BMW K1200GT topic

Mijn problemen zijn verholpen !!!

(1) langzaam teruglopende toerental
(2) blijven hangen van toerental
(3) schokkend optrekken

storing (binnen 5 seconden gevonden door monteur):
-> defecte/kapotte gasklepaanslag servo, dit is servo die het stationair/choke regelt.

Ik krijg het idee dat de motor steeds beter en beter gaat rijden. Nu alleen de defecte oliepijl sensor nog vervangen en dat is alles weer OK
 
Ondertussen heb ik contact opgenomen met BMW Bornem en het probleem uitgelegd. Ondanks dat mijn dealer er geen oplossing voor had werd ik terug naar mijn dealer verwezen. Ze gingen samen naar een oplossing zoeken. Ze stelden me voor om de airbox te vervangen. Dit zou me 389,65 euro kosten. Ik ging ermee akkoord en heb donderdag de motor binnen gebracht. Vrijdag belden ze me op dat ze een bijkomend stuk (nullastsysteem) van 117 euro moesten vervangen. Op de vraag of toen alles ging in orde zijn antwoordden ze positief dus ging ik akkoord met de extra kost.
Zaterdag mocht ik net voor sluitingstijd de motor afhalen. Volgens de verkoper aan de telefoon was alles nu opgelost. Mijn andere bezigheden heb ik geannuleerd om toch nog vlug de motor op te halen.
Bij aankomst vroeg ik aan de technici of alles in orde was. Het antwoord was dat er nog een lichte schommeling zat bij het stationair draaien maar dat voor de rest alles normaal was. Ze hebben blijkbaar geen tijd gehad om hem uitvoerig te testen. Nadien dus 506,70 euro afgerekend.

Ik startte de motor en het toerental zakte al te traag naar mijn goesting. Ik reed de parking af en na 100m begon de motor al te schudden. Ik reed efkes door tot aan het benzinestation 2km verder want volgens de boordcomputer kon ik maar 1km rijden. Daar aangekomen viel de motor al stil door het schommelen van het toerental. Ik besloot meteen te bellen naar de dealer maar ondertussen kreeg ik het antwoordapparaat want ze waren ondertussen al gesloten.
Er is dus helemaal niets veranderd aan de motor. Hij schokt nog evenveel als voordien.
Ik heb de dealer nooit iets kwalijk genomen maar nu kan ik toch niet begrijpen hoe ze kunnen beweren dat de motor terug goed draait als hij na 100m als terug doet als voordien. Je kan het probleem echt niet ontkennen als je er mee rijdt.
Ik heb daarnet ff gefilmd hoe het toerental schommelt na enkele seconden te draaien. Het toerental bij stationair schommelt maar dat stoort me niet. Nadien heb ik het gas open gehouden op 2800 rpm. Je ziet onmiddellijk dat het gas continue zakt en terug stijgt. Dit blijft zo duren. Tijdens het rijden zelf is het nog erger, dan zit er precies geen regelmaat meer in en doet hij dit continue onder de 3000rpm. Gewoon traag rijden kan ik dus niet meer zonder continue dooreen geschud te worden. Eens boven de 3000rpm draait de motor normaal.

Ik heb echt geen idee meer hoe ik dit verder kan afhandelen. Ik heb zopas op aanraden van de dealer mijn airbox laten vervangen en dat heeft mij 506,70 euro gekost. Dat geld ben ik dus kwijt en ben nog geen stap verder. Wat is de volgende stap? Misschien eens de computer vervangen en dan terug honderden euros uitgeven zonder verbetering. ik weet het helemaal niet meer. Ondertussen heb ik al problemen van april en ben ik nog geen stap verder. Het motorseizoen is bijna voorbij en heb al 2 motorreizen moeten annuleren. Ik heb nog geen 1000km gereden sinds april. Anders zijn dit er een paar duizend.

Wat raden jullie mij aan? Kan een dealer trouwens van alles laten vervangen zonder verbetering en mij ervoor laten opdraaien?

Hieronder de link naar het filmpje van mijn schommelende toerental:

 
Beste K1200GT rijders.
Met veel plezier heb ik zo'n 70.000km op de GT gereden. Ondertussen al weer hetzelfde # kms onder de GSA door gehad en nu ga ik met heel veel plezier vreselijk vreemd op een KTM 1290 super adventure... Ongeveer hetzelfde vermogen als de GT maar veel speelser. En als 2cil natuurlijk een heel ander karakter.....
In de tijd dat ik de GT had heb ik een lichte aanvaring gehad met een automobilist die in de file naar links kwam zonder te kijken. Gelukkig niet gevallen maar wel een licht beschadigde rechter kuipdeel. Die heb ik thuis op zolder gegooid en kwam ik laatst weer tegen. De dealer gaf destijds aan dat zo slim was om de mal voor het maken van het kuipdeel aangepast was voor de 1300GT. Het zou dus erg moeilijk zijn om een nieuw kuipdeel voor de 1200 te moeten krijgen. Dat was ook de reden dat ik hem niet bij de dealer achterliet toen hij vervangen was.
Heeft iemand uit deze groep belangstelling voor dit kuipdeel? Ik wil er €90,00 voor hebben. Volgens mij is dat erg weinig....

Ik probeer zo nog een paar fotootjes te plaatsen..
Stuur even een PB als je interesse hebt.
 
Laatst bewerkt:
foto 1.
full
 
... enkele maanden verder en het probleem is nog steeds niet opgelost.

De motor heeft 2 maanden bij de dealer gestaan. Een technicus van BMW Bornem is ook ter plaatse geweest om de oorzaak op te sporen.
Centrale computer is vervangen alsook lambdasonde, brandstofpomp, batterij, airbox, gasklephuis en tal van andere onderdelen maar een oorzaak van het probleem werd niet gevonden.
Volgende week wordt de motorfiets terug gemonteerd en kan ik hem terug afhalen. Zowel de technici die eraan gewerkt hebben als de zaakvoerder voelen zich er niet goed bij. Ik nog minder uiteraard. Ik verwijt zeker en vast de dealer niets want daar hebben ze echt wel hun best gedaan om de oorzaak te vinden.
Een adere oplossing voor het probleem hebben ze niet. Er blijven mee rijden is ook bijna niet te doen. Verkopen aan iemand om er nog mee te rijden is kan ook niet want niemand koopt een motor dat schokt vanaf dat je vertrekt. De dealer wil de motor met moeite overnemen voor onderdelen maar dan zal ik maximum 2000 euro krijgen voor een motor dat verder nog in perfecte staat is. Volgens mij doet hij dit pas als ik daar een andere motor koop.

Geen idee wat ik verder kan doen. ik heb het nogmaals gemeld aan BMW Bornem maar daar weten ze ook niet hoe ze het kunnen oplossen. Ze gingen het ff bespreken :-? .

Ik twijfel of mijn volgende motor een BMW wordt. Het probleem is dan ook dat ik mijn motor niet kan over laten aan de garage en zelf een koper moet zoeken voor een motor dat niet perfect meer rijdt.

Heeft er nog iemand een laatste tip wat er kan gecheckt worden vooraleer de motor terug gemonteerd wordt of welke stappen ik nog kan ondernemen?
 
Sinds ik erg enthousiast was over een software modificatie -die achteraf niet permanent bleek te werken, tot ergernis en verbazing van ieder- draait Kaatje weer op de laatste BMW-standaard software. Maar met een vergelijkbaar probleem als drtrimble, lijkt me.

In mijn geval betekent een minieme verdraaiing van de gashand een sprong van stationair naar 2500 tpm, maar meestal 3500 tpm. De volgende "sprong" is 4500 tpm. En dan verdraai ik het gas maar over een halve tot één mm. Gas een hééél erg klein beetje dichtdraaien betekent meestal onmiddelijke terugval tot 800-900 tpm, waarna de computer weer bijregelt naar 1100 tpm. Is de sprong voorwaarts een kwestie van een keer met je ogen knipperen, terug is alsof je tegen een muur oprijd.
Ik schreef "meestal"; soms is de eerste "sprong" ook naar 5000-5500 tpm, maar dan is de toename in toeren niet zo heftig en duurt het slechts 2 seconden... Dit gebeurt vaak als ik een stuk file achter de rug heb, en de motortemperatuur tegen of op 50% van de indicator zit.

Dat zijn dus juist de toerentallen waarbij ik normaliter rustig rijdend pleegde te schakelen, of waarmee ik in 2e of 3e een rotonde reed. Nu is elke straathoek of rotonde een soort kamikaze-actie met de heftige lastwissels, zeker als 't fors regent zoals gisteren...
Heel klein beetje gas erop houden en voetrem vasthouden is ook niet ideaal, want Kaatje wil er dan nog wel eens plots (bijna) de brui aan geven - ofwel (bijna) uitvallen doordat 't toerental bij "uitschakelen" van het gas (net op zo'n moment heb je een hobbel waardoor ik ietsje m'n gashand beweeg) meteen terugvalt tot onder de 1000 - en onder belasting dus net niet snel genoeg weer oppakt.

De "onaangename gevoeligheid" van de gasresponse bij die toerentallen heeft me ondertussen al een overbelaste onderarm opgeleverd. RSI van 't gasgeven, nooit gedacht dat ik daar nog eens last van zou krijgen... :-\

En je raadt 't: niemand heeft ook maar een vaag idee wat er aan de hand is. Alle minder en meer voor de hand liggende dingen (behalve de ECU) zijn inmiddels vervangen, zonder resultaat. Ik heb 't laastste jaar bijna 5 mille opgehoest - en ze is eigenlijk technisch total-loss...
|(
 
beste collega gt rijders,
na 10 jaar LT gereden te hebben, nu vorige week de lt ingeruild voor een 1200gt van sept.08, met 23dkm op de teller. ik woon sinds 2013 in spanje en heb de lt uit '04 met 59dkm ingeleverd bij een bmw dealer in de buurt van bilbao. de gt heeft alle opties, alarm en een topkoffer; dit alles voor 4 ruggen bijbetalen incl. een jaar garantie. heb inmiddels alle bladen van dit topic doorgenomen (heeft me bijna een week gekost,haha) maar zeer de moeite waard, t.a.v. scherm, akties, brandstof, koppeling, bandenkeus, navigatie, etc.
dat scherm is ind.d. een drama, dat kun je er net zo goed aflaten en in de tuin zetten als vorstbescherming voor een of andere plant of zo. mij maakt het niet al te veel uit , want het is hier warm genoeg, dus een ander scherm hoef ik niet. die v-stream op mijn lt had ik er ook al snel af hier: te benauwd. ben super tevreden met de gt en was hier van de week bij de lokale bmw dealer voor de nieuwe gegevens van lt naar gt.
alle akties waren uitgevoerd, behalve die van het achterwiel (aluminium deel wordt staal of zoiets) en de afstelling van mijn koplamp is stuk en nu moet er een hele nieuwe unit in, dus ga ik meteen al aanspraak maken op de garantie die er bij zit, want dat is een duur geintje zag ik al bij een tweetal andere forumleden met hetzelfde mankement.
hou jullie wel op de hoogte, groet uit alicante
 
Heren bmw rijders een vraagje van een honda rijder O-)
Ik heb een bmw k1200s op het oog uit 2005 ( nee doet niet zeer :+ ) maar lees hier en daar wel wat problemen met toerental en uitvallen.
Hoe is de ervaring hier mee is dit een structureel probleem of meer exemplarisch.
 
in 't vorig bericht had ik het over mijn koplampverstelling, die stuk bleek te zijn. na enig heen en weer gemail met de dealer waar ik hem had aangeschaft, heb ik hier bij de lokale dealer een nieuwe unit kunnen laten monteren, ten laste van de occasiongarantie. geluk bij een ongeluk zeg ik.
 
Heren bmw rijders een vraagje van een honda rijder O-)
Ik heb een bmw k1200s op het oog uit 2005 ( nee doet niet zeer :+ ) maar lees hier en daar wel wat problemen met toerental en uitvallen.
Hoe is de ervaring hier mee is dit een structureel probleem of meer exemplarisch.
Een S is een andere dan de GT. Maar het lijkt erop dat de meeste GT-rijders die hier posten daarmee geen problemen ervaren, of er iig. niet over (willen) praten. O-)
 
Hmmmm tja of is het omdat ik Honda rijder ben :+ ...in iedergeval is het over gegaan dus ik hoef niet voor de ballatage commisie van bmw rijders te verschijnen O-) .....in iedergeval bedankt CeeVee voor de enige reactie :}
 
Beste heren GT rijders,
Ik heb een aantal jaren naar goede tevredenheid op een K1200RS rondgereden. Uiteindelijk de wens gekregen om toch wat rechterop te zitten. Ik heb al met een schuin oog naar de FJR1300 gekeken maar de K1200GT trekt me ook. Aanstaande zaterdag ga ik kijken bij een K12GT uit 2006. Zijn er nog bijzondere aandachtspunten van deze fiets waar ik op moet letten? Ik begrijp dat er wat problemen met de versnellingsbakken kunnen zijn? Ik lees hierboven over wisselende toerentallen. Ik hoor graag tips :)
 
Lees de hele thread maar even door ;-)

Er is een hele serie terugroepacties geweest, vraag naar documentatie van de uitvoering.
Belangrijk zijn iig.:
- (afscherming van de) spanner van de nokkenasketting
- koppeling/koppelingshuis
- luchtfilter
- afscherming van de hevel van de achtervering
- ik vergeet er vast één of twee...

Uit eigen ervaring:
- vervuiling radiateur aan onderzijde: als die door (winters) gebruik dicht gaat zitten koelt ook de ventilator niet goed meer
- reactie toerental op gashendel; was bij mij een tijd hopeloos, onder 4000 tpm was er niet lineair te regelen (BMW had geen idee, opgelost door garagist, maar hoe?)
- sensor remblokslijtage: die is nogal pessimistisch, en kan worden gepasseerd door (nabij) de stekkers (mbv. stekker + stukje kabel van een originele, versleten set) een doorverbinding (kortsluiting van dat circuit) te maken
- lagers voorwiel (voor de zekerheid vervangen bij elke bandenwissel)
- sterke cupping met sommige nieuwe 2-compound banden (handling is en blijft -vind ik- fantastisch, maar er treden fijne trillingen op met bloedeloze vingers tot gevolg)
- kleppen stellen elke 60.000 km: een hele operatie om het kleppendeksel vrij te maken, en dus duur maar noodzakelijk

En die versnellingsbak blijft 't bij mij gewoon doen, ondanks alle martelingen en harde klappen...

Succes!
(En gebruik de cruise control, is beter voor je portemonnee :Y )
 
Lees de hele thread maar even door ;-)

Er is een hele serie terugroepacties geweest, vraag naar documentatie van de uitvoering.
Belangrijk zijn iig.:
- (afscherming van de) spanner van de nokkenasketting
- koppeling/koppelingshuis
- luchtfilter
- afscherming van de hevel van de achtervering
- ik vergeet er vast één of twee...

Uit eigen ervaring:
- vervuiling radiateur aan onderzijde: als die door (winters) gebruik dicht gaat zitten koelt ook de ventilator niet goed meer
- reactie toerental op gashendel; was bij mij een tijd hopeloos, onder 4000 tpm was er niet lineair te regelen (BMW had geen idee, opgelost door garagist, maar hoe?)
- sensor remblokslijtage: die is nogal pessimistisch, en kan worden gepasseerd door (nabij) de stekkers (mbv. stekker + stukje kabel van een originele, versleten set) een doorverbinding (kortsluiting van dat circuit) te maken
- lagers voorwiel (voor de zekerheid vervangen bij elke bandenwissel)
- sterke cupping met sommige nieuwe 2-compound banden (handling is en blijft -vind ik- fantastisch, maar er treden fijne trillingen op met bloedeloze vingers tot gevolg)
- kleppen stellen elke 60.000 km: een hele operatie om het kleppendeksel vrij te maken, en dus duur maar noodzakelijk

En die versnellingsbak blijft 't bij mij gewoon doen, ondanks alle martelingen en harde klappen...

Succes!
(En gebruik de cruise control, is beter voor je portemonnee :Y )

Kijk, dat zijn nuttige reacties *O*
Als het goed is is de machine goed gedocumenteerd dus dat zal ik eens doorspitten. Kleppen stellen weet ik niet of dat is gebeurd, hij is de 60k wel gepasseerd.
 
De motor is gekocht, sinds zaterdag ben ik eigenaar van een mooie blauwe K1200GT uit 2006 met alle opties. Helaas nog geen tijd gehad om er echt op te rijden dus hopelijk komend weekend mooi weer.

Weet iemand trouwens of de ruit die erop zit de originele is? Vind het een behoorlijk fors ding.
full
 
Nope, niet origineel. Dit is een aftermarket etalageruit. Zou ik in ieder geval niet mee proberen de topsnelheid mee te rijden ...

Vandaar, maar eens kijken of er iemand wil ruilen met de originele ruit dan. Mocht er hier iemand interesse hebben in een grotere ruit, stuur gerust een berichtje.
 
originele ruit geeft beduidend meer turbulentie rond je helm. Maakt niet of nauwelijks uit welke stand je hem zet.
Ik heb ongeveer 70.000 km gereden met de grotere originele BMW ruit maar achteraf had ik direct een andere moeten monteren.
veel plezierige rij km's!
 
Goeiedag,

Ik ben bezig om een zijspan aan een K1200GT uit 2009 te bouwen en deze te voorzien van een LPG installatie. Daarom ben ik op zoek naar de elektrische schema's van deze motor. Kan iemand me daar aan helpen??
 
Terug
Bovenaan Onderaan