BMW K1200GT topic

Ik las in de promotor dat hij behoorlijk last had van een aan-uit effect onder de 3000 toeren. Ze vonden dat echt irritant. Heb je daar al iets van gevoeld?
 
Ik las in de promotor dat hij behoorlijk last had van een aan-uit effect onder de 3000 toeren. Ze vonden dat echt irritant. Heb je daar al iets van gevoeld?

Ik las dat ook ... Ik had dat ook al gehoord van een clublid bij ons na een proefrit.

Ik heb ondertussen aardig kunnen testen en dat is slechts gedeeltelijk waar.
als je in z'n 2 of 3 bijvoorbeeld 50 km/u rijdt dan klopt dat wel want dan zit je te dicht bij het kritische punt denk ik.

Echter tot 50 km/u in z'n 6e versnelling is dat geen enkel probleem !! onder de 50 dus bij 40 bijvoorbeeld terug naar z'n 5 en ook dan geen geschok.
Als je dan in z'n 6 vanaf 50 wilt accelereren gaat dat nog vlot genoeg voor normaal verkeer en vanaf 3500 toeren trek je het meeste er al weer uit dus ......

Het lijkt dus een kwestie van wennen en bij de meeste mensen het idee dat z'n 6 alleen maar bedoeld is voor topsnelheid .... niets is dus minder waar.

Jammer dus dat dat zo ongenuanceerd wordt gesteld in een test, je zou verwachten dat de testers breder kijken |( . Wat natuurlijk ook kan is dat de mijne gewoon beter wordt ingereden :]
 
Ten eerste natuurlijk hartelijk gefeliciteerd met je GT! In de afgelopen 10 jaar heb ik een K1200RS en GT 'versleten'. Wat een fietsen! Volstrekt trillingsvrij en een ontzettende power! En dat waren dan nog 'maar' 131 PK versies. Waar ik echter een beetje genoeg van kreeg na 10 jaar, is de lengte van die motoren. Ik ga altijd naar de Alpen op vakantie en na vier weken sturen ben ik dan tamelijk gaar. Je moest zowel de RS als de GT behoorlijk de bocht in sleuren. Omdat het nieuwe model een nóg grotere wielbasis heeft, heb ik na een proefritje uiteindelijk gekozen voor de R1200RT. En dan niet alleen omdat daar wel een radio op zit...

Ik ben blij dat BMW na 10 jaar eindelijk zo bijdehand is geweest om een topkoffer op deze motor te zetten. Werkelijk treurig dat die op de vorige GT/RS supertoerders niet leverbaar was. Een vakje voor je handschoenen of slot had ook wel eens aardig geweest.

Wat ik een beetje jammer vind is dat BMW de koffers van de RT op deze GT heeft gezet. Je hebt immers een vrij hoekig design en dan worden er van die ronde koffers aangeplakt, een designmissertje lijkt me, deze prachtige motor verdient z'n eigen koffers!

Ondanks mijn bedenkingen en m'n uiteindelijke keuze voor een RT zal je een ongekend plezier van deze GT hebben. BMW levert prachtige motorfietsen af die het gewoon altijd doen en er gelikt uitzien!
 
Hallo, om te beginnen wil ik even kwijt dat ik de BMW een prachtige motor vind. Om lekker mee te toeren en te reizen etc.

Maar,..... graag zou ik wel even een knuppeltje in het hok willen gooien door het stellen van de vraag; hoe het komt dat de BMW in de testen die je in de bladen leest, wanneer deze wordt vergeleken met bijv een FJR1300, hij op bepaalde punten minder scoort.

>Zadel
>remmen (doseerbaarheid)
>injectie/gas reactie lage toeren/snelheden
(de algehele kritiek van de pers)
Wat is de ervaring van de eigenaar van de K1200GT en herkent hij bepaalde zaken. ? :] natuurlijk ook de vele pluspunten van de motor, maar die worden al verteld. Ik ben gewoon erg nieuwsgierig naar wat een niet motor journalist van z'n 1200 vind :}
 
Laatst bewerkt:
Om daar nog wat aan toe te voegen: wat was er mis met het blok van de 'oude' GT? Te weinig (131 pk!) vermogen? Ik snap niet helemaal waarom BMW persé mee moet met de Japanse modellenpolitiek en met een volledig gewijzigde GT is gekomen. Of werden er van het vorige model te weinig verkocht? Toen ik er nog één had kwam ik er praktisch nooit één tegen, wel af en toe een RS.
 
Om daar nog wat aan toe te voegen: wat was er mis met het blok van de 'oude' GT? Te weinig (131 pk!) vermogen? Ik snap niet helemaal waarom BMW persé mee moet met de Japanse modellenpolitiek en met een volledig gewijzigde GT is gekomen. Of werden er van het vorige model te weinig verkocht? Toen ik er nog één had kwam ik er praktisch nooit één tegen, wel af en toe een RS.
Het - inmiddels - vorige model K1200GT was een in mijn ogen slappe variant op de K1200RS met het doel om de verstokte K1100LT rijders te vangen die niet naar een boxer willen overstappen.
Slap omdat de kuip er naar mijn smaak maar even snel opgeknutseld was (op een 1200RS).

Nu is er sprake van een volwaardige opvolger van de K1100. Dat het vermogen zo is toegenomen is denk ik omdat de klanten dat nu eenmaal willen.
 
Maar,..... graag zou ik wel even een knuppeltje in het hok willen gooien door het stellen van de vraag; hoe het komt dat de BMW in de testen die je in de bladen leest, wanneer deze wordt vergeleken met bijv een FJR1300, hij op bepaalde punten minder scoort.

>Zadel
>remmen (doseerbaarheid)
>injectie/gas reactie lage toeren/snelheden
(de algehele kritiek van de pers)
Wat is de ervaring van de eigenaar van de K1200GT en herkent hij bepaalde zaken. ? :] natuurlijk ook de vele pluspunten van de motor, maar die worden al verteld. Ik ben gewoon erg nieuwsgierig naar wat een niet motor journalist van z'n 1200 vind :}

Dat de K1200GT wordt vergeleken met de FJR1300 vind ik niet zo vreemd, dat zijn tenslotte motoren in de zelfde kategorie. Je doelt hiermee waarschijnlijk op de test in Promotor, die heb ik ook gelezen.
Over de commentaren wil ik wel wat kwijt.

=> injectie/gas reactie lage toeren/snelheid ..... zie mijn bericht eerder in dit draadje.
=> remmen / doseerbaarheid == heb ik geen enkel probleem mee, is in het begin wel ff wennen als je van een niet bekrachtigd systeem komt, maar is zoals gewoonlijk een kwestie van harder of zachter knijpen ;) . Als je in een reflex maximaal in de remmen gaat dan sta je inderdaad wel erg snel stil ... maar dat is toch de bedoeling ?
=> zadel == ellek voordeel hep zu naadeel :) het is vooral vooraan aan de smalle kant, dat houdt wel in dat je kwa gevoel en één zijn met de motor op bochtige en "sportieve" ritjes uitstekende controle hebt en echt de motor als deel van jezelf voelt (of andersom) .. echter op langere ritten gewoon rechtdoor op de snelweg dan gaat dat wel eens een krampje geven. Ik rijd regelmatig hele dagen achter elkaar (toerritten e.d.) en dan krijg je aan het eind van zo'n dag wel een houten kont, maar dat had ik ook al op de R1100RT of K1100LT die toch beiden riant brede zadels hebben. Dan scheelt het natuurlijk ook dat ik niet zo'n grote kont heb, maar (voor het damespubliek 8-) ) sportief gespierde billen.

Alles zusammen denk ik dat op elke motorfiets wel wat is aan te merken. En of de testers wel de moeite (kunnen) nemen om bepaalde karakteristieken van verschillende motoren te leren hanteren vraag ik me af. Doet ook niet zo terzake.

Ik ben in ieder geval ontzettend blij met mijn K1200GT :] en neem daarmee eventuele "karakteristieken" op de koop toe. Hoewel ik zoals gezegd geen enkel negatiev gevoel heb over de genoemde aspecten .... maarja ... liefde maakt blind hè ?!

 
Dat de K1200GT wordt vergeleken met de FJR1300 vind ik niet zo vreemd, dat zijn tenslotte motoren in de zelfde kategorie. Je doelt hiermee waarschijnlijk op de test in Promotor, die heb ik ook gelezen.
Over de commentaren wil ik wel wat kwijt.

=> injectie/gas reactie lage toeren/snelheid ..... zie mijn bericht eerder in dit draadje.
=> remmen / doseerbaarheid == heb ik geen enkel probleem mee, is in het begin wel ff wennen als je van een niet bekrachtigd systeem komt, maar is zoals gewoonlijk een kwestie van harder of zachter knijpen ;) . Als je in een reflex maximaal in de remmen gaat dan sta je inderdaad wel erg snel stil ... maar dat is toch de bedoeling ?
=> zadel == ellek voordeel hep zu naadeel :) het is vooral vooraan aan de smalle kant, dat houdt wel in dat je kwa gevoel en één zijn met de motor op bochtige en "sportieve" ritjes uitstekende controle hebt en echt de motor als deel van jezelf voelt (of andersom) .. echter op langere ritten gewoon rechtdoor op de snelweg dan gaat dat wel eens een krampje geven. Ik rijd regelmatig hele dagen achter elkaar (toerritten e.d.) en dan krijg je aan het eind van zo'n dag wel een houten kont, maar dat had ik ook al op de R1100RT of K1100LT die toch beiden riant brede zadels hebben. Dan scheelt het natuurlijk ook dat ik niet zo'n grote kont heb, maar (voor het damespubliek 8-) ) sportief gespierde billen.

Alles zusammen denk ik dat op elke motorfiets wel wat is aan te merken. En of de testers wel de moeite (kunnen) nemen om bepaalde karakteristieken van verschillende motoren te leren hanteren vraag ik me af. Doet ook niet zo terzake.

Ik ben in ieder geval ontzettend blij met mijn K1200GT :] en neem daarmee eventuele "karakteristieken" op de koop toe. Hoewel ik zoals gezegd geen enkel negatiev gevoel heb over de genoemde aspecten .... maarja ... liefde maakt blind hè ?!
hoi,
bedankt voor de reactie,
ik bedoelde inderdaad die test in PM, maar ook die in Motor O-)
Je hebt inderdaad gelijk dat er op elke motor wat aan te merken valt. :Y
en de test piloot van PM en M zullen wel een dikke reet hebben en geen goeie remmen gewend zijn _O-
ff zonder dollen. waar het mij om ging is dat de "iets" duurdere fiets "zoveel" punten van aandacht had vergeleken bij de FJR.
Maar liefde maakt inderdaad blind
:) veel plezier van je Beemer :]
 
Vanochtend bij Breeman proefrit gemaakt op de k1200gt. Prachtige motor, fenomenaal blok, loopt als de spreekwoordelijke naaimachine,prima remmen, sturen als mes, perfect weer. Fantastisch om in z'n 6 vanaf 50 km/uur gas te geven en blok geeft geen krimp. Je zit binnen no time op Warp-snelheid. En idd rond de 30/40 km/uur een aan-uit-effect, wat onprettig is, maar met een software update op te lossen zou zijn
Maar, zithouding voor mij iets te ver voorover (stuur in hoogste stand/buddy laagste stand) en geen radio! Ik blijf voorlopig doortokkelen op m'n RT, is toch net iets meer ReiseTourer.
JS 8-)
 
En idd rond de 30/40 km/uur een aan-uit-effect, wat onprettig is, maar met een software update op te lossen zou zijn

Idd bij 30-40 terug naar z'n 5 en dan valt het aan/uit ook wel mee, maar een software update zou niet verkeerd zijn zodat je ook in een lagere versnelling kunt rijden zonder dat het nerveus rijdt. Nu moet je telkens zo'n end terugtrappen bij een rotonde of korte bocht.

Maar, zithouding voor mij iets te ver voorover (stuur in hoogste stand/buddy laagste stand) en geen radio! Ik blijf voorlopig doortokkelen op m'n RT, is toch net iets meer ReiseTourer.
JS 8-)

dan bij jij zeker een lange :) heb ik geen last van. en de radio heb ik opgelost met een mp3 speler met radio in te bouwen, werkt perfect. Maar RT is zeker ook nix mis mee al vond ik de 1100RT niet zo fantastisch.
 
Rijd 1 jaar R1200RT. Kon niet wennen aan het lichte sturen en windgevoeligheid. Testrit FJR en GT gemaakt. FJR heeft soepele motor en rijd prima; maar de ruit is slecht, grondspeling te gering en 6e versnelling is voor mij gewoon nodig om ook relext te kunnen rijden. Met veel oude rijderswensen blijkt dus niets gedaan te zijn.
De GT is beneden 3000 NOK maar verder stabiel als een huis en zeer comfortabel.
Heb gepraat met BMW en vernam dat er voor 2007, naast Tyre Pressure Control ook Traction Control komt. Heb dus de 2007 versie besteld met deze extra's en ga ervan uit dat dan de injectieproblemen beneden 3000 tpm ook opgelost zijn.

Jerommeke :Y
 
Rijd 1 jaar R1200RT. Kon niet wennen aan het lichte sturen en windgevoeligheid.Heb dus de 2007 versie besteld met deze extra's en ga ervan uit dat dan de injectieproblemen beneden 3000 tpm ook opgelost zijn.

Huh? Begrijp ik het goed dat je in mei 2006 een motor besteld die in 2007 geleverd gaat worden??? Ik zou toch effe wachten of er nog iets anders moois op de markt komt... Maar wat die windgevoeligheid van de R1200RT betreft moet ik je helemaal gelijk geven. Ik rij er nu een maand op en schrok me een ongeluk toen ik gisteren ondanks het verder prachtige weer in Drenthe zowat van de weg werd geblazen. We zaten er met z'n tweetjes op, zijn beide niet echt mager en de koffers had ik zelfs thuis gelaten. Zodra ik op wat lange, rechte stukken de wind van opzij kreeg was het echt niet leuk rijden meer. Dit heb ik met mijn K1200RS en GT (2003) nooit mee hoeven maken! Eerlijk gezegd baal ik hier wel een beetje van, want ik had daar nog nooit iets over gelezen of gehoord.
 
Tja, zijwind ... was afgelopen weekend en mn zondag wel behoorlijk aanwezig af en toe. Ik moet zeggen dat ik de problemen zoals je die schetst met de R1200RT met de K1200GT iig niet zo erg ervaar.

Ik hang alleen schuin :] maar heb geen moment het gevoel van de weg geblazen te worden. 8-)
 
De GT is beneden 3000 NOK maar verder stabiel als een huis en zeer comfortabel.
Heb gepraat met BMW en vernam dat er voor 2007, naast Tyre Pressure Control ook Traction Control komt. Heb dus de 2007 versie besteld met deze extra's en ga ervan uit dat dan de injectieproblemen beneden 3000 tpm ook opgelost zijn.

Jerommeke :Y
Traction control? Waar heb je dat nou voor nodig? :? Er is toch niets leukers dan bij fors optrekken strepen te trekken })

Ik heb vandaag ook een (helaas korte) proefrit op de nieuwe GT gemaakt. Eentje met nagenoeg alle opties (geen hoge ruit). Beresterk blok, zeer goede rijeigenschappen die meteen veel vertrouwen geven, maar ook het ietwat nerveuze gedrag bij lagere snelheden (aan/uit -effect; wel storend bij kleine rotondes en in korte bochten) en een wat harde zit (ben misschien wat verwend met m'n LT :X ).

Overigens denk ik dat je wel kunt leren omgaan met het aan/uit -effect. Ik zal de GT toch nog eens voor een langere rit moeten uitproberen *O* (alhoewel ik dan vrees een dialoog thuis met de 'minister van financiën' te moeten opstarten -O-
 
Die van mij bezit wel alle opties incl. hoge ruit en ik kan je verzekeren dat de kans behoorlijk groot is dat je verkocht bent na een langere proefrit. ik ben nu door de eerste inrij perikelen heen en mag gaan "strepen trekken" (idd, traction control wat een onzin, tenzij je natuurlijk op het ijs rijdt maarja dat doe ik nooit). ;)

Strepen trekken zal wel meevallen maar lekker doorjuinen af en toe voelt toch wel tof hoor. :Y dat is voor mij toch wel een grote funfactor van het rijden.

ga de minister van financien dus maar alvast voorbereiden :] *O*
 
TC leek me toch wel handig bij modder, olie, etc op weg; lijkt me bij voortduring de goede grip te geven. Daarnaast heb ik meteen TPC erbij (komt dit najaar).
De minister van financien ben ik gelukkig zelf en de inuil is dus al geregeld. Het is wel even wachten en ja de gok is dat er geen andere fabrikanten plotseling met de ideale nieuwe modellen komen. ((Van Yamaha (echte aanpassing van de FJR) en Honda (Pan)zou dat idd kunnen)). Aan de andere kant: de GT voelde nu al zo goed dat ik het volste vertrouwen in de 2e release heb. Dus waarom wachten met bestellen als je nu een goede deal kunt maken met je relatief nieuwe R1200RT ? Bij BMW kun je er wel vanuit gaan dat de huidige probleempjes van de nieuwe GT wel opgelost worden. Voor de rest: het is een fantastische bike !
:W
 
Tja, zo kan je het ook bekijken. Heb nog nooit de behoefte gehad aan TC op de motor maar ach als het er is ... waarom niet.

De TPC is iets wat ik handiger vind en is gelukkig naderhand bij te zetten dus dat gaat er wel komen.

En dat van die fantastische bike ben ik natuurlijk helemaal met je eens. *O*
 
Die van mij bezit wel alle opties incl. hoge ruit en ik kan je verzekeren dat de kans behoorlijk groot is dat je verkocht bent na een langere proefrit. ik ben nu door de eerste inrij perikelen heen en mag gaan "strepen trekken" (idd, traction control wat een onzin, tenzij je natuurlijk op het ijs rijdt maarja dat doe ik nooit). ;)

Strepen trekken zal wel meevallen maar lekker doorjuinen af en toe voelt toch wel tof hoor. :Y dat is voor mij toch wel een grote funfactor van het rijden.

ga de minister van financien dus maar alvast voorbereiden :] *O*
Heb nu de unieke kans gekregen voor een lange proefrit, zij het zonder de hoge ruit. BMW NL wil mijn LT ivm een hardnekkig probleempje met de audio zelf onderzoeken. In de tussentijd hebben ze een GT met ESA en xenon ter beschikking gesteld :} :}

Ook van anderen heb ik me laten influisteren dat er geen weg terug meer is '(



:+


"Resistance is futile" (doe ik dan ook voorlopig ff geen moeite voor ook :] )
 
Heb nu de unieke kans gekregen voor een lange proefrit, zij het zonder de hoge ruit. BMW NL wil mijn LT ivm een hardnekkig probleempje met de audio zelf onderzoeken. In de tussentijd hebben ze een GT met ESA en xenon ter beschikking gesteld :} :}

Ook van anderen heb ik me laten influisteren dat er geen weg terug meer is '(

:+

"Resistance is futile" (doe ik dan ook voorlopig ff geen moeite voor ook :] )


Haha, ik heb er ondertussen zo'n 6000 km op staan en word alleen maar enthousiaster. Wat een ding joh, en een wegligging ... _O-

Dus doe maar geen moeite ... idd "Resistance is futile"
 
Héé, ff gemist. Mooie motor en veel plezier ermee.

[me]Texan ziet zich in de 'toekomst' ook nog wel op een K1200GT rijden :) .[/me]
 
Terug
Bovenaan Onderaan