Jos
 
Hoi,
In dit forrum staat al vrij veel geschreven over het zadel. Zoek maar eens. Er schijnt in DenHaag iemand te zitten die je bestaande zadel aanpast waardoor het veel beter zit! Kost niet veel maar gebeurt echt heel netjes.

Tijger Leathers, hebben ook het zadel van mij GTL aangepast.

Mijn laatste km's op de GT zijn ondertussen aangebroken... :W 4 jaar redelijk probleemloos met alleen het laatste half jaar een paar flinke hiks.... In die 4 jaar 74 k km gereden en €12k afgeschreven (full options). Een nieuwe GSA met alle opties en toeters en bellen is deze week in productie. Kadootje van m'n baas. Is een lease motor! :]
Jos
Gefeliciteerd!! Leuke fiets. Dan ben je straks zeker hier en hier te vinden?
 
Vorige week constateerde ik met een schoonmaakbeurt dat achter alle schijfgaten vol troep zaten, en de buitenste schoen schoon op terwijl de binnenste nog bijna 2 mm heeft - en dat 12 dkm na de vorige set. Geen wonder dat het achterwiel zo vervuilde... Ze remde achter ook niet geweldig meer, had ik wel gemerkt. Inmiddels goed gereinigd (hoop ik) en de blokken vervangen door (opnieuw) Carbone Lorraine.

M'n garagist zegt dat dit geen onbekend fenomeen is met zwevende klauwen: overmatige slijtage door niet goed centrerende klauwen - klopt dat?
De K1200GT is m'n eerste fiets met dit soort remmen. Hoe hoort dat te functioneren? Er zit beweging in de ophanging van de klauw, maar echt soepel gaat 't niet. Elders (i-bmw?) las ik dat typisch de binnenste schoen eerder zou slijten, terwijl bij mij juist de buitenste eerst gaat; en met een m.i. groot verschil.
 
Laatst bewerkt:
verleden week plots abs lampje in brand tijdens rit,effe nazicht (zelf) gedaan van remmen en abs unit (draadjes) en niets abnormaal opgemerkt,dus ik naar de dealer! ;(
even aan computer gehangen en wat bleek:abs unit defect!
nu,dealer met bmw/belgie gebeld en dealer heeft me laten weten GRATIS de unit te vervangen!
toch wel blij dat ik zelf niet moet opdraaien voor de kosten,scheelt een pak duiten(+- 2000 EUROKES) dus gelijk afspraak gemaakt en volgende week mag hij binnen!moto is 5j (2007) oud,maar blijkbaar ben ik niet de enige die problemen heeft gehad met de abs!Voor de rest blijft het een goede motor,maar denk eraan om 1600 eens te gaan testen! *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan