BMW K1200RS Tweedehands

Jochen1200

Rookie
22 mei 2008
9
0
Jabbeke
Hoi

Ik sta op punt een K1200RS te kopen tweedehands (1999 - 30.000 km)
Een heel nette en knappe motor welke bij een BMW dealer staat en met 1 - jaar waarborg.

Zijn er mensen op het forum die zo n motor in bezit hebben en wat is de reactie op onderstaande vragen.

1 Betrouwbaarheid ?
2 Verbruik bij normaal vlotte rijstijl ?
3 Hoe rijdt zo n ding met 130 pk, normaal moet dat ok zijn ?
4 Waar op te letten, wat zijn de zwakke punten die aandacht verdienen ?
5 Onderhoudskosten ? (Normaal zou dat veel lager moeten zijn dan m n vorige Ducati ?)
5 Wat zou eigenlijk de reden zijn dat je dergelijke fiets voor relatief weinig centen (5 - 6000 €) kan kopen, niettegenstaande het nieuw een dure fiets was ? Ligt deze fiets minder goed in de markt ?

Dank voor jullie advies.
 
1 Betrouwbaarheid ?
Goed

2 Verbruik bij normaal vlotte rijstijl ?
1 liter op 16 - 17 km

3 Hoe rijdt zo n ding met 130 pk, normaal moet dat ok zijn ?
Telelever vraagt gewenning als je van een motor met conventionele vork komt. Verder rijdt dat gewoon goed.

4 Waar op te letten, wat zijn de zwakke punten die aandacht verdienen ?
Algehele staat. Goede proefrit rijden: koude start, goed warm rijden, veel schakelen, stevig optrekken in hoge versnelling, ...

5 Onderhoudskosten ? (Normaal zou dat veel lager moeten zijn dan m n vorige Ducati ?)
Bij een BMW dealer duurder dan bij een niet merkgebonden garagebedrijf.

6 Wat zou eigenlijk de reden zijn dat je dergelijke fiets voor relatief weinig centen (5 - 6000 €) kan kopen, niettegenstaande het nieuw een dure fiets was ? Ligt deze fiets minder goed in de markt ?
Veel ex-K1200RS rijders zijn overgestapt op K1200S / K1200R / K1200GT-II. Daardoor is het aanbod wat groter (en dus de prijs gematigder). Overigens vind ik dat bedrag voor een motor van 9 jaar oud niet echt laag (ik neem aan dat dit in België is?).
 
Laatst bewerkt:
Dank voor uw snelle reactie, inderdaad de aangehaalde prijzen zijn in België.

Is een K1200RS een aanrader of zijn er andere alternatieven die aandacht verdienen binnen het gamma ?
 
Wat ik vaker heb gehoord als probleem bij deze motor is de afsluitring bij het fuel quick disconnect systeem. Het ringetje kan op den duur scheuren oid, resulterende in het lekken van benzine! Niet duur om te vervangen, maar hou het in de gaten voor er benzine over je broek spuit!

Verder zijn er wel eens problemen met de ABS die dan ge-reset moet worden. Maar over het geheel is het een heel fijne en betrouwbare motor, wil ik zelf misschien ook nog wel eens kopen! Verbruik is niet heel laag, maar het is dan ook een behoorlijk sportieve fiets.
 
Ik rij nu zes jaar een K1200RS en het enige onverwachte was een doorgeslagen keerring waardoor de koppeling in de olie stond. Mijn teller staat op 88.000km en hij start en loopt nog steeds probleemloos. Mijn verbruik ligt altijd tussen de 1:15 en 1:16 bij een vlotte rijstijl met meestal volledige belading. Bij een normale rijstijl ligt mijn olieverbruik op 1:5000 en dat is al jaren hetzelfde. Ik beschouw hem als een zalige toerbuffel zonder al te grote (lees: in de zomer erg warme) kuip. Vermogen isaltijd genoeg en de koppelkromme maakt schakelen vaak overbodig.
Waarom ze zo goedkoop zijn? Ik gok dat de meeste mensen hem lelijk vinden. Ik vind hem zelf ook niet echt mooi maar als je erop zit boeit dat toch niet meer. Dan geniet ik van mijn leren tweezitsbank (Corbin), het dubbel verhoogde stuur en de GT voetrusten waardoor ik rechtop zit. Waarom? Hierdoor zorgt de winddruk dat je niet continu boven de 160 kruist. Dat wordt op gegeven ogenblik erg kostbaar en daar heb ik geen zin in.
Kortom, wat mij beteft een lelijke motor die gewoon erg goed is in het maken van veel kilometers met voldoende comfoort om slechts te stoppen als de tank leeg is.
 
Dank voor het antwoord, is de koppeling openmaken, dichting monteren en uiteraard monteren van nieuwe koppelingsplaten een dure opdracht geweest ?
 
Dank voor het antwoord, is de koppeling openmaken, dichting monteren en uiteraard monteren van nieuwe koppelingsplaten een dure opdracht geweest ?

Best wel. Bedenk dat plaatwerk verwijderen en het blok delen al een paar uur werk is. Uiteraard meteen de koppelingsplaten, veer en stift vervangen zodat deze weer een ton meekunnen. Ik meen te herinneren dat de prijs ergens rond de €800 was.
 
Ok is veel geld, maar de fiets is het meer dan waard, 130 pk vind je niet op iedere hoek van de straat, en bij Bmw haalt men nu eenmaal veel plezier uit 1 liter brandstof, zowel met auto of moto.

Model vind ik eigenlijk best leuk en het systeem met het snel op en afzetten van de koffers is knap. Ik vind een K1200 RS in ieder geval knapper dan de modellen met de 2 cil boxer, nu ieder z'n voorkeur, we hebben allen dezelfde passie en dat is wat telt
 
Je hebt er niet op gereageerd, maar als je een K1200RS koopt, laat dan ZEKER het ringetje van de fuel quick disconnect vervangen! Het is geen vraag of het kapot gaat, het gaat gegarandeerd kapot en ik vind het een gevaarlijk probleem. Het probleem komt naar ik weet in alle K1200 motoren voor.

Ga trouwens zeker even goed proefrijden op die K1200RS en probeer ook eens of je hem fatsoenlijk (achteruit) kan parkeren, die dingen zijn namelijk loodzwaar. Dat kan heel erg tegenvallen.
 
Ok is veel geld, maar de fiets is het meer dan waard, 130 pk vind je niet op iedere hoek van de straat, en bij Bmw haalt men nu eenmaal veel plezier uit 1 liter brandstof, zowel met auto of moto.

Model vind ik eigenlijk best leuk en het systeem met het snel op en afzetten van de koffers is knap. Ik vind een K1200 RS in ieder geval knapper dan de modellen met de 2 cil boxer, nu ieder z'n voorkeur, we hebben allen dezelfde passie en dat is wat telt
Zuinigheid valt mee 1:16 is niet echt flitsend. Het koffersysteem werkt goed. Maar er kan minder in dan je denkt en het meeste past in de deksel. Toch wat lastig.
 
Dank voor jullie correcte reactie

De dichting in het benzinesysteem, is dat iets dat makkelijk monteerbaar is, grote onkost of is dit zo geklaard.

Zwaar, ja inderdaad 280 kg had ik ook de indruk dat dit meer naar een tank gaat! M n Ducati 750 SS woog 188 kg rijklaar, das een klein verschil :-(

Grtz
 
De dichting in het benzinesysteem, is dat iets dat makkelijk monteerbaar is, grote onkost of is dit zo geklaard.
Ik heb er nog nooit van gehoord en neem aan dat het bij een beurt hersteld is. Ik heb de mijne zes jaar en geen problemen hieromtrend meegemaakt. Ik kan het me ook niet voorstellen dat het me de kop zal kosten.
 
Die dichting is niet duur om te vervangen, het gaat over een simpel kunststof ringetje dat in de loop der tijd wordt aangetast door de benzine en dan gaat lekken. Zoek maar eens op quick fuel disconnect op i-bmw.com , het is echt iets wat je best preventief kan vervangen. Mijn vader had net de RS bij zn werk geparkeerd, komt er iemand zeggen: Goh, hoort daar die benzine zo uit te spuiten?!

Het blijft overigens een super motor hoor!
 
Terug
Bovenaan Onderaan