BMW K1200S/R/R sport en K1300 S/R

Status
Niet open voor verdere reacties.

SecOp

MF veteraan
18 jan 2004
11.700
30
Nijmegen
Voor de echte mannen.....en vrouwen


Face the power


K1200S/K1300S Owners:

01. ZXR KS Blauw/Wit, ESA, HVV, GPS
02. Lennard K1300S zwart met rood
03. Rayman KS Zwart/Geel
04. Cessna KS Zwart, van Harten Special, HotCam Titanium, Xenon
05. Herr Flick KS Blauw/Wit, ESA, HVV, Koffers, GPS
06. Bor Smit KS Grijs, ESA, HVV, Koffers, GPS, HotCam Titanium, RD, IC, Xenon
07. Scoobydoo KS Cosmicblue, ASC, BC, ESA, HVV, Koffers, Tanktas
08. Hantheman K1300S zwart/rood, ESA, HVV, BC, Xenon, ASC, TPC, MB, QS
09. WimBoxer KS Blauw/Wit, ESA, HVV, van Harten Special
10. 1Lifeform KS Grijs, ESA, Zwarte velgen Waveschijven, HotCam Titanium
11. Spyder KS Grijs, ESA, HVV, Koffers, MB, GPS
12. Toronado KS Zwart/Geel, ESA, HVV, Koffers, lager zadel en voetsteunen, Remus carbon
13. Topspeed KS Blauw/Wit, Morfa Special, ESA, HVV, BC, GPS, Xenon, Blauwe velgen, Tanktas
14. Edje Kadetje KS Blauw, ESA, HVV, Koffers
15. Texan KS Zwart/Geel HVV, Koffers, MB, Zwarte velgen, Xenon, Tanktas, Remus Powercone, GPS, Tanktas
16. Campa0a KS Blauw/Wit, ESA, HVV, BC, Remus Powercone
17. Whitebrussels KS
18. SENIOR 46 K1300S zwart met geel, handmade demper, full options
19. Speed is your winner KS Blauw/Wit, ESA, HVV, GPS, RD, Remus titanium Powercone
20. Boxershort KS Zwart, Van Harten Preformance Racer
21. The Chief KS Weiss/Alu3, ESA, HVV, BC, TPC, Xenon, Akrapovic hex, Wave schijven
22. melp2003 KS Weiss/Alu3, ESA, HVV, BC, TPC, GPS, Akrapovic
23. Pannenkoek Black en White Sensation en een GS1200 Adventure
24. Vang K1300S zwart met rood
25. DJ van Wonderen K12Stitansilber/cosmicblau/nachtschwartz, HV, ESA,Alarm,VHpakket
laser duo tech inox
26. Liefmotorratje: K1200S zwart, Remus hexagonaal.


K1200R/K1300R/K1200R Sport Owners:

01. M Doorman K1200R zwart full options
02. Zebedeus KR
03. Barcoo KR ESA, BC, HVV, SV, SW, GPS
04. Blitskikker KR Geel, ESA, SW, GPS
05. Stefke600 KR
06. Kosturnix KR Weiss/Alu ESA, BC, HVV, SW, MB
07. Puritein KR Geel, ESA, HVV, SV, HotCam
08. jansof KR Grijs, ESA, BC, SV, SW, Tit. Hotcam
09. Macroenie KR Geel, ABS, ESA, HVV, SV, SW +volledig titanium powercup uitlaat, rapidbike 1 en dubbele BMC filters.
10. P.Nis KR Geel
11 Siberian Specs: BC, ESA, HVV, SV, SW, Laser Hotcam, Rapid Bike, Xenon, Wave disks, Veel carbon parts, Monoseat, LED Achterlicht, Witte knipperlichten, Nachtzwart, Van Harten Special...
12. Spamdre K1200Rsport ,kuipje eronder,laser, Garmin Zumo en pizzakoffer
13. K1200RDragon gestijld en getuned by Rizoma.



ASC = Automatic Stability Control

BC = Boordcomputer

ESA = Elektronisch geregeld veringsysteem

GPS = Navigatiesysteem

HVV = Handvatverwarming

SV = Sportvelgen

SW = Sportwindscherm

RD = Radar Detector

IC = Intercom

MB = Middenbok

TPC = Tyre Pressure Control



De sites

www.BMW-Motorrad.nl
www.k1200sport.nl
www.s1000rr.nl
www.k1200r.de
www.k1200s.de
www.bmwk1200s.com
www.k1200s.net
www.bmw-k1200s.de


De eerdere topics:

Het grote BMW K1200R / K1200S topic

Het grote BMW K1200R / K1200S topic deel #2

Het grote BMW K1200R / K1200S topic part 3

BMW K1200R / K1200S en K1200Rsport Topic

Handig om te weten:
Momenten
Remklauw voor : 30 NM
Vooras : 50 NM
Achterwielbouten : 60 NM (kruislings)

Gereedschap:
Het is handig om het volgende gereedschap bij je te hebben, ook als je een bandenwissel verwacht: Torx 40, 45 en 50 en zeskant 21MM

Over de K1200x/K1300x serie
De K1200 series werd in 2004 geintroduceerd en sloeg in als een bom. Nog niet eerder was een BMW met zoveel vermogen te koop geweest. Met 167pk en 130Nm koppel nog steeds waarden waar je je niet voor hoeft te schamen. De K1200S werd gepositioneerd tegen de Honda Blackbird en Suzuki Haybusa, maar is heel erg BMW. Ook het blok baarde opzien; niet langer was de K serie voorzien van de liggende "flying brick" 4-cylinder, maar met een meer traditionele dwars geplaatst blok. Ondanks het hoge vermogen is een verbruik van 1:18 goed mogelijk, wat ondanks de relatief kleine tank toch een behoorlijke actie radius opleverd.

Net als de boxer serie heeft ook de K een afwijkende wielophanging. Niet een Telelever zoals bij de boxer, want daar was gezien de hoek van het blok geen ruimte voor, maar Duolever. Het Duolever is een Hossack vork, genoemd naar de man die in de jaren 80 dit concept ontworpen heeft. Het bestaat uit 2 vaste staanders die door middel van 2 triangels worden afgesteunt op het frame. Een enkele centraal geplaatste schokdemper verzorgt de broodnodige demping en vering.

bmw_duolever_suspension.jpg


Aan de achterkant wordt de ophanging verzorgt door een enkelzijdige ophanging met cardan en Paralever. Hierdoor worden de reactiekrachten die normaal bij een cardan de achterkant optillen geneutraliseerd.


bmw_gs_rear_paralever.jpg




Varianten binnen de K serie: de S, de R en de GT

De S is een sport-toer variant met een zithouding die het midden houdt tussen sportief en toeristisch, vergelijkbaar met de zithouding op een Honda VFR. De motor heeft een volledige kuip met relatief goede windbescherming.

De R versie is een naked muscle bike met een meer rechtop zit als bij de S vanwege het hoger geplaatste stuur. Zonder kuip zit je vol in de wind.

De GT is de toer variant, maar valt buiten dit topic.

Het is een grote motor waar ook mensen met lange benen zich comfortabel op voelen. Er is genoeg ruimte. Met zijn gewicht van 267kg en lengte is het geen supersport, maar meer een fiets die zich met name thuis voelt op de Autobahn en lange vloeiende bochten.

In 2009 werd de K1200 vervangen door de K1300 serie. Een geupdate uiterlijk en meer vermogen zijn de belangrijkste verschillen.

Opties
De K-S heeft verschillende fabrieks opties die leverbaar waren:
iABS(2) (iABS2 vanaf 2007)
Boordcomputer
Handvatverwarming
ESA(2) (Electronic Suspension Adjustment) (ESA2 vanaf de K1300)
Bandenspanning controle
ASC (Automatic Stability Control, vanaf 2007)
Alarm

Daarnaast zijn nog een heel gamma aan losse opties leverbaar, zoals koffers, zadels, andere ruit en het nodige aan carbon-fiber bling.

Belangrijkste problemen en terugroep acties
Na de introductie van de K1200S in november 2004 werd een probleem ontdekt met de nokkenassen. BMW was toen genoodzaakt om alle motoren terug te roepen en het blok te vervangen. Hierdoor is de K1200S feitelijk van de markt gehaald en pas een jaar later alsnog geintroduceerd.

De nokkenaskettingspanner werkt op oliedruk en is niet super ontworpen waardoor de motor na het starten vreselijk rammelt. Dit is te verhelpen met een nieuwe spanner met olie reservoir zodat de spanner gelijk op druk is en geen rammel meer geeft.

Er is ook een probleem bekent met de airbox die bij sommige motoren bij hoge (buiten) temperaturen vervormt waardoor de sensor in de airbox niet goed meer werkt. Hierdoor kan de motor afslaan bij het stoppen en inhouden tijdens het rijden. Er is een gemodificeerde airbox die dit probleem verhelpt, in combinatie met een software update van het motormanagement systeem.

Er is een probleem met inhouden en onregelmatig stationair lopen of afslaan bij de K1200S vanaf 2008 en de K1300S. Dit lijkt een injectie probleem en wordt meestal (iig bij de K1300S) opgelost door de software te updaten naar de laatste versie (14.x).

Bij de K1300 is een probleem met de stuurschakelaar rechts, waardoor de motor tijdens het rijden kan afslaan en niet meer wil starten. Er is een terugroepactie waarbij deze schakelaar wordt vervangen en het probleem verholpen.
 
Laatst bewerkt:
Voor de echte mannen.....

"voor de echte mannen" ??

Moet je me toch eens een definitie van geven, want ik ben volgens mij nog nooit een echte man tegen gekomen ...

Ik vind het gewoon een mooie BMW, en er is niks macho's aan, hoor! Ik denk dat r goed mee kan rijden en ik ben maar n doodgewone echte vrouw!
 
"voor de echte mannen" ??

Moet je me toch eens een definitie van geven, want ik ben volgens mij nog nooit een echte man tegen gekomen ...
Ik vind het gewoon een mooie BMW, en er is niks macho's aan, hoor! Ik denk dat r goed mee kan rijden en ik ben maar n doodgewone echte vrouw!
Kom, kom.... misschien de hand eens in eigen boezem steken O-) ... Wat is volgens jouw een echte vrouw :?

Of je moet de eerste 4 delen ff doorlezen ;). Misschien dat je die opmerking dan beter kan plaatsen.

Overigens, mits je geen 50kg en 1.60m bent zie ik geen enkel probleem om op een K1200/K1300 te rijden.
En zelfs met 50kg en 1.60m kan het wel, maar dan zul je wat harder moeten werken.
 
Kom, kom.... misschien de hand eens in eigen boezem steken O-) ... Wat is volgens jouw een echte vrouw :?

Of je moet de eerste 4 delen ff doorlezen ;). Misschien dat je die opmerking dan beter kan plaatsen.

Overigens, mits je geen 50kg en 1.60m bent zie ik geen enkel probleem om op een K1200/K1300 te rijden.
En zelfs met 50kg en 1.60m kan het wel, maar dan zul je wat harder moeten werken.
 
Okay, ik geef toe (mannen hebben immers altijd gelijk, toch?!) dat het ook lastig is een definitie van echte vrouw te geven, en omdat ik dan verval in een generalisatie over hoe jullie denken, doe ik het niet, want dan ga ik oordelen (bv. voor de een is het alleen uiterlijk, en voor een ander is het goed kunnen "zoenen" zullen we maar zeggen, en voor weer een ander moet ze n tent kunnen opzetten, maar zeker niet motorrijden, en er zijn er bij die "brains", knuffels en aandacht ook nog wel interessant vinden!). Dus ik geef geen definitie!

'Mijn' omschrijving van n echte vrouw is niet in woorden uit te drukken, dat moet een mens voelen en ervaren ... en ik weet niet of je daar altijd blij van wordt!

Ik voldoe aan de afmetingen, dus ik ga gewoon eens een proefritje maken, rij nu op een boxer, maar ik twijfel nog steeds of de keus wel de juiste was..
 
"SNEAK PREVIEUW"

8-) Oh had ik al verteld dat ik as vrijdag een uitnodiging heb gehad voor een sneak previeuw van de K1300S/R/GT.


En 7 Feb weer :9~ maar dan bij Simako.
 
Off topic
gelezen op het Aprilia forum.



POLITIEBERICHT

Waarschuwing voor methode van Autodiefstal.

Het schijnen Roemenen te zijn, met dank aan de EEG voor de vrijheid van personenverkeer in de EU.



Attentie,

Blijkbaar bestaat er nu een nieuwe manier om een auto te stelen.
We worden meer en meer met volgende soort klacht geconfronteerd en wensen iedereen hierop attent te maken.


Het werkt als volgt: u begeeft zich naar de parking waar uw auto zich bevindt, opent de deur met de sleutel en stapt in.

U sluit de deuren, steekt de contactsleutel in het slot en trapt de koppeling in om achteruit te gaan rijden.

U kijkt in uw achteruitkijkspiegel en merkt dan plots dat er een blad papier op uw achterruit kleeft. U ontkoppelt de wagen, opent de deuren en stapt uit om dit papier, dat uw zicht belemmert, te verwijderen.

Wanneer u zich achter de wagen bevindt, duiken plots de dieven op, die in uw wagen stappen en ermee wegrijden! Uw auto is immers startklaar.

De meeste mensen laten ook hun boord- en identiteitsdocumenten of handtas in de auto liggen.
En als het mis gaat, zullen ze u nog overrijden ook!


WEES GEWAARSCHUWD DAT DEZE LIST STEEDS MEER GEBRUIKT GAAT WORDEN DOOR HET HELE LAND.

Mocht u dit overkomen, sluit de deuren af en vertrek dan gewoon.
Verwijder het papier later op een veilige plek.


Geef deze informatie door aan familie en vrienden en vooral aan de dames,
aangezien een handtas meestal alle identificatiepapieren bevat.

De dieven zijn dan ook in het bezit van sleutels en adressen!

Met vriendelijke groet,
Politie Rotterdam Rijnmond
Districtssecretariaat d04
kamer C015
Doelwater 5

 
present.

Texan, bedankt voor het openen van dit Topic.
Blijf ik tenminste toch op de hoogte van het doen en laten van de 4 cylinder BMW lovers :Y
 
Heren (en dame), dit topic staat of valt met wat we er met z'n allen van maken *D. Ik wens dus iedereen succes en wijsheid om ook dit topic zo leuk mogelijk te maken ;).
 
Texan geeft een gratis levensles:
Heren (en dame), dit topic staat of valt met wat we er met z'n allen van maken *D. Ik wens dus iedereen succes en wijsheid om ook dit topic zo leuk mogelijk te maken ;).
dat geldt voor t hele leven :+
maar, vooruit, ik zal ook m'n best doen
:W
 
Ik voldoe aan de afmetingen, dus ik ga gewoon eens een proefritje maken.
Alles wat wij jou 'vertellen' weegt niet op tegen jouw eigen ervaring. Gewoon proefrijden dus.....


rij nu op een boxer, maar ik twijfel nog steeds of de keus wel de juiste was..
Nee, deze voorzet is zo geweldig *D , die ga ik niet inkoppen :X :X

(echte vrouwen rijden ook een K)

_O- :+
 
Laatst bewerkt:
dat geldt voor t hele leven :+
maar, vooruit, ik zal ook m'n best doen
:W

Het leven is niet leuk, Vang, maar je moet het wel zelf leuk maken, het is veel te kort en 1 grote uitdaging! :W

Dit is een leuk forum en ik hebt niet meer over "echte mannen". Mijn hele leven alleen maar motortochten en motorreizen gemaakt altijd als enige vrouw tussen mannen! :] Dus ben wel wat gewend, haha.

Helaas, ff paar weken niet rijden vanwege gezondheid, maar daarna weer in het zadel, misschien ook een 1300? Heb in elk geval een proefrit aangevraagd :] ! Dus blijf hier meelezen en genieten!

*O*
 
Alles wat wij jou 'vertellen' weegt niet op tegen jouw eigen ervaring. Gewoon proefrijden dus.....Nee, deze voorzet is zo geweldig *D , die ga ik niet inkoppen :X :X

(echte vrouwen rijden ook een K)

_O- :+

Heerlijk dat wat je "kopt" ... ik ben goed in voorzetten, maar dat laatste mag wel wat groter volgende keer .... "echte vrouwen rijden naast n boxer ook een K !!!"
 
Speciaal voor jou nog even mijn proefrit ervaring opgezocht: Texan in "Het grote BMW K1200R / K1200S topic"

Geweldig verhaal en ik zou dus meteen verkocht (eeder verliefd) moeten zijn na een proefrit, dat was ik eerder ook met mijn huidige BMWtje... dus wie weet.. Ik ben er wel helemaal verzot op en lees momenteel alles over BMW.. ff verder niets om handen op het moment :N .

Als maar niet mijn laatste proefrit ooit gaat worden als k het gas opentrek :?
*O*

Oh ja, waarom is die witte K1300s nu teruggenomen door BMW? :W
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan