BMW K1200GT topic

Nee, dat soort uitvallen heb ik nog niet gehad bij mijn weten.
Moet ik toch maar eens opdracht geven om naar de softwareversie te laten kijken, begrijp ik.
Want dat rijke mengsel zou wel eens kunnen kloppen: Kaatje lust 1:16-1:17, met zo'n 30-40% file.

Maar zou armer afstellen ook helpen tegen -gelukkig kortstondig- "zoekerig" hoog stationair draaien (2500-3000 tpm) als de motortemperatuur hoger oploopt? Want juist een arm mengsel zorgt toch voor hogere temperaturen, dacht ik altijd begrepen te hebben? Nou ja, ik moet maar eens langs...

Grt,
Corné
 
Ik ben ook afgestapt van tanken bij Tango. Dit schijnt B-kwaliteit benzine te zijn (ook super geprobeerd).

Ik tank nu alleen nog maar bij Shell Express (euro 95) en heb het gevoel dat mijn motor hier ook beter door loopt.
 
Onlangs heb ik toch eens voor de tweede achtereenvolgende keer 98 getankt, en het lijkt dat ze daarop toch net ietsje beter draait.
Maar of het prijsverschil dat goedmaakt - en dan zeker bij een A-merk pomp ... daarvoor moet zenog even langer op 98 rijden, maar dat komt er voorlopig niet van want ik ga in Canada even brommeren ;)

Grt,
Corné
 
Ik heb jaren lang last gehad van plotseling uitvallen van de motor, totdat er een vrachtwagen bijna achterop knalde... dat was de limit.

De Jong Alphen heeft diverse malen mijn motorfiets onder handen genomen en bij de laatste actie de ontsteking met nieuwe software voorzien (van wat ik begrepen heb). De motor slaat niet meer af en de gashendel reageert veel beter en houd ook niet meer in.

Voor het eerst sinds jaren ben ik volledig tevreden over de motor

Bel anders even met de dealer in Alpen en noem mijn naam, zij kunnen de laatste wekzaamheden wel aan je doorgeven.

Suc6

Rob Huijser

Hoi Rob,

Een paar weken geleden heb ik met je dealer gebeld. De man aan de telefoon vertelde me dat hij hetzelfde probleem een keer bij de hand heeft gehad met een RT voorzien van Rapid Bike en die ook lang had stilgestaan met een defecte accu. Nog een aantal ander tips gehad.
Bedankt voor je reactie.
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen donderdag naar Ruud Fredriks in Goes geweest om de Rapid Bike opnieuw af te laten stellen en mijn probleem lijkt opgelost.

Waarschijnlijk is er bij de laatste beurt een update geweest van het BMW motormanagement wat invloed heeft gehad op de aansturing.
Het programma is behoorlijk aangepast en op de terugweg (230 km) geen problemen meer gehad. Vervolgens heb ik gisteren zo'n 110 km gereden, allemaal op binnenwegen en geen enkele keer gemerkt dat de motor wilde afslaan of last gehad van backfire.
Komend weekeinde eens een dagje toeren in Duitsland :], daar zijn minder drempels en zijn de bekeuringen lager ;).
Als het probleem zich dan niet meer voordoet dan ga ik er vanuit dat het opgelost is. Ik kan zeggen dat ik opgelucht ben en weer met plezier op de motor stap.
 
Laatst bewerkt:
Beamer,

Goed te horen dat mogelijk nu je problemen verholpen zijn. Mijn motor slaat ook niet meer af maar heb wel weer andere problemen erbij gekregen. (1) gas blijft hangen (2) motor houd in

ad 1. Dit is echt heel vervelend als je een rotonde oprijd. Pas nadat ik de motor uit/aan heb gezet is het probleem weer voor een tijdje verholpen.

ad 2. Ik heb nog steeds niet het gevoeld dat de motor lekker oppakt als ik het gas opentrek. Hij houd even in en dat pakt hij hem daarna goed op. Het kan onzin zijn maar ook denk ik dat het vermogen minder is geworden. Ga maar weer eens aan de bel hangen
 
Ad 1) ik zeg luchtfilterkast-probleempje. Moet bij je dealer bekend zijn. Zoek ff terug in dit topic, is genoeg over geschreven.

Ad 2) daar is IIRC een software-update voor geweest.
 
Van een collega met een '07 GT begrijp ik dat die haperende of zelfstandig stotterende gasresponse te maken heeft met vervuilde gasschuiven - daar schijnt sludge op neer te slaan, en is (bij hem onder garantie) opgelost door vervangen (van gasschuiven of hele carburateurs, dat weet ik even niet). Hij spreekt over een vervangingsactie, maar ik heb daar niet eerder over gehoord en kan ook niets op de paar facturen vinden die ik in '08 van de vorige eigenaar heb meegekregen.

Volgens die collega loopt op dit moment ook een vervanging van een slangkoppeling/-pilaar tussen tank en carburateurs. Als dat lekt of zelfs afbreekt heb je grote kans op brand... klinkt serieus, moet ik toch maar eens naar informeren.

Weet iemand meer info?
Is er ergens een lijstje van alle vervangingen beschikbaar, of weet iemand die en zou die hier willen posten?
Dank!

Bij andere vervangingen die bij BMW-dealers zijn uitgevoerd terwijl ik de GT in eigendom had (oa. koppelingshuis, distributiekettingspanner, bescherming reactiestang achtervering, iets met de standaard, ...) is er volgens mij niet gecontroleerd of alle voorgaande en noodzakelijke vervangingen ook uitgevoerd waren. Ik heb bv. een vlakke buddyseat, niet zo een met een puntje. En ik kom nooit bij dealers, laat onderhoud uitvoeren bij 'n goede garagist -want dealers zijn (a) te ver weg en (b) overmatig duur- dus hoor ook niet of nauwelijks over dergelijke dingen. En m'n garagist reken ik niet aan dat hij niet van álles op de hoogte is... en zelf heb ik al teveel aan m'n hoofd (misschien ook wel te lui (liever zeg ik: ).
 
Even weer een kleine update van mijn kant en ik zal ook even reageren op hierboven.

Ik zit nu op 162.000 km. 50.000 km vanaf de aankoop 15 maanden terug. Best veel als je het zo achteraf bekijkt! Maar volledig probleemloos, ik had alleen een klein koelingsprobleempje maar ik bleek een hele, HELE vieze radiator te hebben. Na een rondje tuinslang blijft ze weer lekker koel.

Het afslaan en het te hoog stationair houden heb ik heel zelden maar ik herken het wel. Het afslaan gebeurt alleen als ik vanaf stationair gas wil geven en ze is erg warm (rond het 3e streepje op de tempmeter). Blijkbaar gaat er iets fout als je te rustig gas wilt geven en de oplossing is ietsjes koppeling en geen mm gas geven maar 2 mm. :)

Ook het hoog in de toeren lopen (2.500-3.000 stationair) doet ze alleen als ze erg warm is en k even volgas een sprintje heb getrokken.

Beide probeempjes komen zelden, echt zelden voor en nu de temperatuur niet meer zo heel hoog oploopt kan ik me niet herinneren dat er wat mee gebeurt is.


Nu ik het mij bedenk, een stom stukje plastig van het openings-sluitingsmechanisme van mijn rechterkoffer is afgebroken. Het is een rond plaatje met een plastic pinnetje die de haken van de koffer dicht duwen. Alleen BMW Elst kon het type koffer niet thuisbrengen want het zou niet passen bij een '07 1200gt. Ik ga er nog wel eens langs met de papieren. :?

Maar afgezien van een gebrek aan schoonmaken heb ik nergens last van en ben ik heel tevreden met de kwaliteit en betrouwbaarheid van Miss January.
 
Wat oplopende temperatuur betreft: bij Molenaar in IJsselstein (U) kreeg ik te horen dat de radiateur onderin kan vervuilen - er is dan maar een (klein) deel van de radiateur beschikbaar, waardoor er onvoldoende doorstroming van koelvloeistof en dus koeling is. Daardoor zal de temperatuur snel oplopen.

Edit: schoonmaken betekent uitbouwen en een tijdlang weken en spoelen.

Hoe dan ook, ik ga Kaatje bij m'n garagist inleveren (kentekenplaten voor Her Majesty zijn besteld) en hij mag zich uitleven. Zo is er niet mee te rijden, ik heb nu vrijwel permanent dat de gasresponse als een stapsgewijze schakelaar van 1200 stationair naar 2500 naar 5000 rpm springt - en terug, en dat over een verdraaiing van de gashendel van 1 à 2 mm.

Stel je dat eens voor in de file, in 1e of 2e versnelling... ik denk dat ik onderhand bijna door de koppelingsplaten heen ben |(

Beetje "hoog" in toeren houden 3000+ rpm, eenmaal op snelheid (3e-4e, 80+) lijkt 't allemaal correct te werken. Zou ook wel eens een defecte potmeter kunnen zijn -gasschuifpositie of zoiets- die doorgesleten is omdat vrijwel al mijn rijden in 2000-4500 rpm gebeurd.

Nou ja, we zien wel... ik ga vast sparen :X
 
Laatst bewerkt:
Ik ben ook afgestapt van tanken bij Tango. Dit schijnt B-kwaliteit benzine te zijn (ook super geprobeerd).

Ik tank nu alleen nog maar bij Shell Express (euro 95) en heb het gevoel dat mijn motor hier ook beter door loopt.

Dat is mooi, zelf tank ik altijd bij de Esso. :Y
 
Nu ik het mij bedenk, een stom stukje plastig van het openings-sluitingsmechanisme van mijn rechterkoffer is afgebroken. Het is een rond plaatje met een plastic pinnetje die de haken van de koffer dicht duwen. Alleen BMW Elst kon het type koffer niet thuisbrengen want het zou niet passen bij een '07 1200gt. Ik ga er nog wel eens langs met de papieren. :?

Maar afgezien van een gebrek aan schoonmaken heb ik nergens last van en ben ik heel tevreden met de kwaliteit en betrouwbaarheid van Miss January.

Ed,

Goed om te horen dat miss January zich nog steeds van haar beste kant laat zien, zelfs na zoveel km. Vandaag bij de Kouwepotentocht aardig wat K1200 gezien, maar miss J zat er niet tussen.

Grt

Peter 8-)

Ps.
Kofferding zegt meer over BMW Elst dan over haar bouwjaar
 
Een update mbt. de temperatuur en de gasrsponse: vandaag Kaatje weer opgehaald na een fikse aderlating.

* de lambdasonde bleek kapot -dat schijnt in de computer niet als storing geregistreerd te worden, maar motor gaat in soort noodloopprogramma- en dat verklaard waarom ze zo rot draaide op lage toeren;
* de radiateur was onderaan helemaal dicht gaan zitten met vuil, maar ook binnenin was de onderste 1/3 nauwelijks meer waterdoorlatend; er ontstaat door corrosie onderin een soort afzetting waardoor de kanaaltjes dichtslibben; laat nou juist onderin ook de ventilator zitten: als er toch nauwelijks koelvloeistof langskomt, heeft die ook weinig effect meer...;
* de veer die de distibutieketting op spaning houd was (te) slap geworden, wat mogelijk verband houd met de vrijwel permanente noodloop; door het rukken aan/via de cardan heeft die teveel voor z'n kiezen gehad, en dat zorgt weer voor extra slijtage op de tandwielen en daardoor een slappe ketting waardoor de timing (slecht lichtjes, maar toch) verloopt en de motor nóg rotter gaat draaien... et cetera;
* het zoektochtje is nog niet over: er zit in de luchtaanvoer een soort van extra klep of schuif die bij stationair half gesloten is; bij het minste streepje gas stuurt de injectiecomputer die luchtklep volledig open, waardoor de motor meteen heel veel lucht krijgt (emissie-eisen?); dat lijkt de reden waarom de eerste "stap" in toeren meteen van 1000-1200 naar 1600-1700 springt, en niet mooi geleidelijk te doseren valt. Daar gaat nog met een injectiespecialist over gebeld worden - mits niet te kostbaar zou ik dat wel wat mooier lineair willen hebben. (Als ik dan naar m'n Goldwing kijk... wat is dat toch een fantastisch blok! :} )

Al met al: bijna een revisie zoveel werk daarin is gaan zitten. En dan ben ik nog gematst met slechts 12 doorberekende werkplaatsuren... Mijn dank is dan ook enorm!
Vanwege de nu wel heel scheve kosten per km moet ik voorlopig maar niet aan vervanging denken. |(

:W
Corné
(die toch hoopt dat de pijn snel slijt en er nog wat vreugdevolle km's te maken zijn deze winter)
 
Hier nog geen last van schommelde toerentallen of hoog stationair.

Wel van een ratel tijdens starten.
Dit bleek te worden veroorzaakt door de originele nokkenas ketting spanner.
Nu vervangen voor een gemodificeerde.

Tevens de overslag beveiliger gemonteerd. Stukje plastic van 6,-

Ketting en tandwielen waren nog in keurige staat en de ketting was zat binnen binnen de marges met zijn lengte.
full

full

full
 
Citerend uit eigen werk:
... de eerste "stap" in toeren meteen van 1000-1200 naar 1600-1700 springt, en niet mooi geleidelijk te doseren valt. Daar gaat nog met een injectiespecialist over gebeld worden - mits niet te kostbaar zou ik dat wel wat mooier lineair willen hebben. ...
Van de modificatie die begin november is uitgevoerd kan ik nu zeggen dat het fantastisch werkt!

In 1, 2 en 3 kan ik nu 20 km/u rijden ... OK, dat is vrijwel stationair en dat rammelt en klappert echt onbehoorlijk in de cardan, maar het kán! Klein tandje gas erbij, net onder de 25 km/u ... een verademing in de file en 30 km/u-zones. Driekwart van mijn dagelijkse reistijd is een stuk prettiger geworden, en heb geen dooie vingers meer van het op spanning houden van de koppelingshendel.
In 6 tot 40 km/u terugzakken voor b v. een flauwe bocht en uitaccelereren? Kan zomaar. Met beleid, maar het kán dus wel. Waarom heeft BMW dit niet zelf gedaan? Euro-normen halen?

Wat is er gebeurd? Geen precies idee, maar waarschijnlijk iets met de luchtklep die normaliter meteen volledig opende vanaf eerste streepje gas boven stationair. Die lijkt (afgaand op het geluid dat de stelmotor maakt) nu niet meteen volledig te openen maar meer geleidelijk.

Kan 't nog beter? Misschien wel. Maar dit is al een enorme verademing -voor mij dan- en ik kan mijn motor moeilijk op 't moment nog eens 2-3 weken missen. Want "de" computer moet eruit en opgestuurd naar eoa. specialist / digitale tuner. Als ik nog langer en met minder nat en winters weer gereden heb, ga ik nog wel eens uitproberen en bezien of ik het ervoor over heb om verder fijnafstelling te laten doen - als dat al kan, heb ik nu geen idee van.

Wâ kos' ta? Ik ben 250 euro kwijt. Misschien gematst want ik ben/(was) de eerste met nieuwe type 2006 waarmee dit is uitgevoerd.
Procedure is simpel: motor ingeleverd bij garagist, die peutert een stuk computer eruit, stuurt dat op en bouwt 'm na retour ook weer in.

En 't verbruik? Tot nu toe heb ik nog te weinig getankt (5x) om daar iets zinnigs over te zeggen, maar het lijkt er wel op dat Kaatje ietsje dorstiger is: 1:17 voorheen tegen 1:16-16,5 nu. Met 1/3-1/2 van de dagelijkse rijdafstand voornamelijk <70 km/u file-achtig gebruik.
Die cijfers moeten nog beter uitkristalliseren naarmate ik meer rijd.

Geïnteresseerd? Melden bij Jan Meerkerk, Giga-Twin, Ouderkerk a/d IJssel (0180-682813, info@giga-twin.nl).

Voor de lezers de aantekening dat ik mezelf niet reken tot de heel goed onderlegde motorrijders die de finesses van wat ik maar even "scherp sturen" noem tot in de puntjes beheersen. Ik ben meer de rustige dagelijkse rijder met een VRO-1 op zak, een enkel toertje of een paar dagen vakantie, houd meer van 2000-3000 rpm dan van 5000+ rpm - te onrustig en te veel herrie. 25k km op één achterband - als 'n ouwe z#k, mag je ook vertalen - ik heb een dikke huid ;-)
 
Laatst bewerkt:
Beste mensen,
Sinds deze week heb ik een 1200GT in bezit. Wat een machine, geweldig.
Wel heb ik veel last van turbulentie, ook nog met schermpje omhoog. Heeft iemand ervaringen met het oplossen hiervan, ik ben 1.87 cm.
 
Beste mensen,
Sinds deze week heb ik een 1200GT in bezit. Wat een machine, geweldig.
Welkom - veel plezierige en veilige kilometers toegewenst, en "houdt 't rubber onder"! :]

Wel heb ik veel last van turbulentie, ook nog met schermpje omhoog. Heeft iemand ervaringen met het oplossen hiervan, ik ben 1.87 cm.
Zowel met BMW's standaard als met deze van secdem - hoger en breder heb ik er in elke stand nog steeds (of juist?) last van. Rijwind slaat over de ruit en buldert onder de rand van mijn helm.
Maar ik ben dan ook 186 cm :+
Beetje gaan staan - 20 cm? - en m'n C3 doet z'n naam stil te zijn alle eer aan.
Heb 't nog niet aangedurft om in één van beide de decoupeerzaag te zetten... :?
 
Heeft er al iemand last gehad van de K1200GT '06 die enorm schokt bij het vertrekken.
Reeds bij stationair draaien merk je dat de motor niet mooi draait. Tussen de 2000-3000 zijn er enorm schokken bij het optrekken. Bij hogere toeren begint het beter te gaan en draait de motor redelijk constant.
De motor heeft alle updates gehad, dus is in principe de luchtfilterkast ook vervangen.

Heeft er iemand een idee wat ik kan checken vooraleer ik heb binnen breng bij de dealer?
 
Dat is die kettingspanner? Deze is gedaan, hoor.
Het schokken kan je vergelijken met vroeger als je in je bromfiets "vuile benzine" tankte of vuil in je carburator had.
Het schokken is echt wel irritant en gevaarlijk als je net uit een bocht komt en wil gas geven, dan kan de motor echt wel weigeren om spontaan op te trekken.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dit alleen wanneer de motor koud is, maar inhouden bij laag toerental 1500-2500 toeren komt geregeld voor. Door even het gas open/dicht te trekken werkt het daarna wel. Motor gaat binnenkort voor onderhoud en wordt wederom (na een jaar) weer als klacht doorgegeven.

Ander probleem is dat gas blijft hangen bij 2000 toeren precies. Leidt tot vervelende situaties wanneer je een bocht of een rotonde wilt nemen. Na contact uit/aan te zetten is het weg
 
De motor is net terug van de dealer. Het is NIET opgelost.

De eerste indruk was dat het gasklephuis defect was. Ze hebben toen een hele nieuwe geplaatst, inclusief de servomotoren.
Klepspeling is geregeld, bougies zijn vervangen, bobines zijn gecheckt. De computer gaf geen enkel probleem.
Bij het starten van de motor was het probleem nog steeds hetzelfde:
- schommelend toerental bij stationair draaien
- bij continue gas geven aan bijvoorbeeld 3000 toeren zakt het toerental soms naar 2000 toeren maar stijgt soms ook naar 3500 toeren.

Resultaat is dus bij traag rijden dat de motor continue in houdt. Bij hoger toerental rijdt de motor redelijk normaal.
Blijkbaar zou het iets beter zijn als de originele uitlaat erop staat ipv de remus, maar dat heb ik zelf nog niet kunnen testen.

De dealer heeft geen enkel idee wat er verder kan gebeuren om het probleem op te lossen en voelde zich hierdoor ook niet gelukkig met de situatie. Hij is wel zo eerlijk geweest om een heleboel uren en het nieuwe gasklephuis niet aan te rekenen op de factuur. Anderen zouden dit waarschijnlijk wel doen.

Heeft er nog iemand ook maar een idee wat er nog kan nagezien worden?
 
Terug
Bovenaan Onderaan